In het verloop van de jaren 2000 is immigratie steeds meer een onderwerp van
maatschappelijke discussie geworden in West-Europa, naar aanleiding van de
allochtone immigratie van met name moslims. Reden om het verschijnsel nader te
bekijken, bijvoorbeeld door (meer) hoogleraren aan te stellen bij
universiteiten, ten einde het verschijnsel wetenschappelijk te onderzoeken. De
resultaten van welk onderzoek door hen voor het publiek samengevat worden in
uitspraken als "Immigratie is van alle tijden en we hebben geen bezwaren
gehoord, dus immigratie moet goed zijn". Of: "De Hugenoten waren immigranten en
zijn een voordeel geweest voor Nederland, dus alle immigranten zijn een voordeel
voor Nederland". De eerste is van de soort "Als ik de kreten niet hoor, kan het
slachtoffer geen pijn hebben", je daarbij voorstellende dat de spreker de
vingers in de oren heeft, en de tweede is wetenschappelijk gezien nog
interessanter, zijnde van de soort "Koeien zijn vee en geven melk, en paarden
zijn ook vee en geven dus ook melk".
Het moge duidelijk zijn dat deze inbreng uit academische kring niets met
wetenschap te maken heeft, maar met het verschijnsel dat al dit soort
onderwerpen bederft: ideologie. In dit geval ideologie van soorten als
migratiefundamentalisme, vooral populair bij al dan niet voorheen nomadische
volken, en kosmopolitisme, de term voor vooral die mensen die denken dat je de
huidige wereld kan inrichten volgens het idee van één grote gezellige familie: u
en ik rond de haard samen met twee koppensnellers en Saddam Hoessein =>
(internationale solidariteit).
Op deze website proberen we sociologische onderwerpen in het algemeen op meer
wetenschappelijke leest te schoeien, uitgaande van regels geformuleerd elders =>
, de basis van die regels zijnde de ervaringen uit de natuurwetenschappen en
gewoon gezond verstand. Dat laatste zegt ook al dat je als eerste moet gaan
zoeken naar de factoren die invloed hebben op een verschijnselen, en dan die
factoren moet behandelen in volgorde van belang.
Wat betreft immigratie zijn is er dan meteen een splitsing te maken tussen twee
vormen van migratie: de trek-migratie en de duw-migratie. Trek-migratie is
migratie waarbij de migrant iets aantrekkelijks ziet in de plaats waar hij dus
heen wil. En dat uiteindelijk zo aantrekkelijk is dat hij daar dan ook heen
gaat. Duw-migratie is migratie waarbij de migrant iets onaantrekkelijks ziet in
de plaats waar hij zit, en dat uiteindelijk zo onaantrekkelijk wordt dat hij
besluit te vertrekken.
Het is al zonder nadere uitleg duidelijk dat waar dit er van buiten hetzelfde
uitziet: persoon A trekt van B naar C, het twee heel verschillende
verschijnselen zijn. Psychologen zouden dit onderscheiden als een positieve en
negatieve keuze, en weten dan meteen dat daar heel andere psychologische
consequenties aan vastzitten. Zo is het bijvoorbeeld bekend dat iemand die een
positieve keuze heeft gemaakt, achteraf slechts heel moeilijk de negatieve
aspecten van die keuze gaat inzien - en zelfs objectief negatieve aspecten in
positieve vertaalt ("mijn auto rijdt weliswaar niet hard, maar hij is dus wel
zuinig").
Voor mensen die een negatieve keuze hebben gedaan, geldt natuurlijk iets
dergelijks, maar dan omgekeerd: ze zijn moeilijk te overtuigen van de positieve
kant van hun keuze.
Een tweede grote verschil tussen trek- en duw-migratie is dat het eerste
voornamelijk een individueel verschijnsel is, en het tweede een
groepsverschijnsel. Wat aantrekkelijk is in een andere stad of land verschilt
per individu evenveel als individuen van elkaar verschillen: voor de een is de
rust van het Zweedse platteland aantrekkelijk, en voor de ander de drukte van de
wereldstad New York.
Duw-migratie daarentegen is voornamelijk een groepsverschijnsel. Met als
voornaamste factor die van armoede: de moeilijkheid om in het eigen bestaan te
voorzien.
Waarmee het duidelijk is dat het onderscheid tussen trek- en duw-migratie
grotendeels samenvalt met het onderscheid tussen individuele migratie en
groepsmigratie. Bij individuele immigratie gaan mensen uit diverse plaatsen naar
dezelfde plaats vanwege een bepaalde aantrekkelijkheid ervan, en bij
groepsimmigratie trekken mensen van dezelfde plaats naar een andere, waarbij dat
laatste ook meestal dezelfde of een beperkt aantal plaatsen is. Alwaar ze zich
dan als groep vestigen.
Tevens is het duidelijk dat het verschil tussen trek- en duw-migratie samenvalt
met een verschil in sociaal-culturele achtergrond. Mensen die iets
aantrekkelijks zien in een andere stad of land zijn mensen met een "brede
horizon". Mensen die vrij veel van andere werelden weten, dus de tijd hebben om
over andere werelden wat te weten te komen, dus, indachtig de piramide van
Maslow => , zich weinig geen zorgen hoeven te maken over hun directe huidige
materiële omstandigheden. Mensen in (redelijk) goede doen, dus. Meestal ook
ontwikkelde mensen. Daarentegen: de duw-migratie valt, zoals al gezien,
grotendeels samen met "armoede". Mensen in slechte doen, dus. Meestal ook minder
ontwikkelde mensen.
Tijd voor een tussenbalans. Zonder de gebruikte algemene terminologie nader in
te vullen, is glashelder dat het onmogelijk is te praten over immigratie zonder
de hier gemaakte onderscheiden te gebruiken. Het zou even effectief zijn om aan
alle dieren op de boerderij hetzelfde voer te geven. Desalniettemin wordt in
vrijwel alle discussies over migratie dit onderscheid totaal over het hoofd
gezien. Enkele waarnemers hebben wel ingezien dat er verschillende soorten
immigranten zijn, bijvoorbeeld het verschil tussen migranten naar Amerika en
naar Europa, maar deze mensen werden tot voor kort weggezet als "denkers in
superioriteit" en "Racisten!". En dat laatste omdat het verschil tussen trek- en
duw-migratie grotendeels samenvalt met dat van rijk en arm, en dat weer
grotendeels samenvalt met verschil in kleur en cultuur. Waarna de bestuurders en
migratiedeskundigen vervolgens vrolijk stellen dat waar migranten naar Amerika
succesvol zijn, migranten naar Europa dat ook zouden moeten zijn, en als ze het
niet zijn, dat dus alleen kan omdat er in Europa sprake is van discriminatie.
Oftewel: "De koe geeft melk, dus moet het paard dat ook kunnen, en als dat niet
zo is, ligt het aan de boer".
Verder met de nadere uitwerking. Want waar de maatschappelijke discussie in
feite over gaat, is of immigratie voordelig of nadelig is voor het gastland, in
dit geval Nederland maar waarvoor vrijwel ieder land in West-Europa ingevuld kan
worden. Voorlopig zullen we dat bekijken voor het (gast)land als geheel.
Allereerst moeten we voor alle volledigheid vaststellen wat voor soort
immigratie we over spreken. Ook in Nederland zijn er twee soorten: de trek- en
dus migratie. En zonder nadere onderbouwing is duidelijk dat de trek-immigratie
in Nederland de diverse vormen van westerse immigratie betreffen, waaronder veel
kennismigranten. En even duidelijk is dat de duw-migratie in Nederland vrijwel
gelijk staat aan de allochtone immigratie: Turken, Marokkanen, Surinamers,
enzovoort zijn hierheen gekomen omdat ze in eigen land op een houtje zaten te
bijten.
Ook wat betreft de voordelen en nadelen van immigratie is het dus noodzakelijk
om deze onderscheiden te maken. Van trek-immigranten kan snel vastgesteld worden
dat ze voordeling zijn voor het gastland: ze hebben meestal een hogere
opleiding, een hogere algemene sociale status, en meer functionele capaciteiten.
Allemaal zaken die bijdragen aan de maatschappij waar ze verkeren.
Wat betreft de duw-immigranten is dit minder duidelijk. De bijdrage van
duw-immigranten bestaat voornamelijk uit minder- en ongeschoolde arbeid. Maar
zeer veel duw-immigranten leveren geen bijdrage, want de behoefte aan minder- en
ongeschoolde arbeid neemt in de zich steeds verder ontwikkelende westerse
maatschappijen voortdurend af.
Op dit punt aangekomen is het weer noodzakelijk een paar woorden te wijden aan
de gangbare publieke opinie - waarbij "publiek" staat voor de mensen die de
bestuurlijke en media functies bekleden. Die zegt namelijk dat het
onaanvaardbaar is om over de nadelen van immigratie te praten. Dat omdat die
nadelen vrijwel uitsluitend gelden voor de duw-immigranten dus de allochtone
immigranten. En allochtone immigranten hebben een kleurtje en een andere etnie
en cultuur, dus mogen die geen nadeel hebben, want mensen met een andere etnie
en kleur mogen geen enkel nadeel hebben. Dat is namelijk in strijd met de
gelijkheid der culturen => . Ook dit is ideologie, en heeft op deze plaats geen
geldigheid zonder onderbouwing in de werkelijkheid - meer over die discussie
hier => . Op deze plaats kunnen we dus rustig de mogelijke nadelen van de
duw-immigratie behandelen.
Sociologie betreft voor een belangrijk deel een collectief van individueel
handelen met psychologische achtergronden. zijn er dus ook heel
verschillende sociologische consequenties als het groepen mensen betreft.
En waarmee we dus tevens het eerste vruchtbare resultaat hebben van de
wetenschappelijke benadering: de definitie van "massa-immigratie". Een term
waarvan bestuurders, intellectuele waarnemers en wetenschappelijke onderzoekers
tot nu toe beweerd hebben dat hij niet bestaat, niet geldig is, of afhangt van
momentane immigratiecijfers.
Migrnaten: minder sociaal gebonden, individualistischer, opportunistischer,
avontuurlijker. Zit in fundamentele karaktertrekken - in hersenstam en
emotionele hersenen
Naar Veeleisendheid, sociologisch
, Sociologie, lijst
, Sociologie, overzicht
, of site home
.
|