Bronnen bij Culturele gelijkheid: hindoestanen

De term hindoestanen slaat in principe op iederen van die bepaalde genetische afkomst, met als hoofdbestanddeel natuurlijk degenen die op het Indiase subcontinent wonen, voornamelijk de bewoners van India. Maar in de praktijk gebruikt men de term voor diegenen die in de Indiase diaspora verkeren.

In specifiek Nederland slaat de term vrijwel altijd op de Surinamers van Indiase origine. Dit zijn de nakomelingen van plantagearbeiders die in India zijn opgehaald om op vrijwillige basis en betaald op de Surinaamse plantages te werken, na het afschaffen van de slaverij.De zwarten in Surianme wilden dat werk niet langer doen.

Die voorgeschiedenis heeft geleid tot op de dag van heden voortdurende spanningen tussen de twee gemeenschappen, waarin de creolen de hindoestanen aanduiden als "koelies", en de hindoestanen reageren richting zwarten met "lui en dom". Zoaks recent bekend is geworden via toemmalig FvD-prominent Yernaz Ramautarting => .

Als één van dee twee partijen blank zou zijn, was het duidelijk waar hier sprake van is: discriminatie en racisme. In een normale wereld is dat het in dit geval natuurlijk ook.

En omdat beschuldigingen van racisme richting blanke Nederlanders nu tot een hobby van elite en gekleurden zelf zin geworden, als eerste dus een beschrijving van de gekleurde racisme, hier van de hindoestanen, uit de best mogeljk bron: iemand die zelf van hindoestaanse afkomst is (de Volkskrant, 05-06-2018, door Robert Vuijsje):
  Volkszanger

Welke rol speelt afkomst in het leven van Kabier Noor Mohamed (46), theatermaker en zanger uit Suriname? Robert Vuijsje spreekt met de ‘Hindoestaanse Hazes’

Vanuit zijn appartement kun je de Johan Cruijff Arena zien. Kabier Noor Mohamed wijst uit het raam, naar de straten van Amsterdam-Zuidoost en zegt: ‘Als ik hier rondloop roepen ze: hé Hazes. Ze bedanken me wel eens omdat ik ze goed neerzet bij de witte mensen. Ik ken weinig Hindoestanen die zich mengen onder de witte medemens. Ze zijn niet geïntegreerd. De politiek, de topsport, op de televisie – ik zie ze nergens. Marokkanen of Turken willen er nog wel bij horen, die doen soms moeite. Hindoestanen zitten liever bij elkaar.’

Waarom willen ze niet mengen?
‘Ik noem dat het MKB-syndroom. Manai ka boli. Dat betekent: wat zullen de mensen wel niet denken? Hindoestanen zijn nogal roddelig van aard. Ze verklaren je voor gek als ze vinden dat je bijvoorbeeld niet de juiste partner hebt. Het probleem is: als je alleen maar omgaat met Hindoestanen en zij zeggen allemaal dat je gek bent, dan ga je denken dat het echt zo is.’    ...

Waarom stemmen relatief veel Hindoestanen op de PVV?
‘Ik weet niet of ik me hiermee populair maak, maar laat ik het zo zeggen: Hindoestanen hebben het discrimineren uitgevonden. Hoe ze met elkaar praten, daar kan de PVV een puntje aan zuigen. Als een witte Nederlander een hekel heeft aan moslims, vind ik dat erg, ik ben zelf een moslim. Maar een witte Nederlander kent misschien alleen IS of de plaatselijke shoarmaboer. Veel Hindoestanen hebben een hekel aan moslims, terwijl die in hun eigen familie zitten.    ...

Zo, dat weten we ook weer.

Dit artikel was de aanleidng om deze verzameling te starten terwijl er al diverse in het archief stonden. Die worden nu afgehandeld.

Het volgende is wel enigzins bekend van de hele hindoestaanse populatie, maar de laatste jaren, schrijvende in 2018, vooral uit India: de waanzinnig slechte positie van vrouwen. De "incidenten" in India bestaande uit groepsverkrachtingen. Gewoon in grote steden.

Iets dat dus ook zijn weerslag heeft in de diaspora (Volkskrant.nl, 16-01-2018, door Janny Groen):

  Voor  Hindostaanse vrouwen in deze rechtszaak pikken hun onderdanige rol niet langer

Het is 'bemoedigend', de steun die de vermeende anonieme slachtoffers krijgen die in de media een boekje hebben opengedaan over seksueel misbruik in Hindostaanse kringen. Onderzoeker Anita Nanhoe, auteur van Eer en partnergeweld onder Hindostanen, wijst dinsdagochtend in de rechtbank op de vrouwen die 'vanuit Den Haag, Rotterdam, Lutjebroek' naar Amsterdam zijn gereisd om hun stem te laten horen.

Ze zijn van alle leeftijden, deels in het roze gekleed. Ze geven aan dat vrouwen hun onderdanige rol niet langer meer pikken en zich niet langer de mond laten snoeren.

Dat 'Hindostaanse' is geen spel- of tikfout, maar één uit de constate stroom pogingen van de Volkskrant de zaken weg te houden van etnische connecties

Door deze publicaties kwam er nu ook vanuit eigen kring een geluid (de Volkskrant, 31-01-2018, door Sunita Biharie, voorzitter van de SP in Apeldoorn)
  Het leed van de vrouw doet er niet toe, eer van de familie wel

In de Hindoestaanse gemeenschap bestaat een rolverdeling die vrouwen zwaar onderdrukt.


Tussentitel: Niet voor niets zijn de zelfmoordcijfers onder hindoestaanse vrouwen erg hoog

Al vanaf mijn puberteit probeer ik aandacht te krijgen voor wat er achter de voordeur bij Hindoestanen gebeurt. Nu lijkt dan eindelijk de deur op een kier te staan. Naar aanleiding van zeer dappere vrouwen op sociale media en stukken in de media begint er een dialoog op gang te komen. Ik zie vooral geschokte reacties. Maar wat er nu naar buiten is gekomen, is nog maar het topje van de ijsberg.

Ik kom uit de hindoestaanse gemeenschap. Mijn strijd is begonnen bij mijn moeder. Een dappere vrouw die uitgehuwelijkt werd aan een man die haar en haar kinderen sloeg. Nadat ze drie keer in het ziekenhuis was beland, besloot ze te scheiden. Ze kreeg haar eigen familie en netwerk tegen zich. Want scheiden doe je niet. Zij moest maar een betere vrouw worden. Toch besloot ze wel te scheiden. Haar kracht heeft me gevormd tot wie ik nu ben.

Als dit blanken  betrof, was het gehuil over VROUWENSLAVERNIJ !!! zo hard dat het op de maan te horen was ...

Dit soort zaken komen zelden in isolement, maar dus meestal al eem complex, horende bij een overkoepelende cultuur. Hier dus ook. En dus is ook dit te verwachten (de Volkskrant, 19-03-2012, van correspondent Arie Elshout):
 

Pestkop of homohater?

Voor een student uit de VS die zijn kamergenoot filmde terwijl die een man kuste, dreigt celstraf. De kamergenoot plaagde zelfmoord.

Hoewel ze allebei uit gegoede families kwamen, waren Tyler Clementi en Dharun Ravi twee totaal verschillende jongens toen zij elkaars kamergenoot werden op Rutgers University in de Amerikaanse staat New Jersey. ...
    Clementi was een verlegen en wat onhandige eerstejaarsstudent, een violist die net tegen zijn ouders had gezegd dat hij homo was. Zijn kamergenoot Ravi was een populaire praatjesmaker, die handig was met de computer en voortdurend met vrienden twitterde en sms'te.
    Toen Clementi op een dag vroeg of hij de kamer voor zich alleen mocht hebben tot middernacht, besloot Ravi hem heimelijk te bespioneren met een webcam. Hij zag hoe zijn kamergenoot een man kuste en twitterde en sms'te vervolgens daarover. 'Ik zag hoe hij het deed met een kerel. Yeah'.
    Clementi kwam daar een paar dagen later achter, waarna hij zelfmoord pleegde door van de George Washington Bridge in New York te springen. ...


En Dharun Ravi is vanzelfsprekend van hindoestaanse afkomst.

En dit is dus niet een individueel of lokaal geval zoals blijkt uit het volgende overzicht (de Volkskrant, 11-03-2014, van verslaggeefster Janny Groen):

 
  Reportage | Hindostaanse pioniersbijeenkomsten'

Worstelen met de grote taboes

Ook Hindostanen kennen problemen rond huiselijk geweld, patriarchale verhoudingen en homofobie. Een kleine groep organiseert bijeenkomsten om erover te praten.


Tussentitel: Ik ga mijn kind niet weggooien als het homoseksueel zou zijn, maar ik ben tegen de Gay parade - een jonge moeder - tijdens een  bijeenkomst in de R'damse sociëteit Matrix

... Een groot taboe in de Hindostaanse gemeenschap. Lhtb'ers (lesbisch, homo, transgender, biseksueel) worden nogal eens verstoten. Velen blijven in de kast en laten zich gewillig uithuwelijken. Als het toch wordt ontdekt, worden ze soms naar winti-priesters gebracht, die de geaardheid op een (traditionele Afro-Surinaamse wijze, bijvoorbeeld door geestelijke reiniging met kruiden) proberen uit te bannen. Of er wordt geprobeerd de 'afwijking' eruit te slaan.
    Uit de zaal komen voorbeelden van 'zwaar getraumatiseerde' Hindostaanse lesbo's en homo's. ...
    Zo is nauwelijks bekend dat niet alleen moslims, maar ook Hindostanen worstelen met de problematiek van huwelijkse gevangenschap, huiselijk geweld, homofobie, patriarchale verhoudingen en het individu dat wordt lamgeslagen door de verstikkende sociale controle van het collectief. ...
    Misbruikte Hindostaanse vrouwen kunnen zich vaak jarenlang nergens vertonen, wordt geriposteerd. 'Ik werd het zwarte schaap van de familie', zegt Sherita Yogi. Ze durft haar naam te noemen, vertelt dat ze zelf is misbruikt. ...
    Niemand wees haar de weg naar instituties die haar zouden hebben kunnen helpen. Haar eigen vader bedreigde haar met de dood. Of N. schuld heeft, daar kan Yogi geen uitspraak over doen. Maar, zegt ze: 'Zolang niet duidelijk is wat hij heeft gedaan, moet hij ver weg blijven van kwetsbare meisjes.' En die kloppen juist aan bij zijn stichting, die claimt elk taboe te lijf te gaan. Ook dat op seksueel misbruik.    ...

Een heel complex, dus.

Dit is een bekend complex, aanwezig bij de meeste niet-westerse culturen. Maar er zijn ook verschillen. In de hpuding tegenover nijver en studeren lijkt de hindoestaanse cultuur sterk op de Aziatische (de Volkskrant, 30-08-2011, door Shantie Ramlal-Jagmohansingh, bestuurskundige):
 
 

Geef Azië partij met allochtoon talent

Wereldwijde rat race  | Om gelijke tred te houden met Azië, moet het Westen, ook Nederland, het eigen allochtone potentieel optimaal benutten.

Tussentitel: Niet alleen Chinezen, ook Hindoestanen zijn goed geintegreerd met behoud van cultureel erfgoed

Steeds vaker horen we dat kinderen te veel gepamperd worden. Kinderen zijn door overmatige zorg en hygiëne vatbaar voor ieder schimmeltje, met allergieën tot gevolg. Het rugzakjesdrama, met bureaucratische indicatiestellingen, leidt tot scholen die de toenemende instroom van leerlingen met een handicap niet aankunnen. Kinderen worden te snel de lucht in geprezen, waardoor zij een buitenproportioneel beeld hebben van eigen kunnen. Scholieren volgen weerbaarheidstrainingen om de overgang van de basisschool naar de middelbare school beter aan te kunnen.
    Op 19 augustus was er heel ander nieuws over een groep jongeren van nu: de tweede generatie Chinese Nederlanders. Uit SCP-onderzoek bleek dat zij bijzonder goed presteren op verschillende vlakken, vaak beter dan de autochtonen, en dat dit is te danken aan het tegenovergestelde van pamperen. De Volkskrant schreef het succes van de tweede generatie terecht toe aan de ouders. Het loont om streng en veeleisend te zijn en waarde te hechten aan onderwijs, hard werken en presteren.    ...
    ... Chinese jongeren zijn geen uitzondering. Ook Hindoestanen zijn sociaal-economisch goed geïntegreerd, met behoud van cultureel erfgoed.     ...


En dat geldt ook wereldwijd voor zowel de Chinese en hindoestaanse diaspora.


Naar Cultuur, gelijkheid  , Westerse organisatie  , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home  .

 

5 juh.2018