Het roofdier en het groepsdier
De parabel van Het roofdier en het groepsdier is in feite een
moderne weerslag van de twee methodes die de natuur heeft ontwikkeld om de
verhouding tussen de dieren te regelen. Het roofdier voorziet in zijn
elementaire levensbehoefte van voedsel ten koste van het leven van andere
dieren. Het kuddedier doet dat in het algemeen niet. Dit kan verder
geabstraheerd worden tot het verschil tussen een individualistische versus
een collectivistische houding ten opzichte van de wereld. En het is volkomen
duidelijk dat wat ze verder ook mogen zijn, de communistische regeringen van
het voormalige Oostblok veel collectivistischer waren dan de huidige
regeringen. In het Westen wordt dit juist ook als een groot voordeel
gepresenteerd, en gewezen op de veel grotere individuele vrijheden.
Het roofdiermodel heeft ook een aantal negatieve spirituele aspecten. De
vrijheid van het roofdier is inderdaad groter. Dat komt omdat de meeste
roofdiersoorten zich weinig gelegen hoeven te laten liggen aan soortgenoten.
Ze leven een solistisch leven, komen slechts samen voor de voortplanting. De
verklaring kan simpel zijn: bij de jacht op een enkele prooi zijn twee
roofdieren automatisch ook meteen concurrenten, en door de wapens die
roofdieren hebben zijn ze dan meteen ook gevaarlijk voor elkaar. Er zijn ook
uitzonderingen op deze regel, maar die zijn waarschijnlijk het gevolg van
verdere specialisatie en natuurlijke dwang: als het niet meer mogelijk is om
een prooi in je eentje te vangen, wordt samenwerking een noodzaak tot
overleven. Een enkele leeuw heeft weinig kans tot overleven. Maar dat bij
het samenleven in een roedel geen sprake is van een verbetering in de
spirituele houding van de leeuw blijkt uit het feit dat leeuwen actief op
zoek gaan naar de welpen van de concurrent, de cheetah, om deze te doden.
Het spirituele karakter van het roofdier wordt gedomineerd door het gegeven
dat een roofdier geen oog mag hebben voor het individu van het prooidier,
laat staan de persoon en het karakter ervan. Een roofdier heeft een
ingeboren gebrek aan empathie. Een enkele blik in de ogen van het dier zou
moeten volstaan om het bewijs hiervan te voltooien. Degenen in de
mensenmaatschappij die een puur individualistische levenswijze voorstaan
kunnen op dezelfde manier geïdentificeerd worden: kijk in hun ogen (VARA
TV Magazine, 52/53-2005, column door Midas Dekkers):
Natuurlijk is dat laatste volstrekt onjuist - Dekkers' misverstand is
veroorzaakt door het zijn van een fervente kattenliefhebber - in het
algemeen geldt dat kattenliefhebbers individualisten zijn, en
hondenliefhebbers zijn meer groepsdieren. Bij alle katten is dat roofdier
instinct nog aanwezig, bij de meeste honden niet, en bij de meeste mensen
ook niet. Maar naar gedrag kijkende zou je bijna veronderstellen dat het bij
mensen meer aanwezig is dan bij honden (natuurlijk, zou je bijna zeggen, is
ook dit inzicht besproken door de sciencefiction literatuur, zie Clifford D.
Simak, City
)
Naar Wolven en schapen
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|