Cultuur, gelijkheid: India
Zodra een land een periode van economische groei doormaakt ten gevolge van
het overnemen van een aantal westerse praktijken, komen er in de media
verhalen over de ondergang van de westerse cultuur in Europa (nooit
Amerika!) zelf. Zo was er een decennium of wat terug de absolute zekerheid
dat Japan de wereld zou overnemen.
In het huidige tijdsgewricht, schrijvende juli 2020, is dat China en
India. Het gaat in dit artikel over India.
Wat het voorbeeld van Japan laat zien dat het overnemen van een beperkt
aantal westerse economische praktijken leidt tot economische groei, maar dat
er nadat die groei een bepaald niveau heeft bereikt, er een stagnatie
optreed. Die stagnatie wordt veroorzaakt doordat de praktijken die men
overneemt niet de kern van de westerse economische macht zijn, maar slechts
gevolgen. De kern zit in een aantal culturele aspecten, die gewoonlijk veel
minder of niet worden overgenomen. Zaken die vooral te maken hebben met hoe
elkaar om gaat. Hoe de baas staat ten opzichte van zijn personeel en andere
hiërarchische verhoudingen. Ook binnen het gezin.
Dat een land als India in dat opzicht sterke belemmeringen heeft,
behoeft eigenlijk maar één enkel woord: kastensysteem. Het staat bijna
symbool voor India. En het is gegarandeerd een onoverkomelijke belemmering
voor een gezonde sociale ontwikkeling.
Desalniettemin filosofeert men rustig verder over de toekomstige
dominantie van India. Waarin het al zo ver is dat men het ook zelf geloofd.
Het eerste voorbeeld is namelijk dat van filosoof en topmanagers-zielkneder
Sudhir Kakar. Hier gaat het om zijn kijk op een aspect van de Indiase
cultuur, die direct eronder gecontrasteerd wordt met de werkelijkheid, uit
dezelfde krant (de Volkskrant, 23-04-2005, interview door Elisabeth von Thadden (Die
Zeit; vertaling: Albert van Veghel)):
Vast uit een hoge kaste, die Kakar ...
"Dus meteen wat reel
India (de Volkskrant, 23-04-2005, rubriek televisie door Wim de Jong
):
Nog een voorbeeld over de fijne Indiase cultuur van Kakar (de Volkskrant, 14-01-2006, door Simone de Schipper
):
En ook wat weerwoord uit eigen land (de volgorde van de citaten is wat
veranderd) (de Volkskrant, 10-07-2010, door Cor Speksnijder):
Dat hadden we al geconstateerd: het
kernprobleem van India. En achter het systeem zit een houding, die nog veel
moeilijker te bestrijden is. Roy heeft het meer over de praktijk:
Natuurlijk moet er wat gecompenseerd worden:
Voor een groot deel waarschijnlijk allemaal ook waar. Maar even
waarschijnlijk is het dat in al deze aspecten waarin Amerika niet deugt,
het in India ook weer erger is ...
Een ander aspect (de Volkskrant, 06-12-2008, door Wilma van der Maten):
Hoe zou het nu komen dat India voor een groot deel een
sterk onderontwikkeld land is ... ?
Een voorbeeld van de interactie tussen westerse en niet-westerse
culturen (de Volkskrant, 12-08-2010, van de buitenlandredactie
Wij geven hen antibiotica, zij geven ons resistente
bacteriën terug.
Per ongeluk nog niet eerder langsgekomen: één van
India's meest bekende culturele producten (de Volkskrant, 10-09-2010, van de buitenlandredactie):
Het kastensysteem is barbarij van het zuiverste water.
Ondertussen gaan ze, naast het exponentieel fokken van hun eigen bevolking,
hard door met hun bacteriologische oorlogsvoering jegens de rest van de
wereld (de Volkskrant, 08-04-2011, van verslaggeefster Ellen de Visser):
De conclusie is duidelijk:
Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, want die dringende maatregel is het
controleren van iedere Indiër als hij zijn land wil verlaten. Dat noemt men
namelijk onmiddellijk "discriminatie".
Een versie in individuele vorm - eerst een introductie (de Volkskrant, 16-07-2011, door Sara Berkeljon):
Aspecten: de ingeborenheid van cultuur - wat overigens
niet universeel geldt. En die superioriteitsobsessie ... Maar ja, als je
geen brahmaan bent, ben je al bijna een pariah ...
Ook Indiase expats hebben last van dit verschijnsel. Zelfs als ze, dat
wil zeggen: hun voorouders, al lang geleden van het Indische subcontinent
vertrokken zijn. Zo is cultuur-intellectueel Anil Ramdas al lang in
Nederland, terwijl hij geboren is in Suriname. Waarna je onmiddellijk weet
dat zijn voorouders nog via de West-Indische Compagnie hun reisje hebben
gemaakt. Anil is een beetje in een discussie verzeild geraakt door het
gebruik van de term "white trash" en nog wat bijbehorende
adjectieven. Weekblad Vrij Nederland, hopeloos multiculturalistisch,
geeft Anil een grote hoeveelheid ruimte om zijn ideeën nog een keer uit te
venten (Vrij Nederland, 14-05-2011, door Mischa Cohen):
Dat is natuurlijk maar de vraag. Zoals al meteen blijkt:
Nog eentje:
En dat niveau blijft hier nauwelijks gehandhaafd ...
"Ik ben een grote denker".
Hoe kan dat nou....?
"Want ik ben naast een groot denker, ook een groot schrijver. En iemand die
zo groot is, kan nooit arrogant zijn."
Kent u die grap van de Belgische automobilist die achter elkaar spookrijders
tegenkomt?
Een klassiek voorbeeld van de spiegelbeschouwing: anderen toedichten waar je
zelf aan lijdt.
Oh ja, ook dit nog:
Racisme.
En ook deze is aardig:
Nog een gelijkwaardige:
Stuart Hall is een gekleurde aanhanger van de racistische versies culturele
antropologie: het is allemaal de schuld van de blanken
. Die liegt over zijn reden om Jamaica te verlaten: in Jamaica en de rest
van de creoolse wereld is op het intellectuele vlak totaal niets te beleven.
Wat een arrogantie. Geen hond buiten de grachtengordel had gehoord van
Ramdas en niemand heeft aandacht geschonken aan wat hij mogelijkerwijs in
een blaadje als De Groene Amsterdammer aan multiculturalistische
opvattingen heeft neergepend. De aandacht voor Scheffer en Bolkestein
ontstond juist omdat ze dat soort praatjes doorprikten.
Tja, er kan natuurlijk nooit iets fout zijn met immigranten - al was het
maar omdat ze een kleurtje hebben. Dus moet het wel aan de blanken liggen.
Dit natuurlijk geheel in tegenstelling tot de allochtone immigranten, die
hier gekomen zijn met en rijk pakket aan ontwikkeling, historisch besef en
hoogstaande idealen. Zoals deze exemplaren:
Oh ja, dan is er ook nog de islam:
De islam is natuurlijk één van die hoogstaande idealen die de Nederlandse
cultuur zo hebben verrijkt.
Net zo lacherig als over Geert Wilders, die ze allemaal en vrijwel zonder
uitzondering dolgraag de mond zouden snoeren.
En als we niet meer van die cultuurverrijkers erbij willen, kan dat dus
alleen maar om racistische redenen zijn:
Hoe het dan wel moet?
Open grenzen en vrij immigratie. Tenslotte:
"Ook die verdomde autochtone Hollanders met hun verbeelding over een eigen
land".
En wie daar tegen is, is ...:
Inderdaad: een racist en een fascist. Want als je allochtone immigranten
tegenhoudt, doe je hetzelfde als ...:
Inderdaad: het vergassen van joden!
Voor we conclusies trekken, eerst even een visie hierop van de andere
kant (de Volkskrant, 18-05-2011, door Joost Zwagerman):
Het is duidelijk: Anil Ramdas mag dan wel in Nederland
wonen, en in Suriname geboren zijn, maar hij is 100 procent van Indiase
afkomst, hindoestaan - ín ieder geval volgens eigen ideeën van de soort
"brahmaan".
Net als in Afrika is degene aan de top een min of meer absoluut heerser,
met de bijbehorende uitwassen (Z24.nl, 06-09-2011,
):
Hoort ook bij het kastensysteem.
Nog wat van dat andere kenmerk
van onbeschaafdheid: ongelijkheid van vrouwen (de Volkskrant, 19-10-2011, van de buitenlandredactie):
Achterlijkheid.
Wat uitgebreider (de Volkskrant, 29-10-2011, door Cor Speksnijder):
Het gaat hier vaak over de relatie tussen man en vrouw.
Maar ook op het vlak van de algemene maatschappelijke verhoudingen is er
heel veel mis - hetgeen valt af te lieden uit simpele voorvallen (de Volkskrant, 10-12-2011, van de buitenlandredactie):
Dit wat betreft de houding van het ziekenhuispersoneel,
dat zich vermodelijk van een hogere kaste achten dan de patiënten - indien
niet letterlijk, maar dan toch figuurlijk.
Dan de organisatiegraad:
En tenslotte: denk niet dat dit een armenziekenhuis was:
In de armenziekenhuizen is dit vermoedelijk nog vele graden erger.
En natuurlijk is er dan ook dit (de Volkskrant, 24-03-2012,
van de buitenlandredactie) (
Het is vrijwel altijd één groot complex: zieke
gezagsverhoudingen, vrouwenonderdrukking, corruptie ...
Dit hoort er ook bij (VARAgids, nr. 53-2011, programma-aankondiging):
En dat is de reden dat India niet alleen
armoedig is, maar ook armoedig zal blijven. Daar valt niet tegenop te
groeien.
In een kasten- dus standen-maatschappij is het volgende bijna
vanzelfsprekend (VARAgids, nr. 46-2011, 17-11-2011, programma-aankondiging):
Merk op dat dit de betere kringen in India
betreft, want men heeft het geld om te vliegen. Het sociologisch belang is
dat deze niet-natuurlijke vorm van partnerkeuze, schadelijk is voor het
nakomelingenschap, zie hier
. En indien gedurende lange tijd bestaand, schadelijk voor de genetische
gezondheid van de hele bevolking.
En denk niet dat dit maar een verhaaltje is (deVolkskrant, 03-07-2010, ANP):
Beschaving is in die cultuur echt
nog een stuk verder weg dan in de onze ...
Een ander verschijnsel doet zich voor zodra de Indiër, dan vaak
aangeduid bij zijn culturele of etnische naam van Hindoestaan, naar het
buitenland gaat verhuizen - of zelfs daar geboren is
(Volkskrant weblog, 20-09-2009, door Bregje Buitenwijk):
En die Hindoestanen zitten al een behoorlijk
aantal generaties daar.
Nog een bron (de Volkskrant, 23-02-2010, van verslaggever Stieven Ramdharie):
En iets dat bijna vast bij racisme hoort: het
beschuldigen van de ander (de Volkskrant, 04-02-2010, door Cor Speksnijder):
Indiërs die anderen beschuldigen van racisme ...
Vraag Indiërs maar eens over wat ze vinden van moslims, dat wil zeggen:
Pakistani. En als immigranten is er nauwelijks een groep die zich zo gesloten
houdt - kijk maar in Suriname.
Het maakt echt totaal niet waar ze zitten (de Volkskrant, 24-08-2010, door Grace Wermenbol):
Vervang het 'Indiase vrouw' maar door "blanke
vrouw" uit de mond van een blanke, en je hoort hoe racistisch dit is.
En het maakt ook niet uit als de Indiër een schurk is (de Volkskrant, 24-08-2011, door Peter de Waard):
Of een homohater (Volkskrant.nl, 21-05-2012, ANP/AP, redactie):
Want ook voor een homohater komen ze
met hun duizenden opdraven om hun racistische solidariteit te betuigen:
Die steunbetuigers betuigen steun om één en slechts één reden: ze zijn van
hetzelfde ras. Was er een blanke of een neger beschuldigd, hadden die
Hindoestanen er niet gestaan. Was het slachtoffers een Hindoestaan geweest,
hadden die Hindoestanen er wel gestaan, maar nu om voor de strengste
straffen te pleiten. Die Hindoestanen die daar staan, en, naar men mag
aannemen, meer dan redelijk representatief zijn voor hun gemeenschap, zijn
ordinaire en botte racisten. Want we hebben zonet al hetzelfde soort gedrag
gezien in Suriname, namelijk ...
Die gerichtheid op de eigen cultuur is natuurlijk ontzettend verstikkend
(de Volkskrant, 23-05-2012, van verslaggeefster Janny Groen):
Een zeer ongezonde cultuur, hetgeen
natuurlijk zeer nauw samenhangt met dat uithuwelijken.
Een wat lichter artikel (de Volkskrant, 26-06-2012, door Bart Koetsenruijter):
So far, so good. Maar nu
wordt het weer wat minder leuk:
En daar is het weer: de Hindoestaanse achterlijkheid. Maar dit is film, dus daar
komt het goed:
De werkelijkheid is natuurlijk heel anders. Heel recent speelde in Engeland een
rechtszaak tegen Hindoestaanse ouders die hun dochter om precies dezelfde reden
hadden vermoord. Belangrijkste getuige: de andere dochter. How about that
voor een Hindoestaanse romkom ...
India is een van onze grote voorbeelden, als lid van de
BRIC-landen, en als we niet alles overnemen van dat soort culturen, gaan we ten
onder ... . Luidt de boodschap van Nederlandhaters als Sheila Sitalsing,
hindoestaans columniste van de Volkskrant (de Volkskrant, 31-07-2012, van de buitenlandredactie):
Waarna nog een reeks details volgen,
met pas aan het einde:
Een enkel zinnetje ...
Op de website krijgt de waarheid ruimer baan (Volkskrant.nl,
Opinie, 01-08-2012, door Sacha Kester, was van 2000 tot 2004 correspondent
Zuid-Azië voor de Volkskrant met als standplaats New Delhi):
Ja ja, echt een economic
powerhouse, dat India ...
Nog een aspect van de combinatie vrijheid en man-vrouw (de Volkskrant,, 04-08-2012, van verslaggeefster Sarah Venema):
En een stopcontact zonder stroom ...
De Japanse top-admiraal Yamamoto
(Wikipedia), ontwerper van de aanval op Pearl Harbour, heeft tussen de
Eerste en Tweede Wereldoorlog in Amerika gestudeerd en rondgereisd. Na zijn
die reis concludeerde hij dat de economische diepgang van Amerika zo veel
groter was dan die van Japan, dat het zinloos was een oorlog te beginnen.
Hij heeft zich dan ook, tevergeefs, verzet tegen de oorlogszucht van de
Japanse elite. Hier het verslag van iemand die een rondreis heeft gemaakt
door India (Volkskrant Magazine, 01-09-2012, column door Thomas van Luyn):
Een paar ontwikkelde steden zijn
daarop een uitzondering. Maar waar de Indiërs die in die steden wonen in een
paar opzichten wat in de ontwikkelde richting zijn opgeschoven, kan dat
natuurlijk lang niet zo ver zijn, met een zo achterlijke achterban zo nabij.
Hoe weinig ver dat zal zijn, blijkt bij het bekijken van de
documentaire De Bollywood revolutie
(Ned.2, 12-09-2012, 22h25) over Bollywood
(Wikipedia), de Indiase pendant van Hollywood, ontstaan om de Indiase markt
te voorzien van films van haar smaak: Vrijwel uitsluitend vertellingen uit
de traditionele Hindoestaande cultuur, met goden, prinsen en prinsessen, en
dat alles in traditionele klederdracht - een soort "Volendam" tot de
honderdste macht.Maar het gaat hier met name om de scènes geschoten bij één
van de afnemers: een Indiase familie in Engeland. En wel de discussie tussen
de hoogopgeleide moeder in gesprek de enige dochter die besmet is geraakt
met de westerse waarden: gaan studeren wat je zelf leuk vindt, in plaats van
wat je ouders zeggen. En dat laatste is bekend genoeg van de Indiase
diaspora: je wordt dokter of advocaat. En let op: dit speelt in Engeland, en
niet in een Indiase stad. Die daar dus weer veel verder vanaf staat.
Een admiraal Yamamoto die nu door India zou reizen, zou zich
doodlachen bij de suggestie dat zo'n cultuur de leiding in de tocht op het
pad der beschaving op zich zou kunnen nemen. Zoals nu, 2012, populair
is om te beweren
.
Voor nu nog steeds denkt dat de
Indiase cultuur gelijkwaardig is aan de westerse, kijk dan even naar de
reportage van reisverslaggever Jelle Brandt Corstius uit India, Van
Bihar tot Bangalore
(Nederland 2, 20h25), met name gaande over de huwelijksgewoontes, onder de
titel De kostbare bruidschat. Met culturele "hoogstandjes" als het
kastensysteem, uithuwelijken (9 van de 10), inteelt, en gruwelijke
vrouwenonderdrukking.
Addendum: een "verslag" van de tv-recensent van de
Volkskrant (de Volkskrant, 10-12-2012, tv-recensie, door Jean-Pierre Geelen):
Die laatste zin toont de mate waarin het
ridicule idee heeft postgevat dat India als "opkomende grootheid' de
"dominantie van het westen gaat bedreigen". Als India iets bedreigt, is het
voornamelijk zichzelf, vanwege de hopeloze geboortegolf. De reden dat ze de
laatste jaren economisch vooruitgaan, is dat ze wat houdingen van het westen
hebben overgenomen - op economisch terrein. Maar zolang dat niet gebeurt op
het culturele, zullen ze stranden ergens niveau Latijns-Amerika, het
narco-macho-continent, of minder.
En hier een keihard gevolg van de hindoestaanse huwelijksmoraal (de Volkskrant, 18-02-2013, van verslaggeefster Charlotte Huisman):
Een gore leugen: een broodje gezond
op het station kost minder dan 2 euro. Maar dit is het werkelijke probleem:
En zoiets komt in de genenpoel terecht, weet iedereen met enige kennis van
biologie of enig gezond verstand, door inteelt.
Overigens hoort hierbij als vanzelfsprekend ook culturele
inteelt:
Enzovoort.
Terug naar de vrouwenonderdrukking (de Volkskrant, 23-04-2013, van verslaggever Rob Vreeken):
Het zijn maar vrouwen, tenslotte ...
En zelfs de buitenlanders mogen meegenieten (de Volkskrant, 18-03-2013, AP):
Waarna er herinnerd werd aan een reeks
soortgelijke gevallen. En let op de overeenkomst: zes man.
groepsverkachitng. dit heeft niets met seks te maken. Dit zijn door
culturele factoren aangestuurde machtsprocessen.
Zelf vinden ze dat het in hun culturele karakter zit (de Volkskrant, 05-06-2013, van de buitenlandredactie):
Je zal in dat land maar vrouw zijn ...
Dan denk je zo (de Volkskrant, 28-01-2013, van verslaggever Rob Vreeken):
Ze staan slechts aan het begin van het pad naar
beschaving.
Noem nog eens een factor ter kwalificatie van
culturen ... Slavernij, bijvoorbeeld (de Volkskrant, 18-10-2013, van verslaggever Cor Speksnijder):
Vrij nauw genomen: neem het kastensysteem erbij,
en de hoeveelheid stijgt in India naar astronomische proporties.
Al eerder impliciet aan de orde geweest, maar dit is een zeldzaam
expliciet geval (de Volkskrant, 19-11-2013, door Wilke Wittebrood):
Je reinste xenofobie. Je reinste racisme. Zou je
als Nederlandse ouder blijk van zoiets geven, werd je door de
politiek-correcten met de mestkar door het dorp gereden. In een film of
toneelstuk zou het een opstand ontketenen. In de Nederlandse of westerse
film in het algemeen is het precies andersom: de westerling is daar de
boordoener en de introuwende vreemdeling per definitie de lieve schat die
het paradijs komt brengen. Vooral als hij zwart is. P.S.: andersom is
natuurlijk niet aan de orde: het zijn altijd de westerse meisjes die met
gekleurde jongens trouwen - het omgekeerde gebeurt ook in de film niet of
nauwelijks, omdat er in de praktijk bijna een volledig taboe op rust -
gehandhaafd door de gekleurden (dit geldt iets minder voor de zwarten).
Maar het is in India dus precies andersom:
Geheel onjuist. Terwijl een beeld van Indiase mensen als inteeltige racisten
volkomen correct zou zijn. Net als dat van bendevormende rapnegers.
Waar toeristen het altijd over hebben is de armoede in het land (de Volkskrant, 19-04-2013, van verslaggever Peter de Waard):
En hier is de oorzaak van die armoede (de Volkskrant, 23-12-2013,
van de buitenlandredactie):
Fijn, zo'n term: feodale mentaliteit. Dat is
inderdaad wat er uit al die berichten uit en over India spreekt: feodalisme.
Zelfs bij de Indiase diaspora.
Natuurlijk zijn de feodalen tevens de figuren die de baars zijn. Uit hun
reacties kan je nog een dominante trek in de cultuur afleiden (CNN.com, 18-12-2013. By Josh Levs. Elise Labott and Jethro Mullen,
CNN):
Zo. Hoe zouden de India'ers hierop reageren? Een
dankjewel voor de adequate acties van de bevriende Amerikanen, een vriendelijk
wijzende op de feiten vanuit hun gezichtspunt, of nog anders ...? Hier is het
antwoord:
Laat niets aan duidelijk te wensen over: de bevriende India'ers slaan terug.
Keihard terug. Geen tit-for-tat, maar ergens boven de vijf tits voor één tat.
Met als achterliggende houding: arrogantie.
Er waren in India protesten tegen de verkrachtingen, met name vanwege
het toerisme. het heeft niet geholpen (de Volkskrant, 16-01-2014, van de buitenlandredactie):
De blik op de westerse cultuur speelt hier
hoogstwaarschijnlijk een rol ("Westerse vrouwen zijn lichtekooien").
En dat zijn alleen maar de berichten waar de aandacht op
valt:
De cultuur stinkt.
Nog zo'n absoluut zeker teken daarvan (de Volkskrant, 14-02-2014, van verslaggever Cor Speksnijder):
Een land waar religieuzen zo veel invloed
hebben, is een bijna pure barbarij.
Even een berichtje uit Nederland ter ijking (de Volkskrant, 11-03-2014, van verslaggeefster Janny Groen):
Dit is vele generaties na het vertrek uit India,
en voor de laatste paar generaties verblijvend in een zeer verlicht land.
Hoe de toestand is in India zelf, laat zich dus raden. En de alternatieve
conclusie is, als het even erg is in India: dan zal het dus kennelijk nooit
veranderen.
En kijk er eens hoe het gesteld is met het idee over de eigen cultuur (de Volkskrant,
10-03-2015):
Enige conclusie: ze beschouwen
de eigen cultuur als minderwaardig. Want ze aanvaarden de kririek niet,
omdat die komt van "de meesters". Niemand in het westen ligt ook maar een
seconde wakker van de kritek van mensen als Mahbubani
- hij wordt overal hartelijk uitgenodigd en ontvangen.
Een interessant culturele beschouwing over India. En ook hier waar: in
de vergelijking is de blik meestal wat helderder (de Volkskrant, 14-07-2015, door Peter de Waard):
Grappig. Want deze
vraagstelling, eigenlijk het enige onderwerp van het artikel, kan met een
korte pennestreek worden afgedaan: "Omdat India geen sociaal systeem kent".
Maar omdat de auteur het antwoord niet kent, gaat hij uitgebreid uitwijden
over de grootte van die onderlinge verschillen. Het hier relevante
onderwerp:
Alletwee waar?
Hoe kan dat allemaal door elkaar bestaan? Het antwoord:
Het leeft niet door elkaar, maar naast elkaar - op een grote afstand. India
is geen land, maar een een soort federatie bestaande uit iets als een dozijn
landen. Een federtie die absoluut geen Indiase verdienste is, maar een
schepping van de Engelsen. Tot in de haarvaten aan toe, zoals de schepping
van die manier waarop ze wel verbinding hebben: de spoorwegen.
En dat geldt dan natuurlijk ook economisch:
Economisch gezien is India een neoliberale barbarij.
En niet alleen
economisch (de Volkskrant, 21-07-2015):
Ook qua gezagsverehoudingen.
En nog wat algemener (Telegraaf.nl, 21-07-2015):
Middeleeuwse
toestanden.
En alles past bij elkaar (Volkskrant.nl,
16-08-2015, ANP):
Volkomen zieke "gezags"-verhoudingen. Als eerste die ontkenning: "De vlag
hing niet omgekeerd" terwijl dat overduidelijk wel zo moest zijn want anders
was er geen ophef. Maar een omgekeerde vlag deed af aan zijn eigen
onfeilbaarheid, dus ... En dan ten tweede die rabiate
reactie richting de "onderdanen" ... Diegenen die
beweren dat India een land met belofte is, hebben op zijn minst een blik die
heel ver in de verte kijkt.
De huwelijkse gewoontes zijn volkomen
ingesleten (de Volkskrant, 03-09-2015, door Robert Vuijsje):
Geheel toevallig volgens de Indiase zeden en gewoontes.
Hééé ... De Volkskrant
is plotseling openhartig (de Volkskrant, 23-02-2016, door Ben van Raaij):
Hier is maar één
term voor: beerput.
Hier in wat meer wetenschappelijk geformuleerde
termen (welingelichtekringen.nl, 31-10-2013, door Gerard Driehuis
):
Waar wonen de
racisten? In India! En laat deze redactie nu altijd al gedacht hebben dat
India bijzonder hoge ogen scoorde op dit vlak. Zit natuurlijk volkomen
vastgeklonken aan dat kaste-systeem ...
Bij het bijwerken van de
rubriek "filosofie" kwam de van oorsprong Indiase world watcher
Sudhir Kakar
langs, met snorkende termen over dat Europa oud en India de toekomst was.
Dus tijd om weer eens te kijken in hoeverre dat opschiet anno 2018 (de Volkskrant,
04-07-2018, door Ben van Raaij):
Schiet hartstikke op, dus ...
Naar Cultuur, gelijkheid
, of site home
.
|