Bronnen bij Informatie-filter: belangen, tegen
Voorbeelden van de volgende regel uit het informatie-filter:
Het geval (de Volkskrant, 22-08-2011, column door Sheila Sitalsing):
Dit kan gezien worden als een mening van de auteur. Hoe
betrouwbaar is dan die mening? Dan moet je volgens de informatieregels dus
eerst kijken naar de plaats van de auteur ten opzichte van de groep. Die is
bekend: Sheila Sitalsing is van opleiding econoom - dus de maakt deel uit
van de groep "economen". haar uitspraak is negatief over de groep
"economen'. Dus haar uitspraak heeft een hoge betrouwbaarheidsgraad.
Dan kunnen we hier, ter controle van het proces, ook nog even kijken of
de toepassing van de regel een plausibel antwoord geeft. Nou, dat is niet
moeilijk, want wat de auteur beschrijft is in de psycho0logie bekend als het
proces van conformisme: een groep mensen met aanverwante bezigheden of
belangstellenden die met elkaar communiceren en elkaars mening gaan napraten
- en wier meninghen daarom steeds minder voeling met de werkelijkheid
hebben. De minimaal tachtig procent wier uitspraken onbetrouwbaar zijn.
Dat deze regel belangrijk is, volgt uit het wijdverspreid voorkomen van
het proces van conformisme. Sheila Sitalsing geeft enkele specifieke
voorbeelden;
|
Mensen als Arnoud Boot, Lans Bovenberg, Wim Boonstra en de
voltallige redactie van The Economist, een Brits tijdschrift dat
op Nederlandse krantenredacties gretig wordt geciteerd als brenger van
De Waarheid. Altijd dezelfden, al jaren, iedereen heeft dezelfde
telefoonlijst.
... Je kunt namelijk gerust enige tijd op Mars verblijven, na
terugkeer de zaterdagkranten openslaan en - hoera! - lezen hoe
beroepsmediaeconoom Sylvester Eijffinger in zowel de Volkskrant
als FD.weekend mag uitleggen wat Angela Merkel en Nicolas Sarkozy
moeten doen. Deed Eijffinger tien jaar geleden ook al, alleen ging het
toen over Gerhard Schröder en Jacques Chirac. |
Dit zijn dus allemaal mensen wier meningen waarvan je op zijn allerbeste
slechts kennis van neemt, maar die een bijzonder laag
betrouwbaarheidsgehalte hebben. De tijd besteed aan het lezen van of
luisteren naar dit soort mensen is hoogstwaarschijnlijk beter besteed aan
het zelf bestuderen van het onderwerp, en/of het zoeken van meningen van
mensen buiten deze beroeps- of belangengroep - als het over een krant gaat,
bijvoorbeeld de ingezonden-brievenrubriek, waar meestal zinniger dingen over
economie staan dan in de opinie-artikelen van het soort lieden als de
genoemde.
De inhoud van bovenstaande stuk heeft betrekking op de Griekse crisis,
die een gevolg is van de invoering van de euro. Het volgende stuk gaat over
die invoering, en illustreert het enorme belang van de informatieregels in
het algemeen, en de hier behandelde in het bijzonder (VARAgids, nr.4-2011, door Johan Faber):
Weer een overduidelijk geval van groepsconformisme. En ook
van de veruit de meest voorkomende soort: die waarin de gedeelde mening
staat voor een eigenbelang van de groep. Hoe meer Europa, hoe meer
oligarchie, en hoe meer er gegraaid kan worden.
Met in dit soort gevallen vrijwel altijd de hartelijke steun van de
media:
Arjo Klamer is zelf econoom, behoort dus formeel tot de groep, en zijn
mening die zich tegen de groep keert, is dus hoogst betrouwbaar. Ook zijn
meningen over de media, als zijnde partijdig. Waarvoor hij ook een recent
bewijs heeft:
Iets dat nog steeds met grote regelmaat waargenomen kan worden bij
actualiteitenrubrieken, en praatprogramma's als Pauw & Witteman en
Buitenhof. Vooral dat laatste is, met een uitnodigingsbeleid van vrijwel
uitsluitend Europa-aanhangers afgewisseld door kritiekloze half-uur lange
interviews met EU-hoogwaardigheidsbekleders, een waar
EU-propaganda-programma.
Overigens, met een uitstapje naar de buurregel, wordt dit door de media
zelf natuurlijk grondig ontkend:
Waarop de buurregel geeft dat dit een hoogst onbetrouwbare uitspraak is,
omdat Willem Lust een positief oordeel geeft over de eigen groep. En bij
controle in de werkelijkheid, zoals boven weergegeven, blijkt dat de
uitspraken van Willem Lust grove leugens zijn - die ongetwijfeld volkomen
representatief zijn voor die in de rest van de media, want ze hebben hun
houding in de loop van de jaren niet veranderd. Dit dus ter bevestiging van
de informatieregels.
Een voorbeeld dat beide aspecten van het proces laat zien
(de Volkskrant, 30-04-2014, van verslaggevers Toine Heijmans en Elsbeth Stoker):
Een paar van de ene kant en een paar van de
andere. De verwarring duurt voort, suggereert de Volkskrant.
Daarvan is absoluut gesprake. Want kijk naar de belangen:
Oftewel: iedereen met ook enig wens op een carrière in een gevestigd deel
van de maatschappij zet dat op het spel door bewijs te leveren dat de
minister van Justitie ernstig beschadigd. Als ook maar meer dan een enkele
oud-rechercheur of oud-ambtenaar dat doet, kan je al bijna zeker teken voor
80 procent, en als het er drie zijn ligt het over de 90. Die Demmink is
betrokken bij iets.
Men zegt dat Nederland gepolariseerd is. Het kan ook zijn dat het deze redactie
niet is opgevallen, maar hier is, zeven later later, weer eens een voorbeeld vanuit
de door politieke-correctheid gedomineerde media dat lijkt op een
enerzijds-anderzijds geval, op een terrein dat er politiek-maatschappelijk toe
doet (de Volkskrant, 09-02-2024, door Jarl van der Ploeg (pag. 2)):
Oftewel: dit gaat allemaal over de kabinetsformatie na de "Wilders op
37"-schok. En een rol daarin speelt ...
Uh, eerst aanloopje 1. En dan ...
... aanloopje 2. En tenslotte ...
... aanloopje 3. En dan komt het onderwerp ... :
... , en het hete hangijzer. En dan gebeurt er
iets speciaals:
En daar is het voorbeeld van toepassing op ons onderwerp: de auteur
beweert iets ten gunste én iets ten ongunste van de onderwerp.
Want dat de auteur
een rabiate voorstander is van vrije migratie is al
volkomen vastgelegd door zijn bezigheden voor de Volkskrant
.
En hierop pas je dus de Informatieregels toe: dat ten gunste van
zijn zaak heeft een uiterst lage waarschijnlijkheidswaarde, en dat ten ongunste
een uiterst hoge. Beide boven het niveau 80-20, meer
gaande richting 95-5.
Naar Informatie-filter, algemeen
, of site home
.
|