Bronnen bij Houding top III, verantwoordelijkheden: hoog versus laag
Onderstaande bericht is in juli 2005 door de redactie gearchiveerd, maar goed in het
achterhoofd gehouden, omdat er een luchtje uit opsteeg (dit stuk is geschreven
oktober 2005):
De Volkskrant, 05-07-2005, ANP.
'Spookagent’ A28 blijkt medewerker Openbaar Ministerie
De man in de geblindeerde blauwe Mercedes die wekenlang bestuurders
lastig viel op het Drentse traject van de A28, blijkt een medewerker van het
Openbaar Ministerie (OM). De man is aangehouden, maakte persofficier M. van den
Broek dinsdag bekend.
Al wekenlang kregen automobilisten op de snelweg te maken met de ‘spookagent’.
De bestuurder reed in een dienstwagen zonder politietekens maar met een
zwaailicht aan over de vluchtstrook en haalde weggebruikers in, waarna hij weer
zachter ging rijden. Volgens enkele klagers zat de chauffeur in een uniform
achter geblindeerd glas. Het nummerbord van de auto was inmiddels bekend, maar
niemand deed aangifte. Wel kwam er een anonieme klacht binnen. Uiteindelijk ging
de politie op onderzoek uit na een verzoek van het OM, dat een brief had
gekregen van een inwoner van Oude Pekela.
Van den Broek wil niet zeggen wie de medewerker van het OM is. Waar en wanneer
de man is aangehouden blijft ook geheim. Het OM onderzoekt op dit moment de
zaak.
Red.: Twee maanden later kwam de aap uit de mouw:
Uit:
De Volkskrant, 09-09-2005, van verslaggever Weert Schenk
‘Topman justitie betrokken bij wegpiraterij’
De donkerblauwe, geblindeerde Mercedes die in juni op de snelweg A28 andere
automobilisten dwong vaart te minderen door pal voor hen te gaan rijden en af te
remmen, had procureur-generaal Dato Steenhuis als passagier.
Diverse bronnen bij politie en justitie bevestigen dat Steenhuis in de auto zat.
De Rijksrecherche is een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar de
betrokkenheid van de procureur-generaal van het Openbaar Ministerie.
...
Eind juni meldde het Dagblad van het Noorden dat een
donkerblauwe Mercedes onrust veroorzaakte onder weggebruikers op de A28 tussen
Zwolle en Assen. De chauffeur dwong andere automobilisten snelheid te minderen
door enkele meters voor hen te gaan rijden en af te remmen.
Een oud-politieman uit Oude Pekela die dit overkwam, haalde
de Mercedes in, maar die schoot vervolgens opnieuw voor hem en verlaagde opnieuw
zijn snelheid. Het tafereel herhaalde zich diverse keren. Andere automobilisten
overkwam hetzelfde.
Na de publicatie verklaarden weggebruikers dat de auto ook
met hoge snelheid en blauw zwaailicht over de vluchtstrook zou hebben gereden,
om vervolgens weer tussen het gewone verkeer in te voegen.
In juli werd bekend dat de geblindeerde Mercedes werd bestuurd door
een chauffeur van het college van procureurs-generaal. Tegen hem zijn volgens de
woordvoerder van justitie ‘passende’ maatregelen genomen. Over de aard daarvan
weigert de woordvoerder mededelingen te doen.
De chauffeur, een politieman, mag wel voor het college
blijven rijden.
Een van de speerpunten van het beleid van het college van
procureurs-generaal, waarvan Steenhuis deel uitmaakt, is een harde aanpak van
verkeerscriminaliteit. ...
De oud-politieman uit Oude Pekela die op de A28 werd
gehinderd, heeft bij de politie aangifte gedaan tegen justitie. Dat heeft geleid
tot het onderzoek van de Rijksrecherche. De Drentse officier van justitie Van
den Broek wilde donderdag geen commentaar geven op het onderzoek. Hij kon niet
zeggen wanneer het onderzoek wordt afgerond.
Steenhuis was in 1998 een van de hoofdrolspelers in de
affaire waarbij enkele procureurs-generaal in aanvaring kwamen met toenmalig
minister van Justitie Sorgdrager. Naar aanleiding van deze affaire moest
toenmalig OM-topman Arthur Docters van Leeuwen het veld ruimen.
In 1997 baarde Steenhuis opzien door te verklaren dat wat hem
betreft ’s nachts op 120-wegen best 140 kilometer per uur gereden mag worden,
als dat de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt.
Red.: Rotterdamse agenten die hun dienstauto hadden misbruikt
voor diverse privé-aangelegenheden (een zaak die omstreeks dezelfde tijd
speelde) werden gestraft. Maar er is nu eenmaal een wet voor de lageren en een
voor de hogeren. Dat is een zaak op zich, maar waar het hier om gaat dat het
beroep dat de top doet op het hebben van extra verantwoordelijkheden door dit
soort voorvallen tegengesproken wordt: de top neemt en heeft minder
verantwoordelijkheid. Als extraatje de mening van Jan Blokker over het gevalletje:
Uit:
De Volkskrant, 10-09-2005, column door Jan Blokker
Red de rechtstaat!
Zou het waar Zijn?
Ik bedoel van Dato. Dato Steenhuis, de procureur-generaal met
de rode wintersjaal altijd losjes om z'n vlotte nek, ooit bijklusser bij
Bakkenist Management Consultants die in 1998 een affairetje in Groningen moesten
onderzoeken waarbij Dato als pg van de drie noordelijke provincies voor z'n
eigenlijke werk nauw betrokken was, ruzie met justitieminister Sorgdrager (de
oren vielen van haar hoofd), gedekt door z'n chef Docters van Leeuwen, de De
Wijkerslooth en de Brouwer van toen, bijna muiterij tegen de staat, en ten
slotte Docters helemaal weggebonjourd en Steenhuis bij wijze van berisping uit
het noorden verbannen naar Arnhem - die Dato.
Zou hij, zoals gisteren in de Volkskrant werd beweerd,
werkelijk de man zijn geweest die in juni van dit jaar op de A28 tussen Zwolle
en Assen in een blauwe, geblindeerde Mercedes met zwaailicht en met een
geüniformeerde chauffeur aan het stuur, hinderlijk of zelfs intimiderend links
en rechts langs medeweggebruikers had gereden, zogenaamd om ze tot matiging van
hun snelheid te dwingen?
Kennelijk was hij dus weer terug van z'n ballingschap.
De geüniformeerde bestuurder van de Mercedes was al
ontmaskerd als een chauffeur van het Openbaar Ministerie. Tegen hem zouden
volgens een woordvoerder van Justitie 'passende maatregelen' zijn genomen. Wat
hij precies had misdaan werd er niet bij verteld. Maar wie joeg, geblindeerd
achterin met dat zwaailicht boven z'n hoofd en misschien wel weer die
nonchalante rode das om z'n hals, honderden Groningse, Friese en Drentse
burgers, boeren en buitenlui de stuipen op het lijf? Dezelfde woordvoerder
ontkende niet dat het Steenhuis was geweest. Maar hij was 'niet gemachtigd
details naar buiten te brengen'.
Wat voor détails?
Is er geviespeld op de halfdonkere achterbank? Moest er iets
onderzocht worden dat het daglicht niet kon verdragen? Ging het om een
afleidingsmanoeuvre, dus dat er bijvoorbeeld in het noorden een grote bende
opgerold moest worden, en dat de daders ervan uitgingen dat de mannetjesputter
van Bakkenist nog ver weg in Arnhem zat, terwijl hij dus in werkelijkheid tussen
Ruinen en Dwingeloo als een geblindeerde crimefighter op en neer werd
gereden door een geüniformeerde chauffeur die toen nog niet kon vermoeden dat
hij passende maatregelen riskeerde?
Al die geheimzinnigheid bij dat Openbaar Ministerie gaat me
langzamerhand behoorlijk de keel uithangen. De ene keer loopt er eentje weg om
even fractievoorzitter van Leefbaar Nederland te worden, hij is nog niet terug
of een tweede zet een laptop met kinderporno bij de vuilnisman, een derde stuurt
een onschuldige verdachte de cel in en een vierde hangt onder een zwaailicht
dreigend rond op de A28. ...
Red.: Een ruime maand later kan de voorspelbare officiële
afloop van de zaak worden gemeld, zie onder:
De Volkskrant, 25-10-2005
Chauffeur OM-dienstauto beboet voor rijgedrag
De chauffeur die in dienst van justitie deze zomer levensgevaarlijke manoeuvres
uithaalde op de snelweg A 28 heeft een boete gekregen van 180 euro. De chauffeur
bestuurde een dienstauto van het college van procureurs-generaal. In
tegenstelling tot een eerder bericht zat procureur-generaal Dato Steenhuis niet
in de auto. Volgens het Openbaar Ministerie was zijn echtgenote wel inzittende.
Zij was op weg naar een representatieve verplichting.
Red.: In deze verklaring zitten drie aantoonbare leugens. Lees
daarvoor even het eerste artikel (van 05-07-2005) op deze pagina terug.
Daarin staat dat de gevaarlijk manoeuvres een aanzienlijk aantal malen over
langere tijd is voorgekomen. De eerste leugen is dus dat het gedrag van de
chauffeur eenmalig was. Uit het zich vele malen herhalen van het gedrag volgt
direct een tweede leugen: de persoon in de auto had geen representatieve
verplichting, tenzij deze persoon niets anders dan representatieve
verplichtingen heeft, maar dat wordt niet bedoeld met 'een representatieve
verplichting'; dat laatste impliceert een eenmalig gebeuren. En de derde leugen
is dat het mevrouw Steenhuis was die in de auto zat: bij vele malen voorkomen
van het voorval mag men aannemen dat de inzittende van de dienstauto de
diensthebbende is: procureur-generaal Dato Steenhuis.
Vanaf het eerste bericht steeg uit de geval de geur van doofpot op, die met
voortgang van de zaak een steeds doordringender stank heeft gekregen. Dat men
vervallen is tot regelrechte leugens lijkt opmerkelijk, maar der ervaring heeft
geleerd dat men men dit soort zaken vrijwel altijd weg komt. De enige recente
uitzondering was het geval van de Schiedammer parkmoord, en dit kwam alleen maar uit omdat
er drie "vervelende" toevalligheden tegelijk optraden: er kwam een spontane
bekentenis van de echte dader (Wik H.), er was een klokkenluider (Harry
Timmerman), en er was een medium dat het oppikte (Netwerk). Zonder deze
combinatie van toevalligheden was ook de Schiedammer parkmoordzaak er nooit geweest.
Een tweede reden voor de leugens is juist het bestaan van de Schiedammer
parkmoordzaak.
In deze zaak is ondubbelzinnig vast komen te staan dat het Openbaar Ministerie
op allerlei punten ernstig gefaald heeft, en dat is algemeen gezien als een
kwestie de de rechtsstaat ernstige schade heeft aangebracht - het juridisch
systeem bleek niet honderd procent te vertrouwen. Het opduiken van een tweede
ernstige affaire, nu nog hoger in de top van het Openbaar Ministerie, zou nog
een keer, en waarschijnlijk nog heviger, het OM het middelpunt van kritiek
hebben gemaakt, in populaire termen: er zou nog en keer nog erger de pleuris
zijn uitgebroken.
Een ander verhaal over de heer Steenhuis:
Van www.zembla.nl,
november 2005, programma: samenstelling en regie: Jos van Dongen
research: Wim van de Pol, eindredactie: Kees Driehuis
Faillissementsfraude voor beginners
Zembla geeft een cursus faillissementsfraude. De kijker krijgt daarin een
aantal basisregels voor het frauderen met BV's. In Nederland is het mogelijk
snel rijk te worden met dat soort fraude. Hoogleraar faillissementsrecht Jaco
van Hees legt de gouden regels voor faillissementsfraude uit. Wie deze gouden
regels in acht neemt, loopt maar erg weinig risico om tegen de lamp te lopen.
Zembla: ‘Faillissements-fraude voor beginners’, maandag 21 november 2005 om 21.10
uur bij de NPS/VARA op Nederland 3.
De prioriteit voor de bestrijding van dit soort misdrijven is laag binnen het
Openbaar Ministerie. Slechts een 50-tal rechercheurs bestrijdt
faillissementsfraude bij bedrijven terwijl er voor de bestrijding van
uitkeringsfraude door de burgers meer dan 1150 rechercheurs worden ingezet. Het
fraudebedrag bij de faillissementsfraude ligt tussen de 600 miljoen en 1 miljard
euro, bij uitkeringsfraude is dat 160 miljoen. De kans op strafrechtelijke
vervolging bij faillissementsfraude is minder dan 2%.
Zo is horecamagnaat Sjoerd Kooistra niet vervolgd door Justitie terwijl
deskundigen stellen dat er wel degelijk mogelijkheden voor waren. Talloze
horecagelegenheden waar Kooistra bij betrokken was, gingen failliet maar draaien
onder een andere BV gewoon door. Daardoor bleven schuldeisers met lege handen
achter. In Zembla een interview met Kooistra.
Er zijn in Nederland adviseurs die bedrijven 'helpen' die in een
faillissement dreigen te raken. Die adviezen gaan soms te ver: ze zetten de
aandeelhouders van BV's aan tot strafbare feiten, zoals het niet betalen van
schuldeisers bij dreigend faillissement. Zembla maakte geheime opnames bij een
adviseur waaruit dat blijkt.
Red.: In de uitzending wordt ook gemeld wie de procureur-generaal
is die verantwoordelijk is voor dit dossier: Dato Steenhuis, en wel al reeds 25
jaar, en dat al iets van tien jaar geleden voor het eerst is gemeld dat dit soort fraude
zoveel kost en vrijwel
straffeloos is. De heer Steenhuis wilde niet reageren op uitzending.
Addendum 08-05-2006: De vermoedens omtrent de wegpiraterij van
Steenhuis zijn bevestigd:
Uit:
De Volkskrant, 06-05-2006, van verslaggever Weert Schenk
Achtergrond | Hoe de chauffeur van de procureur-generaal met blauw zwaailicht
over de vluchtstrook scheurde en later voor de Rijksrecherche kwam
Dato Steenhuis mag graag een beetje doorrijden
Procureur-generaal Steenhuis woont in Drenthe en werkt in Den Haag. Met een
dienstauto en chauffeur hoeft dat geen probleem te zijn. Zeker als de auto
gemakkelijk 140 haalt.
Dato Steenhuis houdt van vlot doorrijden. Zijn chauffeur Willem weet dat. Daarom
rijdt hij met 140 kilometer per uur over de snelweg. ‘Die snelheid zit erin
gebakken’, aldus Willem D. in een rapport van de Rijksrecherche.
Als Steenhuis eens geen haast heeft en tegen zijn chauffeur
zegt: ‘doe maar rustig’, dan gaat de donkerblauwe Mercedes ongeveer 130
kilometer. ‘Inderdaad, dat is ook een overtreding’, zegt Willem D.
Dato Steenhuis is procureur-generaal. Een van de speerpunten
van het college van procureurs-generaal (de top van het Openbaar Ministerie) is
een harde aanpak van de verkeerscriminaliteit. ...
De snelheidsovertredingen van zijn chauffeur hadden Steenhuis’
goedkeuring. Willem D. tegen de rijksrechercheurs: ‘Hij is een echte meerijder.
Hij ziet wat er gebeurt. Hij heeft nooit aanmerkingen op mijn rijgedrag.’
De uitlatingen van Willem D. staan in een dossier van de
Rijksrecherche, waarin de Volkskrant inzage had. De Rijksrecherche onderzocht de
rol van procureur-generaal Steenhuis in de ‘spookagent-affaire’ die vorige zomer
het noorden van het land bezig hield.
In juni dwong een geheimzinnige, donkerblauwe, geblindeerde
Mercedes op de snelweg A28 automobilisten vaart te minderen door pal voor hen te
gaan rijden en af te remmen. Ook kleefde deze auto aan bumpers en reed met hoge
snelheid en blauw zwaailicht over de vluchtstrook. De chauffeur zou een
politieman zijn.
Martin Dijks, een van de automobilisten, deed als enige
aangifte. Toen bekend werd dat de Mercedes de dienstauto van Steenhuis was,
volgde een strafrechtelijk onderzoek door de Rijksrecherche.
Op basis van dat onderzoek meldde Justitie in Assen in
oktober dat niet Steenhuis betrokken was, maar diens echtgenote. Zij zat als passagiere in de auto. Chauffeur Willem D. werd voor zijn rijgedrag disciplinair
gestraft en beboet.
Dijks, een oud-politieman, kreeg argwaan toen justitie
weigerde de zaak toe te lichten en hij diende een klacht in. Die klacht wordt
deze maand behandeld.
De 48-jarige Willem D. werd in 2004 chauffeur van Dato
Steenhuis. Hij kende de procureur-generaal al van voor die tijd, toen hij
directiechauffeur was bij Internationale Chauffeur Services (ICS). ‘Bij ICS was
bekend dat Steenhuis van doorrijden houdt. De wens van de klant wordt
doorgegeven aan de chauffeur’, aldus Willem D. tegenover de Rijksrecherche.
De chauffeur woont in Den Haag, Steenhuis in het Drentse
Midlaren. Willem D. maakt duizenden kilometers om zijn baas enkele malen per
week naar zijn kantoor in Den Haag te brengen. ...
De dienstauto was ‘uit veiligheidsoverwegingen’ voorzien van
blauwe zwaailichten en een sirene. Als Steenhuis een ‘belangrijke afspraak’ had,
gingen de flitslichten aan en soms ook de sirene. Zo snelde hij over de
vluchtstrook langs de files. Dat gebeurde wekelijks, aldus Willem D.
Steenhuis gaf niet altijd letterlijk opdracht de zwaailichten
aan te zetten. ‘De boodschap was duidelijk als Steenhuis zei dat hij haast had.’
Willem D. kreeg geen opleiding om te rijden met toeters en bellen.
Willem D. zegt zich niet zich schuldig te hebben gemaakt aan
het rijgedrag waarover andere automobilisten hebben geklaagd. De Rijksrecherche
kan niets bewijzen. Vanwege ‘de gebrekkige administratieve registratie’ is
nauwelijks na te gaan waar en wanneer de dienstauto heeft gereden.
Zo signaleerde een politieagent op 24 juni de Mercedes in de
avondspits op een ‘zeer drukke’ N33 tussen Veendam en Zuidbroek. De auto had de
blauwe flitsers aan en haalde op ‘zeer gevaarlijke wijze’ in.
Willem D. ontkent op die dag in het noorden te zijn geweest.
Volgens hem kreeg de Mercedes op dat moment in Den Haag twee nieuwe banden. De
garage houdt echter vol dat de auto niet op 24 juni, maar op 17 juni is
gerepareerd. Andere informatie is er niet.
Het onderzoek van de Rijksrecherche concentreerde zich op de
aangifte van Dijks. Willem D. herinnert zich dat op 22 juni mevrouw Steenhuis
rechts achterin de auto zat. Hij reed rustig. ‘Mevrouw Steenhuis is angstig in
het verkeer. Ze schrikt als de grote wielen van vrachtwagens opduiken.’
Mevrouw Steenhuis vertelt de Rijksrecherche dat ze zich
die rit nog heel goed herinnert: ‘Het was een prachtige avond.’ Die dag was ze
met haar echtgenoot naar een receptie in Baarn geweest. Haar man bleef daar
overnachten en Willem D. bracht haar naar huis.
‘Ik ben een echte meerijder’, verklaart mevrouw Steenhuis,
‘dat is hinderlijk voor de chauffeur. Daarom ging ik links achter zijn brede rug
zitten.’ Ze vertelt met Willem D. ‘hele gesprekken’ te hebben gevoerd. Voorbij
Zwolle doezelde ze weg: ‘ik heb niets gezien of gemerkt .’
Het verhaal over het rijgedrag van Willem D. komt
procureur-generaal Steenhuis ‘onwaarschijnlijk’ voor. Hij zegt tegen de
rechercheurs hoogstens een enkele keer opdracht te hebben gegeven om een file te
passeren.
Willem D. is voor het gebruik van zwaailicht en sirene
disciplinair gestraft. Hij bestuurde immers de auto. Voor zijn rijgedrag op
22juni kreeg hij een boete van 180 euro, omdat volgens de Rijksrecherche in de
klachten ‘een kern van waarheid’ moet zitten.
Tegen de Rijksrecherche zegt Willem D. dat hij als chauffeur
weinig keus had: ‘Als je de wensen van de klant negeert, kun je beter een andere
baas zoeken.’ Volgens hem had Steenhuis na alle commotie gezegd: ‘Het moet dan
maar, 120 km per uur, ook als ik haast heb.’
Tussenstuk:
Paar pilsjes is geen probleem, en 140 moet kunnen
Procureur-generaal Dato Steenhuis baarde in 1998 opzien met zijn uitspraak dat
rijden met alcohol op geen probleem is. Mensen met een paar pilsjes op zitten
minder gespannen achter het stuur.
Een jaar eerder had hij verklaard dat wat hem betreft 's
nachts op 120-wegen best 140 kilometer per uur mag worden gereden als dat de
verkeersveiligheid niet in gevaar brengt.
Steenhuis speelde in 1998 een hoofdrol in een enorme ruzie
tussen de procureurs en de toenmalige minister Sorgdrager. Aanleiding was zijn
bij baan bij adviesbureau Bakkenist dat onderzoek deed naar de verhouding tussen
justitie, politie en gemeentebestuur in Groningen.
Red.: De laatste akte in dit toneelstuk is voorspelbaar, wie
de wereld van de top kent:
Uit:
De Volkskrant, 14-07-2006, van verslaggever Weert Schenk
Steenhuis niet vervolgd voor gevaarlijk rijgedrag
Het gerechtshof in Leeuwarden zal de inmiddels gepensioneerde procureur-generaal
Dato Steenhuis niet vervolgen voor gevaarlijk rijgedrag van diens chauffeur
vorig jaar op de A28 tussen Zwolle en Assen. Volgens het hof is niet aangetoond
dat de topman van het Openbaar Ministerie als ‘ambtelijk meerdere’ in de
dienstauto zat.
De rijksrecherche onderzocht de zaak, nadat Martin Dijks, een
oud-politieman, aangifte had gedaan. Volgens de rijksrecherche zat in dat
specifieke geval niet Steenhuis in de auto, maar diens echtgenote. De chauffeur,
Willem D, kreeg voor zijn rijgedrag een boete van 180 euro. Dijks deed hierover
zijn beklag bij het gerechtshof.
In de beschikking waarin het beklag wordt afgewezen, gaat het
hof niet in op de verklaring van de Willem D. Volgens hem gaf Steenhuis hem
geregeld opdracht 140 kilometer per uur te rijden. Als de in Drenthe woonachtige
topaanklager op tijd in Den Haag wilde zijn, gingen ze met zwaailichten, en soms
met sirene, over de vluchtstrook langs de file. Dat gebeurde wekelijks, aldus de
chauffeur.
In mei en juni vorig jaar veroorzaakte ‘een spookagent’ in
een geblindeerde Mercedes met gevaarlijk rijgedrag onrust onder weggebruikers op
de A28. Later bleek dat het de dienstauto van procureur-generaal Steenhuis
betrof. De spookagent was de 48-jarige Willem D., die een politie-uniform droeg
en een politielegitimatie bezat, maar geen agent was.
Steenhuis, die tot 1 juni procureur-generaal was en
voorzitter van het Centraal Justitieel Incassobureau, ontkende in
afscheidsinterviews bevel te hebben gegeven tot hard rijden.
Willem D. zei dat Steenhuis dat ook niet altijd expliciet
hoefde te zeggen. Hij wist dat zijn baas van doorrijden hield. ‘Als Steenhuis
zei ‘‘doe maar rustig’’, dan reed ik 130 kilometer’. Ook was de boodschap
duidelijk als Steenhuis zei haast te hebben. Dan gingen de zwaailichten aan.
Volgens Martin Dijks is de afwijzing van zijn klacht een vorm
van klassenjustitie. ‘De chauffeur wordt gestraft voor het hetgeen zijn baas
veel zwaarder moet worden aangerekend. Maar die komt er mee weg’.
Red.: Het is natuurlijk precies zoals de politieman zegt. Het
is een duidelijk geval van corruptie. Dat dit systematisch is, blijkt uit de
overeenkomstige gevallen van officier van justitie Tonino
,
en de officier en procureur in de Schiedamse moordzaak, die niet vervolgd worden
ondanks bewezen leugens, meineed, in rechtbank en gerechtshof.
Weer een poosje later vinden we uit wat de vrienden van
Steenhuis vinden van zijn gedrag:
Uit:
Volkskrant website, 11-05-2008, ANP
Omstreden oud-PG Steenhuis naar Aruba
Twee jaar na zijn pensionering in Nederland neemt Dato Steenhuis
toch weer zijn oude functie als procureur-generaal (PG) op binnen het
Koninkrijk, ditmaal op Aruba. Dat heeft de Arubaanse minister van Justitie, Rudy
Croes, bevestigd.
Steenhuis kwam in 2006 in Nederland in opspraak omdat hij zijn chauffeur zou
hebben aangezet om harder te rijden, zwaailichten en sirene aan te zetten en in
te halen via de vluchtstroken. Het gerechtshof achtte dat later niet bewezen.
Kort daarna ging Steenhuis met pensioen nadat de Tweede Kamer vond dat hij moest
opstappen.
Ook eerder in zijn carričre was de oud-PG omstreden. In 1998 werd hij
beschuldigd van belangenverstrengeling waarvoor hij een berisping kreeg. Volgens
hem zelf ging het om een ‘lullig bijbaantje’.
Red.: Waarmee nog maar eens bewezen is dat de hele top van het
Openbaar Ministerie en de omliggende justitiële organen, inclusief het
Ministerie van Justitie, zo corrupt is als de pest.
Naar Houding top III
, Sociologie lijst
,
Sociologie overzicht
, of site
home
.
|