Bronnen bij Cultuur, gelijkheid: kolonialisme
De tijdperk van het kolonialisme is ook een aardig ijkpunt voor de relatie
tussen westerse en niet-westerse culturen. Natuurlijk is het zo dat de
westerse culturen de niet-westerse hebben bezocht in hun thuisland, en niet
andersom. Dat betekent dat westerse culturen de maatschappelijke
vaardigheden hadden om zulke reizen te ondernemen, en de niet-westerse
culturen niet. Hetgeen op natuurlijke wijze vertaald wordt als: westerse
culturen liggen voor.
Dat is niet zoals de cultureel antropologen en andere ideologen
dat
willen zien. Die zien de eerste zaken niet, of beschouwen het als toeval.
Vervolgens beschouwen ze de rijkdom van de westerse culturen als gestolen
van de niet-westerse. Simpel toch? Als de westerse culturen geen peper
hadden gestolen vanaf wat nu de Indonesische eilanden zijn, dan hadden ze
nooit zulke grote zeeschepen kunnen bouwen.
De werkelijkheid is natuurlijk zoals al beschreven - en die wordt
bevestigd door de feiten (Elsevier, 24-04-2010, door Liesbeth
Wytzes):
Moeilijk te verteren, zoiets, als je in het multiculturalistische
klimaat van Nederland bent opgegroeid.
Een andere historicus, Piet
Emmer, had iets geschreven met een soortgelijke boodschap las bovenstaand,
en dit was de reactie uit gekolonialiseerde kringen (de Volkskrant,
31-07-2010, door Shantie Ramlal-Jagmohansingh):
Inderdaad, een domme uitspraak. Surinamers moeten zelf weten wie ze
kiezen. Maar daarna wordt het spannend:
|
Emmer doet alsof de voormalige kolonies zich gelukkig mochten
prijzen door de overheersing van de Nederlanders. Jazeker, kolonisatie
leverde profijt op. Maar dan wel voor de kolonisator, laat dat duidelijk
zijn! ...
Holland heeft in de voormalige kolonies verschrikkelijke misdaden
begaan. Emmer gaat voorbij aan wat de slavernij daadwerkelijk was: een
toestand waarbij het ene individu eigendom was van een ander individu,
wiens leven volledig gecontroleerd en beheerst werd. |
Wat er in Indië is gebeurd, is dat de Nederlanders de Indische adel hebben
vervangen als onderdrukkers. Het houden van slaven zoals in Suriname, was in
alle voorgaande geschiedenisperioden uiterst gewoon. Op alle continenten en
in talloze beschavingen. Weet de auteur ook wel:
|
Het is de hoogste tijd voor wetenschappelijke dekolonisatie. Om de
verschrikkingen van de Surinaamse slavernij te minimaliseren wordt er
door menigeen op gewezen dat slavernij al veel eerder voorkwam. Dat
landen in de oudheid dit systeem ook al hadden en dat de Hollanders dit
hebben nagedaan. |
Menigeen heeft doodgewoon gelijk. De anderen kletsen uit hun nek.
|
Het feit dat slavernij eerder bestond, betekent niet betekent dat je
deze misdaad niet moet veroordelen. |
Dat betekent het wel - in het tijdsperk waar het om gaat. In het heden is
er geen kolonialisme noch slavernij, voornamelijk door het streven vanuit
het westen. Liet je niet-westerse volken hun gang gaan, was daar nog
evenveel slavernij als vroeger:
|
Een ander argument dat wordt gehanteerd om de aandacht van de
koloniale misstanden af te leiden, is dat het de Afrikanen zelf waren
die de Afrikanen als slaaf verkochten. Een argument dat niet wordt
gehanteerd in het geval van de Joden die in de wereldoorlog stierven. |
Een vergelijking die volkomen mank gaat - Joden hebben geen Joden
verkocht.
|
Ook slaat het nergens op te zeggen dat de Afrikanen en Hindoestanen
het nu beter hebben in Suriname, dan wanneer ze in Afrika of India waren
gebleven. Alles waarover ze nu beschikken, hebben ze aan zichzelf te
danken. |
Nog erger. Als Afrikanen alles aan henzelf te danken zouden hebben, zouden
Afrikanen in Afrika rijker zijn dan in Suriname, of andere ex-kolonies. Het
volstrekte tegenovergestelde is waar. De grote uitzondering is Haïti, dat
nog het meeste op Afrika lijkt
- Haïti was dan ook het eerste land dat zich vrijvocht van de
kolonie-status.
Een vrijwel definitief bewijs (academischeboekengids.nl,
opgeslagen 19-08-2010
, door Ben
Vollaard, universitair docent aan de Universiteit van Tilburg):
Gewoon gepubliceerd onderzoek, waarvan iedere betrokkene zou kunnen weten.
Toch wordt het sprookje van de negatieve gevolgen van kolonialisme nog
dagelijks gebruikt in de media, en ondersteund door alle cultureel
antropologen, vrijwel alle sociologen en de meeste historici.
Nog een historicus die wat meer licht op de duisternis
van de ideologie werpt. Journalist, recensent, en historicus maar
voornamelijk held van de politieke correctheid Peter Giesen kan het
nauwelijks geloven: (de Volkskrant, 11-12-2010, door Peter Giesen):
Wat al geconstateerd was in het data-mining onderzoek. Maar dat komt
natuurlijk uit heel andere kringen dus dat weet men niet. Net als het
volgende:
|
De vraag waarom het na de dekolonisatie zo mis is gegaan, kan Van
Waijenburg ook niet beantwoorden. 'In veel Afrikaanse landen willen de
elites zo veel mogelijk geld uit het land halen', aldus Van Waijenburg.
Een schoolvoorbeeld hiervan is het bewind van Robert Mugabe in Zimbabwe. |
Hoe zou dát nou toch komen...? Nou,als je het niet weet, dan geef je toch
gewoon de schuld aan de blanken ...
|
'Heeft die houding van de Afrikaanse elites te maken met de
koloniale geschiedenis, waarin de machthebbers elites tegen elkaar
uitspeelden? Ik weet het niet, maar het is een vraag die ik graag zou
willen onderzoeken.' |
De schat ... Want ook dit is door het data-mining onderzoek al ruimschoots
bekend, nogmaals dat onderzoek van Vollaard (academischeboekengids.nl,
opgeslagen 19-08-2010
, door Ben
Vollaard, universitair docent aan de Universiteit van Tilburg.
En onder de landen met veel corruptie hoort natuurlijk heel Afrika - zie
voor meer voorbeelden hier
.
Naar Cultuur, gelijkheid
,
Westerse organisatie
, of site home
.
|