Filmbespreking: Short Circuit
(John Badham, 1986)
Short Circuit (letterlijk: Kortsluiting), over robot die mens wordt, zou
met enig gemak tot de jeugdfilms gerekend kunnen worden, maar heeft veel
meer te bieden. Eerst een korte professionele beschrijving
(VARA TV Magazine, nr. 2-2006):
Na
de eerste goed getroffen zin, een nogal slordige recensie - ongebruikelijk
voor VARA TV Magazine, maar dit is ook een verhaal uit de bèta-hoek,
een vorm van sciencefiction.
De 'huishoudrobot' is in werkelijkheid een oorlogsrobot, één met een
dodelijk laserwapen op zijn schouder (afwezig in de foto), maar met verder een nogal fragiel
uitziend uiterlijk, dat gekroond wordt door, mogelijkerwijs, het meest
expressieve robothoofd ooit (rechts is hij "boos", rechtsonder "verbaasd").
Er zijn vijf prototypes, ontwikkeld door een
technisch team onder leiding van een nukkig wereldvreemd-genie type en een
Indiase programmeur met bijpassend accent die komische noot verzorgt. Het
project is voor het leger, dat dus voortdurend over de schouders meekijkt,
met daartussen een manager die de relaties tussen leger en techneuten goed
moet weten te houden - een archetypische pragmaticus die gaat voor de macht
en het aanzien.
Het
verhaal draait om de gevolgen van een ongeluk dat prototype nummer vijf
overkomt: de bliksem slaat bij hem in. Volledig gedesoriënteerd raakt hij
vanuit het laboratorium in de wijde wereld, en probeert daaruit wijs te
worden met zijn ontregelde programmatuur. Hij komt onder de hoede van een
meisje van het milieu- en dierenbeschermerstype (Ally Sheedy), die aanvankelijk denkt dat
ze een buitenaards wezen ontmoet heeft, en zich boos realiseert dat het maar
een robot is. Toch helpt ze hem met zijn dorst naar informatie, wat er
uiteindelijk toe leidt dat hij een vorm van intelligentie ontwikkelt, een
eigen ziel, en een eigen leven: "Number five is alive".
Ondertussen
is het ontwerpteam en het leger op zoek naar hun verdwenen oorlogsrobot, die
ze uiterst gevaarlijk achten. Dit gaat met de stupiditeit die men van het
leger kan verwachten, en waar uitgebreid de draak mee wordt gestoken. Dit is
het hoofdthema van de film, samen met de manieren waarop de manager en de
techneuten daarmee omgaan. En dit alles geserveerd op de meest luchthartige
manier die men kan bedenken, met hier en daar nog diverse rake observaties
over bijvoorbeeld het (ex-) vriendje van het meisje, en ook nog iets over
moraal en de vindplaats ervan. Genieten begin tot einde.
Zie ook het "broertje": WarGames
.
Naar Literatuur, inleiding
, of site home
·.
|