Bronnen bij Cultuur, gelijkheid, Joods: nomadisme

Inleiding

Betogen dat de Joodse cultuur een nomadische cultuur is, is als betogen dat de paus katholiek is. Met dien verstande dat je nog nooit een enkele paus hebt horen verkondigen dat hij niet katholiek is, maar er wel gelegenheden zijn geweest dat Joden hebben verkondigd dat Joden geen nomadische cultuur hadden, namelijk als dat retorisch op dat moment wat beter uitkwam.

Omdat ze tussen het de wereld rondtrekken door ook vaak kortere of langere tijd op dezelfde plek verblijven, is op deze website de term "nomadistisch" geadopteerd, dat laatst feit meenemende. Oftewel: ze kunnen wel kortere of langere tijd op dezelfde plek verblijven, maar hun hart ligt bij het rondtrekken.

En, het belangrijkst: het bepaalt al hun overige doen en laten en denken.

Het is de bedoeling daar onderstaand een verzameling van bronnen van aan te leggen, maar dat werk is nog gaande, en deze inleiding wordt alvast gemaakt, die, zoals alle inleidingen bij dit soort verzamelingen, de bedoeling heeft het onderstaande af te korten met één of twee saillante voorbeelden van het betoogde.

De voorbeelden voor dit geval komen uit uitermate gematigd Joodse kringen, namelijk zo gematigd dat deze redactie de Joodse achtergrond ervan gedurende meer dan een decennium optreden in de openbaarheid niet kende.

Zijnde uitspraken van PvdA-politicus en -bestuurder Jacques Wallage, aangehaald door Paul Scheffer in NRC Handelsblad (10-01-2004, De fictie van grenzeloze solidariteit):
  ...    De sociaal-democratische burgemeester Jacques Wallage zegt: maar wie zijn wij om een`eerstgeboorterecht' uit te oefenen, hoezo is Nederland van zijn inwoners? Iedereen heeft recht op dit stukje aarde, waarom zouden zijn toevallige inwoners daar enig bijzonder recht op kunnen doen gelden? Deze erfenis van vier eeuwen staat ter beschikking van iedereen. ...

Oftewel: de rechten van de nomadi(sti)sche cultuur gaan boven die van de residente.

En dat is gefundeerd op volkomen heldere waardeoordelen over die respectievelijke culturen.

Over de residente cultuur (Over identiteit, zelfrespect en integratie, zesde DEND-lezing, door J. Wallage, burgemeester van Groningen, 31-10-2002, in Tilburg):
  Het bizarre is dat Nederland als het om verbindende culturele noties gaat een schamel gezamenlijk bezit heeft.

En tegenover deze waardering voor de residente cultuur staat de waardering voor de nomadische cultuur zoals die blijkt uit dit citaat (uit: de Volkskrant, 24-07-2009, door Jan Tromp):
  Voor wie last heeft van de verbetenheid en de wrok

'Inburgering', stelt PvdA-coryfee Wallage, 'loopt via de weg van emancipatie, niet via de aanpassing.' Stukken van hem uit de jaren '90 zijn gebundeld in Plaats van bestemming
.

...   Op bladzijde 155 van Plaats van bestemming vinden we in een opstel uit 2001 het beredeneerde, en in elk geval het humane antwoord. 'Inburgering', schrijft Wallage, 'loopt via de weg van emancipatie, niet via de aanpassing.' Zeg zelf, hier wordt al het gedraai en gedoe dat de laatste weken rondom het onderwerp is vertoond, in een pennestreek geanalyseerd en gekarakteriseerd.
    'Wat voor mensbeeld hebben politici eigenlijk die migranten met droge ogen hun identiteit denken te kunnen afpakken?', stelt Wallage in een volgend stuk. 'Je cultuur, je moedertaal, de verhalen van je ouders en grootouders, de humor, het verdriet dat alles kun je niet afleggen alsof het een oude jas is.'   ...
    Hij beschrijft hoe hij in Manhattan eens een groep oude Joodse mannen trof op een bankje aan het water. Ze kwamen uit Oost-Europa en woonden al een halve eeuw in Amerika. Ze spraken Jiddisch met elkaar. ...
    'Jud bleibt Jud', zeiden de Duitsers. ...

Dus waar culturen van buiten vrijelijk die van de resident mogen binnenstromen en overnemen, want er zijn maar een ruime 15 miljoen Nederlanders en 7 miljard niet-Nederlanders, mogen de culturen van de nomadisten beslist niet verloren gaan. Die moeten eeuwig hetzelfde blijven.

Dit zijn de waarden van de nomaden van het Oude Testament.

Joodse waarden.

Bronnen

Volkskrant-columnist en ideoloog Arnon Grunberg uitleg of detail is een volbloed nomade - hij leeft in hotels (de Volkskrant, 16-09-2010, column door Arnon Grunberg):
  Roma

Toen ik in de herfst van 2006 voor een serie artikelen Montenegro bezocht stelde mijn gids voor dat ik een zigeuner zou ontmoeten. ...
    ... Het in verband brengen van het Franse uitzettingsbeleid van Roma met nazi-Duitsland, wat eurocommissaris Reding deed, is geen hyperbool.

A. Grunberg is duidelijk een fijnbesnaard iemand.

En omdat hij een dagelijks column heeft in de Volkskrant, komt zijn subtiele kijk op de wereld meer terug (de Volkskrant, 22-07-2011, column door Arnon Grunberg):
  Noodhulp

Op woensdag stond in een hoofdredactioneel commentaar van NRC Handelsblad: 'Zelfs de PVV, de gedoogpartner van het VVD-CDA-kabinet die geen cent meer in ontwikkelingssamenwerking wil steken, maakt een uitzondering voor noodhulp.'     ...
    Noodhulp, hoe wenselijk ook, biedt geen structurele veranderingen. ...
    Effectieve armoedebestrijding is het bevorderen van immigratie in westerse landen, maar de poorten van kamp Afrika moeten koste wat het kost gesloten blijven: liever Giro 555 dan een Afrikaan in de achtertuin.

Oftewel: alle Afrikanen naar Europa.
    En dat beargumenteer je dan met ...
  ... Knapens oproep is te vergelijken met de oproep van een politicus in 1944 om geld te geven aan het Rode Kruis opdat het in Auschwitz broodjes kaas kan uitdelen. ...

... DE HOLOCAUST!!!
    Dit is dus niet alleen nomadisme, maar tevens pure blanken- of residentenhaat.

Volkskrant-columnist Bert Wagendorp heeft een oma in Israël. Maar dat kan je ook wel zien aan zijn opvattingen omtrent migratie (de Volkskrant, 27-10-2011, column door Bert Wagendorp)
  Mauro

Een week of drie geleden verraste minister van Immigratie en Asiel Leers vriend en vijand met een interview in het blad Christen Democratische Verkenningen van het CDA. Daarin verklaarde hij dat migratie iets positiefs kon zijn.
    ...'We moeten weer de open samenleving maken, waarvan mensen het een voorrecht vinden om naartoe te komen.'

De 'Mauro' uit de kop is een jongen die door zijn welgestelde Congolese moeder op het vliegtuig naar Nederland is gezet als voorpost voor de rest van de familie, iets dat de ware nomade ...
  ... Dinsdag stemt de Kamer over een wet die Mauro, en 800 soortgelijke gevallen, recht op een verblijfsvergunning zou geven.
    Ik ben nu al benieuwd naar wat Wilders gaat twitteren als dat voorstel dankzij de twee CDA'ers een meerderheid haalt.

... natuurlijk van harte toejuicht.

Weer terug naar A. Grunberg (de Volkskrant, 17-04-2012, column door Arnon Grunberg):
  Je thuis voelen

'Een fundamenteler probleem is dat we zijn gaan denken dat het de gewoonste zaak van de wereld is dat we ons thuis voelen, dat we daar recht op hebben', schrijft historicus James Kennedy ...
    Kennedy heeft gelijk. ...
    De tweede misvatting is dat een gemeenschap het concept 'thuis' vereist. Een hotel is ook een gemeenschap en in de regel gedragen bezoekers zich daar uitstekend.

Oftewel: een zadel op de rug van een kameel  lopende in de woestijn  is evenzeer thuis en net zo veel waard als een bakstenen huis aan een rivier.

Volkskrant-columnist Hans Schnitzler. Deze noemt zichzelf filosoof, wat een heel ongelukkige combinatie is met die afkomst, zie zijn inleiding (de Volkskrant, 08-01-2013, column door Hans Schnitzler):
  Vleesgeworden leugenaarsparadox

De kans is groot dat u na deze eerste zinnen afhaakt, maar ik waag het erop. Heeft u zich weleens afgevraagd of de zin 'Deze zin is onwaar' waar of onwaar is? ...

Neen. Dat doen alleen wiskundigen van een bepaalde soort en Joodse filosofen. Ieder ander ziet onmiddellijk dat je in een kringetje gaat ronddraaien en dat dat geen zin heeft om verder te volgen.
    Maar je kan het altijd gebruiken, als je wilt bewijzen dat de maan van groene kaas is, of soortgelijke logische tegenstellingen:

   ...    Nog eentje. De wereld heet een global village te zijn. ...

Oftewel: "De wereld heet van groene kaas te zijn".
   ... Maar in tegenstelling tot wat in een dorp gebruikelijk is, schieten de dorpelingen zodra zij in de verte een mededorpsgenoot zien aankomen hun huizen binnen, vergrendelen deuren en ramen en sluiten de gordijnen. ...

Oftewel: "Maar in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, als je deze groene kaas in je mond stopt, proef je geen groene kaas maar stenen".
   ... Angst en achterdocht houden de dorpsgemeenschap in haar greep, de Nabuur is vooral een bedreiging. ".

Oftewel: "Dus hebben degenen die maanstenen proeven in plaats van groene kaas last van verstorende emoties".
   ... Dat lijkt in tegenspraak met de dorpse 'ons kent ons'-mentaliteit. Het meest nabije zou toch het minste vrees moeten inboezemen? Onbekend maakte toch onbemind?

Oftewel: "Die emoties zijn in tegenspraak met het feit dat de maan van groene kaas is".
    Conclusie voor normale mensen: "De wereld is geen global village".
    Conclusie van Joden en aanhang: "De wereld is een global village".
    Omdat "De wereld is een global village" een vertolking in meer eufemistische termen is van "De wereld is één grote sociale woestijn waarin iedereen vrij kan rondtrekken".

En Grunberg weer (de Volkskrant, 15-01-2013, column door Arnon Grunberg):
  Heimat

Onder de kop 'Europeaan blijft liefst in de Heimat' omschreef Thomas von der Dunk zaterdag in de Volkskrant het reëel bestaand nationalisme als volgt: 'Hier ben ik geboren, dus hier ga ik dood.'    ...
    Een tijd terug schreef ik dat ik in Paraguay hoorde dat de mennonieten in Bolivia karren met vierkante wielen gebruiken. Te snel gaan is zondig. Nu ook weer doet het geloof in de onontkoombaarheid van de natiestaat mij denken aan vierkante wielen.

Waarbij dus de term 'natiestaat' staat voor de residente cultuur met zijn bakstenen huizen, en die heeft dus volgens Arnon Grunberg "vierkante wielen". Iets dat niet vooruit komt. Waartegenover dus staat datgene dat ronde wielen heeft. En wat heeft ronde wielen, vergeleken met de bakstenen huizen met vierkante wielen: de houten huizen die op wielen staan. De woonwagens van de nomaden. Of nog mobieler: de kamelen met als zitplaats het zadel en als woonplaats de tent. Dat is pas echt mobiel. Dat heeft pas wielen!

Volkskrant-columnist Max Pam (de Volkskrant, 01-05-2013, column door Max Pam):
  Op deze dagen gaat niets zonder muziek

Het is een eigenaardigheid van onze kalender dat 30 april altijd wordt opgevolgd door 1 mei, de Dag van de Arbeid. ...
    De Dag van de Arbeid is de dag van De Internationale ... Onlangs nam Diederik Samsom een voorschot op 1 mei door als fractievoorzitter van de PvdA, het lied aan te heffen op zijn partijcongres. ...
    Nu kwam het zingen van De Internationale voor Samsom wat ongelukkig uit. Neem de eerste regels van het lied:
    'Ontwaakt, verworpenen der aarde!/
    Ontwaakt, verdoemde in hongers sfeer!/ Reedlijk willen stroomt over de aarde/
    En die stroom rijst al meer en meer'.

Je hebt niet veel inlevingsvermogen nodig om in de verworpenen der aarde de illegalen te zien, die als economische vluchtelingen naar Nederland zijn gekomen.    ...

Uitsluitend en alleen als je Joods bent.
    Of een zware klap van die molen gehad hebt, zoals de volgers van één van die Joden.

Een blik op hoe diep het er in zit (de Volkskrant, 19-01-2019, door Bor Beekman):
   Interview Sacha Polak

‘Iedereen heeft recht op een beetje goeie God’

Met haar nieuwe film trekt Sacha Polak, bekend van
Nieuwe Tieten, internationaal de aandacht. ...
...
Je groeide op in een filmgezin. Nu heb je zelf ook een filmgezin.
‘En soms is dat moeilijk. Je bent er gewoon perioden niet. En als vrouw word je daar toch meer op aangekeken vanuit de maatschappij. Dat het vreemd is als een moeder er niet is, zo lang. Maar ja, had ik dan geen kinderen moeten nemen? Ik heb daar echt wel over nagedacht. Maar zonder zou mijn leven voor mij onvolmaakt zijn. We wonen nu in Amsterdam-Noord (Polak heeft twee dochters, eentje 4 en de ander 2 jaar oud), en daar zijn ze extreem gelukkig, met hun vriendjes en vriendinnetjes in tuinen die aan de onze grenzen. Maar je gaat steeds meer wortelen, terwijl ik dat niet wil. Ik vind dat saai worden, en het mág niet saai worden. Dus nu wil ik mijn gezin daar weghalen en ons in een of ander avontuur storten, in Amerika gaan wonen. Ik moet mijn vriend daar nog wel een beetje voor kneden.’    ...

Tot in de genen zo diep.


Naar Cultuur, gelijkheid  , of site home  .

15 jun.2022