Bronnen bij Cultuur, multiculturalisme, historici:onderwijs analogie
De discussie rond de canon en het NHM lijkt sterk op die rond het onderwijs.
Ook daar is een rampzalige toestand ontstaan door veronachtzaming van
simpele zaken als taal en rkeken in het basisonderwijs, en andere
inhoudelijke vakken in het voortgezet onderwijs. Ook hier is de strijd samen
te vatten als die tussen vorm en inhoud, en ook in de historische discussie
dreigt de vorm te winnen. Een enkel voorbeeld van de dramatische toestand in
het onderwijs, gekozen uit de letterlijk talloze omdat het gewoon in
dezelfde tijd is verschenen (de Volkskrant, 20-05-2009, column door Evelien Tonkens):
Vanwege dit soort dingen was wat betreft de kennis van de
geschiedenis het idee van een canon en een NHM opgekomen. De heren
alfa/gamma-intellectuelen, in dit geval onder leiding van de heren Schilp en
Byvanck proberen het idee van inhoud zo snel mogelijk de grond in te boren.
Naar Cultuur, multiculturalisme, cultuurverraad
,
Cultuur, multiculturalisme
,
of site home
.
|