Bronnen bij Houding midden I: ont-managen
|
23 sep.2007 |
Een eerste voorbeeld van een praktische poging tot het terugdringen van
management:
Uit:
De Volkskrant, 19-09-2007, column door Evelien Tonkens
Wat wil de leraar?
Weg met de management-oekazes! Voortaan heeft de leraar de belangrijkste stem in
het onderwijs, als het aan de commissie-Rinnooy Kan ligt. Alle besluiten over de
onderwijsinhoud moeten direct aan de leraren zelf worden voorgelegd (rapport
Leerkracht, p. 63). Niet via de zieltogende medezeggenschapsraden die veelal
beland zijn in een vicieuze cirkel. De communicatie met het management verloopt
slecht, waardoor de medezeggenschap niet goed van de grond komt, er niet in
wordt geïnvesteerd en ‘de stroeve situatie’ in stand wordt gehouden (p. 31).
Invloed van de leraar moet daarom op nieuwe manieren worden
vergroot. Binnen de eigen school door direct docenten te raadplegen, mogelijk
via coöperatieven of maatschappen. Of door aan te haken bij de aanstaande
‘maatschappelijke ondernemingen’, waar het kabinet op broedt.
Buiten de school moet de invloed van de leraar groter worden
gemaakt via versterking van beroepsverenigingen. Dat is een opmerkelijke breuk
met vorige kabinetten, die beroepsverenigingen bij het grofvuil zetten. De
subsidiekraan ging dicht en de invloed werd drastisch beperkt, in elk geval in
de zorg. Beroepsverenigingen pasten niet in het neoliberalisme. Dat draait
immers allemaal om de klant en diens keuzevrijheid. Beroepsverenigingen deed men
af als zelfzuchtig en machtswellustig gekakel over de hoofden van ‘klanten’
heen.
Het neoliberalisme als praktijk is springlevend: in veel
instellingen merkt men nu pas wat fusies, aanbestedingen en concurrentie kunnen
aanrichten. Maar als ideologie is het passé, dat blijkt ook weer uit dit
rapport. Leerkracht getuigt van een onomwonden herwaardering van de
professional. Het poneert de leraar als de pijler van goed onderwijs. Het
veronderstelt dat meeste leraren van hun vak houden en graag carrière maken,
mits ze les kunnen blijven geven. Momenteel kun je in het onderwijs alleen
carrière maken door de klas te verlaten richting management. Dat moet anders,
stelt Leerkracht: binnen het leraarsvak zelf moet een glanzende carrière
mogelijk zijn. ...
Niettemin een oerverstandig rapport. Kan deze commissie haar
licht ook even laten schijnen over het openbaar vervoer, de universiteiten en de
zorgsector?
Naar Houding midden I
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|