Bronnen bij Gedragsonderscheid en rasonderscheid: groepsontkenning
|
10 mrt.2005
|
Daar waar het leden van een groep niet goed uitkomt om bekend te staan als leden
van die groep, doet men meestal een beroep op het eigen-individu zijn:
Uit:
De Volkskrant, 15-01-2005, artikel van Fouad Laroui
Ik eis mijzelf terug
... Want, wat is een moslim, vandaag de dag? Allereerst
wat de niet-moslim van hem maakt. Om te beginnen: de 'absolute atheïst' Sigmund
Freud - om maar een voorbeeld te noemen - werd vanwege zijn joods-zijn door de
nazi's vervolgd. Evenzo komt het bij de meeste Europeanen en Amerikanen niet op
dat er atheïsten, agnosten, onverschilligen, enzovoorts, bestaan in wat 'de
moslimlanden' wordt genoemd.
Mijn collega Pieter spreekt me aan in de kantine, met een
brede glimlach.
`Zeg eens, wat denk jij, als moslim, over...' .Ik onderbreek
hem, voordat hij verder kan gaan.
`Beste vriend, ik denk niet als moslim, ik denk als individu,
ik denk als mijzelf.'
Stomverbaasd houdt hij zijn mond. Ik ga ergens apart zitten,
boos en verdrietig. Het broeikas-effect, de demografie in de wereld, de
wereldkampioenschappen voetbal, de Tobin-belasting op financiële transacties, een
schilderij van Vermeer, de Miss Brabant-verkiezingen, dat alles interesseert mij
- of niet - als persoon, als mijzelf.
IRP: Interessant om te zien hoe moeilijk het is vol te houden dat
iedereen slechts een individu is, citerend: '... dat er atheïsten, agnosten,
onverschilligen, enzovoorts, bestaan ...'. In dezelfde zin als 'moslims' staan
dus drie andere groepen die, volgens de stelling van Laroui, ook niet bestaan,
want als de moslims alleen maar individuen zijn, geldt dat natuurlijk ook voor
die anderen. Kortom, de stelling is nonsens van begin af aan. De rest van het
artikel bevat nog een aantal fouten die kenmerkend zijn voor de moslims die
praten over het moslimprobleem, en aanverwante zaken. Laroui schrijft zichzelf
de groep moslims in, en wel de deelgroep van de intellectuele
excuusmakers.
Uit:
De Volkskrant, 02-03-2005, artikel van Nikita Shahbaz, schrijver van
Aardappeleters & Allochtonen
Scheer alle moslims niet over één kam
Harm Botje voorspelt dat moslim-immigranten er niet in zullen slagen te
integreren in de Nederlandse samenleving zoals dat de Oost-Europese joodse
immigranten wel is gelukt (Forum, 26 februari). Volgens hem staat `de structuur
van de islam' deze integratie in de weg. Volgens hem is de islam geen
orthodoxie, maar een orthopraxie: zoals het jodendom. Daarbij gaan moslims niet
in debat met de almachtige god, maar volgen zijn gedragsregels. ... Als immigrant uit een islamitisch
land, ben ik tot de dag van vandaag niet in staat een gemiddelde moslim te
definiëren. Ik ken moslims die bidden en moslims die niet bidden. Moslims die
zich aan de vijf geboden van de islam houden en moslims die zich er niks van
aantrekken en zich toch moslim noemen. Moslims die wel en moslims die geen
hoofddoek dragen. En tenslotte moslims die de Nederlandse Grondwet en de
vrijheid als een groot goed beschouwen en moslims die daar niks van moeten
hebben.
Deze diversiteit tussen moslims en de islam zien we ook terug
in islamitische landen. Er is een groot verschil tussen een islamitisch land
als Saudi-Arabië waarin vrouwen geen auto mogen rijden en Iran dat meer
vrouwelijke professoren telt dan Nederland. Er is een groot verschil tussen de
islam in Senegal en die in Egypte.
... Maar niet iedere moslim volgt het pad van de sharia
(islamitische gedragsregels, van God afkomstig). Kortom, er is niet een islam en
er bestaat geen standaardmoslim. Iedereen kan het geloof of zijn manier
interpreteren en toepassen. Als we het in Nederland over islam en moslims hebben
moet er een onderscheid gemaakt worden tussen het geloof en de cultuur van de
immigranten.
We moeten dus niet constant de islam de schuld geven en alle moslims over één
kam scheren. ...
Red.: Grappig dat Shabaz wel erkent dat er ook overeenkomsten zijn: 'Het
valt niet te ontkennen dat de islam draait om het volgen
van de juiste collectieve gedragregels. Bovendien beschouwen moslims de koran
als het woord van God.' Dit lijkt volstrekt afdoende om de moslims als
groep te mogen behandelen
. Die overeenkomsten zijn ook zichtbaar, in de beelden uit de moslimcultuur van
over de hele wereld
.
Maar de ontkenningen zijn hardnekkig, en vrijwel eensluidend:
Uit:
De Volkskrant, 01-03-2005, artikel door Igor Wijnker uit serie over
allochtone voetbalclub FC Chabab
Een divers gezelschap
Mensen vragen me vaak: Hoe zijn ze nu eigenlijk, die mensen van Chabab?'
Hmm, lastig te zeggen. Het gezelschap op mijn club is zo
divers dat zelfs Geert Wilders moeite zou hebben ze over één kam te scheren.
Hoe ze zijn? Je bedoelt de baard- en djellabadrager die zich
strikt aan de bidtijden houdt, of zijn extraverte teamgenoot die god alleen
voorbij laat komen tijdens zijn luidruchtige scheldvoordrachten?
Bedoel je de speler die al met opstappen dreigt als hij
wegens trainingsachterstand niet wordt opgesteld. Maar er is ook die bescheiden
jongen van het tweede die nooit afwezig is, elke wedstrijd als wissel begint -
behalve als er te weinig spelers zijn - en zonder wanklank gaat vlaggen.
Hoe ze zijn? De traditionele jongemannen die een vrouw uit
Marokko hebben gehuwd, of zij die een Nederlandse vriendin hebben? AI zijn er
ook singles die de dertig zijn gepasseerd, maar hun vrije leven nog niet willen
opgeven.
Bedoel je die fanatieke supporter die al het veld op wil
rennen als de scheidsrechter zijn team een vrije trap onthoudt. Of de supporter
die de fanatiekeling tegenhoudt.
De vrome speler die voor de gezamenlijke ramadanmaaltijd
voorgaat in het gebed, of een teamgenoot die niet meer aan de ramadan meedoet.
Bedoel je de oude mannen die hun avonden doorbrengen in de
rokerige kantine en geen moeite meer doen om goed Nederlands te leren? Of de
jongemannen uit de selectie die niet in de rook en herrie willen zitten en wel
wat beters te doen hebben. Zoals studeren of werken.
Bedoel je de jongens die in de toekomst willen terugkeren
naar Marokko. of de jongens die hier zijn geboren en zo zijn vernederlandst dat
ze net zo hard voor Oranje juichen als voor Marokko.
Hoe ze zijn? Bedoel je de onzekere mannen die in hun eigen
veilige kringetje blijven en schijnbaar nukkig zwijgen. Of bedoel je hun
kaartvrienden die met open blik en amicale Amsterdamse tongval langs de lijn
gesprekken aanknopen met Hollanders.
Het bestuurslid dat veel belooft en weinig doet, het
bestuurslid dat weinig belooft en weinig doet, het bestuurslid dat veel belooft
en veel doet, of het bestuurslid dat weinig belooft en veel doet? ...
Red.: Enzovoort. Vraag: wat wil men nu eigenlijk zeggen?
Naar Gedrag en ras
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site
home
.
|