Bronnen bij Houding midden I: kleilagen

23 sep.2007

Een falend middenmanagement leidt tot grote problemen binnen de organisatie, problemen die in belangrijke mate te vertalen zijn als slechte communicatie. De gevolgen zijn divers, en altijd slecht:


Uit: De Volkskrant, 17-11-2006, door Frank van Alphen

Ziek zijn is keuze werknemer

Ziekteverzuim is een enorme kostenpost voor ondernemingen. Wat kan een manager doen om ziekteverzuim in te dammen of te voorkomen? Praten. Het klinkt simpel, maar gebeurt te weinig. ‘Puur medisch gezien is een ziekteverzuim van 1 tot 1,5 procent normaal.’


Wetmatigheid 1: als iedereen maar hard genoeg tegen elkaar roept dat ze zo hard moeten werken, zie je een hoger ziekteverzuim.
Wetmatigheid 2: hoe lager de binding met het bedrijf waarvoor iemand werkt, hoe hoger het ziekteverzuim.
    Het zijn maar een paar zaken waar je als manager die het aantal uitvallers in zijn bedrijf wil beteugelen – en dat wil de manager, want ziekte is een enorme kostenpost voor een bedrijf – tegenaan kunt lopen. Zo is de omvang van de onderneming van invloed op het ziekteverzuim: een bedrijf met meer dan vijfhonderd werknemers telt bijna 10 procent meer zieken dan een kleinere onderneming. De sector is ook van belang: de zorg spant de kroon met een verzuim van 6,7 procent. De overheid geeft evenmin het goede voorbeeld, met een verzuim van 6,6 procent. In de handel werken, is een stuk gezonder: 4,2 procent ziekteverzuim.
    ‘Maar’, zegt Timo Bindels, senior consultant bij Aon Consulting, ‘het belangrijkste is de aard van het bedrijf en de cultuur.’ Aon Consultin is een adviesbureau voor ondermeer verzuimbeheer en is de bron van bovenstaande verzuimcijfers. ...

Hoe voorkom je ziekteverzuim?
Regelmatig praten met werknemers helpt enorm. Het klinkt simpel, maar het gebeurt te weinig. Niet alleen beoordelingsgesprekken, maar ook gesprekken tussendoor. De leidinggevende moet weten wat er speelt, zodat hij tijdig kan ingrijpen.


Red.:   De Volkskrant eigen, trekt men de volledig verkeerde conclusie uit de feiten, in de kop van het artikel: de ziekte van de werknemer is dus niet zijn keuze, maar die van de werkgever - oorzaak is het slechte middenmanagement, en dat is de verantwoordelijkheid van de top.


Uit: De Volkskrant, 29-11-2006, van verslaggever Merijn Rengers

‘Nederland houdt niet van Nederlandse manager’

Freek Nijdam vertrok 30 jaar geleden naar het buitenland. Hij schopte het tot directeur en lid van de raad van bestuur van het Zweedse machinebedrijf Atlas Copco. ‘Zweden koestert Anders Moberg. Zo zijn wij niet.’

 

Tussenstuk:
'Het middenmanagement is een dikke kleilaag'

Een groot bedrijf werkt precies hetzelfde als een klein bedrijf, zegt Freek Nijdam. ‘Het is niets meer dan elementaire bedrijfseconomie, maar die raakt in al het managementgedoe van vandaag de dag vaak ondergesneeuwd.’
    ‘Er zijn een paar simpele regeltjes, die altijd en overal werken. De eerste is: reduceer de tussenlagen, het middenmanagement, of hoe je de uitdijende laag tussen directeur en de mensen die het echte werk doen ook wil noemen. Die vormen een taaie kleilaag, waardoor niets naar boven komt, en er ook niets vanuit de top naar beneden doorsijpelt.’ ....


Uit: De Volkskrant, 16-11-2007, door Sanne ten Hoove

Parkeerboete wegens hartklachten

De ergernis walmt van de bladzijden in het nieuwe boekje van historicus Chris van der Heijden. Hij stelt de managerscultuur aan de kaak, waarvan de Nederlandse samenleving doordrenkt lijkt te zijn.


‘Jaren, écht jaren’ had Chris van der Heijden met opgekropte woede rondgelopen. Waar hij ook keek, overal hadden dikbetaalde managers in strakke pakken toegeslagen. In ziekenhuizen, in het onderwijs, op het gemeentehuis, in het bedrijfsleven. En overal klonk hetzelfde liedje.
    Hardwerkende professionals moesten opeens gaan werken met ‘targets’ en ‘streefdoelen’, ‘verbeterplannen’ en ‘managementtools’. Wat altijd op gevoel gebeurde, en in goed overleg, werd plotseling onderdeel van een ‘planning- en controlecyclus’. Het gevolg: een geld verslindende en verstikkende bureaucratie die Nederland steeds verder in haar greep krijgt.
    Van der Heijden noemt het de ‘managerscultuur’ en spreekt van een ‘stil, saai, slaapverwekkend drama’, waar ‘ontelbare Nederlanders [er] dag in dag uit onder gebukt gaan’. Zijn nieuwste boekje, Het zand in de machine, is één lange aanklacht tegen deze managerscultuur.
    Van der Heijden geeft tal van voorbeelden, veelal uit zijn eigen omgeving, om te laten zien hoe hoog de nood is gestegen. Hij beschrijft hoe hogescholen lijden onder de doorgeslagen automatisering. Een simpele roosterwijziging ontaardt daar al in een kafkaiaanse dwaaltocht, ondervond hij zelf.


Uit: Volkskrant website, 26-09-2007, ANP

Versleten wissel oorzaak ontsporing goederentrein

Door een versleten wissel ontspoorde in september 2006 een goederentrein met gevaarlijke stoffen bij station Dordrecht. Dat maakte de Inspectie Verkeer en Waterstaat die het ongeval onderzocht woensdag bekend.


Volgens de inspectie bleken ten tijde van de ontsporing verscheidene wissels op het spooremplacement in slechte staat te verkeren. ... De slijtage aan de wissel was gemeld door een machinist, maar desondanks volgde geen reparatie en werden er geen maatregelen genomen voor passerende vervoerders. ...


Naar Houding midden I , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .