Bronnen bij Culturele gelijkheid: hindoestanen
De term hindoestanen slaat in principe op iederen van die bepaalde
genetische afkomst, met als hoofdbestanddeel natuurlijk degenen die op het
Indiase subcontinent wonen, voornamelijk de bewoners van India. Maar in de praktijk gebruikt
men de term voor diegenen die in de Indiase diaspora verkeren.
In
specifiek Nederland slaat de term vrijwel altijd op de Surinamers van
Indiase origine. Dit zijn de nakomelingen van plantagearbeiders die in India
zijn opgehaald om op vrijwillige basis en betaald op de Surinaamse plantages
te werken, na het afschaffen van de slaverij.De zwarten in Surianme wilden
dat werk niet langer doen.
Die voorgeschiedenis heeft geleid tot op de
dag van heden voortdurende spanningen tussen de twee gemeenschappen, waarin
de creolen de hindoestanen aanduiden als "koelies", en de hindoestanen reageren
richting zwarten met "lui en dom". Zoaks recent bekend is geworden via
toemmalig FvD-prominent Yernaz Ramautarting => .
Als één van dee twee
partijen blank zou zijn, was het duidelijk waar hier sprake van is:
discriminatie en racisme. In een normale wereld is dat het in dit geval natuurlijk
ook.
En omdat beschuldigingen van racisme richting blanke Nederlanders
nu tot een hobby van elite en gekleurden zelf zin geworden, als eerste dus een
beschrijving van de gekleurde racisme, hier van de hindoestanen, uit de
best mogeljk bron: iemand die zelf van hindoestaanse afkomst is (de Volkskrant,
05-06-2018, door Robert Vuijsje):
Zo, dat weten we ook weer.
Dit artikel was de aanleidng om deze
verzameling te starten terwijl er al diverse in het archief stonden. Die
worden nu afgehandeld.
Het volgende is wel enigzins bekend van de
hele hindoestaanse populatie, maar de laatste jaren, schrijvende in 2018,
vooral uit India: de waanzinnig slechte positie van vrouwen. De
"incidenten" in India bestaande uit groepsverkrachtingen. Gewoon
in grote steden.
Iets dat dus ook zijn weerslag heeft in de diaspora
(Volkskrant.nl, 16-01-2018, door Janny Groen):
Dat 'Hindostaanse' is geen spel- of tikfout, maar één uit de constate
stroom pogingen van de Volkskrant de zaken weg te houden van etnische
connecties
Door deze publicaties kwam er nu ook vanuit eigen kring
een geluid (de Volkskrant, 31-01-2018, door Sunita Biharie, voorzitter van de SP in
Apeldoorn)
Als dit blanken betrof, was het gehuil over VROUWENSLAVERNIJ !!!
zo hard dat het op de maan te horen was ...
Dit soort zaken komen
zelden in isolement, maar dus meestal al eem complex, horende bij een
overkoepelende cultuur. Hier dus ook. En dus is ook dit te verwachten (de Volkskrant, 19-03-2012, van correspondent Arie Elshout):
En Dharun Ravi is vanzelfsprekend van hindoestaanse afkomst.
En
dit is dus niet een individueel of lokaal geval zoals blijkt uit het
volgende overzicht (de Volkskrant, 11-03-2014, van verslaggeefster Janny Groen):
|
Reportage | Hindostaanse pioniersbijeenkomsten'
Worstelen met de grote taboes
Ook Hindostanen kennen problemen rond huiselijk geweld, patriarchale
verhoudingen en homofobie. Een kleine groep organiseert bijeenkomsten om erover
te praten.
Tussentitel: Ik ga mijn kind niet weggooien als het homoseksueel zou zijn,
maar ik ben tegen de Gay parade - een jonge moeder - tijdens een
bijeenkomst in de R'damse sociëteit Matrix
...
Een groot taboe in de Hindostaanse gemeenschap. Lhtb'ers (lesbisch, homo,
transgender, biseksueel) worden nogal eens verstoten. Velen blijven in de kast
en laten zich gewillig uithuwelijken. Als het toch wordt ontdekt, worden ze soms
naar winti-priesters gebracht, die de geaardheid op een (traditionele
Afro-Surinaamse wijze, bijvoorbeeld door geestelijke reiniging met kruiden)
proberen uit te bannen. Of er wordt geprobeerd de 'afwijking' eruit te slaan.
Uit de zaal komen voorbeelden van 'zwaar getraumatiseerde'
Hindostaanse lesbo's en homo's. ...
Zo is nauwelijks bekend dat niet alleen moslims, maar ook Hindostanen worstelen
met de problematiek van huwelijkse gevangenschap, huiselijk geweld, homofobie,
patriarchale verhoudingen en het individu dat wordt lamgeslagen door de
verstikkende sociale controle van het collectief. ...
Misbruikte Hindostaanse vrouwen kunnen zich vaak jarenlang nergens
vertonen, wordt geriposteerd. 'Ik werd het zwarte schaap van de
familie', zegt Sherita Yogi. Ze durft haar naam te noemen, vertelt dat
ze zelf is misbruikt. ... Niemand wees haar de weg naar
instituties die haar zouden hebben kunnen helpen. Haar eigen vader bedreigde
haar met de dood. Of N. schuld heeft, daar kan Yogi geen uitspraak over doen.
Maar, zegt ze: 'Zolang niet duidelijk is wat hij heeft gedaan, moet hij ver weg
blijven van kwetsbare meisjes.' En die kloppen juist aan bij zijn stichting, die
claimt elk taboe te lijf te gaan. Ook dat op seksueel misbruik.
... |
Een heel complex, dus.
Dit is een bekend complex, aanwezig bij de
meeste niet-westerse culturen. Maar er zijn ook verschillen. In de hpuding
tegenover nijver en studeren lijkt de hindoestaanse cultuur sterk op de
Aziatische (de Volkskrant, 30-08-2011, door Shantie
Ramlal-Jagmohansingh, bestuurskundige):
|
Geef Azië partij met allochtoon talent
Wereldwijde rat race | Om gelijke tred te houden met Azië, moet het
Westen, ook Nederland, het eigen allochtone potentieel optimaal benutten.
Tussentitel: Niet alleen Chinezen, ook Hindoestanen zijn goed geintegreerd
met behoud van cultureel erfgoed Steeds vaker horen we dat kinderen te
veel gepamperd worden. Kinderen zijn door overmatige zorg en hygiëne vatbaar
voor ieder schimmeltje, met allergieën tot gevolg. Het rugzakjesdrama, met
bureaucratische indicatiestellingen, leidt tot scholen die de toenemende
instroom van leerlingen met een handicap niet aankunnen. Kinderen worden te snel
de lucht in geprezen, waardoor zij een buitenproportioneel beeld hebben van
eigen kunnen. Scholieren volgen weerbaarheidstrainingen om de overgang van de
basisschool naar de middelbare school beter aan te kunnen.
Op 19 augustus was er heel ander nieuws over een groep jongeren van nu: de
tweede generatie Chinese Nederlanders. Uit SCP-onderzoek bleek dat zij bijzonder
goed presteren op verschillende vlakken, vaak beter dan de autochtonen, en dat
dit is te danken aan het tegenovergestelde van pamperen. De Volkskrant schreef
het succes van de tweede generatie terecht toe aan de ouders. Het loont om
streng en veeleisend te zijn en waarde te hechten aan onderwijs, hard werken en
presteren. ...
... Chinese
jongeren zijn geen uitzondering. Ook Hindoestanen zijn sociaal-economisch goed
geïntegreerd, met behoud van cultureel erfgoed. ... |
En dat geldt ook wereldwijd voor zowel de Chinese en hindoestaanse diaspora.
Naar Cultuur, gelijkheid
,
Westerse organisatie
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|