Anti-communisme
Het wordt algemeen aangenomen dat het communisme het slechtste politieke
systeem dat er bestaat. Daar zijn allerlei kanttekeningen bij te maken.
Vanwege de heersende universele vooroordelen zullen de argumenten van de
voorstanders van deze stelling eerst ontkracht moeten worden.
Het belangrijkste argument om communisme slecht te vinden is het aantal
slachtoffers dat het heeft veroorzaakt. Men doelt dan op de slachtoffers van
zowel Stalin's politieke vervolgingen en zijn landbouwpolitiek als de
slachtoffers van Mao's politieke vervolgingen en zijn
industrialisatiepolitiek. In beide gevallen spreekt men over tientallen
miljoenen slachtoffers. In het geval van Stalin gaat het voornamelijk om de
aantallen politieke slachtoffers, en in het geval van Mao om de economische
slachtoffers.
Eerst over Stalin. De meest recente getallen die genoemd worden als
slachtoffers van zijn vervolgingen in de dertiger jaren liggen rond de
dertig miljoen - waaronder de miljoenen van de hongersnood die Stalin zou
heen veroorzaakt door de collectivisering van de landouw. In aansluiting op
die periode viel de Tweede Wereldoorlog, en het aantal Russische
slachtoffers in die oorlog wordt ook algemeen geschat op 25 tot 30 miljoen,
voornamelijk mannen. Ook van de politieke slachtoffers mag men aannemen dat
het voornamelijk mannen waren. Dat zou betekenen dat in een periode van
circa 20 jaar, Rusland circa 50 miljoen mannen zou hebben verloren. Dat komt
bij een geschatte totale bevolking van 200 miljoen neer op de helft van zijn
mannen. Dat zou na de oorlog ernstige sociale gevolgen gehad hebben. Er zijn
geen aanwijzingen voor een dergelijke demografische ramp - Rusland wist na
de Tweede Wereldoorlog, waarin tachtig procent van haar grote steden en haar
industrie was vernield, een snelle heropbouw te realiseren
, hetgeen
culmineerde in technologische successen als in de ruimterace.
Dus een van de twee genoemde aantallen slachtoffers kan niet juist zijn. Dat
van de Tweede Wereldoorlog staat min of meer vast - ook de Duitsers hebben
er gegevens over bijgehouden. Dat van de slachtoffers van Stalin is
grotendeels een schatting. "Deskundige" 1, altijd een Ruslandkenner van het
anti-communistische soort, zegt dat het zo veel miljoen is, waarna
deskundige 2, die nog anti-communistischer is, er uit rivaliteit met
deskundige 1 er een paar miljoen bij doet - en zo is dat een aantal keren
rond gegaan, tot aan het huidige totaal van dertig miljoen
. Het is dus deze schatting die waarschijnlijk veel te hoog is; een getal
in de enkele miljoenen is al veel waarschijnlijker
. Voor Mao geldt waarschijnlijk een soortgelijk verhaal
.
Als we het toch over dictators en hun aantallen slachtoffers hebben: vanuit
een boven-globale blik is Hitler niet alleen een Duitser/Oostenrijker, maar
natuurlijk ook gewoon een Westerse leider. En het anticommunisme
behoort zeker tot een van zijn belangrijkste drijfveren. Dus de slachtoffers
van Hitler zou je ook aan de andere kant van de vergelijking moeten
schrijven
.
En aangeland bij de Tweede Wereldoorlog: in het kader daarvan zijn ook een
paar dingen gebeurd die hier misschien aan toegevoegd moeten worden. Zo zijn
de bombardementen aan het eind van de oorlog, toen Duitsland allang
verslagen was, wel eens uitgelegd als een boodschap aan Rusland
- iets dergelijks geldt voor de atoombommen op Japan. Let wel: dit waren
aanvallen op burgerdoelen.
Dit wat betreft de politieke slachtoffers, dat meteen al een genuanceerder
beeld laat zien. Door wat realistischer getallen te nemen van de
communistische kant, en ook ze af te wegen naar de slachtoffers van de
Westerse kant, kom je van zwart-wit tot donkerdergrijs-lichtergrijs.
Dan de economische slachtoffers. Daarbij gaat het meestal niet over
feitelijke doden, maar mensen die door armoede en ziekte eerder sterven - ze
tellen dus maar voor een deel mee in de dodenstatistieken. Maar omdat de
betrokken aantallen in de tientallen en honderden miljoenen liggen, kan het
aantal "netto" economische slachtoffers toch ook erg hoog oplopen. De
aantallen die men graag noemt in verband met het communisme.
Als dit gebruikt wordt om het communisme te veroordelen, moet hier, net als
in het politieke geval, in ieder geval ook naar de andere kant worden
gekeken - zonder tweede schaal kan je niet wegen. Zeker daar waar men stelt
dat het communisme niet alleen een slecht systeem is, maar ook het
slechtste. Wat alleen waar is als het inderdaad de meeste slachtoffers van
alle systemen heeft gemaakt. Maar daar moeten dus eerst die van die andere
systemen ook voor geteld worden.
Dan hebben we meteen een paar problemen. Want hoe onderscheidt je de
systemen, en wat zie je als slachtoffers. West-Europa, de Verenigde Staten
en Zuid-Amerika zijn kapitalistische economieën, maar hoe zie je Afrika en
de rest van Azië. We zullen deze apart houden als derde-wereld economieën.
Beginnen we voor het gemak even met de laatste. Als de categorie van door
armoede veroorzaakte sterfte wordt overgenomen, dan ligt het aantal
slachtoffers van de derde-wereld economie niet in de miljoenen, en niet in
de tientallen miljoenen, maar in de honderden miljoenen
.
Waarmee de discussie over de stelling dat het communisme het slechtste
systeem zou zijn meteen gesloten zou kunnen worden. Want zelfs als men de
politieke slachtoffers gaat meenemen, zijn de aantallen in de derde-wereld
ook daarin veel hoger. Het communisme is niet het slechtste systeem - het
derde-wereld systeem is het slechtste systeem.
Maar er kunnen nog meer lessen getrokken worden uit een verdere analyse.
De eerste volgt weer uit een inschatting - zoals al dit soort overwegingen.
Uitgaande van de stelling dat de derde-wereld economie kapitalisme noch
communisme is, kan men wel de vraag stellen waar het het meest op lijkt. En
het antwoord is duidelijk: het is zeker geen communisme, en in haar
economische vrijheden lijkt het het meeste op kapitalisme, zo niet veruit
het meeste. Het slechtste systeem op aarde, het derde-wereld systeem, lijkt
dus het sterkst op het kapitalisme. Dan kan rustig concluderen dat het met
het kapitalisme ook wel eens niet zo goed kunnen zitten.
Een andere kwestie in dit verband is waar de armoede van de derde wereld
eigenlijk wel door wordt veroorzaakt. Er zijn een behoorlijk aantal
onafhankelijke waarnemers die stellen dat op zijn minst een aanzienlijk deel
van de armoede in de derde wereld wordt veroorzaakt door machtspolitieke en
economische machinaties die direct stammen uit de kapitalistische
hoofdkwartieren van de westerse wereld
. En dat de
slachtoffers van het derde-wereld systeem dus voor een groot deel op de
schaal van het Westerse systeem terecht komen.
Als je het communisme wilt veroordelen op grond van de aantallen economische
slachtoffers, en dus ook moet kijken naar het aantal Westerse economische
slachtoffers, kan het dus zomaar zijn dat de schaal doorslaat naar de
Westerse kant - in aantallen slachtoffers.
Dit wat betreft de analyse van de huidige, actuele, situatie in de wereld.
Maar daar komt, als je echt hele systemen gaat vergelijken, nog een aspect
bij, namelijk de tijd. Het kapitalisme bestaat al veel langer dan het
communisme, en dan is meteen de vraag met welk kapitalisme we het communisme
gaan vergelijken. Dat van het hier en nu, of dat van een eeuw terug, of twee
eeuwen? De meest eerlijke vergelijking is natuurlijk met de periode die
overeenkomt met de periode die het communisme doormaakte toen het heeft
bestaan. En het kenmerk van de periode van de grote communistische
economieën van Rusland en China is duidelijk en bekend: die van de overgang
van agrarische naar industriële economieën.
Als men dus wil kijken naar de positie van het kapitalisme tegenover het
communisme, moet men voor een eerlijke vergelijking niet kijken naar het
kapitalisme van nu, maar dat van de vergelijke periode in het kapitalisme:
de Industriële Revolutie. Dan wordt het plaatje plotseling heel anders
. Men hoeft maar
de naam Dickens te laten vallen, om te beseffen dat op gebied van de
economie het kapitalisme ook zeer veel slachtoffers heeft gemaakt, en die
aantallen liggen zeker in de grootte van tientallen miljoenen, zie alleen
maar even de korte beschrijving hier
.
Dus als men communisme gaat vergelijken met kapitalisme, maar niet het
kapitalisme van het heden maar het kapitalisme vanuit de tijd die
overeenkomt met het huidige communisme, lijkt het aantal slachtoffers van
het communisme niet groter, maar juist kleiner dan die van het kapitalisme.
Een variant van deze meer vorm-synchrone vergelijking is wat er gebeurt bij
het geval van een directe overgang van het communisme naar kapitalisme,
zoals in Rusland. Dat voor hen nieuwe kapitalisme lijkt in eerste instantie
natuurlijk meer op ons oude kapitalisme van na de Industriële Revolutie.
Bij deze vergelijking van de overgang in Rusland is men in het Westen gewend
zich te concentreren op zaken als persvrijheid en consumptieaanbod. Maar
veel belangrijker is de economische en maatschappelijke positie van de
gemiddelde burger. Voor wie het weten wil, zijn de feiten daarover ook wel
bekend en te vinden, en die laten zien dat die gemiddelde burger er
aanzienlijk op achteruit is gegaan, zie hier
, een
achteruitgang die zodanig groot is dat de gemiddelde leeftijd in Rusland met
vele jaren is afgenomen. Op een bevolking van circa 200 miljoen gaat dit ook
meteen over vele miljoenen slachtoffers van de overgang naar het
kapitalisme, over een periode van slechts een decennium. Daarnaast heeft
deze overgang ook geleid tot een dramatische achteruitgang van de
maatschappelijke moraal als geheel. Wat in Rusland aanvankelijk heerste
waren originele Dickensiaanse toestanden, met bejaarden die van hun
staatspensioenen beroofd werden, terwijl de rijkdom van het land in handen
kwam van een kleine groep particulieren, die het merendeel van die rijkdom
naar het westen transporteerden - de zogenaamde oligarchen
(let in deze bron
ook op de omschrijving van dit verval: een 'cynische vorm van kapitalisme').
Dus ook een directe vergelijking van communisme en kapitalisme als bij een
overgang geeft een heel andere uitslag dan het zwart-witbeeld dat men
universeel heeft. Als men ten minste een eerlijke vergelijking maakt. Zo is
men gewoon om Cuba te vergelijken met Amerika - dus het communisme deugt
niet. Een eerlijkere vergelijking is natuurlijk die van Cuba met een van
haar naaste Caribische buren, bijvoorbeeld Haïti - dan is de uitslag: het
kapitalisme deugt niet
(als je dezelfde terminologie blijft hanteren)
Wat betreft de Russische vergelijking moet dan eigenlijk ook nog een andere
factor betrokken worden: het basismateriaal - het leidt weinig twijfel dat
de West-Europese volken beter in staat zijn een goed hardwerkende en
samenwerkende samenleving te onderhouden dan de Oost-Europese volken en met
name het Russische
.
Als conclusies kunnen we dus als eerste stellen dat we het communisme
beslist niet het slechte systeem op aarde is, want het derde-wereld systeem
is sowieso slechter. En als tweede dat de vergelijking tussen communisme en
kapitalisme beslist niet zwart-wit is, maar hoogstens een van
donkergrijs-lichtgrijs. Wat betekent dat er beide systemen goede en slechte
dingen zitten. En er dus, bij een verstandige benadering, ook van elkaar te
leren valt.
Waarmee de vraag open komt wat dan wel het slechtste systeem op aarde is.
Daarvoor komen er een aantal in aanmerking, zoals fascisme, oligarchie, en
dergelijke. Maar daarvan zijn er op dit moment niet veel meer. Er is echter
nog wel een systeem aan te wijzen dat heel veel slachtoffers maakt, en dat
is het anti-communisme. Als we de huidige tijd definiëren als die sinds de
Tweede Wereldoorlog, hoeft men maar te beginnen met de schier eindeloze
lijst dictators in Afrika, Azië en Zuid-Amerika, mensen als Soeharto,
Marcos, Moboetoe, Pinochet - allemaal werden ze gesteund vanuit het westen,
meestal de Verenigde Staten, omdat ze "bondgenoten tegen het communisme"
waren. Allemaal hebben ze miljoenen slachtoffers gemaakt.
In die context kan men als tweede kijken naar de oorlogen die er sinds de
Tweede Wereldoorlog zijn gevoerd
. Van die in
Vietnam tot die tegen het terrorisme, meestal heeft anti-communisme een
grote rol gespeeld. In Vietnam werd wat aanvankelijk de nationalisten waren
tot communisten gebombardeerd, en het hedendaagse terrorisme van Osama bin
Laden en consorten heeft kunnen ontstaan door opleiding door en steun van de
Amerikanen, in een poging om de communisten in Afghanistan te bestrijden
. Ook wat betreft
door anti-communisme gevoede oorlogen praat men dus over miljoenen
slachtoffers. En daar staat werkelijk niets goeds tegenover.
Als we ons beperken tot de levende of recent levende systemen, lijkt het dus
zo te zijn dat niet het communisme, maar het anti-communisme het
slechtste systeem op aarde is. Onder invloed van het anti-communisme werden
en worden nog steeds de slechtste en de domste dingen gedaan en gezegd, van
de decennia durende propaganda van de Koude Oorlog
, tot in de
huidige tijd aan toe
.
Die kwalijke invloed is voor ons in Europa het meest zichtbaar geworden op
de Balkan, waar het terugkomt in de onbewuste maar overduidelijke
gelijkstelling: de Serven zijn een Slavisch volk, dus het dichtst bij de
Russen, dus het dichtst bij de communisten, dus de slechterikken
. De
werkelijkheid is dat de Albanezen de burgeroorlog in Kosovo doelbewust
hebben opgestookt
, gebruik makende
van de anti-communistische ressentimenten in het Westen.
De ernst van het anti-communistische syndroom is nog eens benadrukt door de
mini-oorlog in Georgië in 2008, gestart door de Georgiërs die de "afvallige"
regio van Zuid-Ossetië weer in het gareel probeerden te bombarderen, gevolgd
door het verjagen door de Russen van de Georgiërs
. Een simpele kwestie zou je zeggen, want ten eerste: Waarom zou je de
Ossetiërs kunnen ontzeggen wat de Georgiërs voor zichzelf geclaimd hebben,
namelijk autonomie? - en ten tweede wat betreft de Russische reactie: het
Westen deed precies hetzelfde in Kosovo.
Toch durfden de Georgiërs, onder leiding van de Georgische Amerikaan
Saakasjvili en met steun van de Amerikanen, een oorlog tegen de Ossetiërs
aan. De reden voor deze zelfverzekerdheid bleek uit de reacties van
Saakasjvili en de Westerse politiek en media op de Russische steun voor de
Ossetiërs: die stonden bol van de anti-communistische, pardon:
anti-Russische, retoriek. Men achtte in kringen van de Georgische
machthebbers de afschrikwekkende werking van die retoriek zo groot, dat de
stap naar de onderdrukking van de Ossetiërs, ondanks de flagrante
onjuistheid ervan, werd gewaagd
.
Dit zijn allemaal redelijk simpele constateringen en feiten, waarvoor geen
diepgaande overwegingen nodig zijn. Wat die feiten en overwegingen leren, is
dat wat betreft de beoordeling van het communisme, dat wil zeggen, de
vergelijking van communisme en kapitalisme, de zaak zeker niet zwart-wit
ligt, maar op zijn best donkergrijs-lichtgrijs.
Desalniettemin gaat het proces van het anticommunisme, het proces van de
houding van "het communisme is het slechtste systeem ter wereld", of de
Koude Oorlog, gewoon door. Van de kant van politici is dat enigszins
begrijpelijk: die denken vanuit de kortzichtigheid van hun machtsbeleven dat
alles ter bestendiging van hun macht is geoorloofd, ook al moet je daar de
letterlijk voor liegen dat de wereld plat is.
Maar met alleen de politici als motor zou dit proces toch op een gegeven
moment tot stilstand komen, want de reikwijdte politici is beperkt tot de
draagwijdte van hun stem. Het feit dat hun verwrongen visie van de wereld
ook gedeeld door een groot deel van de rest van de bevolking, kan alleen
komen door bemiddeling, of hoe je dat verder ook wilt noemen, van wat bekend
staat als de media.
Dit argument zou niet gelden in dictaturen - in dictaturen beheersen de
machtigen over het algemeen ook de media. Het beheersen van de media maakt
zelfs deel uit van de definitie van een dictatuur.
Dat betekent dat in een democratie, zijnde geen dictatuur, de media niet
hetzelfde hoeven te zeggen als de machtigen, de politici. Dus waar de
politici "Koude Oorlogje" voeren, is er voor de media in een democratie,
zoals wij in het Westen zijn, geen enkele reden om die Koude Oorlog retoriek
te volgen. En in plaats daarvan gewoon te schrijven hoe het in werkelijkheid
is. Dus als een land als Rusland een land als Georgië met geweld probeert te
onderdrukken, ze Georgië steunen. En als een land als Georgië een land als
Ossetië met geweld probeert te onderdrukken, dat ze Ossetië steunen.
De werkelijkheid is wat anders. Toen Georgië zich afscheidde van Rusland,
kozen de Westerse media wel de kant van Georgië. Maar toen Ossetië zich
afscheidde van Georgië, steunde men niet Ossetië, maar Georgië.
Het is niet duidelijk of er bewust bij geredeneerd wordt bij deze gang van
zaken - het kan ook gewoon een kwestie van onderbuikgevoelens zijn. Maar het
resultaat is duidelijk - kijk maar bijvoorbeeld naar deze kop (de
Volkskrant, 02-09-2008 - een redelijk willekeurige greep ingegeven door
het feit dat tijdens het schrijven dit knipsel uit de kant van vandaag op
tafel lag - maar volkomen representatief voor de Westerse media):
|
'Het kleine Georgië laat zich niet verkrachten
door het grote Rusland' |
Dat geeft goede aanwijzingen over hoe de mogelijke redenaties, of
alternatief: de mogelijke onderbuikgevoelens, lopen: Ossetië is gesteund
door Rusland - Rusland was vroeger de Sovjet Unie - de Sovjet-Unie was
communistisch - communisme is absoluut fout - dus de Sovjet-Unie is fout -
dus Rusland is fout - dus Ossetië is fout - dus Georgië is goed.
Even voor alle zorgvuldigheid: om de kreet in de kop staan
aanhalingstekens. Dat betekent: het is de uitspraak van iemand anders. Dus
niet de mening van de krant.
Kijk, als de krant zoiets zou aanvoeren, dan is het antwoord natuurlijk
simpel: Ja, dat kan zo zijn. Maar ook is het zo dat er in deze context
duizenden uitspraken zijn gedaan, waaronder die van Ossetiërs en Russen die
iets tegenovergestelds beweerd hebben. En toch vindt je in de Westerse media
vrijwel uitsluitend, of misschien zelfs uitsluitend, uitspraken van de
bovenstaande soort. Op zo'n moment is er duidelijk niet meer sprake van de
onschuldige keuze van een citaat. Op zo'n moment is er duidelijk sprake van
een bewuste keuze voor uitspraken van een enkele kant. Een partijdige keuze.
Dus die aanhalingstekens kan je gevoegelijk weglaten. Al was het maar omdat
als je recht had gedaan aan de werkelijkheid, er had moeten staan (in dit
geval):
|
'Het kleine Ossetië laat zich niet verkrachten
door het grote Georgië' |
En dat lijkt in de verste verte niet op de gepubliceerde versie.
Ook dit is allemaal heel simpel. De media propageren (hetgeen letterlijk
betekent: "geven door") de leugens van de politici, daar waar dit opzichtig
leugens zijn. In een democratie, dus zonder dat ze daartoe gedwongen zijn.
Althans dat beweert men. Dan zijn die media even grote leugenaars en
machtscorruptelingen als de politici.
Of alternatief: de media worden niet expliciet gedwongen de leugens van de
politici te propageren, als in een echte dictatuur, maar impliciet of de
facto wel. Via economische banden of iets dergelijks. Maar dan is, volgens
het al eerder gehanteerde criterium, dit geen democratie. Althans een zeer
beperkt soort democratie. Als de media de politici zouden moeten
volgen in hun opzichtige leugens.
Dat laatste lijkt toch niet het geval te zijn, want in de Westerse media
verschijnen af en toe wel berichten of meningen die de hoofdstroom
tegenspreken, en waarin de waarheid wel verteld wordt - althans iets
dat er veel sterker op lijkt. Dus het Westen is geen echte dictatuur. Maar
dan blijft de vraag waarom de media dan toch vrijwillig de propagandaleugens
van de politici volgen - voor het over-, overgrote deel.
Daarvoor moet je eerst terug naar die situaties waarin het Westen, meestal
dus Amerika, keuzes moest maken wat betreft machthebbers om te steunen. Dan
komt als alles doorslaggevende factor naar boven dit: die machthebbers
worden gesteund die het Westerse kapitalisme toelaten. De strijd tegen het
communisme is eigenlijk niet een strijd voor mensenrechten en democratie,
maar een strijd voor het kapitalisme. Was het het eerste, dan waren lieden
als Marcos, Mobutu enzovoort nooit gesteund
. Nee, het is dus
het tweede: de strijd voor het kapitalisme
.
En nu is de steun van de media en de overige middengroepen voor de
anti-communistische propaganda een stuk begrijpelijker: die middengroepen
profiteren ook sterk van het uitbuiten door het kapitalisme van de lagere en
producerende groepen. Die middengroepen zijn, als het erop aankwam, ook
altijd sterk voor het kapitalisme geweest.
Tot die middengroepen horen ook de mensen die werken in de media. Het feit
dat het anticommunisme nog steeds zo levendig is, heeft alles te maken met
het feit dat de media er nog steeds mee bezig zijn, zie de voorbeelden hier
. Een trend die
zich verhevigd zodra om één of andere reden het kapitalisme of het
neoliberalisme onder kritiek komen te liggen
.
Dat sterke anti-communistische sentiment in de media heeft nog twee andere
gronden: de media hebben in een ouderwets communistisch systeem minder
vrijheid. Dat is een objectief feit - alleen is het verschil bij lange niet
zo sterk als men doet voorkomen. Binnen het kapitalistische systeem staat
men onder de drang van markt, eigenaren , en commercialisering, die allemaal
der laatste decennia steeds sterker zijn geworden, en in een land als
Amerika al tot een grotendeels gelijkschakelde pers hebben geleid: de keuze
is tussen rechts en extreem rechts.
Nog een ander argument tegen het communisme voor de media is dat een
communistische maatschappij veel rustiger is dan een kapitalistische. Veel
kleinere inkomensverschillen, dus veel minder uitwassen om over te
berichten. Kleinere inkomensverschillen, dus minder criminaliteit - en
criminaliteit is vervelend voor de burger, maar de journalist leeft ervan.
Waarmee dat laatste argument dus ook een materialistisch argument gebleken.
En met de kredietcrisis van 2008 tijdens het moment van schrijven in volle
gang , en de reacties vanuit de alfa-wereld en de media zijn dusdanig, zie
hier
, dat je zonder meer kan stellen dat de voornaamste reden voor het
anti-communisme in de media een materialistische is - het is puur
eigenbelang. Zoals vermoedelijk het meeste anticommunisme
.
Naar site home
.
| 15 okt.2005; rev. 27 okt.2008 |
|