Cultuur, gelijkheid: Joodse cultuur, kort
De Joodse cultuur ...
Wat daar over te schrijven in het kort ... ?
Oftewel: waar de verzamelingen over de verschillende praktische aspecten
ervan wel zo'n beetje compleet zijn (klaar is wat anders want er komen
voortdurend nieuwe escalaties en noviteiten), was er van het bondige
samenvatting maar niet gekomen.
Maar nu is de introductie gevonden.
Aan de hand van de beste inspiratiebron bij het speuren naar grootschalige
sociaal-culturele ontwikkelingen: de sciencefictionauteur.
Hier een
eerste proeve (Harrison):
Als allereerste valt op te
merken dat in dit citaat religie überhaupt genoemd wordt. In de hele
sciencefuction-literatuur komt religie zo nauwelijks voor dat je het met een
gerust hart niet en totaal niet mag noemen.
De scienceficntionauteur
ziet geen toekomst voor religie.
Merk al tweede op het voorkomen van
het "Tien Regels". Waar de auteur het heeft over religie, heeft hij
duidelijk een bepaald soort religie op het oog. Die "met Tien Regels".
De Joodse, islamitische en christelijke religie. Met een Absolute Baas
om de orde te handhaven. En om de woestijnprinseneer te behouden: een
Uitverkoren Volk.
En merk als derde op "de woestijn". Staande voor
"uitgestrekte onbewoonbare zandvlakte". Voor oases. Voor schaarste. Voor
nomaden. Voor strijd om het overleven.
En in die strijd om het
overleven, is volgens de sciencefictionauteutr religie iets om de orde in de
tent te handhaven.
Laat deze redactie nu recent ontdekken dat er
moslims zijn die dat best wel beseffen:
Goh, daar staat
bijna hetzelfde als het ironische verhaaltje van de sciencefictionauteur.
Tijd voor de tweede dus. Dat is de specialist in sociaal-culturle
sciencefiction Jack Vance, die we aanhalen als bron over de woestijncultuur.
Een groot deel van het werk van Vance speelt zich af in de Gaiaanse Zwerm,
een gebied in de Melkweg met duizenden bewoonde planeten die genakkelijk
bereisbaar zijn. Even tussen twee haakjes: onder die planeten is er eentje
die het basisinkomen invoert - dat loopt niet goed af.
Een ander van
die planeten is Sarkozy. Sarkozy is een woestijnplaneet. En net als vele
planeten heeft ze een lokale specialiteit. Die van Sarkozy, waar de clans in
wagens rondreizen tussen wijd verspreide oases, is het elkaar vergifitigen.
Dat gaat niet zomaar in het wilde weg, hoor ... Ook op Sarkozy heerst er
beschaving ... Er zijn gildes, en wedstrijden enzovoort ... Waarmee je kan
opklimmen tot rang van Meester-Gifmenger, en een gerespecteerd persoon op
Sarkozy andere planeten worden (onze held in het verhaal loopt er eentje
tegen het lijf, vandaar - de held wint, natuurlijk).
In Nederland
hebben we, schrijvende mei 2020, net het optreden meegemaakt van een
Meester-Gifmenger. Hij mocht een openbare toespraak houden die zo openbaar
was dat "iedereen" er naar zat te luisteren, en in die toespraak zette hij
bevolkingsgroepen tegen elkaar op door de ze bedelen met zulke fijne verbale
giffen als zijnde "xenofoben", "racisten", en "genocideplegers".
Die
Meester-Gifmenger was publicist Arnon Grunberg, iemand afkomstig uit één van
de woetijnculturen geïntroduceerd in het begin, en wel de Joodse variant.
Waarbij de Joodse variant als opsteller van die tien en nog veel meer
regels en verspreider ervan in een boek genaamd Het Boek oftewel de Bijbel,
gezien kan worden als de oervader van alledrie de woestijnculturen.
En dat is dus waar het hier om gaat: die religie mag dan wel een functie
hebben in het handhaven van de orde in de woestijntent, op wat wijdere
schaal gezien is het de cultuur van het gifmengen.
De cultuur van het
rondreizen en vechten om de schaarse plekjes in de oase.
Een cultuur
waarmee niet geleefd kan worden in vruchtbare gebieden waar een vorm van
beschaving is ontstaan.
Residente en producerende culturen.
De
woestijncultuur heeft haar recht van bestaan. In de woestijn.
Laat
een woestijncultuur los in een residente cultuur, en voor je het weet moeten
de huisvrouwen 's avonds het linnen van de waslijn halen.
En voor je
het weet, staan prominente Meester-Gifmengers voor heel den volke te
verkondigen dat het ene deel xenofoben is, een andere deel racisten en een
derde genocideplegers.
Met natuurlijk één enkel doodonschuldige
partij die het slachtoffer is van al deze schurken: de gifmengers en alle
andere rondreizende woestijnbewoners.
En in pricipe is dat alles wat
u weten moet over de originele Joodse cultuur. De rest, met die zespuntige
sterren, zevenarmige kandelaars, besnijdenis, eetvoorschriften, eindeloze
bidsessies, en alle varianten die daaraan ontsproten zijn, is detail. Voer
voor de sociaal-culturele botanisten. Allemaal al bekend spul.
Wel
handig om te weten in de moderne tijd zijn de nieuwe vormen van giffen die
de gifmengers hebben uitgevonden om de geest van de concurrent te bedwelmen.
In feite zijn het ook "tien regels", maar dan in de vorm van "ismen":
neoliberalisme, multuculturalisme, enzovoort: dingen die "Altijd Waar" =>
zijn.
En vanzelfsprekend horen daar ook zaken als globalisme,
kosmopolitisme, enzovoort bij, want dat zit allemaal vastgenageld aan dat
rondreizen in de woestijn.
Al deze termen zijn verbale vormen van
gifstoffen, en de woestijnbewoners verspreiden ze in eindeloze hoeveelheden
en eindeloze variatie. Zeg maar "Van de Profeten tot Yuval Noah Harari".
Dat is dus het belangrijkste wat u moet weten over de Joodse cultuur: u
wordt erdoor vergiftigd tot een neoliberale woestijndenker.
Daar moet
dus iets aan gedaan worden, met dat 'moeten' zijnde in de zin dat dit
doodgewoon niet zo verder kan. Ene Jezus van Nazareth had al eerder dat
idee, en, zoals later meer gebeurde, kwam met het precies tegenovergestelde:
"De Eeuwige Andere Wang". Waarbij in de praktijk door hem of zijn
volgelingen dan weer wel die Absolute Baas behouden bleef.
Dat ging
natuurlijk ook niet werken.
Of beter: dat gaat natuurlijk
ook niet werken want ook met deze hersenkronkels zitten we nog steeds.
Waar het dus in de wereld van de woorden en ideeën oftewel de mensen met
hun grote hersens niet zo goed lukte en lukt om de woesijncultuur te
bestrijden, heeft de natuur natuurlijk wel zijn oplossingen. Want de natuur
trekt zich niets aan van de Absolute Bazen en zijn Tien Regels. De natuur
trekt haar eigen plan, en laat datgene dat niet werkt doodgewoon verdwijnen.
Als het mensen of mensegroepen zijn die verdwijnen roepen de direct
betrokkenen en hun verwanten natuurlijk heel hard FOEI!!!, maar trekt de
natuur zich echt helemaal niets van aan.
En zo heeft er altijd daar
waar de woestijncultuur langeretijd opdook temidden van de
niet-woestijnculturen, altijd afstootverschijnselen van de woestijcultuur
voorgedaan.
Dat was allemaal eigenlijk niets bijzonders, wnat
dergelijke processen hebben zich voltrokken ook buiten de wereld van onze
specifiek benoemde woestijnculturen, een andere voorbeeld zijn die van
Djeghis Khan en zijn kornuiten.
Maar de natuur zat, teriwjl zich dit
allemaal afspleelde, niet stil, en zo kon het gebeuren dat ergens op de
wereld er genoeg mensen ontstonden (de natuur diversifeert graag, weet i
wel), die veel minder last hadden van dit gedoe en in plaats daarvan met
rgels kwmane die ook de natuur hanteert.
Tja, dat was veel
effectiever ... Rgels gebruiken die de natuur hanteert ...
Maar dat
was toch maar een kelinne gorpe, dus die andere procesen gingne voorlopig
ook nog gewoon door.
En zo kon het gebueren dat de volgende
schoonmaakactie aangaan de woestijculturne wat drastisch uitpakte.
Toen dat eenmal was gebeurd, kreeg je natuurlijk ook daar weer de bekende
slingerreactie op: de overglevenb woestijcultuurders tezamen met de
voorhoede van Andere wang"roepers ging nog meer op de FOEI!!! toer.
En zo kon hyet gebeuren dat de wositjncultuurders in 2020 nog meer macht
hebben dan voor de laatste opruin-mactie, en datr een woeistjcultuurder door
"Andere Wang"-aanhagers werd uitgenoegd om een toepraak te houden ter
gelegheid van "De Beijding van de bevrijign van de Woesitjcultuurders", enm
die gelkegheid aangreep tot het promoten van de weostijncultuur, door diver
bevolingsgriepe tegen elkaar op te zetten te niende zlef een sterke re
positie te verwereven.
De conclusie heeft inmiddles zichzlef la
geshcreven, zoals zo vaak het geval is als je de zaken goied beschgrijft: we
moeten af van de woestijcultuur, maar niet op de harahandige manier van de
woesitjncultuurders, en ook niet op tegeovergetsled emanier van de "Anderen
wangers" wnat die werkt dus ook niet.
We moeten ergens daar tussenin
uitkomen.
Zoals de natuur wel vaker wrkt: de nieu mogleijkheden vindt
je niet aan de extrme kantne, maar ergens daar waar de extrmen elkaar min of
meer in evenwicht hoyuden.
En ook daar heeft een sciencefuctionauteur
eens een aarige beschouwing aan gewid.
Stle u voor, één of nadere
gekkel geleerde maakt een goedkope manier om tussen de sterrene te reizen.
Er gebuer tdan in eerste instantie wat er ook geuerde toen een eerdere
cultuur een manier vond om de wereldzee:en te bevaren: men voer allen=
lkanten op. En toen dat voor groete gropen betaalbaar werd, trokken bepaalde
hgropen alle kantne op. Meetsla groepn die thuis niet helemala konden
aarden.
Zo ok dus in dit fraaie verhaal: allerlei gropen die thuis op
Aarde niet helemala konden aarden, trokken naar nadere planetn, omdaar hun
eigen wigwam op te bouwen.
Maarrr, nadat de aarde hersteld was van
deze uittocht, vond ze het tijd om orde in deze chaos te scheppen, en eerst
werden er verkenningsexpedities op pad gestuurd.
De ook al
hilarische gevallen van de planeten van de misdaidgers, de religieuzne en de
natursiten slaan we over. Oh nee, ook deze auteur heeft commentaar op de
rleifieuzen: die planet landt men niet omdat ze onbewoond lijkt, en dus
gevaarlijk (suggestei: ze hebben elkaar uitgeoried).
Maar
uitiendelijm vindt men een planeet die niet beowond lijkt door gekken van
één of andere soort. De geschiedenisboeken zeggen dat dit de plneet is van
de Ghands, volgelingne van een onbekend figuur genaamd Mhatama Ghandi.
Het ruimteschip landt, en de torpen worden eropiot gestuurd om iemand op
te sporen om te bevragen. Dat lukt niet erg, wnat de bewoners willen niet
meewereken, en plgen gewledloos doch effectief verzte, bijvoorbeeld op het
commenado "Meekomen" te regaren door doorgewoon te gaan zitten.
Heleverbazijnbgwekkend voor de Aardlingen in het ruinteschip, voorla voor de
hoege piefen onder hen.
"Hoe kan een maatschappij gebasserd op
ongehoorzaamheid functioneren?"
Nou, als uitnedelijk een stel
bemanningleden die in hun eentke op pad zijn gegeaan en met de inboorlingen
op normale wijnze conatzt krijgen, blijkt het met die ongehoorzaamheid best
mee te vallen. Het neieg wara men allergisch voor si, zijn mense die andere
mense willenvertellen wat ze meoten doen.
Bazen, enzo.
En er
is geen geld. Er is ruilhandel en er zijn beloftebriefjes "Bakker belooft
levering van dire broden".
?Maar als iemand nu alleen maar
beloftebriefjes afgeeft, en nooit iets ervoor terigdoet".
"Jan, dat
kennen we. Maar daarin voeden we de kinderen op, envertellen het verhaal van
Jaap de Schoooier. Die nam in zijn dorp diensten af, ne gaf niets terug. Nou
daar hadden de mense hun bemomst van, dus die leverden niet meer aan hem.
Waarop Japa naar het volgende dorp trok, en het verhaal opnieuw begon.
Alleen hoeld het daar wat sneller op, toen op een egeven moment iemand
langskwam uit zijn oude dopr, en vertelde wat Jaap dara gedaan had. Jaap
haalde zijn toiende dorp niet, wnat in het negend wed hij al herkend toen
hij er een eerte voet op het doprplein zette. Hij heeft zich verhnahgen in
het bos".
Moet dit nog vertaald worden?
Jaap en zijn kornuiten
hebben de macht op wallStreet en de rest van de fianciëlele wereld, en
geven daar zo veel beloftsebriefjes af dat als je ze zou afdrukken, de Arrde
ondergesneeud raakte.
We moeten van Jaap en zijn kornuiten af, maar
niet op de rumoerige manier waarop dat kortgeleden is gebierd, maar op deze,
sociale manier: we moeten die mense uit oinze maatschappij weren.
Als
we althans iest willen beriekn als het soort beschaving dat fuciteve ghands
hadden ontwikkled.
Daar is voorlopig wienig ziht op, gezien het
gebeueren met de laatste Jaap die voor heel den nederlandse volke mocht
oreren over hoe schandelijk de Jaaps behandeld zijn in het verleden.
We moeten van de woeisjn-jaaps af, door ze sociaal te isoleren.
Ga
niet om met mense die Jaap-gedrag vertonen. Weer ze uit uw sociale omgeivng.
Ook al hebben ze eindeloos veel Jaap-briefjes.
Praat niet met ze.
Lever ze niet.
En doe verder niets met ze.
Laat ze in hun
Japensop gaar koken.
Boycot de Japen.
Begin met de Sorosoïden
en de Grunbergs. De Weinsteins en de Epsteins.
Het zijn
Jaap-monsters uit woestijculturen die roindtrekken van oase naar oase, of in
het geval van Grunberg: van hotelkamer naar hotelkamer.
Dit soort
figruen de gelgheud geven om hget volk toeptepsrkeken, is het rgelrecht
aanturen op de volgende gewelldoigen natuuroplosisng.
die de woesinjculren nbaurrlijk hele hard befoeien, onder
genruik van veel FOEI-woorden,
Naar Cultuur, gelijkheid
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|