Bronnen bij Belastingmoraal: de beschaving
Het verband tussen de hoogte van belastingen en de mate van beschaving blijkt
onder andere uit onderstaande voorbeeld :
De Volkskrant, 12-11-2005, ingezonden brief van Carlos Milas (Rotterdam)
Elite in Latijns-Amerika
In het Betoog (22 oktober) betoogt Michiel Baud het volgende over de regeringen
in Brazilië en Chili: 'De twee landen laten een gematigde variant van links
zien. Beide landen zijn voorbeelden van de ontwikkeling van een
sociaal-democratie in Latijns-Amerika.'
Ik wil daarbij een kanttekening plaatsen. Grote bedrijven in
West-Europa dragen circa 35 procent vennootschapsbelasting af. In Brazilië is
dit slechts 15 procent, in Chili 17 procent. De zwakke Latijns-Amerikaanse
regeringen beschikken derhalve over onvoldoende middelen om minimale
voorzieningen als ziektekostenverzekeringen, pensioenen en sociale uitkeringen
in te voeren. Rijke mensen beschikken nog steeds over stukken grond groter dan
een Nederlandse provincie terwijl miljoenen arme boeren niets hebben. President
Lula heeft tot nog toe twaalfduizend vierkante kilometer grond onder landloze
boeren herverdeeld. Dat is ongeveer 0,5 procent van de bebouwbare grond in
Brazilië. Ondanks de goede bedoelingen worden de Zuid-Amerikaanse landen nog
steeds door machtige conservatieve elites gedomineerd die een systeem van
ongelijkheid in stand houden.
Red.: De uiterst simpele tussenstap is: die hogere
belastingen gaan naar de middenberoepen die zorgen voor onderwijs en zorg. Het
kenmerk van beschaving is dat je als volk vindt dat dat wel moet:
Uit: Dagblad De Pers, 12-11-2007, door Erlijne Runia
Verkiezingen | Sociale welvaart belangrijk
Denemarken is dol op belastingen
De Denen gaan morgen naar de stembus. De huidige premier Anders Fogh Rasmussen
hoopt op nog een termijn economische voorspoed.
Belastingverlaging? Nee bedankt. De Deense kiezer ziet zijn loon liever voor de
helft naar de regering gaan. De liberale regeringspartij van Fogh - die een
minderheidscoalitie vormt met de Conservatieve Volkspartij overweegt verlaging
van de inkomstenbelastingen. Alle linkse oppositiepartijen zijn fel tegen. Gaan
de belastingen naar beneden, dan gaan de gratis zorg, scholing en kinderopvang
op de schop, voorspelt oppositiepartij De Sociaaldemocraten. Sociale welvaan is
het belangrijkste onderwerp voor de Deense kiezer. Economisch gaat het
Denemarken voor de wind, daarover valt niets te klagen. De werkloosheid is met 3
procent de laagste in 33 jaar en het gemiddelde inkomen lag in 2006 op ruim
32.000 euro, tegenover een krappe 25.000 in Nederland. ...
Red.: En de reden dat het Denemarken voor de wind gaat
ondanks die hoge belastingen terwijl die landen met lage belastingen als
Brazilië dat niet lukt, is een raadsel voor velen, dat simpel opgelost kan
worden: het voor de wind gaan van landen wordt veroorzaakt door hoge
belastingen.
Het soort belastingen is ook cruciaal:
Uit:
De Volkskrant, 29-11-2008, door Hans Wansink
Interview | Het kapitalisme moet beteugeld worden en werknemers dienen meer
invloed te krijgen, zegt Monika Sie Dhian Ho, directeur van de Wiardi Beckman
Stichting. En de ‘ijzingwekkende’ kloof tussen hoger- en lageropgeleide burgers
moet worden gedicht
'Kredietcrisis is buitenkans voor Europa'
... Monika Sie Dhian Ho is als politicoloog gespecialiseerd in de
Europese Unie. Ze was wetenschappelijk medewerkster van de Wetenschappelijke
Raad voor het Regeringsbeleid. Sinds 1 januari is ze directeur van de Wiardi
Beckman Stichting (WBS), het wetenschappelijk bureau van de Partij van de
Arbeid. Ze schrijft mee aan het PvdA-programma voor de Europese verkiezingen van
volgend jaar juni. ...
Hoog op de Europese agenda staat het vaststellen van regels
om het toezicht op de banken te verbeteren. Maar Monika Sie wil het ‘momentum’
ook gebruiken om ‘allerlei dossiers die al heel lang vastzitten’ aan te pakken.
Zoals de belastingparadijzen.
‘Ondernemingen en hoge inkomens betalen steeds minder
belasting. De belastinginkomsten komen in toenemende mate uit de omzetbelasting.
Zoals econoom Arie van der Zwan opmerkte tijdens een WBS-debat over de
financiële crisis, is dat een kenmerk van onderontwikkelde economieën:
afhankelijkheid van omzetbelasting, omdat je niet in staat bent voldoende
inkomstenbelasting binnen te halen.’ ...
Red.: De werkelijkheid is natuurlijk
dat die crisis voor precies het tegenovergestelde gebruikt worden: het extra
belasten van de lagere inkomensgroepen en het vergroten van de tweedeling.
Hetgeen men doet door de inkomstenbelasting, waar het hier natuurlijk om gaat,
te verlagen onder het motto van "lastenverlichting", en zodra het kan of moet
vanwege het eerste, de btw, de belasting op de lagere inkomens, te verhogen.
Steeds meer gegevens wijzen op het belang van
(inkomens-)belastingheffing voor een gezonde maatschappij:
Uit: De Volkskrant, 18-02-2010, column door Marcel van Dam
Belastingen zijn de prijs voor beschaving
Tussentitel: Op bijna alle fronten doen de Scandinavische landen het beter
In het lijsttrekkersdebat verklaarden de fractievoorzitters van CDA, VVD en PVV,
Van Geel, Rutte en Wilders dat de gemeenten de komende bezuinigingen niet mogen
compenseren met belastingverhogingen. Dat vinden ze trouwens ook op nationaal
niveau. De 35 miljard die men wil bezuinigen, merkwaardigerwijs lijkt iedereen
dat als een soort natuurwet te aanvaarden, moeten worden opgebracht door de
uitgaven van de overheid te verminderen. Want, zegt Van Geel, ‘het probleem is
niet dat de burgers te weinig betalen, maar dat de overheid te veel uitgeeft’.
Met andere woorden: de rechtse politieke partijen zijn van mening dat we door
moeten gaan met het kleiner maken van de overheid en meer aan de markt moeten
overlaten. De neoliberale agenda moet verder worden afgewerkt, ondanks het
onheil dat daardoor al over ons heen is gekomen.
Dat het puur ideologische overwegingen zijn, wordt duidelijk
uit de argumenten die tegen belastingverhoging worden gebruikt. Het zou slecht
zijn voor de economie en de werkgelegenheid. Dat is een keiharde leugen die door
iedere politicus van links gemakkelijk te bestrijden is met een CPB-rapport dat
eind vorig jaar verscheen onder de titel: Hoe beschaafd is Nederland, Een
fiscale kosten-batenanalyse.
In het rapport worden talloze macro-economische cijfers
vergeleken voor de verschillende sociaal economische systemen die we kennen. Ik
citeer de belangrijkste conclusie van het rapport: ‘Allereerst moet de gedachte
dat een hoge belastingdruk de welvaart en het welzijn van een land nadelig
beïnvloedt naar het rijk der fabelen worden verwezen. Op bijna alle fronten doen
de Scandinavische landen het beter dan de continentale, mediterrane en
Angelsaksische landen. De armoede in Scandinavië is geringer, ouderen worden
beter verzorgd, er is minder discriminatie, en de gezondheidszorg en het
onderwijs staan op een hoger peil.’ Het feit dat de werkloosheid in Nederland zo
laag is wordt niet veroorzaakt door een lage belastingdruk, maar door de
omvangrijke deeltijdarbeid. Als in landen met een vergelijkbare groei per hoofd
van de bevolking dezelfde hoeveelheid werk over hetzelfde aantal personen zou
zijn verdeeld, zou Nederland zich nauwelijks onderscheiden van die andere
landen.
Red.: Eigenlijk meldt dit rapport alleen
op meer systematische wijze wat iedereen al kan afleiden uit de vergelijking
tussen de toestand van Noord- en meer Zuid-Europese landen, zie hier .
|
In Nederland is de collectieve lastendruk
afgerond 39 procent van het bruto binnenlands
product. In Scandinavië gemiddeld 46 procent.
Die 7 procent verschil bedraagt voor Nederland
in euro’s van 2009 ongeveer 40 miljard. Als we
dat afzetten tegen een op middellange termijn te
bezuinigen bedrag van 35 miljard euro (waarvan
de noodzaak discutabel is) betekent dit dat die
bezuinigen niet nodig zijn als we in de komende
20 jaar de belastingdruk weer zouden opvoeren
naar het Scandinavische niveau. Ik gebruik het
woord ‘weer’ omdat we begin jaren tachtig op dat
niveau zaten. |
En Van Dam snijdt nog een specifiek deelprobleem aan:
|
Een andere benaderingswijze is na te gaan
wat de gevolgen zijn geweest van het verlagen
van de collectieve lastendruk en de
overheidsuitgaven in de afgelopen dertig jaar.
Economische voordelen waren er volgens het CPB
dus niet. Wat waren de nadelen? Bijvoorbeeld:
Van eind jaren zeventig tot 2000 zijn in
Nederland de uitgaven voor onderwijs in
procenten van het bbp gedaald met ongeveer 3
procent en behoren nu tot de laagste in Europa.
Er is bij mijn weten nooit onderzoek gedaan naar de
maatschappelijke kosten van het achterblijven
van de onderwijsuitgaven, maar die moeten
gigantisch zijn. Slecht onderwijs, vooral voor
kinderen die bij het uitdelen van de
vaardigheden niet vooraan stonden, houdt
achterstand in stand, wat de hoofdoorzaak is van
talloze maatschappelijke kwalen, van
opvoedingsproblemen tot criminaliteit en alles
wat daar tussen zit. We geven jaarlijks
miljarden uit aan de bestrijding ervan. |
En nu zou je kunnen denken: we bezuinigen op alle collectieve uitgaven behalve
onderwijs, maar de praktijk laat zien dat zo'n aanpak nog nooit gewerkt heeft:
begint men eenmaal aan het neoliberaal bezuinigen, gaan ook de onderwijsuitgaven
eraan.
Naar In het kort, belastingverlaging
, Belastingmoraal
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of naar site home
.
|