Bronnen bij Multiculturalisme en cultuurrelativisme: slavernij
| 5 jul.2010 |
Een van de manieren om de gelijkheid der culturen te betogen is te wijzen op
westerse fouten uit het verleden. De bekendste daarvan is de slavernij. Daarvan
wordt zelfs een hele campagne gemaakt:
Uit: De Volkskrant, 01-07-2010, van verslaggeefster Ianthe Sahadat
Interview | Stephen Small, hoogleraar Nederlands slavernijverleden
'Elk kind moet op school leren over het Nederlandse
slavernijverleden'
De tijd dat Nederland zijn kop in het zand stak als het over het
slavernijverleden ging, lijkt voorbij, zegt de kersverse hoogleraar.
Tussentitel: Voor wie was de Gouden eeuw? Niet voor de slaven
Het Nederlandse slavernijverleden wordt vandaag herdacht met de viering van
Keti Koti, Surinaams voor ‘het verbreken van de ketenen’. Precies 147 jaar
geleden, op 1 juli 1863, schafte Nederland als één van de laatste landen de
slavernij af.
De jaarlijkse herdenking krijgt van oudsher voornamelijk
aandacht in Surinaamse en Antilliaanse kring. Maar volgens de Britse
wetenschapper Stephen Small (50) vindt er een kentering plaats. Small werd deze
week benoemd tot bijzonder hoogleraar Nederlands slavernijverleden aan
Universiteit van Amsterdam. ‘Mijn benoeming is illustratief’, zegt Small een dag
voor de herdenking op een symposium van het Nederlandse slavernij-instituut
NiNsee. ‘Er is meer aandacht voor het onderwerp.’
Hij is de eerste hoogleraar in Nederland die zich met recente
uitingen van de nalatenschap van de slavernij bezig gaat houden.
Veel Surinamers en Antillianen in Nederland vinden dat er te weinig aandacht
is voor het slavernijverleden. Wat vindt u?
‘Het verschil met de Verenigde Staten is reusachtig. Maar je moet daarbij
bedenken dat 12 procent van de Amerikanen Afrikaanse roots heeft. In Nederland
is dat percentage veel kleiner. Toch wil ik graag verder uitdiepen waarom er in
de VS veel kritischer en bewuster naar het slavernijverleden wordt gekeken dan
hier. Een voorbeeld: de 17de eeuw wordt in Nederland de Gouden Eeuw genoemd.
Maar voor wie was die eeuw goud? Voor de slaven die in boten gestapeld de oceaan
overgingen?’ ...
‘Het slavernijverleden is een integraal onderdeel van de
Nederlandse geschiedenis, niet alleen van de nakomelingen van de slaven. Elk
kind moet er op school over leren, net als over de Tweede Wereldoorlog. Het
hoort bij Nederland.’
Red.: Tja, dat heb je ervan als iemand van buiten aanstelt met
bovendien een vooroordeel (Small is van halve Jamaïcaanse afkomst)... dan weet
je niet dat in Nederland het slavernijverleden uitvoering op de middelbare
school aan de orde komt. Inclusief het feit dat op het gehele Afrikaanse
continent het houden van slaven de normaalste zaak van de wereld was, en de
westerse slavenhalers niet meer waren dan vervoerders. De Afrikaanse slaven
werden door andere Afrikanen aan de kust afgeleverd, alwaar de westerse
ondernemers ze verscheepten naar de diverse delen van Amerika. Andere afnemers,
aan de andere kant van het continent, waren de Arabieren.
Eigenlijk is over de hele wereld het houden van slaven altijd
normaal geweest. Er is ook een uitzondering:
Uit:
De Volkskrant, 01-07-2010, door Piet Emmer, emeritus-hoogleraar in de
geschiedenis van de Europese expansie, Universiteit Leiden. In 2000 publiceerde
hij De Nederlandse slavenhandel 1500-1850 (de Arbeiderspers). Als Pieter
C. Emmer redigeerde hij, samen met Seymour Drescher, de pasverschenen bundel
Who Abolished Slavery? Slave Revolts and Abolitionism (New York/Oxford,
2010).
Slavernij is afgeschaft door oude, deftige, witte heren
Tussentitel: Door de afschaffing van de Atlantische slavenhandel konden
Afrikanen meer slaven kopen
Vreemd die viering van de afschaffing van de slavernij op 1 juli. Wat
herdenken we eigenlijk? Dat een klein aantal ondemocratisch gekozen, deftige en
vermogende blanke heren in Den Haag een wet hebben aangenomen, waarin werd
bepaald dat er op 1 juli 1863 een einde moest komen aan de slavernij in de
Nederlandse koloniën in West-Indië? Moet je daar een feestelijk gezicht bij
trekken?
Vandaag de dag zijn we toch van mening dat Nederland die slavernij in zijn
koloniën nooit had moeten toestaan en dat de afschaffing in 1863 rijkelijk laat
was? Bovendien hadden die witte heren bepaald dat een deel van de vrijgelaten
slaven nog eens tien jaar verplicht op de plantages moest blijven werken en dat
alleen de slaveneigenaren een vergoeding zouden krijgen van gemiddeld 300 gulden
per vrijgelaten slaaf. De slaven zelf kregen niets. Allemaal redenen om 1 juli
maar liever te vergeten.
Maar is die slavenbevrijding wel een ‘witte’ daad? Is daar niet wat aan te doen?
En ja hoor, de laatste jaren zijn er een paar studies verschenen, waarin een
politiek correcte versie van de afschaffing wordt gepresenteerd en waarin het
slavenverzet de belangrijkste oorzaak voor de beëindiging van de slavernij wordt
genoemd.
at verzet zou de slavernij zo onbeheersbaar hebben gemaakt dat slavenarbeid
onrendabel werd. Kijk maar naar de slavenopstand op Saint Domingue, het Franse
deel van het eiland Hispaniola. Daar bevrijdden de slaven zichzelf en riepen in
1804 de zwarte republiek Haïti uit. Welke slaveneigenaar kon daarna nog rustig
slapen? Niet de wet, maar het verzet had een einde gemaakt aan de slavernij.
Zo’n interpretatie geeft 1 juli een heel andere betekenis. Per slot zou 5 mei
ook met meer enthousiasme gevierd worden als Nederland zichzelf van de bezetter
had ontdaan. In dat laatste heb ik als kind trouwens vast geloofd, want in de
verhalen over de Oorlog ging het wel heel vaak over het Verzet, terwijl ik
Stalingrad en de invasie in Normandië in herinnering heb als militaire
operaties, waarbij ons land niet direct betrokken was.
Pas op school werd mij duidelijk dat de bevrijding van Nederland het resultaat
was van gebeurtenissen die zich grotendeels buiten ons land hadden afgespeeld.
En dat geldt mutatis mutandis ook voor de afschaffing van de slavernij. De these
dat de slaven zichzelf hebben bevrijd, mag dan een warm gevoel van binnen
veroorzaken, ze is met uitzondering van Haïti onjuist. ...
Toch is het slavenverzet wel degelijk van belang geweest, zij het op een heel
ander continent. Niet de slaven in de Nieuwe Wereld, maar de slaven in Afrika
hebben van dat verzet geprofiteerd. De opstanden onder de slaven aan boord van
de schepen en op de plantages hebben de kosten van de slavenhandel en de
slavernij wat verhoogd. In de Nieuwe Wereld beperkte dat de aantrekkelijkheid om
slaven te kopen enigszins en zo bleven er meer slaven in Afrika. ...
Natuurlijk zou het nog mooier zijn als er daardoor in Afrika
ook minder mensen tot slaaf zouden zijn gemaakt. Maar zo inschikkelijk is de
geschiedenis niet, want alles wijst erop dat de afschaffing van de Atlantische
slavenhandel de prijzen op de Afrikaanse slavenmarkten deed dalen en dat de
Afrikanen het zich daardoor konden veroorloven om zelf meer slaven te kopen. ...
Red.: Waarbij het ook nog zo is dat de levensstandaard van de
nakomelingen van de overscheepte Afrikanen oneindig veel hoger ligt dan die van
de thuisgebleven Afrikanen. Wat is er hier mis gegaan met de theorie van de
verscheepte Afrikaan als slachtoffer?
Wat er misgaat is dat het allemaal ideologie is. Want stel nu
is dat het daadwerkelijk alleen over culturele misstanden ging. Dan zouden alle
vormen van culturele misstanden dezelfde aandacht moeten krijgen, en dezelfde
"waardering". Maar in beide gevallen is er een sterke asymmetrie. Neem nou eens
een andere misstand:
Uit:
De Volkskrant, 01-07-2010, van verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi
'Mensenoffer heeft ook nu nog plaats'
Tentoonstelling over de Inca’s trekt een vergelijking met het heden.
Wat heeft de beeltenis van de marteldood van Jezus Christus te maken met de
Inca’s, de Zuid-Amerikaanse indianenstam die tussen 1250 en 1532 een van de
meest georganiseerde beschavingen uit de historie voortbracht?
Conservator Edward de Bock, samensteller van Inca’s, Capac
Hucha in het Wereldmuseum in Rotterdam, kent geen enkele twijfel: de religieuze
betekenis. ‘Niemand roept dat deze afbeelding wreed is. Omdat we dit tafereel
associëren met het offer door God van zijn eigen zoon. Maar zodra het over
mensenoffers bij oude beschavingen gaat, maakt dat religieuze karakter ineens
plaats voor typeringen als bloederigs en barbaars.’
Het heeft De Bock, die op zijn negende al gefascineerd raakte
door de Inca’s en hun machtige voorgangers, maar ook door de machtige rijken die
hen in het Zuid-Amerikaanse Andesgebergte voorafgingen (de eveneens in het
Wereldmuseum vertegenwoordigde Chimú, Moche, Nasca’s en Chavín) altijd geërgerd
hoe het negatieve van de mensenoffers wordt benadrukt. Terwijl uit steeds meer
vondsten volgens De Bock blijkt ‘hoe belangrijk en ook universeel’ het
mensenoffer altijd is geweest. ...
Maar wat te denken van het moderne offer, zoals beeldend
kunstenares Claudia Sola die ook op de expositie toont aan de hand van haar
korte film Hero, Princess, Prince. Jonge mannen en vrouwen worden in
soldatenuniformen gestoken, apart gezet van de burgerij en vervolgens naar Irak,
Afghanistan of andere conflictgebieden gestuurd. Ze worden met andere woorden
naar een grens van leven en dood gestuurd opdat de continuïteit van de eigen
maatschappij kan worden gewaarborgd.
Een opvallende boodschap. Maar volgens De Bock een gedrag dat
niet wezenlijk verschilt van de mensenoffers bij de Inca’s en andere
Andesculturen. Want ook zij waren heilig ervan overtuigd dat mensenoffers een
cruciale rol speelden in de instandhouding van de levenscyclus. ...
Maar het meest tot de verbeelding spreken toch de
kinderoffers van de Inca’s. Deze Capac Hucha (koninklijke plicht) was niet
alleen van religieus belang, maar ook van grote sociaal-politiek betekenis voor
de beroemde indianenstam. Door te offeren kreeg de koning kennis over heden,
verleden en toekomst. Dat slechts de volmaaktste kinderen daarvoor in aanmerking
kwamen, is volgens De Bock het zoveelste bewijs ‘dat een mensenleven echt wel
wat waard was en mensenoffers veel meer waren dan zinloos bloedvergieten’
Red.: Als culturele misstand is het mensenoffer redelijk
vergelijkbaar met slavernij. Maar het mensenoffer wordt niet bedreven door
blanken, en wel door andere culturen. Dus wordt er meteen een stuk relativerende
over gepraat. Wordt er een volstrekt absurde vergelijking gemaakt met oor;logen
als in Irak en Afghanistan, waarin het allereerste streven van vrijwel alle
betrokkenen is om zo min mogelijk slachtoffer te maken, vooral in eigen kring.
De vergelijking van de behandeling van slavernij bederven
door westerse culturen en die door niet-westerse culturen, tezamen met de
behandeling van niet-westers-cultuele missstanden als mensenoffers laat
eenduidig zien: het gaat niet niet om sociologie, maar om ideologie. En leugens
en propaganda voor "de gelijkheid der culturen".
Naar Multiculturalisme
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|