Bronnen bij Cultuur, multiculturalisme, identiteit: ontkenning
|
.2010 |
De komst van immigranten uit diverse niet-westerse culturen heeft intellectueel
Nederland geconfronteerd met iets dat tegen één van hun ideologische
uitgangspunten ingaat: de gelijkheid der culturen. Van de strategieën om deze
werkelijkheid het hoofd te bieden, behandelen we hier dat van de ontkenning. En
wel die variant die ontkent dat er een Nederlandse cultuur bestaat - meestal
geformuleerd in de vorm van ontkenning van een Nederlandse identiteit. Die
laatste twee zijn natuurlijk volkomen synoniem: zonder eigen cultuur geen eigen
identiteit, en met een eigen cultuur ook een eigen identiteit.
De ontkenning van de Nederlandse cultuur en identiteit
is iets dat deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur en identiteit. Waar de
meeste andere landen en culturen er een diverse mate van enthousiasme en felheid
omtrent hun eigen cultuur op na houden, is er in voornamelijk Nederland een
houding van klachten en zeuren merkvar, in het verlengde van een algemeen
Nederlandse houding in die richting.
Zodra dus de discussie rond integratie en immigratie
oplaaide, met de komst van Fortuyn, en de sociale achterstand van de immigranten
onontkenbaar was, startte het proces om de schuld daarvan te schuiven op
Nederland, want aan aan de immigranten kom het niet liggen, want die die
culturen waren tenslotte gelijkwaardig aan de Nederlandse.
Eén van de de punten van de aanval was die op de Nederlandse
identiteit, of het begrip culturele identiteit in het algemeen. Die aanval,
vanaf 2002, was al een aantal jaren aan de gang en culmineerde in 2007 toen de te
hulp geroepen Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid een rapport
hierover publiceerde. Die WRR had voor dit rapport een groep strak
multiculturalistische wetenschappers en bestuurders samengesteld, met het doel
de Nederlandse identiteit iets als een doodsteek te geven. En om het aan
iedereen te laten doordringen, was het hoogste bestuursorgaan, het Koninklijk
Huis, gevraagd, de boodschap uit te dragen. Bij monde van HKH Prinses Maxima,
verklaarde men: "Dé Nederlandse identiteit bestaat niet".
Kennelijk had men wel door dat dit vooreen deel van Nederland
een moeilijke boodschap was, want men had twee pogingen gedaan om zich zich in
te dekken: ten eerste door het gebruik van "dé", met nadruk, in plaats van
gewoon "de Nederlandse identiteit", als om te zeggen dat er dus wel meerdere
Nederlandse identiteiten waren. En ten tweede, door eraan toe te laten voegen
door Maxima; "... maar dé Argentijnse identiteit bestaat ook niet".
Futiele
pogingen, natuurlijk. Al was het maar omdat de tweede de eerste weerspreekt:
zelfs als je aanneemt dat er meerdere Nederlandse en dús meerdere Argentijnse
identiteiten zijn, weet toch iedereen wat je bedoelt als je het hebt over het
verschil tussen Nederland en Argentinië. Om het huwelijk tussen Maxima en
Willem-Alexander te omlijsten, werd er geen klompendans uitgevoerd
op de accordeon, maar een tango op de bandoneon. Dat verschil in identiteit had
men haarscherp in de gaten.
Natuurlijk was het oproer onmiddellijk, want het is één ding om een
beetje diffuus te mopperen op de land en cultuur, en een ander ding om die cultuur met
een pennestreek wegstreept te zien door een stelletje arrogante wetenschappers
en bestuurders, die er een ultiem agenda op na hielden.
Die agenda was in het rapport van de WRR grotendeels
verborgen vanwege het formele taalgebruik, maar onderstaande stuk geeft het
allemaal bijzonder precies weer. Het is van een paar jaar later, maar dat was de
tijd die kennelijk nodig was om het effect van het oproer te laten
bezinken (van: Volkskrant.nl, Opinie, 01-05-2009, rubriek Science Palooza
door Fedde Groot):
|
Identiteit bestaat niet ‘Identiteit’
is een uitermate rekbaar en onbruikbaar begrip. Dé Nederlandse
identiteit bestaat niet. ... |
De stelling van Maxima.
|
En dat geldt niet alleen in culturele zin. Aan de hand van twee
voorbeelden uit de biologie zal ik illustreren dat ‘identiteit’
veranderlijk en vloeibaar is, .. |
De auteur is van opleiding bioloog, en put uit zijn achtergrond:
|
Neem ‘Abby en Britty’ , een Amerikaanse Siamese tweeling met één
lichaam en twee hoofden. Ieder meisje heeft controle over de ‘eigen’
helft van het lichaam. Abby bestuurt de linker ledematen, Britty de
rechter. Door samen te werken kunnen ze autorijden, fietsen en sporten.
Verder kibbelen ze heel wat af, en dus zou je zeggen: het zijn twee
personen met ieder een eigen identiteit. |
Pak twee willekeurige kinderen van straat, en zoek een geval waarin de een
het lichaam van de andere bestuurt. Ze zijn er niet. Alleen in het ziekenhuis,
en dan moet je ook nog over de hele wereld zoeken.
|
De tweeling functioneert overigens gewoon prima zonder in een
identiteitscrisis te raken. Het is eerder de rest van de maatschappij
die moeilijk doet. |
Kennelijk moeten we hier wat uit leren. Wát precies is wel redelijk
duidelijk, maar toch nog maar een voorbeeld gegeven:
|
Een ander voorbeeld van ‘overlappende’ identiteiten is
interseksualiteit. De meeste mensen met zowel mannelijke als vrouwelijke
geslachtskenmerken kiezen ervoor zich te identificeren als man óf als
vrouw, maar niet als allebei.
Echter, veel interseksuelen willen en kunnen helemaal niet
kiezen, maar worden daartoe (onbewust?) gedwongen door de rest van ons.
Als je een paspoort aanvraagt zijn er slechts twee aanvink-hokjes: M of
V (‘kruis één aan’). Maar waarom zou je iemand vragen om een keuze te
maken? Voelen we ons bedreigd in ons eigen man/vrouw-zijn als we
tussenvormen toestaan? |
Dit komt al iets meer voor ... interseksualiteit. Misschien, als je het ruim
neemt, wel een procentje. Maar in ieder geval lang niet genoeg om een apart
hokje in het paspoort te rechtvaardigen.
En nu maar meteen naar de les:
|
Hoewel het begrip identiteit dus vrij vloeibaar is in biologische
zin, verwachten we in politiek opzicht dat er geen mengvormen bestaan.
Neem het gekissebis over de dubbele nationaliteit. Duidelijkheid moet er
zijn! Ben je Nederlander of Marokkaan? |
Dus omdat er over de hele wereld één enkel geval bestaat van gedeelde geest
en lichaam, en een procentje aan gevallen van gemengde seksualiteit, is het zo
dat lichaam en geest van iedereen kunnen mengen, en dat er geen vaststelbare
seksuele identiteit bestaat.
Want zonder de laatste veralgemeniseringen kunnen deze voorbeelden niet dienen
voor de stelling dat er geen verschil bestaat tussen de Marokkaanse en de
Nederlandse identiteit. Waar Maxima het natuurlijk ook over had. Want dat
rapport van de WRR ging niet over integratieproblemen van Argentijnen, maar van
(voornamelijk) Turken en Marokkanen.
Er bestaat dus geen aparte Nederlandse en Marokkaanse identiteit. Maar waarom
denken mensen dat eigenlijk:
|
Het is aannemelijk dat de basis voor dit groepsdenken evolutionair
gelegd is toen het zin had om bang te zijn voor vreemdelingen. Ze kunnen
je immers vermoorden en nemen soms nieuwe ziektes mee. |
En natuurlijk is dat groepsdenken, net als het ontstaan van ledematen, een
brein enzovoort, een vergissing van de natuur die door de mens rechtgezet moet
worden => (xenofobie) :
|
Die identiteiten veranderen ook nog eens continu onder invloed van
woonplaats, vrienden en werk. ... Als we die fixatie los kunnen laten,
dan hoeven een islamitische en een Nederlandse identiteit elkaar ook
niet meer uit te sluiten. |
Oftewel: familiedenken, inteelt, eerwraak, cultureel nationalisme, religieuze
veroordeling, wij-zijdenken, en dergelijke, zijn verenigbaar met de open
samenleving. Oftewel: er is geen verschil tussen Saoedi-Arabië, Iran en Jemen,
en Nederland, Duistland en Finland.
Een zonder meer gestoorde houding.
Naar Cultuur, multiculturalisme
,
Cultuur, eenheid
,
Allochtonen overzicht
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|