Bronnen bij Houding midden I: positie
|
23 sep.2007 |
Een van de grote oorzaken van het falen van de het middenmanagement is haar
positionering als boven die van de professional. Onderstaand voorbeelden:
Uit:
De Volkskrant, 19-09-2007, column door Evelien Tonkens
Wat wil de leraar?
Weg met de management-oekazes! Voortaan heeft de leraar de belangrijkste stem in
het onderwijs, als het aan de commissie-Rinnooy Kan ligt. Alle besluiten over de
onderwijsinhoud moeten direct aan de leraren zelf worden voorgelegd (rapport
Leerkracht, p. 63). ...
Het neoliberalisme als praktijk is springlevend: in veel
instellingen merkt men nu pas wat fusies, aanbestedingen en concurrentie kunnen
aanrichten. Maar als ideologie is het passé, dat blijkt ook weer uit dit
rapport. Leerkracht getuigt van een onomwonden herwaardering van de
professional. Het poneert de leraar als de pijler van goed onderwijs. Het
veronderstelt dat meeste leraren van hun vak houden en graag carrière maken,
mits ze les kunnen blijven geven. Momenteel kun je in het onderwijs alleen
carrière maken door de klas te verlaten richting management. Dat moet anders,
stelt Leerkracht: binnen het leraarsvak zelf moet een glanzende carrière
mogelijk zijn. ...
Naar Houding midden I
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|