Bronnen bij Psychologische praktijktips: opvoeden
Voor de verandering zullen we hier oorzaak en gevolg eens omkeren. Eerst een
gevolg (de Volkskrant, 22-11-2007, ingezonden brief van Paul Jansen
(Meerssen)):
En dan de oorzaak. Eerst een wat kortere en humoristische versie (VARA TV
Magazine, nr. 35-2008, door Jacqueline Hoefnagels en Santje Kramer):
Dat dit niet beperkt is tot de (betere) kringen van Amsterdam-Zuid blijkt
uit het volgende, langere, artikel. Er viel nauwelijks in te knippen - het
is één aaneenrijging van onbeschaamde veeleisendheid en gebrek aan
discipline - bij de ouders. Die natuurlijk zelf ook ooit kinderen zijn
geweest, dus wat hier onder beschreven wordt gaat in feite over de opvoeding
van het tijdperk dat de alfa/gamma intellectuelen de maatschappelijke sfeer
hebben bepaald: de na-zestiger jaren. Eén en al individualiteit,
permissiviteit, gemakzucht en laat-maar-waaien. Een
specifiek voorbeeld (de Volkskrant, 09-03-2013, door Aleid Truijens):
Antwoord van Dr. Phil
: "Omdat je het niet echt wil". En de rest is smoezen
die in de recensie en het boek zelf dan ook in reeksen komen, zoals zelf
onopgevoed opgevoed zijn. "Niet streng" is op het ogenblik de facto in
Nederland gewoon hetzelfde als "onopgevoed".
In het volgende artikel die zaken allemaal nog een keer langs. Met, nogmaals, als grote
gemene delen gemakzucht oftewel gebrek aan discipline, en veeleisendheid -
eerste de korte versie (de Volkskrant, 22-08-2007, van verslaggever
Jaap Stam):
En dan de langere, mede vanuit het veld (de Volkskrant, 17-11-2007,
door Meike Huber):
Wat wel een redelijk volledige inventarisatie is.
En nu de algemene, gemeenschappelijke, oorzaak achter de al genoemde meer
specifieke oorzaken (de Volkskrant, 01-11-2008, door Michaël Zeeman):
Bingo! De redactie had ten tijde van de carrière als leraar een discussie
met een erudiete boekhandelaar in ruste over het onderwijs. Dat was naar
aanleiding van de ervaring dat het verschil tussen twee klassen met 24 en 30
leerlingen niet alleen maar 6 was. Het bleek in de praktijk een bijna even
groot verschil als tussen water van min 3 en plus 3 graden Celsius - met 30
leerlingen zakt de leraar heel snel door het ijs. Conclusie: recept voor een
beter onderwijs: nooit meer dan 25 leerlingen in een klas op de middelbare
school. Dus meer leraren. Dat vond de erudiete boekhandelaar in ruste een
mooi plan, maar, zo zei hij, dat onrealistisch, want het was te duur. Waarop
de leraar opmerkte dat dat een niet geheel correcte uitspraak was: Nederland
had geld genoeg, maar men had het er niet voor over. Men ging liever een
keer extra op vakantie, en/of kocht een tweede auto. Iets dat de
boekhandelaar niet kon ontkennen, en, erudiet als hij was, dan ook niet
deed.
Dat is één van de specifiek gevallen die Michael Zeeman noemt ter
onderbouwing van zijn stelling dat het promoveren van het kind als het
belangrijkste aspect van 's mensen leven een sterk hypocriete zaak is. Want
dat dacht de leraar annex site-redacteur toen ook: men zegt wel het belang
van het kind op nummer te hebben staan, maar als dat werkelijk zo was, was
dat maximum van 25 leerlingen in en klas geen enkel probleem. Maar die extra
leerlingen moet komen uit belastinggeld, en als je komt om belastinggeld,
vergelijkt men kind met auto, en geeft men niet thuis.
En zo zijn er meer essentiële maatschappelijke zaken: als men moet kiezen
tussen een kind-vriendelijke of auto-vriendelijke stads-inrichting, kiest
men altijd voor de auto-vriendelijke - want "Een kind-vriendelijike stad is
te duur".
En die groot-maatschappelijk voorkeur voor het volwassene
materialistische belang voor het verstandige kind-vriendelijke belang is
natuurlijk het gevolg van soortgelijke overwegingen op het individuele,
persoonlijke vlak die Zeeman noemt.
Dat in beide gevallen het een onjuiste visie is op het eigenbelang,
omdat dat op de langere termijn juist geschaad wordt, is vanzelfsprekend,
maar kennelijk veel te moeilijk - slechts een doodenkele uitzondering weet
het te bedenken.
Op nog wat grotere schaal: waar wij met morele verbazing en enige
verontwaardiging terugkijken op kindslavernij en kindarbeid van vroegere
tijden, zijn wij dus wel wat vooruit gegaan, maar is er nog veel te winnen.
Van wat later uit een artikel dat in eerste instantie over neurofeedback
gaat - de neurofeedback wordt toegepast op Joy die
gediagnosticeerd is met ADHD (de Volkskrant, 09-07-2010, door
Maartje Bakker):
Om je de kromme tenen te lachen, die laatste alinea.
Ook interessant aan dit geval is de opmerking van vader dat hij, met
waarschijnlijk zo'n zelfde soort karaktertje want anders ga je je er
razendsnel aan storen, wél goed terecht is gekomen. Maar vader (opgevoed in
andere tijden) zal dus waarschijnlijk nog wél een normale opvoeding met
regels hebben gehad ...
Een voorlopige conclusie uit dit geval is dat de hausse in ADHD een
direct gevolg is van veranderde opvoedingsgewoontes - datgene dat vroeger
onderdrukt werd door regels-stellen tot aanvaardbaar niveau, kan nu
ongehinderd zijn storende gang gaan.
Een zeer belangrijke opvoedtip (de Volkskrant, 18-02-2013, ingezonden brief van Corien de Witte,
Vlissingen):
Dze redactie heeft geen kinderen opgevoed maar moest wel leren omgaan met
een hond als zeer tijdelijke "baas". Hond moest weer aan de lijn na een
kwartiertje vrij spelen. Hond wil niet aan de lijn. Diverse methodes
geprobeerd. Deze werkte perfect: van tevoren, paar minuten, waarschuwen: "We
gaan zo naar huis!". Hond snapt dat onmiddellijk, als je de juiste toon
gebruikt. Vlak voor het vertrek nog een keer waarschuwen, ietwat dringender.
En dan proberen aan te lijnen. Bij nog steeds protest: "Dááág!!!", en zelf
weglopen. Ze rennen achter je aan! "Mag ik weer aan de
lijn, hijg, hijg, hijg". Hoef je maar één of twee keer
te doen. Voor zowel hond als kind geldt: nummer één,
twee, drie en nog meer is: aandacht, en erbij willen horen.
Een echte
no-no (de Volkskrant, 19-02-2010, van verslaggeefster Maud Effting):
DOE.DIT.NIET!!! Noch alles dat hier op lijkt,
oftewel: alle vormen van voortrekkerij. Zoals
geconstateerd: het kan automatisch gaan. De oplossing is: wees je ervan
bewust, en gebruik één van de regels van Dr. Phil
: "Make a life
time decision": "Ik doe dit niet!!!".
Een geruststelling (de Volkskrant.nl, 06-09-2009, ANP):
Deze redactie kan zich eerdere onderzoeken herinneren die uitwezen dat voor
een gezonde ontwikkeling er één essentiële voorwaarde is: één volwassene die
in contact met het kind expliciet vertrouwen heeft/geeft in het kind. Wat dus niet
de ouders hoeft te zijn. Maar de essentiële rol van
stabiliteit heeft dus ook een keerzijde:
Welk laatste iedere goede onderwijzer of leraar weet. "Kind ineens stuk
mindere prestaties? Vraag naar de situatie thuis!" (dat laatste bij de
oudere kinderen).
En er lijkt anno 2020 vooruitgang te zitten in de
opvattingen van het politiek-correcte opvoeden - de koppen (de Volkskrant,
20-05-2020, door Anna van den Breemer):
Dat klopt.
Gunst ... Er bestaat gewenst en dus ook ongewenst gedrag ...
Weet iedereen (met enig gezond verstand): na een jaar.
Dus: na een jaar.
Grenzen ... Alweer een noviteit in het PC-circuit.
Tjonge ...
Het moet niet gekker worden ... Wat een realiteitszin ...
Bij het eerste lezen van dit ... :
... moest deze redactie intern lachen, al denkende à la Ghandi over
westerse beschaving: "Dat geldt voor niet-jonge en heel-erg-niet-jonge
kinderen ook!"
Het wordt gekker en gekker ... De rationele aanpak.
Dat 'valkuil' ... Maar daar maar meteen "valravijn" van.
Misschien is dit wel de meest gemaakte opvoedfout.
Deze redactie moest ook onmiddellijk denken aan mr. Belvedere
:
De herinnering voornamelijk bestaande uit de scène waarin met mr.
Belvedere en één van de
'bratty kids' ("nare kinderen") aan de keukentafel en het 'bratty kid' zijn pap door de keuken heen mikt, waarop de
camera even wegdraait, je even later het gehuil van een kind hoort, en als
de camera terugdraait, je het 'bratty kid' ziet met de gevulde papkom
omgekeerd op zijn hoofd. Zie ook de uiterst populaire
uit het echte leven gegrepen scène "Krijsend kind op knieën door supermarkt gesleept "Ik wil
een snoeppie!!!'". Het eindproduct van het voorgaande
proces: "op gevoel afwijzen". En tja, dan komt het, hè
...
Regels ... Hoe is 't mogelijk ...
Nou, we slaan echt steil achterover ...
Een voortgangsbericht uit 2022 (Volkskrant Magazine, 25-06-2022,
column door Eva Hoeke):
Gunst, we konden er niets uit halen als overbodig.
Het is allemaal keihard nodig om de kans dat er iets van overkomt te
maximaliseren. Want laat deze redactie twee dagen
geleden nu precies hetzelfde verhaal gehoord hebben, maar dan op de schaal
van hele schoolklassen. Met dezelfde ...
... soort mensen, alleen moet je dat hoogopgeleid enigszins preciezeren
tot alfa-intellectueel opgeleid en gematigd tot zeer politiek-correct.
Politieke-correctheid is een geestelijke kwaal
die al het normale en gezonde
functioneren van mensen aantast, van redeneren tot opvoeden, in dit geval
het operatieve aspect zijnde het gelijkheidsideaal: gehandicapten ("fysiek
uitgedaagden") zijn gelijk, psychiatrische patiënten ("geestelijk uitgedaagden") zijn gelijk,
moslims ("Allah-uitgedaagden") zijn gelijk, donkerbruinen ("winti-uitgedaagden") zijn gelijk ...
Nou, dan kunnen kinderen ("levensjaar-uitgedaagden") ook best gelijk zijn ...
Naar Psychologische praktijktips
, site home
·.
|