Toelichting bij De houding van de top III, verantwoordelijkheden
Voor wie niet thuis is in technische zaken een analyse van de technische kant:
uit de vliegtuigbouw, waar ongelukken het meest systematisch worden onderzocht,
is bekend dat een proces dat tot catastrofale afloop kan leiden, zoals het
sluiten van de boegdeuren, nooit van één factor afhankelijk mag zijn. De
veerboot had nooit moeten kunnen uitvaren, zonder een bevestiging van een
matroos of anderszins dat de deuren dicht waren. Het is hetzelfde als dat een
trein nooit door een gedoofd sein mag rijden; het zou wel eens rood kunnen
wezen! Het ontbreken van deze voorziening, procedureel en/of technisch, was de
oorzaak van het ongeval. De verantwoordelijkheid voor de afwezigheid van die
voorziening lag bij de directie. De directie was de schuldige aan het ongeval.
Het toeschrijven van systematische gebreken aan lager
personeel is een systematische gebeuren. Zie bijvoorbeeld ook het geval van het
vrachtschip Derbyshire
.
Naar Houding top III
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|