Bronnen bij Cultuur, integratie, toekomst: opvoeding

De invloed van de grootte van het gezin op de aandacht voor de kinderen, op de opvoeding dus, is bekend genoeg ... (VARA TV Magazine, nr. 9-2008, column door Paul Witteman
  Rouvoets kinderen

Tussentitel: Wat ouders te weinig gaven, kan niet worden gecompenseerd

...   Kinderen uit grote gezinnen komen aandacht te kort. Niet allemaal natuurlijk, maar toch wel ongeveer 4.9 op de 9.8. Uit onderzoek blijkt dat de oudste twee nog goed wegkomen, de jongste ook nog wel maar daar tussenin is het een eenzame bedoening. De psycholoog en de psychiater komen handen tekort om de gevolgen van die verwaarlozing op te vangen, in de regel zonder succes want wat ouders te weinig hebben gegeven, kan door praten en pillen niet worden gecompenseerd. Je hoeft voor deze conclusies Freud niet te raadplegen, een blik in het standaardwerk van dr. Spock is genoeg.

 ... maar men wil het alleen niet toepassen op allochtonen. Want dit zijn keiharde feiten die wijzen op vicieuze cirkel van de allochtone achterstand - net als in Amerika met de zwarten. En dat wil men beslist niet horen.

Na verloop van jaren een bevestiging van wat iedereen al kon zien (GeenStijl.nl, 17-04-2015, door Johnny Quid uitleg of detail ):
  Goh. Migrantenkind vaker kutkind

Volgens onderzoek op basisscholen zijn kinderen van migranten vaker probleemkinderen dan andere kinderen. Dank u wel voor het intrappen van deze open deur, onderzoekers. Kinderen van migranten zijn namelijk Third Culture Kids: kinderen die van huis uit in de ene cultuur staan, maar buiten de deur midden in een andere cultuur. Het onderzoek is gevoerd onder Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst. Niet de kinderen van welvarende expats waarvan de Third Culture Kids piekfijn begeleid worden op British en American Schools in Leiden en Wassenaar, zeg maar. Nee, het zijn Third Culture Kids van arme migrantenouders die vooral ernstig aan hun lot overgelaten worden en waarvan de cultuur van de ouders behoorlijk botst met de cultuur van de Nederlandse basisschool. Met kutgedrag tot gevolg, omdat dit soort migrantenkids van de constante cultuurclash geen idee meer hebben wat gewenst gedrag is, zich waarschijnlijk lager op de sociale ladder wanen en hun frustraties dus maar gaan externaliseren. Kun je ze moeilijk kwalijk nemen. Jezus, Bouchra Ftitache van de VU, dat had elke halfgare randdebiel je kunnen vertellen. ...

Wat een in- en in-trieste stand van zaken, dat je de psycho-sociologische analyse moet vinden op GeenStijl.nl ...

Zich uitende in dit soort details (GeenStijl.nl, 20-04-2016, door Van Rossem uitleg of detail ):
  Moslimkinderen steken dieren ogen uit in zandbak



Het debat over de onderwijskloof begint niet bij de PvdA en ook niet op voorpagina van de Volkskrant. Die begint in de rubriek Post van de Dag in het Algemeen Dagblad. Of liever: in de zandbak van de lokale speeltuin. ... Het echte probleem staat niet in de geschriften van het beleid gegoten. Het echte probleem staat in de geschriften van de Koran en de tweedeling die daardoor ontstaat, wordt bestreden met de verkeerde middelen: door ons aan te passen aan de meest minderwaardige culturele keuze. Een ons bekende Vlaamse twitteraar zou zeggen: "Maar wat is dat dan, die #islamisering?" Wel, dit.

Nogmaals: het probleem is een weerzinwekkende ideologie die sociale en culturele achterlijkheid veroorzaakt. De eerste reageerder gaf ook meteen de oplossing:
  Terug naar zandbak van herkomst!
yamahaha | 20-04-16 | 10:12

Amen.

Vier volle jaren later ... Na de coronacrisis en twee maanden gesloten scholen (de Volkskrant, 12-05-2020, door Kaya Bouma):
  De docent schrikt van de verhalen

Het gezicht van Floris ter Veen glimt al de hele morgen, maar om tien voor negen barst het open in een brede grijns. Daar komen ze aangelopen, schuchter lachend en stipt op tijd: zijn leerlingen. 'Hee man, wat goed je te zien!' 'Strakke coupe gozer!' De kinderen lachen onwennig. Daarna houden ze hun handen op. Voor ze het klaslokaal in mogen, krijgen ze van van de docent een klodder antibacteriële handgel.
    Na acht stille weken klinken er sinds maandag weer volop kinderstemmen in basisscholen. Op De Buikslotermeer in Amsterdam-Noord komt het vrolijke geroezemoes langzaam op gang. Om drukte op de gangen te voorkomen, heeft de school elke klas een ander begintijdstip gegeven. De jongste kinderen starten om half negen, daarna loopt het op.    ...

De standaardverhalen over de allochtone integratie. Hier de werkelijkheid, deel 1:
  ...    Als de docent even later aan zijn eerste les begint, blijkt ook dat niet mee te vallen. Zoals veel scholen richt De Buikslotermeer zich tot de zomer op de belangrijkste vakken: rekenen en taal. Ter Veen begint met technisch lezen, aan de hand van een tekst over 4 en 5 mei. Nadat ze de tekst hebben doorgenomen op moeilijke woorden, laat hij de hele klas de tekst synchroon voorlezen. De zwakkere lezers kunnen zich zo optrekken aan de sterken.
    Ze waren er goed in, maar nu loopt het al na een paar zinnen zo in de soep dat Ter Veen ingrijpt. 'Stop maar. Dit kunnen wij toch veel beter?' Na nog twee mislukte pogingen deelt hij de klas op in kleine groepjes. Dat gaat beter, al is nu goed te horen dat sommige kinderen helemaal niet meelezen.
    'Ze hebben de afgelopen weken geen boek opengeslagen, dat is duidelijk', zegt Ter Veen als de leerlingen een kwartiertje pauze hebben. Ze zijn naar het plein gegaan voor een potje voetbal. De docent kijkt vanaf een afstandje toe, minder vrolijk dan vanmorgen. Dat zijn leerlingen zijn achteruitgegaan mag geen verrassing heten, zegt hij. 'Maar ergens hoop je toch dat ze het tegendeel bewijzen.'

Er is geen opvoeding, thuis.
    Les nummer 2:
  ...    Al snel blijkt dat er ook het nodige is dat minder vrolijk stemt. Als Ter Veen zijn leerlingen vraagt hoe ze de afgelopen weken zijn doorgekomen, komt de een na de ander met een verhaal over geweld. Een jongen in een grijze trui vertelt dat hij getuige was van een vechtpartij onder jongeren. Hij kende het slachtoffer, maar durfde hem niet te hulp te schieten. 'Die anderen waren te groot.' Ogenschijnlijk emotieloos vertelt hij over de afloop. 'Zijn gezicht zat onder het bloed. Zijn kaak hing scheef.'
    Een andere jongen zegt dat hij twee mannen heeft zien vechten. 'Toen pakte één zijn mes erbij.' Meerdere leerlingen hebben het over een schietpartij in de buurt, al lijken ze er niet erg door aangedaan. 'Er werd alleen maar in de lucht gesloten.' Een meisje in een rood trainingspak vertelt over een jongen uit hun klas die er nu niet bij is. Een oud-klasgenoot zou hem hebben bedreigd. 'Hij zei dat hij iemand met een mes zou sturen.'

Er is geen opvoeding, thuis.

Met nog een bevestiging (de Volkskrant, 15-05-2020, door Ciska Schippers):
  Hoog verzuim op scholen met veel leerlingen uit de armere gezinnen

Op basisscholen met veel leerlingen uit arme gezinnen is het verzuim deze week hoog, omdat ouders angstig zijn hun kinderen weer de klas in te sturen. Zo dreigen kwetsbare kinderen een nog grotere onderwijsachterstand op te lopen.   ...

... kwetsbare kinderen.
    Nu is, vanwege dat eerdere onvoorzichtige artikel wat natuurlijk veelgelezen werd omdat daar de allochtone achtergrond heel duidelijk uit bleek, de taal wat aangepast: allochtone kinderen zijn nu 'leerlingen uit de armere gezinnen' geworden, als het voluit moet, en 'kwetsbare kinderen' in de afkorting.
    Maar dat het om allochtonen gaat, is ook hier volkomen duidelijk:
  ...   Een van die scholen is De Zeven Gaven in de Utrechtse wijk Kanaleneiland, waar maandag 41 kinderen ontbraken, een kwart van alle leerlingen.  ...

Kanaleneiland ... Zo zwart als roet ... (kan deze redactie uit eigen ervaring getuigen).
    En nog duidelijker:
  ...     Ook andere schoolleiders die bij het Jeugdeducatiefonds aankloppen, vertellen dat ouders vooral bang zijn. '... legt Spekman uit. 'Ouders van Marokkaanse en Turkse afkomst die nieuws uit het land van herkomst volgen, zien dat in deze landen strengere coronamaatregelen gelden. Dat voedt de angst.'  ...

Oftewel: 'kwetsbaar' is een volkomen synoniem van "achterlijk".
    Net als 'leerlingen uit de armere gezinnen'.
    Of in deze context: allochtonen geven hun kinderen geen schoolopvoeding mee.


Naar Cultuur, integratie, toekomst  , of site home  ·.

12 mei 2008