Bronnen bij Neurologie, organisatie: creativiteit
Het verband tussen creativiteit en integratie binnen de hersenen is
intuïtief al duidelijk, maar wordt ook door onderzoek bevestigd (Volkskrant.nl,
Hart en Ziel, 22-12-2009, door Mark Mieras):
Dat is op wat uitgebreidere manier verwoord de redenatie die steekt
achter de intuïtie over creativiteit. En bekend van tips of ervaringen of
tips: "Ga eens wat anders doen", en al die goede ideeën of oplossingen die
je op de gang of het toilet opdoet of bedenkt. Maar nieuwe onderzoeken laten
zien hoe dat in meer detail werkt:
Oké, dat is de ene kant. Maar er is ook een andere. Want al genoemd wordt
het 'schizotypische'
(Wikipedia), waarvan als kenmerken "afwijkende gedachten", "warrig of
moeilijk te volgen gesprekken", "breedsprakigheid" en "eigenaardige
opvattingen" genoemd worden. Maar men kan ook kijken naar degenen die naar
de groepen die het meest geassocieerd worden met creativiteit, kunstenaars
en intellectuelen dus, en dan denk je ook meteen aan allerlei neurotische
trekken
.
Hier hadden we al eerder dit neuroticisme geassocieerd met te grote
denk- en verbeeldingsruimte in de menselijke geest
. Ook in dit geval lijkt er dus sprake van een venwicht: de meeste mensen
zijn minder tot gematigd creatief, en kunnen daardoor consistent
functioneren. En sommige mensen zitten aan de hoger-creatieve kant, en
"betalen" daarvoor in de vorm van allerlei lichtere neurologische kwalen.
Er is ook nog een andere relatie tussen creativiteit en verbindingen.
Een andere intuïtieve waarheid is namelijk dat kinderen creatiever denken
dan ouderen. Terwijl inmiddels bekend is dat kinderen leren niet door nieuwe
neuronverbindingen aan te maken, maar juist door het aantal bestaande
verbindingen te verminderen. Die extra creativiteit van kinderen zit in
extra verbindingen. Een creativiteit die (grotendeels) verloren gaat met
het voortschrijden van de tijd en het voortschrijden van het leren.
Creativiteit en leren - er lijkt een vorm van spanning tussen te zitten.
Naar Neurologie, organisatie
,
of site home ·.
|