Bronnen bij Cultuur, gelijkheid, Joods: nomadisme
Inleiding
Betogen dat de Joodse cultuur een nomadische cultuur is, is
als betogen dat de paus katholiek is. Met dien verstande dat je nog nooit
een enkele paus hebt horen verkondigen dat hij niet katholiek is, maar er wel
gelegenheden zijn geweest dat Joden hebben verkondigd dat Joden geen
nomadische cultuur hadden, namelijk als dat retorisch op dat moment wat
beter uitkwam.
Omdat ze tussen het de wereld rondtrekken door ook
vaak kortere of langere tijd op dezelfde plek verblijven, is op deze website
de term "nomadistisch" geadopteerd, dat laatst feit meenemende. Oftewel: ze
kunnen wel kortere of langere tijd op dezelfde plek verblijven, maar hun
hart ligt bij het rondtrekken.
En, het belangrijkst: het bepaalt al
hun overige doen en laten en denken.
Het is de bedoeling daar
onderstaand een verzameling van bronnen van aan te leggen, maar dat werk is
nog gaande, en deze inleiding wordt alvast gemaakt, die, zoals alle
inleidingen bij dit soort verzamelingen, de bedoeling heeft het onderstaande
af te korten met één of twee saillante voorbeelden van het betoogde.
De voorbeelden voor dit geval komen uit uitermate gematigd Joodse kringen,
namelijk zo gematigd dat deze redactie de Joodse achtergrond ervan gedurende
meer dan een decennium optreden in de openbaarheid niet kende.
Zijnde uitspraken van PvdA-politicus
en -bestuurder Jacques Wallage, aangehaald door Paul Scheffer in
NRC Handelsblad (10-01-2004, De fictie van grenzeloze solidariteit):
Oftewel: de rechten van de nomadi(sti)sche cultuur gaan boven die van de
residente.
En dat is gefundeerd op volkomen heldere waardeoordelen over die
respectievelijke culturen.
Over de residente cultuur (Over
identiteit, zelfrespect en integratie, zesde DEND-lezing, door J. Wallage,
burgemeester van Groningen, 31-10-2002, in Tilburg):
En tegenover deze waardering voor de residente cultuur staat de waardering voor
de nomadische cultuur zoals die blijkt uit dit citaat (uit: de Volkskrant,
24-07-2009, door Jan Tromp):
Dus waar culturen van buiten vrijelijk die van de resident mogen binnenstromen en overnemen, want er zijn maar een ruime 15 miljoen Nederlanders en 7 miljard niet-Nederlanders, mogen de culturen van de nomadisten
beslist niet verloren gaan. Die moeten eeuwig hetzelfde blijven.
Dit
zijn de waarden van de nomaden van het
Oude Testament.
Joodse waarden.
Bronnen
Volkskrant-columnist en ideoloog Arnon Grunberg
is een volbloed nomade - hij leeft in hotels (de Volkskrant, 16-09-2010, column door Arnon Grunberg):
A. Grunberg is duidelijk een fijnbesnaard iemand.
En omdat hij
een dagelijks column heeft in de Volkskrant, komt zijn subtiele kijk op de
wereld meer terug (de Volkskrant, 22-07-2011, column door Arnon Grunberg):
Oftewel: alle Afrikanen naar Europa. En dat
beargumenteer je dan met ...
... DE HOLOCAUST!!! Dit is dus niet alleen
nomadisme, maar tevens pure blanken- of residentenhaat.
Volkskrant-columnist Bert Wagendorp heeft een oma in Israël. Maar dat
kan je ook wel zien aan zijn opvattingen omtrent migratie (de Volkskrant, 27-10-2011, column door Bert Wagendorp)
De 'Mauro' uit de kop is een jongen die door zijn welgestelde Congolese
moeder op het vliegtuig naar Nederland is gezet als voorpost voor de rest
van de familie, iets dat de ware nomade ...
... natuurlijk van harte toejuicht.
Weer terug naar A. Grunberg (de Volkskrant, 17-04-2012, column door Arnon Grunberg):
Oftewel: een zadel op de rug van een kameel
lopende in de woestijn is evenzeer thuis en net zo veel waard als een
bakstenen huis aan een rivier.
Volkskrant-columnist
Hans Schnitzler. Deze noemt zichzelf filosoof, wat een heel ongelukkige
combinatie is met die afkomst, zie zijn inleiding (de Volkskrant, 08-01-2013, column door Hans Schnitzler):
Neen. Dat doen alleen wiskundigen van een bepaalde soort en Joodse
filosofen. Ieder ander ziet onmiddellijk dat je in een kringetje gaat
ronddraaien en dat dat geen zin heeft om verder te volgen.
Maar je kan het altijd gebruiken, als je wilt bewijzen dat de maan van
groene kaas is, of soortgelijke logische tegenstellingen:
Oftewel: "De wereld heet van groene kaas te zijn".
Oftewel: "Maar in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, als je deze
groene kaas in je mond stopt, proef je geen groene kaas maar stenen".
Oftewel: "Dus hebben degenen die maanstenen proeven in plaats van groene
kaas last van verstorende emoties".
Oftewel: "Die emoties zijn in tegenspraak met het feit dat de maan van
groene kaas is". Conclusie voor normale mensen: "De
wereld is geen global village". Conclusie van Joden en
aanhang: "De wereld is een global village". Omdat "De
wereld is een global village" een vertolking in meer eufemistische termen is
van "De wereld is één grote sociale woestijn waarin iedereen vrij kan
rondtrekken".
En Grunberg weer (de Volkskrant, 15-01-2013, column door Arnon Grunberg):
Waarbij dus de term 'natiestaat' staat voor de
residente cultuur met zijn bakstenen huizen, en die heeft dus volgens Arnon
Grunberg "vierkante wielen". Iets dat niet vooruit komt. Waartegenover dus
staat datgene dat ronde wielen heeft. En wat heeft ronde wielen, vergeleken
met de bakstenen huizen met vierkante wielen: de houten huizen die op wielen
staan. De woonwagens van de nomaden. Of nog mobieler: de kamelen met als
zitplaats het zadel en als woonplaats de tent. Dat is pas echt mobiel. Dat
heeft pas wielen!
Volkskrant-columnist Max Pam
(de Volkskrant, 01-05-2013, column door Max Pam):
Uitsluitend en alleen als je Joods bent. Of een
zware klap van die molen gehad hebt, zoals de volgers van één van die Joden.
Een blik op hoe diep het er in zit (de Volkskrant, 19-01-2019, door Bor Beekman):
Tot in de genen zo diep.
Naar Cultuur, gelijkheid
, of site home
.
|