Filmrecensie: Pretty Woman
Eerst een standaardrecensie (VARA TV Magazine,
nr. 47-2005):
VARA TV Magazine geeft de door haar aanbevolen
films met rood aan, en meestal klopt dit oordeel. Pretty Woman bleef
zwart, hoewel de bovenstaande recensie al iets aangeeft van de redenen om
dat oordeel op te waarderen.
Het iets in de recensie is het genoemde kenmerk
van de zakenman: cynisch. Want naast de ontwikkelende relatie tussen
zakenman en hoertje-met-gouden-hart, gaat het ook over de parallelle
ontwikkeling van de zakenman. In de film wordt het, waarschijnlijk
opzettelijk, gebruikt als vervoermiddel om te laten zien dat ook hij deugt.
Die ontwikkeling van de zakenman is die van corporate raider
naar industrieel. De film legt expliciet uit wat een corporate raider
is: iemand die bedrijven in financiële moeilijkheden opkoopt, de
winstgevende onderdelen met winst verkoopt, en de rest failliet laat gaan
- in de woorden van hoertje: So it's sort of like, um, stealing cars and
selling 'em for the parts, right? Daarmee verdient hij tientallen en
honderden miljoenen dollars.
Zakenman huurt hoertje in omdat hij een gezelschapsdame nodig heeft in de
onderhandelingen over de overname van een scheepswerf, waarvan de eigenaren
van het eerlijke soort zijn. Natuurlijk maakt hoertje-met-gouden-hart meer
indruk op de eerlijke scheepsbouwers dan cynisch-zakenman. De emotionele
verwikkelingen met hoertje brengen zakenman geleidelijk af van het
corporate rading plan, naar een versie waarin hij de scheepswerf wel
overneemt, maar met de bedoeling die als bedrijf in stand te houden en
verder te ontwikkelen. En natuurlijk leven hoertje en zakenman, mede door
deze mentale omslag, nog lang en gelukkig.
In Amerika staat de corporate raider, de speculant op grote schaal,
in hoger aanzien dan de gewone producerende industrieel, omdat de eerste
veel rijker is dan de laatste. Pretty Woman is een Amerikaanse film,
en wordt ook in Amerika gewaardeerd als een goede film. Men kan dus veilig
aannemen dat impliciete kritiek die spreekt uit het verhaal van de film
volkomen objectief en juist is, al was het maar omdat zelfkritiek in Amerika
sowieso een uiterst zeldzaam goed is
. Die kritiek spitst zich in de film toe op de specifieke rol van de
corporate raider, maar het is een kleine stap om dit uit te breiden tot
het handelen-om-puur-financieel-gewin in het algemeen. Wat met de film dus
mede betoogd wordt, is dus dat kapitalisme niet deugt. Waarvan acte.
Overigens: de laatste zin van de recensie: '... langzaam beginner ze
elkaar steeds leuker te vinden.' slaat dus echt volkomen de plank mis. Het
is duidelijk een geval van liefde op het eerste gezicht, en de zichtbare
kern van film gaat over de obstakels die overwonnen moeten worden gezien de
gigantische sociale afstand.
P.S. De das in de foto is de das die Vivian heeft afgetroggeld van een
verkoper tijdens een shopping spree met de gold card van
Edward. Een van de kenmerken van een goede film is de
aandacht voor dit soort details, zonder ze te vermelden (een exceptioneel
voorbeeld hiervan: in een aflevering van Inspector Morse staan
Morse en hulpje Lewis in de allereerste scène, nog voor de titels zijn
getoond, in de file. Terwijl ze aan het praten zijn, zie je ook de auto voor
hen in de file. Erop staat het gebruikelijke bordje van de garage waar hij
gekocht is: Boynton. Verderop is de aflevering speelt de eigenaar van die
garage een rol. Het is iets dat je nooit bij eerste keer kijken gewaar
kan worden).
Naar Literatuur, inleiding
, of site home
·.
|