Boekrecensie: De grote pianola (Player Piano) door Kurt Vonnegut
Het achtergrond voor het verhaal wordt kort geschetst in de blurb op de
achterkant van het boek (zie ook de Wikipedia omschrijving
):
Het boek bevat een aantal treffende beschrijvingen van huidige en
mogelijke toekomstige maatschappelijke ontwikkelingen, en een aantal even
interessante misverstanden daaromtrent. Een aantal van de meest treffende
uitspraken komen van de buitenstaander in het verhaal, de Sjah van Bratpuhr, die
zoals het jongetje in het sprookje van De kleren van de keizer de
maatschappelijke werkelijkheid beter ziet dan de deelnemers zelf (pag. 28, Ned.
editie - Khashdrahr is de bediende van de Sjah, Halyard de
hoogwaardigheidsbekleder die hen rondleidt):
Uit de rest van het verhaal blijkt dat de Sjah er niets van gelooft, en
grotendeels terecht. In zekere zin zijn slaven er beter aan toe, want die doen
tenminste werk dat zinvol is, al is het dan niet voor henzelf. Vonnegut
beschrijft de leegte van het bestaan van de "burgers".
De rol van die gewone burger is samengevat in een frase die ongeveer luidt: "Er
mogen maar twee wezens de fabriek betreden: een man om de zaak te bewaken
tegen indringers, en een hond om ervoor te zorgen dat de man nergens
aankomt". Een toenmalig Unilever-directeur (vermoedelijk Morris Tabaksblat
) heeft in het echte leven een soortgelijke uitspraak gedaan.
Naast deze rake observaties spreidt Vonnegut ook een aantal misverstanden ten
toon, die een gemeenschappelijke oorzaak hebben: die van het cynisme. Niet
dat het boek specifiek cynische uitspraken doet, maar het volgt de basisoorzaak
van het cynisme: het denkt in idealismen, deelt de wereld in naar die
idealismen, constateert dat de wereld anders werkt dan volgens die idealismen,
en verwerpt vervolgens alle idealismen, of anderszinse veranderingen van de
huidige wereld.
Deze constatering klopt met de waardering van de schrijver in de
literaire wereld, wiens bekendste boek Slaughterhouse Five is. Kurt
Vonnegut wordt algemeen niet gezien als een sciencefiction auteur, maar als
behorend tot de normale literatuur
(Wikipedia). De sciencefiction beschouwt Kurt Vonnegut als een buitenbeentje,
omdat sciencefiction over het algemeen positief van toonzetting is, en geen
voeling heeft met het cynisme dat een belangrijke factor is in de gewone
literatuur - en bij Vonnegut. Cynisme
is erger dan moord, horror, en dergelijke,
en een van de gevaarlijkste vormen van negatieve toonzetting, omdat het zo
makkelijk in de realiteit ingebed kan worden.
Naar Literatuur, inleiding
, of site home
.
|