Misdaad en maatschappij-inrichting
Het was een bekende volkswijsheid dat je op het platteland je fiets niet op
slot hoefde te zetten, toen dat in de stad allang niet meer kon. Iedereen weet
dus dat er een verband is tussen misdaad en maatschappij-inrichting. Andere
bekende uitingsvormen is het verband van misdaad met gemeenschapsgrootte (kleine
gemeenschappen hebben veel minder misdaad), tussen geografische afscheiding
(veel minder misdaad op eilanden), sociale controle (hoe hechter de gemeenschap,
hoe minder de misdaad), en verschil in rijkdom.
Het spreekt bijna vanzelf dat voor maatschappijen op nationale of globale schaal
soortgelijke relaties bestaan. Maar daar komen nog een paar relaties bij, die
meer omstreden zijn: hoe kapitalistische de maatschappij, hoe meer misdaad, en
hoe meer vrijheid, hoe meer misdaad.
Tegen de eerste uitspraak, geformuleerd als boven, zullen velen bezwaren hebben,
omdat hij in tegenspraak is met wat algemeen beschouwd wordt als een grotere
waarheid: het kapitalisme is in alle opzichten beter dan het communisme. Maar
deze bezwaren worden weerlegd door de werkelijkheid van de praktijk bij de
overgang van de van communisme naar kapitalisme in de voormalige Oostbloklanden.
Zonder uitzondering is de hoeveelheid sinds die overgang explosief toegenomen,
ongeveer in dezelfde mate als de verschillende landen meer kapitalistisch zijn
geworden. Een ander praktijkvoorbeeld vindt men op de Caribische eilanden. Het
land met veruit de minste misdaad is Cuba, het communistische land. En dit geval
kan ook los van verschillen in rijkdom gezien worden, want Haïti is armer dan
Cuba, en heeft toch veel meer misdaad.
De tweede uitspraak zal misschien nog meer bezwaren oproepen, maar is even goed
te onderbouwen. In feite kunnen alle voorbeelden uit de eerste alinea ook
samengevat worden als: hoe groter de sociale vrijheid, hoe groter de misdaad.
Maar ook in de tijd is in Nederland het verband tussen vrijheid en misdaad
waarneembaar: de toename van de misdaad sinds de oorlog is direct evenredig met
de toename van de vrijheid in die tijd
. Nu moet men altijd voorzichtig zijn met het concluderen van een oorzakelijk
verband tussen twee zaken die tegelijkertijd lijken te gebeuren, maar in dit
geval zijn de lange duur dat het verband bestaat en de mate van correlatie
tussen de veranderingen in de ene factor en die in de andere factor sterke
aanwijzingen voor een causaal verband. Dat wordt bovendien ook ondersteund door
de eerder genoemde relatie tussen de factor communisme-kapitalisme en misdaad;
met het kapitalisme neemt in de genoemde gevallen ook de vrijheid toe.
De sterke relatie tussen kapitalisme en misdaad is dus gebaseerd op twee
samenvallende factoren: het veel grotere verschil in rijkdom, en de grotere
vrijheid. Maar daar komt nog een factor bij: het kapitalisme heeft een lagere
morele standaard. Deze constatering dateert al uit de oudheid - de Grieken
hadden eenzelfde godheid voor de dieven en de handelaren, Mercurius, en de
personen van de geldwisselaar en de woekeraar worden bijna universeel als moreel
minderwaardig gezien.
Deze bevindingen leiden tot een voor de hand liggende conclusie: wie de misdaad
echt wil bestrijden, moet de maatschappij veranderen. En het verklaart ook
waarom het succes van het bestrijden van de misdaad zo weinig afhankelijk is van
de moeite die men erin steekt: het bestrijd symptomen, en niet de oorzaken.
Het hier geconstateerde leidt wat betreft de redactie niet tot de conclusie dat het
misdaad rechtvaardigt. De neiging tot misdaad is als menselijke trek
waarschijnlijk net zo verdeeld als lengte of gewicht: je hebt hele lange en hele
kort mensen, maar de meeste mensen zitten rond het gemiddelde
. En wat betreft
misdaad, of sociaal handelen: je hebt mensen die erg goed handen en mensen die
erg fout handelen, maar de meeste mensen zitten rond het gemiddelde. Misdaad is
betrekkelijk zeldzaam - het percentage van de bevolking dat echt misdadiger is,
ligt waarschijnlijk onder de vijf procent, wat statistici kennen als twee
standaard deviaties onder gemiddeld, wat het criterium is voor echt afwijkend.
Dat het in andere landen nog veel beter kan, is dus geen excuus voor de huidige
misdadiger om om relatief ongunstige omstandigheden alhier te wijzen. Misdaad
blijft een sociale en psychologische afwijking, die naar soort en ernst met
passende correctieve maatregelen tegengegaan en/of behandeld moet worden.
Naar Misdadige natuur
, Anglicisme home
, Psychologie
lijst
, Psychologie overzicht
, of site home
.
|