Bronnen bij Houding midden I: niet-functioneren probleem

23 sep.2007

Een belangrijk aspect van het middenmanagement is haar relatie met het topmanagement. In principe is het topmanagement gebaat bij een zo goed mogelijk functioneren van het bedrijf, dat wil zeggen: als er problemen zijn tussen middenmanagement en de onderliggende lagen, het topmanagement zou moeten kiezen wat voor het bedrijf het beste is. In de praktijk gebeurt dat zelden, zie eerst onderstaande voorbeelden:


Uit: De Volkskrant, 05-12-2006, van verslaggevers Michiel de Hoog en Wieteke van Zeil

Grote onrust in Centraal Museum

Mode conservator uit protest opgestapt | OR stuurt brandbrief


Binnen het Centraal Museum in Utrecht is grote onrust ontstaan over het beleid van directeur Pauline Terreehorst. Sinds haar aanstelling zijn zeven medewerkers ontslagen of opgestapt vanwege een verslechterde werksituatie. Vorige week vertrok de invloedrijke modeconservator José Teunissen.
    De ondernemingsraad van het museum heeft een brandbrief aan Terreehorst gestuurd. Dat bevestigen bronnen binnen en buiten het museum. De OR zelf wil geen commentaar geven. ‘We zijn in gesprek met Terreehorst naar aanleiding van de ontstane situatie’, aldus een woordvoerder. ...
    De Utrechtse wethouder van Cultuur, Cees van Eijk, zegt Terreehorst te steunen in haar beleid. ...


Uit: Leids universiteitsblad Mare, 29-11-2006, door Christiaan Weijts

'Managers zijn trots op hun onwetendheid'

Frans tijdschrift bekritiseert Leidse UB

In de Gazette du Livre Médiéval, een wetenschappelijk tijdschrift over handschrift-kunde en oude boeken, is onlangs een artikel verschenen dat felle kritiek uit op de nieuwe directie van de Leidse Universiteitsbibliotheek (UB).

'Curatorschap oosterse collecties afgeschaft', luidde de kop boven het artikel, dat stelde dat nadat voormalig conservator Jan Just Witkam de UB had verlaten en de collecties vervolgens zijn overgeleverd aan ondeskundige managers, 'die trots zijn op hun onwetendheid' en 'Salomonsoordelen kunnen vellen', waarmee deskundigheid verloren gaat.
    De directie van de universiteitsbibliotheek begrijpt weinig van de aantijgingen en noemt ze ook feitelijk onjuist. ...


Red.:   Dit zijn slechts twee voorbeelden waarvan de hoofdredacteur er veel meer van kent, uit de praktijk van zijn eigen vrienden- en kennissenkring. Deze gang van zaken is zo veel de regel, dat het bijna een wet is. Slechts in het producerende en goed functionerende deel van het bedrijfsleven komt het voor dat niet goed functionerende management bij conflict met lager personeel redelijk snel, dat wil zeggen: na meerdere ernstige en aantoonbare klachten, het veld moet ruimen. En dan nog heel vaak naar andere functies, in plaats van ontslag, zoals het niet-functionerende lagere personeel vrijwel altijd ten deel valt.

De reden van deze gang van zaken is niet onderzocht, maar simpel: dit is een geval van "het hemd is nader dan de rok". De middenmanager is een bloedverwant van de topmanager, en in eigen bloed snijdt men niet graag. Deze beschermende houding blijkt nog duidelijker uit de meest bekende manier waarop topmanagement de problemen met middenmanagement probeert op te lossen: nog meer management:


Uit: De Volkskrant, 15-03-2007, van verslaggevers Michiel de Hoog

OR: ‘Interim Centraal Museum slecht plan’

Geen vertrouwen in voorstel van B en W.


De ondernemingsraad van het Centraal Museum in Utrecht heeft geen vertrouwen in het plan dat het college van B en W heeft opgesteld om de crisis die in het museum heerst tegen te gaan. Dat laat de OR in een brief aan de B en W weten.
    Het stadsbestuur besloot dinsdag dat er een interim-manager wordt aangesteld naast directeur Pauline Terreehorst. Die interim-manager wordt verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering, terwijl Terreehorst verder werkt aan het artistieke beleid. De interimmer, die binnenkort wordt benoemd door het college, blijft aan tot 1 januari 2008.
   B en W nam dit besluit, nadat Bureau Berenschot in een rapport constateerde dat er onder het museumpersoneel een diep en breed gevoeld gebrek aan vertrouwen in Terreehorst is. Naar aanleiding van het rapport zegde de OR zijn vertrouwen op in Terreehorst. ...


Red.:   Heel veel van het slecht functioneren van overheids- en andere niet door economie gedreven instellingen is terug te voeren naar het permissieve gedrag van het topmanagement ten opzichte van het middenmanagement. Deze foute houding is meestal ook terug te vinden in een ander aspect, in dat het het middenmanagement ook niet doet wat goed is van de instelling, maar doet waarvoor men de meeste waardering verwacht van het topmanagement, en bij niet-economische instellingen is dat meestal allerlei sociaal-psychologische factoren, die men kan samenvatten als "likken naar de baas". Voor een externe analyse met dezelfde conclusie, zie hier uitleg of detail .
 

Naar Houding midden I  , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .