De misdadige natuur
Met de maatschappelijke revolutie van rond de zestiger jaren die leidde tot de
dominantie van het individualisme, is ook een discussie ontstaan over de
oorzaken van misdaden. Vroeger wist men dat wel: slechtigheid - en "Off with
his head".
In de zestiger jaren kwam de maatschappelijke verklaring in zwang:
de maatschappij was slecht, en de misdadiger slechts een onschuldige exponent
van door maatschappelijke slechtheid veroorzaakte driften. In zijn meest extreme
vorm: het bestaan van rijk en arm geeft recht op stelen - die mogelijke relatie
tussen misdaad en maatschappelijke omstandigheden wordt behandeld in een ander
artikel
.
Aan het einde van het eerste decennium van de 21ste eeuw begint een
beetje sleet te komen in dit extremisme, te beginnen met de erkenning van het
bestaan van mogelijk psychische oorzaken van misdaad binnen het individu zelf
.
Een voorloper van deze trend was de impliciete en soms expliciete
aanname dat
criminelen lijden aan een gebrek aan eigenwaarde. Tot hun verbazing hebben
onderzoekers van vooral zware misdadigers gevonden dat het omgekeerde het geval
is (onderzoek gepubliceerd in Scientific American, onbekend nummer; voor
andere bronnen, zie hier
). De
onderzochte misdadigers bleken vrijwel allemaal te lijden aan een sterk gevoel
van eigenwaarde, meestal gepaard gaande met een zwak gevoel van empathie. Het
sterke gevoel van eigenwaarde zorgt ervoor dat ze zich snel gekwetst voelen in
hun eigenwaarde, en het zwakke gevoel voor empathie maakt dat ze het gekwetst
zijn op pijnlijke wijze afreageren op medemensen
.
De onderzoekers wijzen ook op het bestaan van theorieën die stellen dat het
sterke gevoel van eigenwaarde gebaseerd op een of ander verborgen gevoel van
inferioriteit. Ook daar hebben ze onderzoek naar gedaan, maar dit hebben ze niet
terug kunnen vinden. Bovendien stellen ze dat waar dit gevoel voor inferioriteit
in het handelen en ook de onderzoekspraktijk niet merkbaar is, het het meest
zinvol is uit te gaan van datgene dat je wel kan zien.
De aanname van het bestaan van een sterk gevoel van eigenwaarde past ook
uitstekend in alle mogelijke aspecten van misdaad. Waarom wordt iemand
misdadiger? Het romantische beeld is dat van de armoedzaaier die geen geld heeft
om brood voor zijn bloedjes van kinderen te kopen. Dit beeld is in tegenspraak
met de praktijk dat misdaad in rijker wordende landen juist toeneemt in plaats
van daalt. Bovendien is er niet minder misdaad in landen als Nederland, die een
zodanig sociaal stelsel hebben dat niemand hongerende bloedjes van kinderen
hoeft te hebben.
Waar er geen materiële behoeft aan misdaad is, is er dus een psychische. Welke
deze psychische noodzaken zijn valt af te leiden aan de zaken waar de geslaagde
misdadiger zijn geld aan besteed. Dat zijn als allereerste een snelle auto, dan
een snelle boot, en dan wat burgerlijker zaken als een groot huis en dergelijke.
Maar wat ook opvalt is dat het hebben van deze zaken meestal niet genoeg is om
uit de misdaad te stappen. Meestal blijft men doorgaan met het beroep, ook al
brengt dat het risico van een snelle dood met zich mee.
De aankopen die de misdadiger doet zijn de symbolen van maatschappelijk succes
in de westerse maatschappij. De psychische behoefte van de misdadiger is dus die
van succes, en liefst maatschappelijk succes. Dat is volledig in overeenstemming
met de aanname van het sterke gevoel van eigenwaarde: dat gevoel vraagt om
erkenning als maatschappelijk geslaagd.
Maar lang niet iedereen met een sterk gevoel voor eigenwaarde en een sterke hang
naar maatschappelijk succes wordt misdadiger. Er zijn dus nog een paar factoren
bepalend in het worden van misdadiger. Al genoemd is een zwak gevoel van
empathie. Dat is niet meer dan logisch: de misdadiger moet niet beseffen dat hij
datgene wat hij zelf zo graag wil afneemt van iemand anders, waarvan hij zou
moeten denken dat die ander dat net zo graag wil. Dat laatste kan hij dus niet -
de leeuw kan geen empathie hebben voor de gazelle, want dan sterft hij van de
honger.
En een andere belangrijke factor ligt in het capaciteitenspectrum van de
misdadiger. Iemand met capaciteiten die geschikt zijn voor een geslaagd
functioneren in de gewone maatschappij heeft weinig behoefte aan een misdadige
carrière, omdat slagen op de gewone maatschappelijk manier gemakkelijker is, en
als succes beter toonbaar. De misdadiger heeft vrijwel altijd een
capaciteitenspectrum dat slecht overeen komt met dat noodzakelijk voor een
gewone maatschappelijke carrière. Een belangrijke component daarin is een
meestal niet erg hoge intelligentie, tegenwoordig een van de belangrijkste
indicatoren voor maatschappelijk succes.
Uit deze observaties zijn een aantal praktische conclusies te trekken. De meest
voor de hand liggende is dat een van de standaardbehandelingen van misdadigers:
het verbeteren van hun zelfvertrouwen, geen zin heeft. Een tweede is bij de
preventie van misdadigheid: de indicatoren zijn dus vooral een sterk gevoel van
eigenwaarde gepaard met een zwak gevoel van empathie, en dat gecombineerd met
barrières om de behoefte aan succes in de gewone maatschappij te vinden.
Deze conclusies worden bevestigd door de praktijk. De meest
socialiserende behandeling van mensen met criminele neigingen is dienstname in
het leger. Het leger werkt in
twee stappen: eerst wordt het bestaande gevoel van zelfrespect afgebroken.
Nieuwelingen wordt vrijwel alle uitingen van individualiteit verboden. Daarbij
worden ze in de groep van degenen die het proces al deel hebben doorlopen geïntegreerd.
Vervolgens wordt hun zelfvertrouwen weer opgebouwd, gebaseerd op hun
functioneren in die groep. Het best gebeurt dit natuurlijk in een omgeving waar
samenwerking noodzakelijk is en zijn vruchten direct zichtbaar afwerpt -
hiervoor pleit het Rijnlandse model voor het penitentiaire equivalent van de
zorgboerderij
:
de gevangenis-boerderij (of bouwplaats)
.
Het doel: egoïstisch
zelfvertrouwen wordt vervangen door sociaal zelfvertrouwen.
Dit voorstel voor behandeling van misdadigers is voornamelijk
effectief voor jongeren en niet al te zware gevallen. Zware misdadigers vallen
hierbuiten, en worden apart behandeld
.
Naar Goed en kwaad
,
Psychologie lijst
, Psychologie overzicht
, of site home
.
|