Bronnen bij Kosmopolitisme: steun aan Roma
|
.2008 |
Het verband tussen kosmopolitisme en en migratiefundamentalisme is bijzonder
sterk. Als eerste een geval van enige tijd terug..... :
Uit: De Volkskrant, 16-09-2010, column door Arnon Grunberg
Roma
Toen ik in de herfst van 2006 voor een serie artikelen Montenegro bezocht
stelde mijn gids voor dat ik een zigeuner zou ontmoeten. Hij wilde bewijzen dat
het met de discriminatie van Roma in Montenegro meeviel. De man met wie ik
uiteindelijk een uurtje mocht praten leek mij geiïnstrueerd.
In de zomer van 2009 werkte ik voor een serie artikelen als
masseur in Roemenie. Het viel me op dat het daar ook in beschaafde kringen
geaccepteerd was om neer te kijken op Roma.
De zigeuner was een hond in mensengedaante.
In een concentratiekamp - ik weet helaas niet meer welk - had
een SS'er zijn hond Mens genoemd. Als de SS' er riep: 'Mens, pak hond' rende de
hond op een gevangene af en beet hem dood.
Het in verband brengen van het Franse uitzettingsbeleid van
Roma met nazi-Duitsland, wat eurocommissaris Reding deed, is geen hyperbool.
Uit: De Volkskrant, 20-09-2010, column door Kader Abdolah
Roma
Tussentitel: 'Ik ben nu hier, straks vertrek ik weer'
Ze heten koliha bij ons in het Perzisch. ‘Koli’ betekent vreemdeling, ontheemde,
maar met de nadruk dat ze geen vreemden zijn, dat ze bij ons horen, maar niet
tot ons behoren. Soms hoorde je hun trompetten, trommels en violen. Iedereen in
de wijk riep: ‘De koliha zijn weer terug!’
De kinderen renden naar de rivier waar zij hun tenten hadden opgezet. Hun smeden
maakten schoppen, houwelen en lange spijkers en de vrouwen breiden wollen
truien, sokken en handschoenen. Hun jongere vrouwen waren waarzegsters, ze lazen
je hand.
De koliha gingen langs de huizen en klopten op de deuren:
‘Warme kleding voor de kinderen, doe de deur open, we zijn nu nog hier, maar
straks vertrekken we weer.’
‘Ik lees je hand, er is goed nieuws onderweg voor dit huis! Doe de deur open, ik
ben nu hier, maar straks vertrek ik weer.’
’s Avonds gaven ze feesten in hun tenten. De danseressen dansten voor onze jonge
mannen, ze waren wild en droegen kleurrijke rokken met splitten. Stiekem werden
er sterke borrels uitgedeeld, waardoor men zich na het eerste glaasje in het
paradijs waande.
De volgende dag waren ze weg en wat er van hen overbleef, was de as van hun
kampvuur.
De koliha hebben me immer geïntrigeerd, in mijn gedachten ben ik altijd met hen
vertrokken. Eens werd er op onze deur geklopt: ‘Doe de deur open, ik heb je iets
onvergetelijks te vertellen. Ik ben nu hier, straks vertrek ik weer.’
Ik opende de deur, er stond een stoer, begeerlijk meisje voor de deur.
Het verlangen om weg te gaan, om alles wat me vasthield los te laten, is nooit
in mij gedoofd. Misschien is dat wel de reden waarom ik schrijf.
Sarkozy gebruikt geweld om de Roma uit Frankrijk te zetten. Hij mag met harde
woorden spreken, maar hij mag zich ook schamen om deze populistische daad.
Roma horen bij ons hoewel ze niet tot ons behoren. Roma zijn wij die zich niet
gewonnen hebben gegeven aan de regels, een vaste hypotheek en een
levensverzekering. Zij zijn wij die nog balanceren tussen een onverankerd leven
en een leven dat vastligt. Er wordt gezegd dat Roma stelen, bedelen en zich
anderszins misdragen, maar dat zijn sociale maatschappelijke kwesties, het is
geen specifieke Roma-problematiek. Met een duidelijk beleid kan daar iets aan
worden gedaan.
Roma hoeven niet per se een diploma te halen als ze dat niet willen, ze hoeven
geen vaste baan te hebben als ze zich er niet thuis voelen. Als ze hun school
afmaken, een vaste baan hebben en vloeiend Frans spreken dat zijn zij geen Roma
meer.
Sarkozy zal zijn gedaalde populariteit weer terugwinnen bij de volgende
verkiezingen. Maar ook de uitgezette Roma komen terug en als zij niet
terugkeren, zullen hun kinderen dit doen. Weggaan, trekken is een oeroude,
sterke menselijke behoefte die Sarkozy niet kan tegenhouden.
Hoewel we niet met de Roma meetrekken en hoewel we muurvast aan onze
verplichtingen zitten, gaan we vaak in onze gedachten met hen mee. We moeten een
ongerepte plek van onze stad voor hen vrijhouden, zodat ze soms kunnen blijven.
Red.:
Naar Kosmopolitisme
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|