Bronnen bij Ideologie, religie, monotheïsme: discussie over geweld
Deze verzameling bronnen, bedoeld om aan te tonen dat er een relatie is tussen
monotheïsme en geweld in het algemeen en islam en geweld in het bijzonder, is
begonnen in 2010 en uiteindelijk, bij een voldoende aantal, gepubliceerd in
maart 2011, tezamen met artikelen over ideologie en monotheïsme in het algemeen.
Sinds die tijd heeft op 22 juli 2011 de aanslag van Anders Breivik
in Noorwegen plaats gevonden. Die aanslag heeft Breivik beargumenteerd door te
verwijzen naar de massa-immigratie van moslims, en de gevaren die dat voor de
westerse culturen meebrengt, zoals vastgelegd in een door hem gepubliceerd
document. In dat document verwijst hij ook naar Geert Wilders. Dat was voor de
politieke vijanden van Wilders aanleiding om te wijzen op de relatie tussen de
ideeën geuit door Wilders, en het geweld door Breivik. Precies de relatie die we
hier wilden aantonen voor het geval van de woorden van de islam, opgeschreven in
de koran, en het geweld door extremistische moslims.
Daarom bestaat deze verzameling nu uit twee delen. Het eerste
deel bevat de argumenten van de multiculturalisten, de aanhangers en steuners
van de moslims en hun immigratie, voor het bestaan van een verband tussen
woorden en de ideeën daarin, en geweld - door toegepast op Wilders en Breivik
maar natuurlijk onverkort geldig voor islam en moslim-terroristen. En het tweede
deel bevat de oorspronkelijk gegeven argumentatie onafhankelijk van de
Breivik-zaak.
Het aantal bronnen dat het verband legde tussen Wilders en
Breivik bestond ongeveer uit alles dat toegang heeft tot de media, minus
aanhangers van Wilders. Het onderstaande is beperkt tot twee archetypische
gevallen uit de hoofdcategorieën: "politiek", en "intellectuelen,
wetenschappers en commentatoren". Eerst de archetypische reactie uit de
politiek (de Volkskrant, 02-08-2011, van verslaggever Raoul du Pré):
Hier gebruikt Pechtold de term een enkele keer,
maar in het volgende interview in Nieuwsuur, 02-08-2011
(na 11:40
min..) kreeg hij nog eens de gelegenheid om zijn argumenten te herhalen, en valt
de term geweldssretoriek en varianten ervan meerdere malen. Zijnde dus een
afkorting van: "De woorden en ideeën van Wilders leiden tot geweld".
Het omgekeerde is natuurlijk waar: "Het geweld van de moslims leidt tot de
woorden en ideeën van Geert Wilders".
Het tweede voorbeeld, dat uit "intellectuelen, wetenschappers en
commentatoren" gebruikt net zulke duidelijke woorden. Die bron is een expert,
zijnde (forensisch) psycholoog Corine de Ruiter, bekend van vele
media-optredens. In een artikel eerst gepubliceerd in Trouw, en ook
verschenen op de linkse haatzaai-site
Joop.nl
, was haar hoofdstelling dat de taal die Wilders bezigt te omschrijven is
als een vorm van geweld (Joop.nl, 09-08-2011, door Corine de Ruiter, hoogleraar Forensische
psychologie,
):
Het laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Wat zich van alle andere multiculturalisten die zich in andere woorden tot
Wilders hebben gericht naar aanleiding van de aanslag van Breivik slechts
onderscheidt in die helderheid van formulering - al die anderen leggen ook
expliciet of impliciet een relatie tussen de opvattingen van Wilders en het
geweld van Breivik.
Hier hebben wij een soortgelijke bedoeling. We willen hier
een verband leggen tussen de woorden van de islam en geld. dan dus maar eerst
eens die waarden van de islam aangehaald. Dat zijn er heel veel, en allemaal in
bloemrijke taal gegoten, met eindeloze herhalingen. Een kleine selectie van
afkortingen is deze, afkomstig uit de koran
:
|
2:7. God straft de ongelovigen
2:8. Ongelovigen zijn bedriegers en misleiden zichzelf
2:39. Wie niet gelooft zal branden!
2:90. Wie twijfelt of God wel of niet bestaat wordt gefolterd
2:61 Joden zijn slecht. Ze hebben profeten gedood en niet gedaan
wat God wilde.
2:65. God noemt joden apen. Dus de evolutietheorie klopt toch wel
een beetje. Maar alleen voor joden.
2:114. Wie het verheerlijken van God tegenwerkt gaat naar de hel
2:120. Joden en Christenen zijn niet te vertrouwen.
2:162. Ongelovigen zullen vervloekt blijven, hoe lief en aardig ze
ook zijn
2:165. Iedereen die een voorwerpt aanbidt (dus ook een crucifix,
een boeddhabeeld, een televisie, een grote zwarte steen of een amulet)
wordt gestraft door God .
2:171. Ongelovigen zijn doof, stom en blind.
2:175. Wie zich niet wil laten leiden door God zal lekker in de
hel worden gegooid.
2:178. Een moslim die iemand heeft vermoord kan door middel van
boetedoeningen vergeven worden door God .
2:190. Dood iedereen die tegen moslims strijd. Verdedig je geloof
tot de dood. Ga daarmee door totdat iedereen moslim is. Als de
tegenpartij ophoudt met strijden, hou dan ook op.
2:221. Huw geen anders- of ongelovigen. Je kan beter een slaaf
nemen dan je te verlagen tot een dergelijk huwelijk. |
Woorden vergeleken waarbij de "provocaties" en "beledigingen" van Wilders maar
kinderspel zijn. Wat is "kopvoddentaks", of "islamitisch stemvee" vergeleken met
"Joden zijn apen" - en al die andere uitspraken van joden- en ongelovigenhaat.
Als je een enkele uitspraak over "kopvoddentaks" en een enkele uitspraak over
"islamitisch stemvee" omschrijft als (Pechtold) 'je reinste discriminerende
retoriek' is de ruimte voor het talloze malen herhalen van al die uitspraken vol
Joden- en ongelovigenhaat dus volstrekt accuraat te omschrijven als "haatpaleis"
(uitspraak van Wilders).
Waar Pechtold en De Ruiter dus Wilders beschuldigen van
"geweldretoriek", zeggen zij dus in feite dat de koran, de islam en de moslims
zich op veel ergere wijze bedienen van geweldsretoriek.
Voor wie mensen als Pechtold en De Ruiter en als die andere
steuners van de islam niet serieus neemt, volgt hier de oorspronkelijke versie
van de verzameling:
Bronnen bij Ideologie, religie, monotheïsme: discussie
over geweld
De relatie tussen tussen ideologie en geweld is bekend genoeg - met graagte
haalt men de voorbeelden van het nazisme en het communisme aan. De relatie
tussen religie en geweld is veel minder populair - zelfs onder degenen die de
eerste relatie wel erkennen. Dit terwijl religie toch een glaszuivere vorm van
ideologie is, en als daar waar er verschillen zijn, religie doodgewoon nog erger
is dan ideologie in het algemeen. En wie hierbij over aantallen slachtoffers
gaat praten is slordig aan het denken -de genoemde niet-religieuze ideologen
maakten hun slachtoffers in tijden van een dramatisch toegenomen wereldbevolking
en een nog dramatischer toegenomen hoeveelheid middelen om mensen om te brengen.
In andere termen: met dezelfde hoeveelheid kwaadaardigheid was het in de
twintigste eeuw honderden zo niet duizenden en nog veel meer malen makkelijker
om je tegenstanders te vermoorden dan in de nulde of vijftiende eeuw.
De komst van de islam heeft veel van het taboe rond religie
en geweld doorbroken. Want over de islam zijn veel niet-moslims het wel eens:
die veroorzaakt in ieder geval in de huidige tijd een aanzienlijke hoeveelheid
geweld. Nu zijn er vele andere oorzaken van geweld, maar de islam springt eruit
omdat de daders hun rechtvaardiging ervan luid en duidelijk rondbazuinen: "Wij
plegen geweld omdat we moslims zijn!" Natuurlijk vergezeld van één of meerdere
tussenstappen, zoals: "... en moslims worden onderdrukt, dus ...", maar die zijn
dusdanig oppervlakkig of onzin (in dit geval: vrijwel iedereen en iedere groep
wordt op één of andere manier onderdrukt, maar gaan daarom niet met bommen lopen
smijten), dat die uit het verhaal geschrapt kunnen worden, en je "Moslims plegen
veel geweld" van het bommenleggen-in-treinen op schieten-op-luchthavens
overhoudt.
Zo is het dus mogelijk geworden een boek te schrijven over de
relatie tussen religie en geweld, wat gedaan is door jurist en filosoof Paul
Cliteur:
Uit: De Volkskrant, 27-11-2010, door Stephan Sanders
Het antwoord op de laatste vraag is simpel:
jodendom is overtuigend genoeg in elkaar geslagen door de Romeinen en op de
plaatsen waar ze heen gevlucht zijn - zodra ze echter op hun eigen land terug
waren, sloegen ze onmiddellijk aan het terroriseren - van de aldaar reeds
aanwezige bevolking. En christenen zijn vijfhonderd jaar bestookt door meer
rationeel ingestelde mensen en daardoor grotendeels murw gebeukt.
Maar dit was een boekenrecensie, die ongetwijfeld net als in
de rest van de pers, terecht komt in de minder gelezen katerns, en de reactie
bleef dus voorlopig uit. Dat veranderde na een interview met Cliteur op de
opiniepagina van de Volkskrant:
(de Volkskrant, 04-12-2010, door Chris Rutenfrans):
Het laatste antwoord is ongelukkig.
Juister is wat hier al boven is gesteld: voor andere vormen van ideologie is de
relatie met geweld niet onbekend en weinig omstreden, en hoeft dus eigenlijk
niet behandeld te worden. Desondanks was het beter geweest dat Cliteur het
verband met ideologie in het algemeen wel had gelegd.
Dit interview bracht de discussie goed op gang, en zoals gewoonlijk is
uit de discussie de waarde van de wederzijdse standpunten goed te halen. De
eerste reactuie kwam uit joodse kring (de Volkskrant, 31-12-2010, door Asher Ben Avraham):
Omdat Cliteur verderop zelf regeert op dit
en het volgende artikel, hier nog geen commentaar. Eerst dat volgende artikel (de Volkskrant, 05-01-2011, door Yoram Stein):
De reactie van Cliteur (de Volkskrant, 08-01-2011, door Paul Cliteur):
Wat je wat populairder kan aanvullen met de
these dat een moordenaar niet wordt gecompenseerd voor alle dagen dat hij niet
gemoord heeft. Maar de religieus is nu eenmaal een lastig persoon om mee te
discussiëren:
|
Ik benader de schrift dus door de ogen van een terrorist en wil dan
laten zien dat de verhaallijn die hij daarin onderkent aanknopingspunten
heeft in de tekst zelf. Die ambitie herhaal ik om de tien bladzijden in
mijn boeken (ook The Secular Outlook) en staat zelfs op kaft van
Het monotheistisch dilemma als waarschuwing vermeld. Pas op, dit
gaat niet over godsdienst, maar over radicale interpretaties van
godsdienst!
Maar Asher Ben Avraham en Yoram Stein hebben niet gezien dat
ik geen bijdrage lever aan de vergelijkende godsdienstwetenschap. Ik zeg
dus ook niet dat alle drie de monotheïstische godsdiensten ‘even erg’
zijn. |
De obsessie van de religieus maakt dat hij slecht leest en voor wat hij mist
zijn eigen ideologie invult.
|
Terwijl ik betoog dat in de heilige geschriften van alle drie de
monotheïstische godsdiensten teksten zijn te vinden die geweld
legitimeren (ook in het Nieuwe Testament, in tegenstelling tot een
wijdverbreid vooroordeel) probeert Asher Ben Avraham aannemelijk te
maken dat voor één van de drie monotheïstische godsdiensten, het
jodendom, ‘mijn theorie’ niet op zou gaan. Zijn argument daarvoor is erg
zwak.
Hij zegt dat de gewelddadige elementen van de Tora (de eerste
vijf boeken van de Tenach, de Hebreeuwse bijbel) zijn verzacht in de
Talmud. De harde leefregels uit de Tora (Genesis, Exodus, Leviticus,
Numeri, Deuteronomium) worden vrijwel niet meer toegepast, zegt hij,
omdat de rabbijnen ze zodanig hebben geïnterpreteerd dat zij in feite
buiten werking zijn gesteld.
Dit wordt ook keer op keer in de boeken van Karen Armstrong
betoogd ...
Wat religieus terroristen als Jigal Amir kenmerkt (die in
1995 de Israëlische premier Jitzak Rabin vermoordde met een beroep op
religieuze overwegingen) is dat zij geen boodschap hebben aan die
vredelievende interpretaties van de Tora door vrijzinnige rabbi’s. Zij
luisteren naar de gewelddadige interpretaties door hun collega’s die
menen dat iemand vermoord mag worden die de belangen van Israel schendt. |
Een herhaling in veel woorden van het moordenaars-argument.
|
Ik zeg ook niet dat alle aanhangers of zelfs maar de meeste
aanhangers van de monotheïstische godsdiensten tot geweld neigen. Verder
zeg ik niet dat de drie monotheïstische godsdiensten precies hetzelfde
zijn.
Wat ik wel zeg, is dat een overeenkomst tussen de drie
monotheïstische godsdiensten kan worden geconstateerd, namelijk dat in
alle drie een kleine maar niet te veronachtzamen minderheid te
identificeren valt die een radicale logica volgt die tot geweld leidt. |
In welk licht het beter zou zijn geweest de relatie met ideologie in het
algemeen wél te leggen.
Cliteur besluit wel met een paar observaties die in die richting
gaan:
|
Heilige geschriften zijn op zijn best verenigbaar met hedendaagse
burgerlijke vrijheden. Maar die verenigbaarheid ontstaat pas op het
moment waarop men morele autonomie als principe aanvaardt.
Dat gebeurt in de heilige schrift slechts mondjesmaat. Het is
te vinden in het verhaal van Job en het verhaal van Abraham die met God
discussieert over Sodom en Gomorra. Het is terecht dat Yoram Stein dat
nog eens releveert (zoals ik zelf trouwens ook doe in mijn boeken).
Maar helaas voor Stein: het is niet de ‘protesterende
Abraham’ of Job die in de bijbel door God worden geprezen. Geprezen
wordt de ‘gehoorzame Abraham’ die als blijk van zijn gehoorzaamheid
zelfs zijn eigen zoon wilde offeren. |
En Yoram Stein zal zich vermoedelijk niet eens als religieuze Jood
afficheren.
De heren Avraham en Stein beperkten zich tot pogingen om
de argumenten van Cliteur te weerspreken, die slecht lukken. Treffender voor
de zwakte van de religieuze positie zijn de volgende twee, die op de tour
van het wijzen-naar-elkaar gaan (Volkskrant.nl, Opinie, 07-01-2011, door prof. David Pinto,
migratie-expert
En (Volkskrant.nl, Opinie, 12-01-2011, Ghassan Dahhan is als master
student verbonden aan de War Studies faculteit van King's College London, met
het vakgebied van terrorisme als specialiteit):
Waarbij Dahhan voor het gemak even vergeet dat
de Tamil Tijgers dat deden jegens degene met wie ze in een zeer materieel
gevecht waren met betrekking tot de macht op het eiland Sri Lanka, en niet
jegens burgers in totaal van landen die niet bij dat gevecht betrokken zijn.
Zoals moslims dat doen. Die westerlingen aanvallen omdat de ideeën van de
westerlingen ze niet aanstaan.
Maar het nettoresultaat van de heren is dus dat de hebben
laten zien dat zowel joden als moslims zich bezig houden met ideologische
terrorisme - vroeger en meer recent.
Dit wat betreft de eerste lading deskundigen - eens kijken
wat brievenschrijvend Nederland, bepaald geen slechtere bron, er van vind (de Volkskrant, 04-01-2011, ingezonden brief van Frans Brons (Den Haag)
Oké, christenen er ook bij. En (de Volkskrant, 04-01-2011, ingezonden brief van Dick Fopma (Castricum)):
Dat klinkt wijs, maar de ideologie, net als al
dat soort zaken, zit natuurlijk niet in de grond of in de lucht, maar in de
mensen. Het zijn inderdaad de mensen-met-ideologie die je moet vrezen, maar dat
kort je af tot "ideologie". En (de Volkskrant, 05-01-2011, ingezonden brief van Anton Mullink (Haarlem)):
Drie keer raden waar hier op getriggered wordt ... (de Volkskrant, 08-01-2011, ingezonden brief van A. van Daal, Overloon):
En (de Volkskrant, 08-01-2011, ingezonden brief van Lindy Nijlandt (Delfgauw)):
Tja, nogal wiedes, want dat is de kern van dit
soort ideologie. De kern waarvoor de een bereid is wat onzin te schrijven, en de
ander bereid is te moorden (voor de volledigheid: atheïsme is te baseren op het
totale gebrek aan bewijs van een god en net als alle andere zaken geldt het
uit-niets-geschapen-zijn ook voor de godheid zelf).
Naast deskundigen en burgers, had het onbenul-met-column natuurlijk ook
zijn zegje (de Volkskrant, 08-01-2011, column door Arnon Grunberg):
Goh, wat spannend: er is ook niet-religieus
geweld ... Kennelijk is 'ie even vergeten dat het genoemde niet-religieuze geweld
wel degelijk gebaseerd is op ideologie: nazisme en stalinisme hebben we hier al
gehad, Pol Pot is hetzelfde als stalinisme, en Vietnam is het resultaat van het
anticommunisme, net zo sterk een ideologie als de andere
.
Maar het kan natuurlijk ook zomaar zo zijn dat Grunberg
hiermee treedt in de voetsporen van de heren Ben Avraham, Stein en Pinto, want
met hen deelt hij een joodse afkomst. Overal elders lijkt Grunberg bestuurt te
worden door het in die kringen ook populaire alternatief van het cynisme, maar
aangaande dit soort zaken lijken de ideologische roots toch boven de grond te
komen.
Alles bij elkaar genomen blijkt ook in deze dialoog de
positie van de monotheïstische religieus te rusten op hetzelfde fundament als
dat van het godsbestaan: dat van een eindeloos diep moeras. Waarvan het geweld
en het terrorisme slecht twee van de kwade opborrelingen zijn.
Terug naar het punt van Cliteur dat het bij de uitleg van religie niet
draait om de rekkelijken, maar om de preciezen - en wel in een andere
context (de Volkskrant, 03-03-2011, ingezonden brief van Naushad Boedhoe,
ex-moslim (Bleiswijk)):
Een ex-moslim, een zeldzaamheid, heeft makkelijk
praten over de flexibiliteit van de islam. Maar ware hij nog moslim, zou hij
onder de gematigden vallen. En hier is de boodschap van
de preciezen (de Volkskrant, 05-03-2011, door Hicham Chara, afgestudeerd op het
onderwerp 'Islamic Finance' aan de Erasmus Universiteit Rotterdam):
En daar gaat het om: de religieuzen zullen
altijd gedwongen worden te leven naar de strenge uitleg van zijn geboden door de
preciezen, de fundamentalisten, hen. En doen ze dat min of meer systematisch
niet, dan zijn ze al redelijk snel ex-religieus. Daarom zijn de christelijke
kerken aan het leeglopen: rekkelijkheid verstaat zich niet met (monotheïstische)
religie. En daarom is de heer Boedhoe een ex-moslim.
Naar Psychologische krachten
, of site home
.
|