Innovatie: tussenstand 2010
Innovatie is als maatschappelijk en politiek issue in juli 2012 al een hele tijd morsdood. Het ervoor in stand geroepen
Innovatieplatform is naar algemene mening al in 2006 mislukt en daarna is er
weinig tot niets meer vernomen.
Er bestond vanuit de redactie van deze site al ongeveer even
lang een voornemen hierover iets te schrijven, maar juist vanwege die
radiostilte was dat er nooit van gekomen. Er waren aanleidingen die het idee
levendig hielden maar die hadden er alleen een zijdelings verband mee, gaande
over de inrichting van het onderwijs.
Recent, juli 2010, deed zich wel een concrete aanleiding
voor, en toevalligerwijs was er ook iemand anders die de connectie zag -eerst
over de aanleiding:
Uit: De Volkskrant, 12-07-2010, door Brian Lauret, docent
Nederland vereert de middelmaat en domheid
Het voormalige Organon in Oss stuurt de helft van zijn werknemers de laan uit.
Na jaren in dienst te zijn geweest als onderzoeker worden ze afgedankt door het
moederbedrijf in de VS. Dat dit voor de betrokkenen en voor Oss een tragedie is,
staat buiten kijf. Wat we ons minder realiseren, is dat het ook voor Nederland
een tragedie is. En deze tragedie zal een trend inluiden waarbij voornamelijk
buitenlandse op kennis gebaseerde bedrijven besluiten dat Nederland toch niet
het geschiktste land is voor een wetenschappelijk bedrijf. ...
Red.: Niet geheel juist, want het Amerikaanse bedrijf neemt
dit besluit op geheel andere overwegingen - volgens eigene zeggen naar
aanleiding van efficiency ("concentratie van activiteiten"), maar ook
andere overwegingen kunnen een rol spelen, bijvoorbeeld Amerikaanse belangen
|
Nederland probeert zich al jaren halfslachtig te presenteren als kenniseconomie.
Dit gaat steeds meer lijken op een running gag. Telkens wanneer we een politicus
horen bazelen over Nederland als kenniseconomie gniffelen we om de leegheid of
het gebrek aan realisme ervan. Nederland heeft namelijk helemaal geen
kenniseconomie ... |
Dit sentiment is begrijpelijk, maar ook niet helemaal juist.
Er zijn best nogal wat mensen die in dit soort zaken wel hun best doen. Wat wel
juist is, en daar doelt Lauret ongetwijfeld op, is deze mensen in het geheel
niet gestimuleerd of zelfs gefaciliteerd worden.
|
... of zelfs maar een kenniscultuur. |
Maar dit is bijna 100 procent accuraat. Net als veel van het volgende
|
Nederland vereert de middelmaat en de domheid. |
Want het is niet zo zeer dat dit expliciet wordt gedaan, als wel de bekende
omgekeerde versie van het vlakgemaakte maaiveld.
Maar waar het echt mis gaat is niet in de zaken qua sfeer,
als wel de praktische handelingen:
|
Hoe moeten we anders uitleggen dat een land dat zegt kennis te
willen stimuleren, uit hoognodige bezuinigingsdrift toch het volgen van
een studie duurder moet maken, maar wel een peperduur internationaal
voetbaltoernooi wil organiseren? |
Inderdaad: een glasheldere keuze van prioriteiten.
|
Het aanhaken bij de kleingeestige middenmoot blijkt ook uit de wijze van
campagne voeren. Lijsttrekkers schuiven aan bij RTL Boulevard om te kakelen over
de kledingkeuze van Kim Holland, ze bezoeken de Libelle Zomerdagen om het
beste merk stofzuiger uit te kiezen en ze komen bij De wereld draait
door een liedje zingen. |
Tegen deze zaken is op zich weinig in te brengen - waar wat tegen in te brengen
is, dat men een aantal andere zaken niet doet:
|
Natuurlijk krijgt een volk de politici die het verdient. Voor de meeste
Nederlanders zijn wetenschappers geen mensen die veel aanzien hebben, terwijl we
aan deze ‘witte jassen’ wel onze grote technologische verworvenheden te danken
hebben. Toch worden wetenschappers gezien als duur betaalde hobbyisten die met
fruitvliegjes spelen en ons willen aanpraten dat we minder benzine moeten
gebruiken. Er zijn niet veel Nederlanders voor wie een wetenschapper een idool
is. Hoe hartverwarmend en hoopgevend zou het niet zijn wanneer Nederlandse
kinderen Stephen Hawking, Madame Curie of Charles Darwin als hun grote voorbeeld
zagen in plaats van Wesley Sneijder, Jan Smit of een andere (ex-)geliefde van
Yolanthe Cabau van Casbergen? |
Een dit is toch kennelijk een keuze van prioriteiten. Wat men kennelijk niet
wil, is dit:
|
Het intellectueel stimuleren van de jeugd zou de voornaamste zorg van de
overheid moeten zijn wanneer het de bedoeling is om van Nederland een
kenniseconomie te maken. Hoe kunnen we ooit een dergelijke economie doen
ontstaan wanneer de jeugd niet gestimuleerd wordt om kennis te zien als een
groot goed en een groots streven?
Ook de nog altijd bestaande scheiding tussen openbare en bijzondere scholen is
mij een doorn in het oog. Hoe kan een land dat een kenniseconomie zegt te willen
zijn, toestaan dat een deel van de jeugd naar scholen gaat met wereldvreemde
opvattingen? Dat de schoolstrijd überhaupt resulteerde in het subsidiëren van
religieus onderwijs is erg, dat het nog steeds bestaat, is belachelijk. |
Lees voor het politiek-correcte 'wereldvreemde opvattingen', "opvattingen die
regelrecht strijdig zijn met wetenschappelijk denken en innovatie"- oftewel:
religie in het algemeen
en
islam in het bijzonder
.
Maar religie is slechts een extreme vorm van een algemeen
verschijnsel dat dodelijk is voor wetenschap en innovatie, namelijk het
verschijnsel van de ideologie.
|
We lezen wel eens dat Nederland onbestuurbaar is geworden. Dit is sterk
overdreven, maar ik denk wel dat het sierlijke Nederlandse zeilschip waar we in
het verleden zo trots op konden zijn, steeds verder afgetuigd wordt tot een
moeizaam voortgepeddeld vlot met een bemanning zonder eindhaven voor ogen. |
Wat alhier natuurlijk meteen de associatie oproept met Das Narrenschiff
van Sebastian Brant
, en
wel in het bijzonder: "Als Petrus opent de hemelpoort,
vaart 't schip der dwazen nog ongestoord"
.
En hier is de connectie met het meer fundamentele
verschijnsel:
Uit: De Volkskrant, 17-07-2010, door Evert van der Schee,
oud-natuurkundedocent aan de TH-Rijswijk
'Ongecijferde' is norm der dingen De
auteur is oud-docent natuurkunde aan de TH Rijswijk. Hij stoort zich aan het
kokette vertoon van ‘ongecijferdheid’: de gretige erkenning altijd slecht in
wiskunde te zijn geweest. Deze tot norm verheven houding is typerend voor de
Nederlandse dictatuur van de middelmatigheid.
In de rubriek Opinie & Debat van 12 juli deed Brian Lauret voor ons een uit het
hart gegrepen constatering: Nederland vereert de middelmaat en domheid. Hij
illustreerde dat met pakkende voorbeelden.
Waar hij niet op in ging, en terecht want dat was het onderwerp ook niet, is hoe
het toch in godsnaam mogelijk is dat Nederland tot die verering is gekomen. Wat
zit daar achter? Het antwoord luidt: de overheid heeft zichzelf slachtoffer
gemaakt van ongecijferdheid.
Met ongecijferdheid bedoel ik niet dat je slecht kunt cijferen of zo nu en dan
een fout maakt in een berekening of een factor tien in een schatting mis zit.
Nee, het verwoordt het droevig stemmende onbenul dat wordt gedemonstreerd
wanneer ‘het cijfers betreft’, of, algemener, wanneer het bèta-denken in het
geding komt. Ongeletterdheid betekent ook niet dat men niet foutloos kan
schrijven. Spelling kan behoorlijk lastig zijn. Niemand zal echter op een
verjaardag durven toegeven dat hij of zij nooit een roman leest. Niemand wil
toch ongeletterd zijn?
Maar in een beschaafd gezelschap kun je rustig zeggen: ‘ik had altijd een
onvoldoende voor wiskunde’. Herkenning en vertedering zullen je deel zijn. Ik
wil hier niet de gezonde animositeit tussen de alfa’s en de bèta’s aanwakkeren.
Een goede leerling maakt een bewuste positieve keuze, en is redelijk tot goed in
de ‘andere’ vakken. Een slechte leerling is overal zwak in. Maar de middelmaat
maakt een negatieve keuze. Ze zet zich af, voornamelijk tegen bèta-achtige
denkpatronen. Die keuze komt voort uit geestelijke luiheid en gemakzucht.
Ongecijferdheid is een kenmerk van deze grauwe middelmaat. ...
Red.: De Nederlandse intellectuele elite denkt daar
dus universeel anders over. En dat is zo diep doorgedrongen, dan het maken van
een rekenfout bij een sollicitatie je onmiddellijk vergeven wordt, maar een
spelfout is onmiddellijk dodelijk
. Heeft dus ook deze auteur gezien:
|
Juist deze ongecijferden nemen maatschappelijke sleutelposities in. Daar geven
zij gestalte aan de dictatuur van die middelmaat. Zij bevolken in groten getale
de ministeries, zij worden beleidsmedewerkers en onderwijs(des)kundigen die
kennis tot een vies woord en vaardigheden heilig verklaren. |
Voor een voorbeeld van de ongecijferden, zie hier
.
En meer algemeen:
|
Ongecijferdheid tast
het gezonde verstand aan. Ze verheft pseudowetenschappen tot zaligmakend. Het
stompt af en manifesteert zich als een hersenaandoening. Daarin schuilt het
gevaar. |
Voor de zaligmaking van pseudowetenschappen, zie hier
- voor een illustratie van de effecten van de hersenaandoening, zie hier
.
|