Bronnen bij Houding laag I: automobilisme

23 sep.2007

Een van de lagere driften die in de lagere sociale klassen ook veel voorkomt, is die van het automobilisme . Dat is een verzamelwoord voor een complex van houdingen dat samengaat met een onnatuurlijke voorkeus voor het vervoer per auto, te herkennen als onnatuurlijk als men de auto verkiest boven handiger manieren van vervoer. Tot een complex behoren ook een aantal sociale houdingen, zoals voordringen in de winkelrij. Dat laatste wordt bijna letterlijk uit de doeken gedaan door onderstaande artikel over files:


Uit: De Volkskrant, 27-09-2007, door Marcel van Lieshout

De file als weldaad

De file brengt de Nederlandse economie dagelijks veel schade toe. Maar volgens verkeersdeskundigen wordt het hoog tijd om een lans te breken voor de file. ‘De ervaren filerijder zit met pantoffels aan in de auto.’

...   Hij verwijst naar onderzoeken waarin de vraag aan de orde komt waarom de automobilist soms welbewust de file opzoekt, ook als er voor een kort stukje tussen woning en werk wél goed en sneller openbaar vervoer beschikbaar is. ‘De auto geeft het gevoel van vrijheid, van eigen baas zijn.’ En geeft meer status, vult Wildervanck aan. ‘Als je het probeert te rationaliseren begrijp je soms niets van het gedrag van de automobilist.’
    Wildervanck, Brookhuis en Potgraven stipuleren dat de wereld steeds kleiner wordt, Nederland daarmee ook en dat de wegen dus voller worden. Zeker in tijden van groei. Die ontwikkeling gaat meer en meer gepaard met merkwaardig verkeersgedrag, vinden zij: automobilisten die boos zijn op de files, claimen het recht dat de snelweg er voor hen is, en wel om te rijden.
    De weg is zelfs van de automobilist. ‘Schaamteloosheid’, is het woord dat Wildervanck te binnen schiet. ‘Het eigenbelang wordt als vanzelfsprekend ervaren en alles wat te maken heeft met algemeen belang, luchtvervuiling, ineffectiviteit van meer asfalt, wordt makkelijk terzijde geschoven.’ ...


De Volkskrant, 22-09-2007, ingezonden brief van Veronika Meijer (Vinkeveen)

Luizenplak

Hierbij een reactie op het artikel `Liever een plantsoen dan alweer een parkeerplaats` (het Betoog, 8 september).
   Waar wonen toch al die lezers van de Volkskrant die liever een plantsoen dan een parkeerplaats voor de deur willen? Als gemeentelijke stedenbouwkundige ben ik betrokken bij een herinrichtingsproject van de openbare ruimte in een dertigerjaren wijk.
    In eerste instantie was iedereen het hiermee volledig eens: wij gingen ruimte maken voor de voetganger en veel groen. Totdat de plannen concreet werden. De verontwaardiging was groot toen bleek dat voor dat ene speeltuintje een aantal parkeerplaatsen opgeofferd moest worden. De groene pleintjes in het oorspronkelijke ontwerp, inmiddels volledig verhard, konden absoluut niet gemist worden als parkeerruimte.
    Oh ja, die oude bomen kon de gemeente maar gelijk kappen, want er kwam toch alleen maar luizenplak op de geparkeerde auto`s.


Uit: De Volkskrant, 20-09-2007, van verslaggever Robin Gerrits

Onderzoek Veilig verkeer Nederland wijst uit: steeds minder kinderen lopen of fietsen naar de basisschool

Chaos bij scholen door auto’s ouders

Als de snelwegen ’s ochtends dichtslibben met auto’s, ontstaan tegelijkertijd een paar duizend tijdelijke verkeersknoopjes in de woonwijken: een gekrioel van voertuigen rondom schoolpleinen, die het zicht op de straat voor de vele juist dan gehaast overstekende kinderen ernstig bemoeilijken. Ouders brengen en halen hun kinderen steeds vaker met de auto naar en van de basisschool, en daardoor wordt het verkeer steeds onveiliger.
    ‘Het is wachten tot een moeder eens een kind doodrijdt’, zegt Ton Duif, voorzitter van de Algemene Vereniging van Schoolleiders. ‘Het wordt de laatste jaren almaar erger. Auto’s die keren op straat, dubbel geparkeerd staan, portieren die opengegooid worden... Mensen zijn er zich niet van bewust dat ze in een moordwapen rondrijden.’ ...
    De paradoxale ontwikkeling is dat ouders met hun auto juist denken in te haken op de gegroeide onveiligheid op de weg. Maar door hun eigen spruiten veilig gemotoriseerd te vervoeren, brengen ze de andere kinderen, die lopend of fietsend komen, in gevaar. Ton Duif: ‘Heel goed dat VVN erop wijst. Ouders moeten zich ervan bewust worden dat hun dagelijkse gewoonte heel gevaarlijke situaties veroorzaakt.’ ...


De Volkskrant, 21-09-2007, van verslaggever Marcel van Lieshout

Bos krijgt de middelvinger van autolobby

De files groeien met 10 procent, jokt Rijdend Nederland, en het is allemaal de schuld van Wouter Bos.


‘Stop Bos.nl’ heet de campagne van Rijdend Nederland, en die stopt nog lang niet. Vandaag steken importeurs, dealers, garagehouders, tankstationhouders, beroepsvervoerders en leasebedrijven voor de tweede keer in een grote advertentie de middelvinger (die van de boze automobilist) op tegen de minister van Financiën. Er komen nog ten minste twee van dit soort advertenties. De campagne kost ‘miljoenen’.
    Door Wouter Bos moeten automobilisten 500 miljoen euro extra belasting betalen, vindt Rijdend Nederland. En de files worden almaar langer.
    ‘Als je lobbyt, mag je liegen’, stelt Patrick Potgraven van de Verkeers Informatie Dienst (VID) verwonderd vast. De VID wordt door de initiatiefnemers achter ‘Stop Bos.nl’ (RAI Vereniging, Bovag, TLN, EVO en VNA) als ‘deskundige’ opgevoerd voor de bewering dat de files ‘de komende maanden alweer met 10 procent’ groeien. Dat klopt niet, zegt Potgraven.  ...


Uit: Volkskrant.nl, 10-05-2008, ANP

België: 'Bomen langs de weg verbieden'

Een Vlaamse actiegroep eist dat bomen langs autowegen verdwijnen of achter een vangrail komen. Dat zou heel wat dodelijke ongelukken voorkomen, stelt de pro-auto-organisatie flits.bnet.be
    Aanleiding is de dood van de beroemde Belgische voetballer Francois Sterchele, die donderdag om het leven kwam tegen een boom langs de E34.
    ‘Als een boom een dikte van 15 centimeter heeft bereikt, zal deze nog maar moeilijk breken en veroorzaakt die een zeer aanzienlijke schade bij een aanrijding’, aldus de actiegroep in een persbericht.
    De groep eist een verbod op de aanplant van bomen bij nieuwe wegen. De overheid moet bestaande bomenrijen kappen, verplaatsen of afschermen.   ...


Red.:   Niet vermeld in dit bericht: het "slachtoffer" reed in een sportwagen, en met hoge snelheid - waarschijnlijk heeft hij door die hoge snelheid de macht over het stuur verloren, want er was niemand in de buurt.
   Kijk, om dit soort ongevallen te voorkomen zou je verschilleden dingen kunnen doen: geen sportauto's verkopen, een snelheidsbegrenzer in alle auto's, geen rijbewijs aan domme lieden zoals voetballers die sportauto's willen kopen, en, inderdaad, omen langs de weg weghalen. Als je al die oplossingen op hun effectiviteit gaat vergelijken, is het duidelijk dat methodes één, twee en drie inderdaad een groot aantal doden zal verkomen, en eigenlijk geen negatieve aspecten hebben - behalve een aantal gekwetste ego's. Methode vier zal een paar doden schelen, maar dat is betrekkelijk onzeker: als de gekken zich niet tegen bomen te pletter rijden, doen ze dat een stukje verderop - misschien zelfs tegen andere auto's, met nog meer doden tot gevolg.
    Dit soort overwegingen zijn natuurlijk totaal niet besteed aan "automobilisten" - er is geen haar op hun hoofd die eraan denkt om iets te beperken aan autogebruik. Nee: autorijdende gek tegen boom, dan kappen we de boom!
    Een poosje later:
 

Uit: Volkskrant website, 15-06-2008, ANP/BELGA

Belgische volleybalinternational omgekomen

De Belgische volleybalinternational Piero Pradenas (21) is zaterdagochtend bij een motorongeluk in Brussel omgekomen. Dat heeft een woordvoerder van zijn club Shanks Guibertin bekendgemaakt.
    Kort voor het noodlottige ongeluk zag een automobilist een motor met hoge snelheid voorbij rijden. .....


Red.:   Zelfde soort slachtoffer. Maar nu geen oproepen om iets te doen aan de oorzaak. Want die oorzaak zit uitsluitend en alleen in het gedrag van het slachtoffer. Net als het vorige geval natuurlijk, maar daar waren er twee slachtoffers: de voetballer, en de boom!
    Nu iets over de algemene houding van de automobilist uit onverdachte bron:


Uit: De Volkskrant, 29-07-2008, hoofdredactioneel commentaar

Niet geflitst, toch gesnapt

Geen magistraat die op internet zoveel verwensingen naar zijn hoofd krijgt als Koos Spee, landelijk officier van justitie belast met de verkeershandhaving. De Adolf Eichmann van de flitspalen, is hij genoemd. Gevreesd moet worden dat dit soort reacties veel zegt over het rijgedrag. De maximumsnelheid is in de optiek van deze groep geen instrument ter vergroting van de verkeersveiligheid of de verbetering van de luchtkwaliteit, maar een inbreuk op de persoonlijke vrijheid.
    Deze categorie weggebruikers krijgt nog een harde dobber aan de nieuwe generatie flitspalen, waarvan er inmiddels 62 zijn geïnstalleerd. ... Bovendien worden de opnamen meteen naar de politie gestuurd. Stoppen en er met een honkbalknuppel op afgaan, heeft dus geen zin meer.   ...
    Voor de getergde automobilist zit er ook een voordeel aan. Door de snelheid waarmee de foto’s worden verwerkt, ligt de bekeuring al na een paar dagen op de mat, terwijl dat nu soms twee maanden duurt. Dat deed ernstig afbreuk aan de beoogde preventieve werking van de flitspaal. Doordat de automobilist nu meteen wordt gewaarschuwd, kan hij voorkomen dat hij op hetzelfde traject nogmaals wordt gesnapt. Het zal het draagvlak onder de maximumsnelheid niet vanzelf vergroten, maar kan er wellicht toe bijdragen dat de calculerende automobilist alsnog eieren voor zijn geld kiest.


Red.:   Dit kan allemaal oplopen tot absurde extremen:


Uit: Volkskrant.nl, 09-11-2008, ANP

Vrouwelijke verkeersregelaar bewusteloos geslagen

Een vrouwelijke verkeersregelaar is vrijdagavond in Alkmaar bewusteloos geslagen door een gefrustreerde automobilist. De man was kwaad dat de straat waar hij in wilde rijden, was afgesloten. Dit maakte de politie zondag bekend.
    De automobilist liep op de vrouwelijke verkeersregelaar af en sloeg haar bewusteloos. Toen een collega toesnelde, scheurde de man snel met zijn auto weg. ...
    ... In augustus overleed een verkeersregelaar van een Amsterdamse vestiging van meubelconcern IKEA nadat een man in zijn auto op hem was ingereden. De dader werd boos toen de verkeersregelaar hem aansprak op het feit dat hij ongeoorloofd parkeerde op een invalidenparkeerplaats.
 

Naar Houding laag I , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .