Bronnen bij Multiculturalisme en cultuurrelativisme: ideologie
Het idee van de gelijkheid der culturen zowel als het afgeleide verschijnsel van
het multiculturalisme zijn vormen van ideologie. "Ideologie" onderscheidt
zich van
"idee" doordat het tweede wel kan veranderen onder confrontatie met de
werkelijkheid, en het eerste niet. Dat betekent dat bij zaken uit de
werkelijkheid die de ideologie tegenspreken, de ideoloog de regels moet
veranderen, ontkennen, of doodgewoon liegen. Hier wat voorbeelden van het
veranderen van de regels, en dergelijke. het meest openlijke is dat van de
etnische registratie Als eerste: we doen niet aan etnische registratie, want dat deugt niet:
Uit:
De Volkskrant, 23-03-2009, van verslaggever John Wanders
GroenLinks R'dam eist stopzetten van etnische registratie
In de Rotterdamse coalitie is ophef ontstaan over etnische registratie van
risicojeugd. De gemeente brengt risicojongeren tot 24 jaar in kaart en
registreert daarbij onder meer hun etniciteit. Collegepartij GroenLinks eist
‘onmiddellijke stopzetting van deze illegale praktijk’.
‘Sinds de Tweede Wereldoorlog is het bij wet verboden mensen te registreren en
te beoordelen op basis van afkomst’, aldus fractievoorzitter Verwijs. ‘Alle
gegevens over etniciteit moeten met terugwerkende kracht worden gewist.’
GroenLinks werd zich naar eigen zeggen pas bewust van de
etnische registratie toen die praktijk onlangs aan de orde kwam tijdens een
bezoek van PvdA-minister Van der Laan (Wonen, Werken en Integratie) aan de
Rotterdamse deelgemeente Charlois. ...
Emile Goyvaerts, in Charlois de regisseur van de ‘sluitende
aanpak’ van risicojongeren, voert aan dat er in zijn deelgemeente allerlei
projecten lopen voor specifieke etnische doelgroepen. ‘Als wij een project
draaien speciaal voor Marokkaanse, Turkse of Kaapverdische risicojongeren, moet
ik in het systeem toch kunnen zien wie die jongeren zijn? Moet ik soms met een
vlag door de straten?’ ...
Red.: En:
Uit:
De Volkskrant, 10-04-2009, van verslaggever John Wanders
Etnische registratie jongeren is 'onwettig'CBP
corrigeert indruk dat vermelden tevens goedkeuren is | Op Antillianen gerichte
ontheffing liep eind vorig jaar af | Door Leefbaar Rotterdam bedachte
registratie nog gebruikt.
Gemeenten moeten onmiddellijk stoppen met de etnische registratie van
risicojongeren. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) betitelt deze
praktijk als onrechtmatig en eist onmiddellijke stopzetting.
Deze uitspraak van de onafhankelijke toezichthouder raakt in
ieder geval de gemeente Rotterdam. Sinds eind 2002 brengt Rotterdam
risicojongeren tot 24 jaar in kaart en registreert daarbij, naast diverse
risico-indicatoren, ook hun etnische afkomst.
‘Er is geen wettelijke grondslag voor de verwerking van
gegevens omtrent etniciteit’, stelt het CBP vandaag op zijn website. ‘Dit
betekent dat de verwerking van deze bijzondere persoonsgegevens, voor zover zij
nog plaatsvindt, thans onrechtmatig is en dus onmiddellijk stopgezet dient te
worden.’
Recent vroeg GroenLinks Rotterdam aandacht voor de onder
Leefbaar Rotterdam ingevoerde etnische registratie – de partij werd er naar
eigen zeggen door verrast. ...
Red.: Versus:
Uit:
De Volkskrant, 19-01-2010, van verslaggeefsters Ianthe Sahadat en Anneke
Stoffelen
Stoornis allochtone jongeren vaak niet behandeld
Etnische scheiding probleemkinderen in jeugdzorg | ‘Meer criminaliteit.’
Allochtone jongeren belanden relatief vaak in de criminaliteit omdat psychische
stoornissen bij hen niet of te laat worden behandeld. Dat blijkt uit onderzoek
van Stichting De Jutters, een instelling voor jeugd-GGZ in de regio Haaglanden.
Terwijl allochtone kinderen even vaak een stoornis
ontwikkelen als Nederlandse kinderen, is de kans dat hun probleem wordt
behandeld de helft kleiner. Maar als tiener krijgen zij door de rechter twee
keer zo vaak forensische psychiatrische hulp opgelegd na een delict. Voor
jongeren van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst is dat zelfs drie keer zo vaak.
Onderzoeker Albert Boon van De Jutters ...
Het is voor het eerst dat dit ook met cijfers wordt gestaafd.
Boon: ‘Wij zijn de enige GGZ-instelling die etnische herkomst registreert.
Daardoor hebben wij dit kunnen onderzoeken. ...’
Volgens Boon zouden alle GGZ-instellingen de etniciteit van
cliënten moeten vastleggen om het probleem beter aan te kunnen pakken. ...
Red.: Om te helpen mag je wel etnisch registreren.
Maar dan gaat het weer over negatieve eigenschappen:
Uit: De Volkskrant, 05-02-2011, van verslaggever John Wanders
'Charlois hanteert een vooroordeelsbeleid'
... Al acht jaar kent Charlois een aanpak van risicojongeren die
onder meer gestoeld is op gegevens over hun etnische afkomst. De gedachte is dat
specifieke projecten voor Antilliaanse, Marokkaanse, Turkse of Kaapverdische
probleemjongeren alleen van de grond kunnen komen als je eerst in kaart hebt
gebracht welke jongeren in de wijk tot welke etnische groep behoren.
...
Red.: En iedereen weet dat 'probleemjongeren' een
eufemisme is voor al dan niet draaideur- criminelen. En dan mag registreren
natuurlijk niet:
|
Voorzitter Jacob Kohnstamm van het College Bescherming
Persoonsgegevens (CBP) ... 'Maar we hebben niet voor niks een VN-verdrag
tegen rassendiscriminatie', voegt hij er in één adem aan toe. ...
Tussenstuk:
Deelgemeente Charlois stopt met etnische registratie
De Rotterdamse deelgemeente Charlois is per direct gestopt met haar
omstreden etnische registratie van probleemjongeren. Ze geeft hiermee
gehoor aan een sommatie van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
Het CBP dreigde Charlois met een dwangsom van 2.000 euro per
dag, indien de deelgemeente niet binnen drie dagen zou stoppen met
etnisch registreren. Charlois registreert risicojongeren sinds 2002 op
etniciteit en handelt daarmee volgens het CBP in strijd met de wet.
De toezichthouder eist verder dat binnen drie maanden alle
bestaande gegevens over etniciteit uit de deelgemeentelijke bestanden
zijn verwijderd. ... |
Daarentegen, als het gaat om gekleurde gezichten tellen op
televisie:
Uit:
De Volkskrant, 05-02-2011, van verslaggever Jonathan Witteman
PowNews werkt aan allochtonenquotum
Tsjing, deed de allochtonenteller van PowNews, nadat een Hindoestaanse
voorbijganger had uitgelegd hoe je roti maakt. Weer een Surinaamse, Marokkaanse,
Antilliaanse of Turkse 'deskundige' aan het woord gelaten in de uitzending.
Want, zo begon presentator Dominique Weesie het item 'Een neger omdat het moet':
PowNews moet aan het 'allochtonenquotum' van de publieke omroep voldoen.
'En nee, dat is geen grap. 11 procent van de mensen die een
roze microfoon onder hun neus krijgen, moeten een zogenaamde SMAT zijn: een
Surinamer, Marokkaan, Antilliaan of Turk.'
Hebben omroepen zich echt te houden aan een
'allochtonenquotum'? En dan ook nog op straffe van een boete van 135.000 tot
500.000 euro?' In de Presentatieovereenkomst 2010-2015 tussen de NPO en het
ministerie van OCW staat: 'Over vijf jaar is de representatie van vrouwen en
allochtonen op de gezichtsbepalende tv-programmakanalen verbeterd.'
...
Red.: Als het gaat om gekleurde gezichten op
televisie, dan is etnische registratie dus ineens wél toegestaan. Sterker nog:
dan is het overheidsbeleid. Dan kom meneertje Jacob Kohnstamm niet langs met
zijn CBP om te dreigen, maar dan staan hij ongetwijfeld aan de kant te
applaudisseren.
Overigens voelt men bij de NPO wel enige nattigheid. De
hournalist slet vragen:\
|
Hebben omroepen zich echt te houden aan een 'allochtonenquotum'? En
dan ook nog op straffe van een boete van 135.000 tot 500.000 euro?' |
De NPO antwoordt:
|
'Omroepen zijn niks verplicht, we kunnen hen niets opleggen', zegt
een woordvoerder van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). |
Met een keiharde leugen:
|
In de Presentatieovereenkomst 2010-2015 tussen de NPO en het
ministerie van OCW staat: 'Over vijf jaar is de representatie van vrouwen en
allochtonen op de gezichtsbepalende tv-programmakanalen verbeterd.'
Maar de NPO hanteert wél een norm van 11 procent. 'Volgens
cijfers van het CBS leven er 11 procent niet-westerse allochtonen in
Nederland. En de publieke omroep moet een afspiegeling zijn van de
samenleving. |
Om vervolgens verder te gaan met liegen:
|
Maar dat betekent niet dat álle omroepen afzonderlijk die 11 procent moeten halen, maar
simpelweg alle omroepen bij elkaar.' |
Want:
|
zo werkt het niet, zegt Dominique Weesie. 'Ze draaien eromheen bij de NPO. Wij hebben zwart op wit staan dat we de
11 procent moeten halen.' ...
Weesie: 'Het staat in wat in Hilversum-speak een aanvullende
programma-afspraak heet. Daarin staat dat wij 11 procent niet-westerse
allochtonen in onze uitzending moeten hebben. Onze productieafdeling moet dat
turven.
'Het gaat zelfs zo ver dat wanneer je niet zeker weet wat
iemands etniciteit is, je de geïnterviewde moet vragen naar de naam van zijn of
haar ouders. Nou sorry, maar dat verzin je toch niet?' |
Wat natuurlijk verborgen moet blijven want het mag niet te zeer opvallen - de
PVV, weet u wel ... :
|
PowNed wil geen inzage geven in de documenten waaruit dat zou
blijken, omdat het om 'vertrouwelijke informatie' gaat. |
Kijk, zo'n dilemma als etnische registratie is
natuurlijk makkelijk op te lossen, door gewoon vals te spelen: werkt het geval
in het voordeel van de allochtonen, dan behandel je het anders dan als het in
het nadeel werkt.
Ook altijd grappig: een poging tot dialoog met
multiculturalisten - de titel van het artikel laten we even weg:
Uit:
De Volkskrant, 12-02-2011, door Mirjam Schöttelndreier, redacteur van
de Volkskrant
Twistgesprek | Mirjam Schöttelndreier met onderwijssocioloog Jaap Dronkers
...
Minister Van Bijsterveldt wil niet langer het bestaan van 'zwarte' scholen
bestrijden.
U bent het eens met minister Van Bijsterveldt?
Ja, ze heeft gelijk. We sturen kinderen naar school omdat ze taal, rekenen,
aardrijkskunde en geschiedenis moeten leren. Als het voor het gezellig samenzijn
was, konden we ze ook naar scouting sturen, nog goedkoper ook.
Beetje flauw, naar school ga je ook om samen te werken en van elkaar te
leren. Om meer over de maatschappij te weten te komen en te leren netjes samen
te leven.
Red.: Nee hoor, daarvoor zijn we voor de komst van
immigranten en multiculturalisten nooit naar school gegaan. We gingen naar
school om te leren. Dat er ook andere dingen gebeurden ging automatisch.
Het antwoord van Dronkers:
|
We hebben het vaak over die normen en waarden, dat we die zo
belangrijk vinden. Alleen hebben we nog nooit de moeite genomen om te
meten of scholen op dat vlak iets toevoegen. Dus zo belangrijk vinden we
het ook weer niet. Ik ken alleen Vlaams onderzoek dat wel heeft gekeken
hoe het zit met die toegevoegde waarde van de school, en daaruit bleek
dat op gemengde scholen wel iets meer 'interetnische vriendschappen'
ontstaan. Zij het dat die vriendschappen door beide groepen anders
worden gewaardeerd. Autochtonen beschouwen de allochtone vriend vaker
als vriend dan andersom. De idealen zijn mooi, maar de werkelijkheid
valt soms bitter tegen. |
Kortom: het mengen werkt in ieder geval niet om de allochtonen gunstig te
stemmen. Logisch, want het zijn ten eerste ongelovigen waar ze mee te maken
hebben, en ten tweede presteren ze ook beter op school.
Een schok:
|
Dus moeten we maar op houden met onze multiculturele best doen? |
Een tegenspraak die wijst op ideologie: multicultureel doen is kennelijk
identiek aan je best doen.
|
Maar de Nederlandse ouders die hun best doen om zwarte
buurtscholen met hun komst diverser te maken en misschien een cognitieve
impuls te geven, doen dat mooi voor niks. |
Nee, dat doen ze uit ideologie.
Overigens is dit dus een tegenspraak met het aanvankelijk
genoemde doel: cultureel elkaar leren kennen. Nu gaat het kennelijk om
allochtonen cognitief bij te spijkeren. Waaruit heel andere beleidsacties
volgen.
Wat ook meteen door Dronkers wordt toegelicht:
|
Lesgeven aan kinderen uit zoveel verschillende culturen is gewoon
erg moeilijk. |
Dus als cognitieve winst je argument is, is niet-mengen beter.
Dan , als ware ideoloog nooit toegevende, maar de joker
getrokken:
|
U zegt dat scholen zich beter kunnen specialiseren in etnische
groepen. 65 jaar na de Tweede Wereldoorlog klinkt dat nog steeds
beladen. |
Deze joker is zo bekend, dat je hem niet zou verwachten in een reguliere
krant. Maar de ware ideoloog is echt niet te stuiten.
Het antwoord van Dronkers:
|
Om te beginnen moeten we af van die angst voor etnische benoeming.
Ik vul zelf zo vaak op internationale congressen papieren in dat ik bij
de 'Kaukasische' groep hoor. |
Dus dan maar over op een drogredenatie:
|
Behalve beladen, is homogene etniciteit ook fictief, met al die
gemengde relaties vandaag de dag. |
Tja ... Er zijn er inderdaad een paar. Net zo goed zoals er een paar zwarte
zwanen zijn, en Japanse reuzen, enzovoort.
Dronkers:
|
Je kunt nooit voorkomen dat je generaliseert. Maar dat doen we ook
als we het over mannen of vrouwen hebben, maar dan vindt niemand het
erg. En daarbij is het gewoon zo dat er prestatieverschillen zijn tussen
etnische groepen, los van inkomens- of opleidingsverschillen. Aziaten
doen het beter en leerlingen uit islamitische landen slechter. |
Weer een schok:
|
U vloekt wel hard in de naoorlogse gelijkheidskerk. |
Een schok dus voor de linkse gelijkheidskerk.
De conclusie van Dronkers:
|
Het probleem is dat wij mengen het toppunt van beschaving vinden ... |
En dat was dus de kop van het artikel - de koppenmaker had het wel door.
Een van de voorvechters krijgt de gelegenheid te reageren:
Uit:
De Volkskrant, 16-02-2011, van verslaggever Robin Gerrits
Interview | Onderwijsonderzoeker Joep Bakker
Minister kan segregatie scholen niet onderbouwen
Vanavond debatteert de Kamer over de uitspraak van minister Van
Bijsterveldt van Onderwijs dat het tegengaan van segregatie voor haar geen
prioriteit meer heeft. Onverstandig, meent Joep Bakker.
Red.: We beginnen weer met eens een leugen - in de kop nog
wel: de minister wil geen segregatie, maar geen gedwongen menging.
Volgende: taalkundige volkdverlakkerij:
|
'Controlled choice', een begrip met de geur van een Nederlandse
polderoplossing, kon wel eens het antwoord zijn op de segregatie in het
onderwijs. |
Vertaald: "gedwongen keuze"- regelrechte Orwelliaanse newspeak
(Wikipedia).
Gevolgd door de retorische truc van Ad ponandum
:
|
'Uiteindelijk ontkom je er niet aan', zegt Joep Bakker,
onderwijsonderzoeker in Nijmegen, dé stad van de enigszins aan banden
gelegde vrije schoolkeuze. |
En weer wat newspeak:
|
... Joep Bakker, onderwijsonderzoeker in Nijmegen, dé stad van de
enigszins aan banden gelegde vrije schoolkeuze. |
En dan volgt de "onderbouwing":
|
Uw studie levert geen duidelijke wetenschappelijke ondergrond
voor menging. Is het streven naar gemengde scholen vooral normatief?
'Ja, persoonlijk ben ik voorstander van het bestrijden van segregatie.
Past in mijn politiek-maatschappelijke opvattingen ... |
En een erkenning:
|
en ik zie er ook moreel-ethische argumenten voor: het
samenleven, en niet uitsluiten van groepen. ' |
Namelijk: dat de allochtonen uitsluiten - met moskeeën, hoofddoeken,
niet-handenschudden, enzovoort. Natuurlijk durft hij dat niet expliciet te
noemen, maar dat zijn uitingen van uitsluiten.
Overigens moet hij wel terugvallen op zijn eigen ideologie:
|
Maar wat zegt de wetenschap erover?
'De cijfers zijn vaak tegenstrijdig, ze wijzen niet in één richting.
Deens en Amerikaans onderzoek toont dat menging de prestaties van
kansarmen verbetert zonder de prestaties van de kansrijken aan te
tasten. In Nederland is dat nog niet echt goed onderzocht. Je hebt de
studie van Jaap Dronkers, die concludeert dat leerlingen het beter doen
in etnisch homogene groepen. Maar er is ook goed recent Italiaans
onderzoek over Nederland dat concludeert dat je beter kinderen uit
zoveel mogelijk etnische groepen bij elkaar kunt hebben, omdat ze zich
dan niet meer met de eigen groep identificeren, maar met het geheel.'
|
Dat laatste is zoals in Nederland uitvoerig gedemonstreerd, een leugen:
allochtonen zitten nog steeds in hun eigen kerken, dragen hun eigen kleding,
geven hun kinderen hun eigen namen, enzovoort. Ze komen geen stap dichterbij,
maar eerder verder weg
.
|
'Van Bijsterveldt hamert steeds op de prestaties van de leerlingen.
Terecht. Maar er is nóg een speerpunt van onderwijsbeleid, en dat is dat
van de sociale cohesie en burgerschapsvorming. Nota bene haar eigen
CDA-voorganger Maria van der Hoeven heeft dat tot vast onderdeel van de
lesstof gemaakt. En dat bevorder je bij uitstek met gemengde scholen.'
|
Een totaal onbewezen bewering. Er zijn vele aanwijzingen dat het omgekeerde
geldt: hoe meer contact, des te groter de afkeer
.
Een eerste stukje waarheid:
|
de sleutel ligt bij betrokkenheid van ouders. Vaak realiseren Turkse
en Marokkaanse ouders zich niet dat ze echt een rol hebben in dat
onderwijs: een plek voor huiswerk, helpen daarbij, samen naar
tv-programma's kijken en het erover hebben. Daar moet je wel beleid op
zetten, anders gebeurt er niks.' |
Maar wat voor beleid dan ook: daarvoor moet niets van de Nederlanders
gevraagd worden - die hebben al genoeg last van die onaangepaste allochtonen.
|
Wat is er zo goed aan het beleid van 'controlled choice'?
'Je hoeft vaak maar een klein beetje keuzevrijheid in te leveren om toch
tot gemengde scholen te komen. |
En dat dus zeker niet. Laat die allochtonen maar een beetje van hun keuzes
inleveren. Zoals de keuze om hun religieuze achterlijkheid rond te dragen.
Allemaal keuzen en strandpunten die volstrekt gespeend zijn
van enige realiteits- en redelijkheidszin. Alleen mogelijk door vastgeroeste
ideologie.
Andere zaak. Eerst wat feiten tegen het multiculturalisme:
Uit:
De Volkskrant, 15-02-2011, door Aimée Kiene
Reportage | Voorleesexpress, voorlezen bij gezinnen met een taalachterstand
Oguzhan weet alles van draak Dries
Voorlezen bevordert de taalontwikkeling. Monique Weijnans leest als
vrijwilliger voor bij de familie Uslu. 'Hoe heet zo'n prikding?'
Tussentitel: 'Spelenderwijs hebben we woordjes geleerd'
De eerste keer dat Monique Weijnans (34) kwam voorlezen bij de familie Uslu in
Hilversum, kroop Oguzhan Uslu (4) onder de tafel. 'De eerste drie keer kwam hij
daar niet onder vandaan,' lacht Weijnans. 'Hij moest wel even aan me wennen.'
Nu, twintig donderdagavonden later, is Oguzhan zijn schroom
kwijt. In zijn Bob de Bouwer-spijkerbroek en capuchontrui leunt hij tegen
Weijnans aan op de bank. Aan haar andere kant zit haar eigen dochter Mette, die
gaat de laatste tijd mee op de voorleesavond. ...
Monique Weijnans is een vrijwilliger van de Voorleesexpress,
een stichting die het 'voorleesritueel' introduceert bij gezinnen met een
taalachterstand. Twintig avonden komt ze voor het slapen gaan voorlezen.
...
Weijnans is docent Nederlands, dus vanuit haar vakgebied is
ze geïnteresseerd in voorlezen en taal. 'Op de middelbare school merk ik aan
mijn leerlingen dat ze alles leuker vinden dan een boek. Heel weinig kinderen
lezen nog. ...
'Ik heb hier niet te maken met een totaal leesarm gezin. Dat
kun je ook treffen, of een gezin waarbij de ouders nauwelijks Nederlands
spreken. Dan moet je de ouders mee nemen via het voorlezen, dat zij ook het
gevoel krijgen: ik ga dat boek eens inkijken. ...
Red.: Taalachterstanden waardoor een enorme sociale
achterstanden ontstaan. Allang bekende werkelijkheden. Hier de reactie van de
ideoloog:
Uit:
De Volkskrant, 16-02-2011, ingezonden brief van Jacomine Nortier,
taalkundige (Utrecht)
Voorleesexpres
In het artikel over de Voorleesexpres (Jong, 15 februari) vertelt moeder Havva
Uslu dat ze haar kinderen af en toe voorlas, maar onzeker was of ze het wel goed
deed. Gelukkig komt er regelmatig een Nederlandse vrijwilligster over de vloer
die laat zien hoe je moet voorlezen.
Het is goed dat de moeder nu leert dat ze met haar kinderen
kan doorpraten over wat ze gelezen hebben. Dat stimuleert hun ontwikkeling, hun
kennis van de wereld, hun vermogen om over dingen na te denken. Maar het is
jammer dat deze moeder denkt dat ze daar haar moedertaal niet voor mag
gebruiken.
Kinderen leren gemakkelijker op school, ook de Nederlandse
taal, als ze een intellectueel stimulerende thuisomgeving hebben waarin gepraat
wordt over allerhande dingen. Je snapt pas wat 'gisteren', 'vorig jaar' of 'drie
plus twee' is, als je taal hebt om het te benoemen.
En dan maakt het niet uit of het Berber, Turks, Pathaans of
Nederlands is. Ook kinderen uit Nederlandse milieus kunnen een taalachterstand
hebben als ze intellectuele stimulansen moeten ontberen. ..
Red.: Er zijn Nederlandse kinderen met taalachterstanden
... dus is het opvoeden in een andere taal geen oorzaak van de zeer veel meer
voorkomende allochtone taalachterstanden.
De werkelijkheid ... de multiculturalistische ideoloog heeft
er geen enkele moeite mee om er totaal blind voor te zijn.
Naar Multiculturalisme
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|