Bronnen bij Rijnlandse controle: de noodzaak
|
11 nov.2007 |
Onderstaand voorbeelden van de noodzaak een streng controle en handhavingsbeleid
te voeren:
Uit: De Volkskrant, 09-11-2007, van verslaggevers Merijn Rengers en John
Schoorl
Moord op vastgoedman mysterie
’t Hooft viel alleen op door zijn vele auto’s
Vermoorde vastgoedhandelaar zou hebben gezegd dat de afdeling Woningbeheer van
de gemeente ‘van hem was’.
Victor ’t Hooft, de woensdagavond doodgeschoten Haagse vastgoedhandelaar, was
een man van vaste gewoonten. ...
Zijn naam dook in 2003 voor het eerst prominent in de
krantenkolommen op, in verband met een Haagse affaire die het einde inluidde van
wethouder Hilhorst. Op het jaarlijkse vastgoedcongres Mpim in Cannes in 2000 zou
er een deal zijn geboren om panden over te nemen van Woningbeheer, een
exploitatievehikel van de gemeente Den Haag.
De Haagsche Courant onthulde dat de ambtelijke top van
Woningbeheer aan de Côte d’Azur nogal wat huizen en bedrijfspanden aan ’t Hooft
zou hebben beloofd, en nadien daadwerkelijk verkocht.
Hoe ’t Hooft aan zo’n bevoorrechte positie kwam bij de
gemeente, was niet helemaal helder, maar de intieme banden met de ambtelijke top
speelden zeker een rol. De huidige topman van Vitatem zat toentertijd bij
Woningbeheer, en deed ook privé zaken met ’t Hooft. Een algemeen directeur
maakte op kosten van ’t Hooft reizen naar Cannes en Italië.
In de Haagse vastgoedwereld liet ’t Hooft nadrukkelijk
doorschemeren, zo menen insiders, dat Woningbeheer ‘van hem was’. Wie van plan
was om deze relatie in de wielen te rijden, werd met zijn intimiderend
ongenoegen geconfronteerd. ...
Red.: Hier moet een onmiddellijk onderzoek volgen, en
alle betrokken direct ontslagen.
Uit: De Volkskrant, 14-12-2007, van verslaggever Peter de Graaf
‘Zes jaarsalarissen zonder te werken is disproportioneel’
Interview Piet de Kroon | Van de gouden handdrukken die de provincie
Noord-Brabant gaf, waren er 32 excessief.
Directeur Piet de Kroon van de Zuidelijke Rekenkamer is ‘best geschrokken’ van
de uitkomsten van het onderzoek naar de ontslagregelingen bij de provincie
Noord-Brabant. Hij heeft geconstateerd dat verschillende slecht presterende
ambtenaren bij hun vertrek toch een flinke zak geld meekregen. ‘Het is toch
gemeenschapsgeld’, zegt hij in een toelichting op het rapport Loon naar
Werken.
‘In veel gevallen was het disfunctioneren duidelijk. Maar de
provincie pakte niet door. De ambtenaar nam een advocaat, terwijl de provincie
de zaak het liefst in der minne wilde schikken, zonder tussenkomst van de
rechter. ...
Volgens De Kroon was de provincie veel goedkoper uit geweest
als ze sommige ontslagen wel voor de rechter had gebracht. Maar hij kan niet
zeggen in welke mate de 32 buitensporige ontslagvergoedingen ‘disproportioneel’
waren. ‘Dat verschilt per dossier. Sommige regelingen waren echt excessief. Als
de provincie in 1999 met een ambtenaar een vervroegde uittredingsregeling
afspreekt voor 2005, en er meteen bij zegt: je hoeft niet meer te komen werken,
we betalen je wel door. Dat zijn zes jaarsalarissen voor non-activiteit, dat is
zeer disproportioneel.’
Ander voorbeeld: ‘Bij een ambtenaar was sprake van zeer
ernstig disfunctioneren, met ook nog een integriteitsprobleem. En dat wordt dan
in der minne geschikt. Dat vind ik zeer disproportioneel. Dan was een rechtsgang
beter geweest. Ik weet zeker dat de rechter een lager bedrag had opgelegd.’
...
Red.: Dit is volkomen van de gekke: de ene groep
ambtenaren die de andere groep het hoofd boven het hoofd houdt, natuurlijk
onder het motto: het blijft onder soortgenoten. De niet-functionerenden moeten
natuurlijk hetzelfde behandeld worden als een niet-functionerende
schoonmaakster, en de ambtenaar met een integriteitprobleem hetzelfde als een
postode die pakketjes achterover drukt: respectievelijk ontslag en ontslag plus
een proces. En bovendien hadden de ambtenaren die op - deze manier hun baas, de
overheid, hebben benadeeld zorgvuldig onderzocht moeten worden, en ook zonodig
ontslagen.
Uit: De Volkskrant, 30-11-2007, van een verslaggever
Notarissen stil over witwassen
Aangifte tegen notaris die de verkoop van onroerend goed via een 2-jarige koper
liet passeren.
Zeven notariskantoren hebben bij herhaling de antiwitwaswetgeving overtreden. De
notarissen verzwegen dat hun klanten meer dan vijftienduizend euro contant
betaalden of dat ze betrokken waren bij een verdachte carrouselverkoop van
onroerend goed. Dat blijkt uit onderzoek van het Bureau Financieel Toezicht
(BFT), dat de financiële integriteit van het notariaat in de gaten houdt.
Notarissen moeten, net als andere financiële dienstverleners,
verdachte transacties melden bij de Financial Intelligence Unit. Dat is een
meldpunt van het ministerie van Justitie. Bij de zeven omstreden kantoren is 192
keer ten onrechte niets gemeld, laat het BFT weten. ...
In één geval is woensdag aangifte gedaan, aldus Winkel. Het
gaat om een niet-gemelde ‘abc’-transactie waarbij de tussenpersoon een 2-jarige
bleek.
Red.: Het notariaat bestaat bij gratie van
betrouwbaarheid - onmiddellijke uitzetting uit het ambt had moeten voelen
Uit: De Volkskrant, 16-04-2008, door Ferry Haan
Oud-AFM-bestuurder ontloopt vervolging
Voormalig bestuurder Anne Willem Kist van de Autoriteit Financiële Markten (AFM)
heeft vorig jaar iets doms gedaan. Terwijl hij als toezichthouder tot in detail
inzicht had in het overnameproces van ABN Amro, had hij als belegger aandelen in
Fortis, een van drie partijen die de Nederlandse bank uiteindelijk overnamen.
Nog dommer was dat Kist persoonlijk betrokken was bij
aandelenverkoop. De bestuurder vermoedde na afloop nattigheid. 'Hij trok zelf
aan de bel', verklaarde AFM-topman Hans Hoogervorst dinsdag tijdens de
persconferentie over het AFM-jaarverslag.
Na een publicatie in Het Financieele Dagblad, dat
meldde dat Kist aandelen ABN Amro had verkocht, besloot de AFM te reageren. ...
De pijn voor Kist hield hiermee niet op. De AFM onderzocht de
transactie van de eigen bestuurder 'zonder aanzien des persoons'. De conclusie
was dat Kist inderdaad de interne beleggingsregels had overtreden. Omdat de
integriteit van de AFM geen twijfel verdraagt, heeft de toezichthouder het
interne onderzoek ook nog eens voorgelegd aan het Openbaar Ministerie. Dat
concludeerde dat 'voorwetenschap geen enkele rol heeft gespeeld bij de
totstandkoming van de gewraakte transactie'. Volgens het OM zou een aangifte in
dit geval 'niet tot enige vorm van vervolging leiden'.
Ook de AFM besloot geen maatregelen te nemen richting Kist,
die wel voorgoed zijn baan kwijt is als AFM-bestuurder. ...
Red.: Er volgen nog een aantal "goede redenen" om Kist
niet te vervolgen. Allemaal zaken die bij misdrijven of overtredingen op lager
niveaus inderdaad als verzachtende omstandigheden kunnen dienen: bij een proces
en/of veroordeling. De reden dat die vervolging nu niet plaats vindt is simpel:
men vervolgt zeer ongaarne mensen uit eigen kring.
Uit: De Volkskrant, 22-11-2007, van verslaggeefster Janny Groen
‘Ambtenaren beïnvloedden onderzoek Catshuis-dode’
Ambtenaren zouden hebben geweten van gebruik thinner.
Een meerderheid van de Tweede Kamer eist opheldering over de rol van de overheid
bij een brand in het Catshuis in mei 2004. Ambtenaren zouden op de hoogte zijn
geweest van het gebruik van het verboden thinner bij renovatiewerkzaamheden.
Bij de brand drie jaar geleden kwam een schilder om het
leven, toen het oplosmiddel thinner vlam vatte. De schilder werd als enige
schuldige aangewezen. Hij zou op eigen houtje hebben besloten het verboden
middel te gebruiken. RTL Nieuws meldde woensdagavond dat een klokkenluider bij
de notaris een voor de overheid belastende verklaring heeft afgelegd.
De verklaring komt erop neer dat de top van de
Rijksgebouwendienst en van het ministerie van Algemene Zaken hebben
geïntervenieerd in het onderzoek en hebben voorkomen dat de overheid zich moest
verantwoorden voor de rechter. Volgens de klokkenluider waren diverse ambtenaren
er van op de hoogte dat het verboden thinner werd gebruikt.
Red.: Andere informatie, van onder andere de weduwe
van het slachtoffer, wijst erop dat de ambtenaren niet alleen geweten hebben van
het thinner, maar zelfs de opdracht ben gegeven, omdat het karwei klaar moest in
verband met een aankomen bezoek. In welk geval de aansprakelijkheid zo ver kan
gaan als "dood door schuld" - een uitstekende reden voor het verstekken van
corrupte informatie - meer over de zaak hier
.
Wat betreft integriteit zou men de hoogste verwachten bij
ambtenaren in dienst van de premier van het land. Maar ook hier blijkt men dus
gevoelig voor de mogelijkheden van machtsmisbruik. En op dat niveau kan dat maar
op één manier afgehandeld worden: door een volstrekt onafhankelijk orgaan.
Uit: De Volkskrant, 15-04-2008, door Frank Ankersmit, hoogleraar
geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen
Aan de nationale schandpaal
De belangrijkste politiek verantwoordelijken in het onderwijsdrama verdienen een
verbod om nog ooit openbare functies uit te oefenen, vindt Frank Ankersmit.
Tussentitel: Er zit meer despotisme in het openbaar bestuur dan ooit sinds de
oorlog
Hoe weet de kiezer of de regering er iets van bakt? Vroeger was dat makkelijk
genoeg. Daar had je ideologie en partijprogramma’s voor. Zat de PvdA in de
regering en kwamen er aantrekkelijke sociale voorzieningen bij, dan was dat een
mooi succes voor die partij. Slaagde de VVD erin misbruik van sociale
voorzieningen tegen te gaan, dan had die partij gedaan wat ze haar kiezers
altijd beloofde. Bleef alles zoals het ongeveer was, dan had het CDA bereikt
waar het de CDA-stemmers om ging. De ideologie was de meetlat voor succes en
falen in de politiek. Maar nu ideologie een lelijk woord is geworden en
partijprogramma’s steeds meer op elkaar lijken, weet je als kiezer niet meer
waar je succes van regering en politieke partijen aan af moet meten.
...
... de dood van de ideologie leidde tot de fossilisering van
bestaande verantwoordingsmechanismen en tot een oligarchisering van het openbaar
bestuur. Er zit nu meer despotisme en willekeur in het openbaar bestuur dan ooit
sinds WO II. Je ziet die tendens trouwens overal. Die doet zich voor in alle
westerse democratieën, bij alle besluitvorming en zelfs in het bedrijfsleven.
Autocratie is universeel in de mode.
Het rapport–Dijsselbloem illustreert dat alles. Bij alle
onderwijsvernieuwingen sinds Van Kemenade stond de kiezer steeds voor nul op de
balans. Hem werd nooit iets uitgelegd, gevraagd of toegezegd. Van het afleggen
van verantwoording was ook geen sprake meer. Wanneer Van Kemenade, Wallage of
Netelenbos iets bedacht hadden, werd dat er doorgejast. Dat ging trouwens
verrassend makkelijk. Er was zo weinig oppositie, dat veel mensen nu beweren dat
iedereen eigenlijk achter die vernieuwingen stond en dat daarom iedereen ook
medeschuldig is aan de ravage.
Maar dat is toch een verkeerde voorstelling van zaken. Het is
bijvoorbeeld onzin om te zeggen dat Tweede Kamer, Onderwijsraad, leraren et
cetera unisono het studiehuis al wilden, voordat Wallage op dat zo onzalige idee
kwam door zijn contacten met Clan Visser ‘t Hooft. Het initiatief lag hier wel
degelijk bij de politiek verantwoordelijke top. Vergeet je dat, dan blijf je ook
blind voor dat element van willekeur en despotisme dat gaandeweg in ons politiek
systeem ingeslopen is. En je hoeft de passage over Netelenbos maar na te lezen
om de bruine geur van despotisme te ruiken die overal uit het rapport opstijgt.
Niks Nederland-polderland; dit is eerder het l’état c’est moi van
Lodewijk XIV.
Natuurlijk gaat het rapport-Dijsselbloem over het onderwijs.
Maar het gaat ook over ons openbaar bestuur en over de verkeerde nieuwe zeden
die daar zijn ontstaan. Laat de Tweede Kamer dat vooral niet vergeten! Vooral
omdat Balkenende onlangs aankondigde dat men tussen nu en 2025 korte metten gaat
maken met de constitutionele en juridische obstakels die bestuurders tot hun
ergernis zo vaak op hun weg aantreffen. Laat men hem – en zijn opvolgers –
hierin zijn gang gaan, dan kun je de democratie wel opdoeken.
Het is de democratische plicht van de volksvertegenwoordiging
iedere tendens richting willekeur en despotisme meteen de lelijke kop in te
drukken. Dat betekent dat de Tweede Kamer bij de behandeling vandaag van het
rapport-Dijsselbloem er niet omheen draait, maar het kind bij de naam noemt. Er
is daarom geen enkele ruimte voor coulantie voor de belangrijkste politiek
verantwoordelijken in het onderwijsdrama. Die verdienen de nationale schandpaal,
bijvoorbeeld een verbod om nog ooit openbare functies uit te oefenen.
Niet als een soort van publieke wraakneming. Dat zou
primitief zijn. Maar wel als een niet mis te verstaan signaal aan onze zittende
en toekomstige bestuurders dat dit absoluut niet voor herhaling in aanmerking
komt. Toekomstige politici zullen dat signaal dan internaliseren – mogen we
hopen! – en dat mag hen ervan weerhouden de samenleving opnieuw bloot te stellen
aan ondoordachte experimenten en borreltafelplannetjes.
Red.: Ook dit soort onderzoeken zijn het best in
handen van een onafhankelijk instituut. Want zoals het onderwijsvoorbeeld toont:
het natuurlijke controleorgaan, de Tweede Kamer, zit door allerlei politieke
processen meestal mede in het complot. Zodat de goede adviezen van Ankersmit op
die manier nooit tot uitvoering zullen komen. Terwijl ze, zoals hij ook
aangeeft, uiterst belangrijk zijn.
Uit: De Volkskrant, 29-03-2008, (versie Hart en Ziel), door Martijn Katan
Blik op eten: Keuringsdienst van Wat?
De controle van de overheid op vlees en veetransporten schiet zwaar tekort. Hoe
is dat zo gekomen?
Eerst wat historie. Ooit was er de Keuringsdienst van Waren die fabrieken en
winkels inspecteerde op ondeugdelijk eten. In 2003 ging die dienst over van het
ministerie van Volksgezondheid naar dat van Landbouw. Landbouw wilde er graag
het gezag over hebben, want boeren en bedrijven klaagden over te veel regels en
inspecties. Volksgezondheid wilde wel van de Keuringsdienst af, want met
controles van slagerijen scoor je in de politiek niet.
De Keuringsdienst werd gefuseerd met de vleesinspectie tot de
Voedsel en Waren Autoriteit oftewel VWA. Daarna ging 38 procent van het
personeel eruit, met name de ervaren inspecteurs. Tegelijk namen de taken toe,
dus werden bedrijven steeds minder vaak geïnspecteerd.
Dat ging natuurlijk mis. Afschaffen van controle op bedrijven
is zoiets als het afschaffen van scheidsrechters bij het voetbal: uiteindelijk
vloeit er bloed. In het geval van de VWA was dat het bloed van varkens die
massaal in vrachtwagens waren gepropt.
Hoe heeft de overheid het zo ver kunnen laten komen? Mij ging
een licht op tijdens een recente bespreking over voeding in Den Haag. Op weg
naar het diner vroeg ik aan een ambtenaar waarom de VWA niets deed tegen
misleidende reclame voor ‘gezonde’ levensmiddelen. Hij legde mij uit dat de
overheid terugtreedt, maar dat was niet erg, want we hadden immers de
Consumentenbond en de Keuringsdienst van Waarde. 'Keuringsdienst van wat?!',
vroeg ik, maar ik had het goed verstaan: het ging over het tv-programma.
Keuringsdienst van Waarde is een kostelijk programma dat
misleidende reclames voor voedingsmiddelen ontmaskert. Maar of de details
kloppen kan niemand nagaan, en het is ook de vraag of een tv-programma wel de
echte boosdoeners te pakken neemt.
De Tweede Kamer wil echter minder regels en minder inspectie,
en daarom wordt bij de VWA controle vervangen door 'toezicht op controle'. De
bedrijven controleren zichzelf, en de VWA controleert hun controlesystemen.
Inspecteurs checken van achter hun computer of de bedrijven alle formulieren
goed hebben ingevuld. Er wordt steeds minder gekeken wat er echt gebeurt in
fabrieken, winkels en slachthuizen.
Die ontwikkeling gaat door. De VWA wordt de komende jaren
gefuseerd met onderdelen van het ministerie van Landbouw en dat gaat gepaard met
een personeelsreductie van enige honderden mensen (1). Dat is slecht voor de
veiligheid van speelgoed, achtbanen, boormachines en cosmetica, voor het
dierenwelzijn, voor het waarheidsgehalte van gezondheidsclaims, en voor al die
andere dingen waar de VWA toezicht op houdt. We zullen de gevolgen merken.
Red.: De volstrekte waanzin! En die zit ingekankerd
bij het hele systeem. een onafhankelijk orgaan die dit onmogelijk maakt en
terugdraait is dringend nodig.
Naar Rijnlandse controle
,
Rijnlandmodel, lijst
,
Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|