Filosofen: Michel Foucault

Michel Foucault wordt door de intellectuele goegemeente beschouwd als één van de grote filosofen van de moderne tijd. En door deze redactie wordt Foucault beschouwd als één van de hoofdoorzaken dat de filosofie zo'n slechte reputatie heeft gekregen.

Die Derrida uitleg of detail schijnt nog erger te zijn, maar die is nog nooit langsgekomen op een behapbare manier, en zoiets ga je even graag zelf opzoeken als een stad waar zojuist de builenpest is uitgebroken. In de Middeleeuwen.

Maar bij Foucault is de Volkskrant nu behulpzaam (de Volkskrant, 19-01-2019, door Peter Giesen):
  De waarheid bestaat niet.

...    Foucault ... was een intellectuele superster aan de Amerikaanse elite-universiteiten. In oktober 1980 gaf hij in Berkeley een lezing onder de toch niet al te wervende titel Waarheid en subjectiviteit. De belangstelling was zo groot dat de politie eraan te pas moest komen om de deuren van de collegezaal te sluiten.    ...

Tja ... Die Amerikanen zagen dat waarschijnlijk met dezelfde motivatie als mensen naar de dierentuin gingen, vroeger: om te kijken naar iets exotisch uit den verre.
    Maar het zegt iets over zijn reputatie.
    Bij  het intellectuele klootjesvolk, want mensen met een rationele geest zien het zo:
  Michel Foucault is ook een omstreden denker, tijdens zijn leven en na zijn dood. Tegenwoordig wordt hij in nieuw-rechtse kringen gezien als een van de aanjagers van het postmodernisme en het 'cultuurmarxisme', verderfelijke intellectuele stromingen die het westerse zelfvertrouwen zouden ondermijnen door zijn waarden op een levensgevaarlijke manier te relativeren.

En dat dus voornamelijk vanwege dit:
  Het is niet eenvoudig Foucaults complexe filosofie samen te vatten zonder in jargon over 'discursieve formaties' te vervallen. Simpel gezegd komt zij hierop neer: 'de waarheid' bestaat voor hem niet. Waarheid is een constructie die ontstaat in een netwerk van machtsverhoudingen, waarin de kennis van wetenschappers, medici en andere experts een belangrijke rol speelt. In dit netwerk ontstaat een maatschappelijk discours dat bepaalt wat waar en niet waar is, wat redelijk en waanzinnig is, welk gedrag crimineel is, wat seksueel normaal en pervers is.

Kijk, als je dit nu werkelijk gelooft, neem dat niet de pretentieuze houding aan datgene dat je zelf te berde brengt, ook maar iets anders is, qua status voor de rest van de mensheid, als de eerste de beste verhaal van Tante Betje op de hoek.
    En "Nee", luidt antwoord op uw tegenwerpingen - want bijvoorbeeld je opleiding en je door jezelf of anderen toegedachte capaciteiten daarin zijn nu ook niets anders dan een alinea of regel in een fabel, al dan niet van Fontaine.
    De Fabeltjes van Foucault ...

Maar misschien zou dat nog steeds niet genoeg reden zijn om daar woorden op deze website aan te besteden. Maar dit kwam ook nog even langs:
  Zoals zo veel Franse denkers neigt Foucault naar wijdlopigheid en het aaneenrijgen van abstracties. Voor een handige introductie op zijn werk verscheen eerder vorig jaar het boekje Beminnen waarin filosofe Marli Huijer Geschiedenis van de seksualiteit samenvat en van een interessante actuele reflectie voorziet.    ...
    Het foucaultiaanse perspectief is somber, schrijft ook Marli Huijer in Beminnen. Het individu ...
    Toch lijkt Foucault hier een soort geitenpaadje naar een vorm van bevrijding te hebben gevonden. .... 'Een moraal zonder gareel' of 'een meesterschap van de juiste mate', zoals Marli Huijer het noemt. ...

Logisch, denk je dan bij jezelf: ook dit soort dwazen zoekt natuurlijk graag elkaar op ...
   En voor toepassing hier: twee vlooien in één klap.
   "Vliegen" is te veel eer ...
    Schreven we al bij Huijer ... uitleg of detail


Naar Filosofie, inleiding  , of site home  ·.

19 jan.2019