Bronnen bij Gezag en macht: fouterkenning, niet-Westers
In de niet-Westerse cultuur is de erkenning van fouten een eenzijdige
kwestie: de machtigen maken geen fouten, en als er fouten gemaakt worden, is
dat dus de schuld van de onderling. En dat is erger naarmate de
machtsverhoudingen of het respectgevoel schever zitten.
Eerste voorbeeld: eind februari 2009 stortte er op Schiphol een Turks
vliegtuig neer, nadat het, volgens ooggetuigen, steeds langzamer was gaan
vliegen, tot het uiteindelijk uit de lucht was gevallen, en met de staart
eerst op een akker beland - vanwege de lage hoogte en de geringe snelheid
met slechts negen doden te betreuren, waaronder de piloten.
Kenners weten dan wel genoeg: om één of andere reden hebben de piloten
de snelheid uit het vliegtuig laten lopen. Maar in Turkije waren het meteen
helden, omdat er maar zo weinig doden waren gevallen.
Een week na het ongeval was de hoofdoorzaak bekend: een defecte
hoogtemeter had de verkeerde hoogte doorgegeven aan de automatische piloot,
die daarom dacht dat hij al moest gaan landen, en nam gas terug, terwijl het
toestel nog zo'n 150 meter in de lucht was. De piloten hebben de
teruglopende snelheid niet in de gaten gehad, leidende tot het ongeluk. Dit
was het eerste commentaar in Turkije (Dagblad De Pers, 04-03-2009):
Het ligt aan iedereen, behalve de piloten. Het
ligt aan iedereen, behalve de Turken. Het gaat er niet om dat piloten fouten
maken - dat weet iedereen. Uit veiligheidsonderzoeken in de
luchtvaartindustrie is al tientallen jaren bekend dat iets van 80 procent
van de ongelukken de "human factor" als hoofdoorzaak kent. Maar omdat
het Turkse piloten zijn, wil men er in dit geval niet aan. En dus wordt er,
als men dit zou overnemen, niet van dit ongeval geleerd. En de
inspiratiebron van dit geval is cultuurgebonden: het is het is het Turkse
nationale eergevoel. Het niet-Westerse denken.
Overigens: de gemaakte fouten waren heel helder
(de Volkskrant, 29-04-2009, van verslaggever Michiel Kruijt):
In het definitieve rapport staat het allemaal nog duidelijker
(de Volkskrant, 07-05-2010, van verslaggeefster Maud Effting):
Of in de woorden van een buitenstaander (de Volkskrant, 07-05-2010, van een verslaggeefster):
In het rapport staat dat de tweede piloot op het
moment van de ultieme waarschuwing van de stickshaker wel het gas opendeed, maar
dat de gezagvoerder meteen daarna de besturing overnam en het gas weer
terugdraaide. Wat allemaal simpel volgt uit de gegevens in de
vluchtdatarecorder.
De reactie uit Turkije, vermeld in het eerste artikel:
Ter contrast, zoals het zou moeten (de Volkskrant, 25-05-2010, AP):
En dus niet eens een echt westers geval. Maar in India ligt de rationaliteit
net weer een graadje hoger.
In het vorige geval is de bron van het machtsmechanisme een sterk
nationalisme. Bij het volgende geval is het wat anders
(de Volkskrant, 29-04-2009, van correspondent Cees Zoon):
Hier is de bron natuurlijk het kende
Latijns-Amerikaanse machismo - een echte man maakt geen fouten.
In China werkt het ook heel anders (de Volkskrant, 28-03-2009, door Pay-Uun Hiu):
Maar in China staat de cultuur weer stukken hoger.
Het verschijnsel macht heeft zeer nauwe naden met een ander verschijnsel dat
tot foutontkenning leidt
(de Volkskrant, 16-09-2010, door Natalie Righton, correspondente in Kabul):
Wat natuurlijk allemaal ten nauwste samenhangt met de barbarij genaamd "islam".
Naar Westerse organisatie
, of site home
.
|