Bronnen bij Sociologische begrippen: politieke correctheid, netwerk
Een essentieel deel van het proces van de politieke-correctheid is het
beleid aangaande wie ertoe toegelaten worden tot die plaatsen waar je de
politieke-correctheid, in de zin van de mening die verspreid wordt, kan
beïnvloeden. Voornamelijk de media, dus.
Degenen die in vaste dienst zijn van de media zijn vrijwel universeel
lid van de politieke-correctheid. Dat komt omdat vrijwel de gehele
maatschappelijke topderde lid is van de politieke-correctheid. De topderde is
vrijwel universeel internationalistisch, kosmopolitisch, nomadistisch of
iets dergelijks, en dat houdt vrijwel automatisch politieke-correctheid in:
pro-immigratie, pro-allochtonen, pro-Europa enzovoort. En die topderde
benoemt wie de personen op de vaste posities binnen de media worden en dus
zijn.
Naast die vaste bezetting, loopt er ook een groot aantal figuren in en
uit. De selectie daarvan wordt gedaan door degenen die in meer vaste dienst
zijn: presentatoren en mensen op redacties. Dit betreft met name de volgende
programma's: Pauw & Witteman, De Wereld Draait Door,
Niieuwsuur en Buitenhof. Dit zijn de politiek en maatschappelijk
smaakmakende programma's van Nederland. De programma's die de sfeer bepalen.
Er omheen liggen er nog een aantal aanverwanten, zoals zoals diverse
documentaire-programma's en -series bij omroepen als de VPRO en
aanverwante. Die hebben een vrijwel identieke uitstraling als de gnoemde. Het
internationalisme is daar volstrekt troef - alles dat een kleurtje heeft,
heeft daar al de status van heilige en je hoeft maar de kunnen spellen, en
je wordt tot de alleenheerser van het heelal uitgeroepen.
Dan is er nog de ietwat meer neutrale actualiteitenrubriek
EenVandaag, en het enige programma, op dit moment waarvan zonder mee
gesteld kan worden dat het niet politiek-correct is: PowNews.
Een fraai voorbeeeld van de werking van dat proces van de toegang tot de
politieke-correctheid is dat van advocaat Bram Moszkowicz. Een zeer bekend man met vele televisie-optredens, en geheel en al "ons soort
mensen". En ineens keerde de deken van Advocaten zich tegen hem, en werd hij
voor de Raad van Discipline gedaagd. En ook de Volkskrant ging in
de aanval (de Volkskrant, 06-10-2012, van verslaggevers Elsbeth Stoker en Wil
Thijssen):
Neem tien mensen, en er zal altijd een randdebiel tussen zitten die denkt
dat de advocaat van het advocatenkantoor wiens naam op het koperen
naamplaatje staat ook hoogst persoonlijk alle zaken zal doen, al
telefoontjes zal opnemen, en hoogstpersoonlijk in der rechtszaal zal
verschijnen om hun zaak tegen de buurman en zijn blaffende hond met een
gloeiend pleidooi te bepleiten. Als ze zo'n geval moeten aanvoeren om je
reeks van klachten tegen een advocaat aan te vangen, dan kan je je wel voorstellen hoe zwak het gesteld is met de rest ervan.
Maar om redenen die zo meteen duidelijk zullen worden, was de uitslag
deze (de Volkskrant, 31-10-2012, van verslaggevers Elsbeth Stoker en Wil
Thijssen):
Een formele kwestie, omdat Moszkowicz aanvoert
dat zulk inzien door de Orde, niet gehouden zijnde aan de zwijgplicht geldig
voor de client-advocaat relatie, zou schenden. Een te verdedigen punt. Dus
geen reden voor straffe van welke soort dan ook. Eerst moet er een uitspraak
over de pricipekwesite komen.
Op geen enkele manier een reden voor veroordeling, want welke klacht dan ook
is niet per definitie juist. Dit dient eerst bewezen te worden. Advocaten doen
niet uitsluitend zaken met eerlijke en integere mensen. Er zitten ook bedriegers
en zelfs criminelen bij ...
Hebben we het al over gehad: ridicuul.
Och, och, erg vervelend. Maar weinig tot niets dat in de buurt komt
van een reden voor een schorsing. Laat staan een beroepsverbod.
En dat waren alle argumenten. het is gewoon zielig -
pathetic, zoals de Amerikanen zeggen. Wat je ook kan vertalen als ziekelijk.
En wie de gezichten van de die lieden van de Orde op televisie zag, had al
gegeten en gedronken. Dit gaat over niets anders dan emoties. Afkeer en
dergelijke.
Oké, reden voor algemene ophef. Hier is de berichtgeving in
de Volkskrant:
Er ontbreekt in deze reeks één dag - 02-11-2012. Die dag beging de
Volkskrant een vergissing. Toen was de bevolking van het Kunst-katern aan de
beurt on zijn licht over de zaak te laten schijnen. Het werd gedaan in het
kader van de langer lopende rubriek Archetype, hebbende het motto "Tussen kunst
en actualiteit". Een rubriek die regelmatig heel aardig zijn doel treft.
En ook nu:
De analogie is die met de film "The Devils Advocate".
En de foto maakt onmiddellijk wie de duivel is: Geert Wilders.
Want dat is natuurlijk de werkelijke reden voor de
veroordeling van Bram Moszkowicz. De reden dat die reden niet genoemd kan
worden. De reden voor de veroordeling van Bram Moszkowicz is zijn verdediging
van Geert Wilders, en met name dat hij die verdediging zeer succesvol heeft
gevoerd. Zo succesvol, dat meerdere juridisch betrokkenen, in hun pogingen om tot
een veroordeling te komen in het proces tegen Geert Wilders, ook wel aangeduid
als een politiek proces en in ieder geval zijnde een politiek-correct proces, grote
schade hebben opgelopen. Waaronder tussen vijf en tien rechters en voormalige
rechters, inclusief rechtbankpresidenten en dergelijke, plus nog wat aanhangende
juristen die zichzelf als autoriteit zagen en een veroordeling de enig juiste
gang van zaken achtten.
Allemaal te kakken gezet door zichzelf, maar volgens hun
eigen visie door Bram Moszkowicz.
Dat is de reden dat Bram Moszkowicz veroordeeld werd: de
politieke-correcte juristerij (dat wil zeggen bijna de hele juristerij), de
politiek-correcte opinievormers, en de poltiek-correcte media moesten hem niet
meer.
Omdat hij Geert Wilders, de grote boeman van de
politieke-correctheid, de Faust van de politieke-correctheid, had verdedigd.
Richt schade aan aan de politieke-correchteid, en ze weten je te
vinden. Want het zijn bloedhonden.
Naar Sociologische krachten
, of site home
.
|