Bronnen bij Cultuur, integratie, islam: studiekeuze
De verhouding tussen de islam oftewel moslims en wetenschap en techniek
laat zich ook zeer gemakkelijk aflezen uit wat ze kiezen als ze eenmaal het
niveau van studeren bereiken: hoe wetenschappelijker een vak is, hoe minder
ze het kiezen. Dat wil zeggen: heel weinig of geen natuurwetenschappen. Want
de resultaten van de natuurwetenschappen weerspreken de islam, en vooral de
"ideologie" van de naturwetenschappen weerspreekt de ideologie van de islam.
Eerst wat gegevens over dat minder studeren in het algemeen
(de Volkskrant, 01-10-2008, van verslaggever Gerard Reijn):
Voorbeeld 2 (de Volkskrant, 26-10-2007, van verslaggeefster Lidy Nicolasen):
En dan voorbeelden van het specifiek minder-wetnschappelijk studeren (de Volkskrant, 30-10-2007, van verslaggeefster Yvonne Doorduyn):
Voorbeeld 2 (de Volkskrant, 14-05-2008, hoofdredactioneel commentaar):
Ten eerst zijn dat voornamelijk nog HBO- en
Hogeschool-opleidingen, en ten tweede leiden deze beroepen dus op naar die
economische sectoren waarvan we inmiddels weten (kredietcrisis!) dat ze
alleen maar geld kosten.
Voorbeeld 3 (de Volkskrant, 14-08-2008 ):
Voorbeeld 4 (de Volkskrant, 15-11-2008):
Oftewel: er was in de moslim-wereld geen bèta te vinden.
Voorbeeld 5
(de Volkskrant, 24-06-2009, van verslaggever Christjan Knijff):
Dus geen techniek of natuurwetenschappen.
Dat was de eerste reeks voorbeelden, zeg maar "uit de begintijd". Hier nog
wat over latere onwikkelingen (de Volkskrant, 09-03-2010, door Anja Sligter):
Vergeleken met de tientallen promoties per week per week
per universiteit is dit een zielig aantal. Natuurlijk gaan er in het
reguliere circuit ook nog een aantal allochtonen mee, maar het blijft relatief
zeer klein. Met gevolgen die ook genoemde worden:
Die behoefte is kwestieus. Dat 'wandelende sociaal probleem'-zijn minder.
En waarom de media zouden moeten zoeken naar een zwarte professor is
volstrekt duister op objectieve gronden. Maar waar men natuurlijk meekomt is
dat idee van "representativiteit". Nou, met een enkele zwarte professor per
jaar ís men representatief - meer zijn er niet. En
het waarom staat er ook:
En zelfs daar ze wat sterker zijn, is er nog een hinderpaal:
En is ook die hindernis genomen, komt er nog een derde:
De bij het artikel genoemde voorbeelden:
Alfa's en gamma's - studies, en geen sciences in de Engelse zin.
Dit ondanks pogingen van de universiteiten om er iets aan te doen (Leidse Universiteitsblad Mare, 20-05-2010, door Bart Braun):
Waanzin en discriminatie natuurlijk, dat laatste.
Allochtone hebben veel minder belangstelling voor wetenschap, en dus in hun
ondervertegenwoordiging doodgewoon hun eigen schuld:
|
Van de mensen die Mare aan de lijn kreeg, komt het merendeel
uit een hoog opgeleid nest. De ouders van Lihui Hu runnen een
restaurant, ...
Zijn de subsidies goed voor allochtone studenten?
Daar zijn de meningen over verdeeld. Hu: ‘Het is een hulpmiddel erbij.
Of de gemiddelde allochtone student er beter van gaat integreren, weet
ik niet. De Turken en Marokkanen die ik spreek, zeggen ook dat de
wetenschap niet aantrekkelijk is. ... ' |
Maar als je ze er naar gaat vragen, zeggen moslims natuurlijk dat ze
studeren net zo belangrijk vinden als Nederlanders dat doen.
De waarheid
blijkt als ze een directe keuze moeten maken (de Volkskrant, 01-03-2011, van verslaggeefster Inge van der
Hoeven):
Hier staat het glashelder: de islamitische waarden zijn
veel en veel belangrijker dan de westerse waarden als studeren en jezelf
ontwikkelen.
En de studiekeuze blijft even eenzijdig (de Volkskrant, 14-12-2011, van verslaggever Robin Gerrits):
Oftewel: ze moeten omgekocht worden.
En wat geldt voor de natuurwetenschap, geldt natuurlijk ook voor het
verwante praktische techniek (de Volkskrant, 16-12-2011.
Die door de allochtonen nauwelijks gevuld gaan worden,
want die hebben, veel meer dan Nederlanders of westerlingen in het algemeen,
voornamelijk belangstelling voor de stropdas-vakken. Daarom, mede, zijn
islamitische landen van die arme landen.
Naar Cultuur, integratie, islam
, of site home
·.
|