Bronnen bij Houding midden I: kleilagen
|
23 sep.2007 |
Een falend middenmanagement leidt tot grote problemen binnen de organisatie,
problemen die in belangrijke mate te vertalen zijn als slechte communicatie. De
gevolgen zijn divers, en altijd slecht:
Uit:
De Volkskrant, 17-11-2006, door Frank van Alphen
Ziek zijn is keuze werknemer
Ziekteverzuim is een enorme kostenpost voor ondernemingen. Wat kan een manager
doen om ziekteverzuim in te dammen of te voorkomen? Praten. Het klinkt simpel,
maar gebeurt te weinig. ‘Puur medisch gezien is een ziekteverzuim van 1 tot 1,5
procent normaal.’
Wetmatigheid 1: als iedereen maar hard genoeg tegen elkaar roept dat ze zo hard
moeten werken, zie je een hoger ziekteverzuim.
Wetmatigheid 2: hoe lager de binding met het bedrijf waarvoor iemand werkt, hoe
hoger het ziekteverzuim.
Het zijn maar een paar zaken waar je als manager die het
aantal uitvallers in zijn bedrijf wil beteugelen – en dat wil de manager, want
ziekte is een enorme kostenpost voor een bedrijf – tegenaan kunt lopen. Zo is de
omvang van de onderneming van invloed op het ziekteverzuim: een bedrijf met meer
dan vijfhonderd werknemers telt bijna 10 procent meer zieken dan een kleinere
onderneming. De sector is ook van belang: de zorg spant de kroon met een verzuim
van 6,7 procent. De overheid geeft evenmin het goede voorbeeld, met een verzuim
van 6,6 procent. In de handel werken, is een stuk gezonder: 4,2 procent
ziekteverzuim.
‘Maar’, zegt Timo Bindels, senior consultant bij Aon
Consulting, ‘het belangrijkste is de aard van het bedrijf en de cultuur.’ Aon
Consultin is een adviesbureau voor ondermeer verzuimbeheer en is de bron van
bovenstaande verzuimcijfers. ...
Hoe voorkom je ziekteverzuim?
Regelmatig praten met werknemers helpt enorm. Het klinkt simpel, maar het
gebeurt te weinig. Niet alleen beoordelingsgesprekken, maar ook gesprekken
tussendoor. De leidinggevende moet weten wat er speelt, zodat hij tijdig kan
ingrijpen.
Red.: De Volkskrant eigen, trekt men de volledig
verkeerde conclusie uit de feiten, in de kop van het artikel: de ziekte van de
werknemer is dus niet zijn keuze, maar die van de werkgever - oorzaak is het
slechte middenmanagement, en dat is de verantwoordelijkheid van de top.
Uit: De Volkskrant,
29-11-2006, van verslaggever Merijn Rengers
‘Nederland houdt niet van Nederlandse manager’
Freek Nijdam vertrok 30 jaar geleden naar het buitenland. Hij schopte het tot
directeur en lid van de raad van bestuur van het Zweedse machinebedrijf Atlas
Copco. ‘Zweden koestert Anders Moberg. Zo zijn wij niet.’
Tussenstuk:
'Het middenmanagement is een dikke kleilaag'
Een groot bedrijf werkt precies hetzelfde als een klein bedrijf, zegt Freek
Nijdam. ‘Het is niets meer dan elementaire bedrijfseconomie, maar die raakt in
al het managementgedoe van vandaag de dag vaak ondergesneeuwd.’
‘Er zijn een paar simpele regeltjes, die altijd en overal
werken. De eerste is: reduceer de tussenlagen, het middenmanagement, of hoe je
de uitdijende laag tussen directeur en de mensen die het echte werk doen ook wil
noemen. Die vormen een taaie kleilaag, waardoor niets naar boven komt, en er ook
niets vanuit de top naar beneden doorsijpelt.’ ....
Uit:
De Volkskrant, 16-11-2007, door Sanne ten Hoove
Parkeerboete wegens hartklachten
De ergernis walmt van de bladzijden in het nieuwe boekje van historicus Chris
van der Heijden. Hij stelt de managerscultuur aan de kaak, waarvan de
Nederlandse samenleving doordrenkt lijkt te zijn.
‘Jaren, écht jaren’ had Chris van der Heijden met opgekropte woede rondgelopen.
Waar hij ook keek, overal hadden dikbetaalde managers in strakke pakken
toegeslagen. In ziekenhuizen, in het onderwijs, op het gemeentehuis, in het
bedrijfsleven. En overal klonk hetzelfde liedje.
Hardwerkende professionals moesten opeens gaan werken met
‘targets’ en ‘streefdoelen’, ‘verbeterplannen’ en ‘managementtools’. Wat altijd
op gevoel gebeurde, en in goed overleg, werd plotseling onderdeel van een
‘planning- en controlecyclus’. Het gevolg: een geld verslindende en verstikkende
bureaucratie die Nederland steeds verder in haar greep krijgt.
Van der Heijden noemt het de ‘managerscultuur’ en spreekt van
een ‘stil, saai, slaapverwekkend drama’, waar ‘ontelbare Nederlanders [er] dag
in dag uit onder gebukt gaan’. Zijn nieuwste boekje, Het zand in de machine,
is één lange aanklacht tegen deze managerscultuur.
Van der Heijden geeft tal van voorbeelden, veelal uit zijn
eigen omgeving, om te laten zien hoe hoog de nood is gestegen. Hij beschrijft
hoe hogescholen lijden onder de doorgeslagen automatisering. Een simpele
roosterwijziging ontaardt daar al in een kafkaiaanse dwaaltocht, ondervond hij
zelf.
Uit: Volkskrant website, 26-09-2007, ANP
Versleten wissel oorzaak ontsporing goederentrein
Door een versleten wissel ontspoorde in september 2006 een goederentrein met
gevaarlijke stoffen bij station Dordrecht. Dat maakte de Inspectie Verkeer en
Waterstaat die het ongeval onderzocht woensdag bekend.
Volgens de inspectie bleken ten tijde van de ontsporing verscheidene wissels op
het spooremplacement in slechte staat te verkeren. ... De slijtage aan de wissel
was gemeld door een machinist, maar desondanks volgde geen reparatie en werden
er geen maatregelen genomen voor passerende vervoerders. ...
Naar Houding midden I
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|