Bronnen bij Gedragsonderscheid en rasonderscheid: groepsontkenning
Daar waar het leden van een groep niet goed uitkomt om bekend te staan als
leden van die groep, doet men meestal een beroep op het eigen-individu zijn
(De Volkskrant, 15-01-2005, artikel van Fouad Laroui):
Interessant om te zien hoe moeilijk het is vol te houden dat
iedereen slechts een individu is, citerend: '... dat er atheïsten, agnosten,
onverschilligen, enzovoorts, bestaan ...'. In dezelfde zin als 'moslims'
staan dus drie andere groepen die, volgens de stelling van Laroui, ook niet
bestaan, want als de moslims alleen maar individuen zijn, geldt dat
natuurlijk ook voor die anderen. Kortom, de stelling is nonsens van begin af
aan. De rest van het artikel bevat nog een aantal fouten die kenmerkend zijn
voor de moslims die praten over het moslimprobleem, en aanverwante zaken.
Laroui schrijft zichzelf de groep moslims in, en wel de deelgroep van de
intellectuele excuusmakers.
Nummer 2 (de Volkskrant, 02-03-2005, artikel van Nikita Shahbaz, schrijver van
Aardappeleters & Allochtonen):
Grappig dat Shabaz wel erkent dat er ook
overeenkomsten zijn: 'Het valt niet te ontkennen dat de islam draait om
het volgen van de juiste collectieve gedragregels. Bovendien beschouwen
moslims de koran als het woord van God.' Dit lijkt volstrekt
afdoende om de moslims als groep te mogen behandelen
. Die overeenkomsten zijn ook zichtbaar, in de beelden uit de moslimcultuur
van over de hele wereld
.
Maar de ontkenningen zijn hardnekkig, en vrijwel eensluidend
(De Volkskrant, 01-03-2005, artikel door Igor Wijnker uit serie over
allochtone voetbalclub FC Chabab):
Enzovoort. Vraag: wat wil men nu eigenlijk zeggen?
Naar Gedrag en ras
, of site home
.
|