Wolven en schapen
In Groep en samenleving
is het gedrag van apen en mensengroepen vergeleken. Zowel apen als mensengroepen
hebben leiders, en dus ook volgers. Maar studies van apengroepen hebben laten
zien dat het natuurlijke gevoel van eigenbelang van de leider(s) in bedwang
wordt gehouden door de anderen. Dat zorgt er voor dat de positieve aspecten van
een leiderschap: duidelijke gezagsstructuren, niet overschaduwd worden door de
negatieve aspecten van uitbuiting en machtsmisbruik. Er is dus, in tegenstelling
tot wat sommigen denken, geen direct principieel bezwaar tegen het uitoefenen
van leiding of gezag over andere mensen. Een groot orkest heeft een dirigent
nodig, die de coördinatie van allerlei gemeenschappelijke zaken verzorgt. Waar
de maatschappij een groot samenspel is, zijn er zeer vele dirigentenrollen
noodzakelijk.
Het onderscheid tussen gewoon leiding geven en het zijn van een wolf ligt bij de
overdadige geneigdheid om te profiteren van de leidersrol ten koste van anderen.
Een overzicht van de vertelde en neergeschreven historie van de mensheid laat
zien dat er gedurende die tijd een groot aantal van dit soort mensen is geweest.
Ergens in de geschiedenis van de mensheid is er dus een moment geweest waarop de
natuurlijke vorm van leiderschap is overgegaan in de wolvenvorm. Vermoedelijk
hang dit moment samen met het moment waarop de materiële welvaart van de
mensheid dusdanig groot werd dat het de moeite waard was om zo’n rol aan te
nemen. Ook in onze huidige tijd is dit verband tussen rijkdom en slecht gedrag
terug te vinden in alle landen die in korte tijd rijker zijn geworden, zoals de
voormalig communistische landen. Die laatste landen werden wel niet rijker, maar
kregen wel de beschikking over de mogelijkheden tot invoer van luxe. Prompt
ontstonden er uitbuiters en een spectaculaire toename van de criminaliteit.
Om een wolf te zijn is naast een overdadig gevoel voor eigenbelang nog een
tweede eigenschap van belang: de capaciteit om andere mensen benadelen.
Wolvigheid is een combinatie van deze twee eigenschappen waarbij alle vormen
voorkomen: er zijn ook leiders geweest die het schaden van anderen als hoogste
doel hadden.
De tegenhanger van de wolf is het schaap (of in abstractere termen: de
tegenhangers van roofdier en groepsdier
). De schapen kan men op twee manieren definiëren: de gebruikelijke definitie is
die van iedereen die geen wolf is, dat wil zeggen als een tweedeling. Hier wordt
het schaap gebruikt als tegenhanger van de wolf aan het andere extreem van het
spectrum, dat wil zeggen als de mens die op zich op overdadige wijze
ondergeschikt maakt aan de wolven. Een archetypisch schaap is kruidenier
Grootgrut uit de Heer Bommel verhalen van Marten Toonder
. Grootgrut is
overdreven onderdanig aan iedereen, en alle min of meer machtigen in het
bijzonder.
De huidige westerse maatschappij onderscheid zich van voorgaande maatschappijen,
en niet-westerse maatschappijen nu, in dat de het aantal wolven niet beperkt is
tot een of een enkele, maar uitgebreid is tot een hele klasse. De oude situatie
kan men nog waarnemen in veel Afrikaanse landen. Als een of andere militair de
macht is dat meestal als primus inter paris van een groep opstandelingen. Binnen
korte tijd ontwikkelt vrijwel al die figuren zich tot alleenheersende dictators
en usurpators van de ergste soort. Een illustratieve bijkomstigheid is dat ze
zich fysiek vaak ontwikkelen van het slanke en vitale soort in uniform tot
vadsige patser met een overdaad aan gouden sieraden en gewaden.
De westerse wolvenklasse onderscheidt zich qua patserigheid steeds minder van
zijn archaïsche tegenhangers. Om deze positie te rechtvaardigen zijn hier nog
wel andere instrumenten nodig. Waar de Afrikaanse usurpator zich over niets
hoeft te verantwoorden, is dit in het westen
(nog) wel het geval. Dat
verantwoorden heeft twee hoofdvarianten. De eerste is een beroep op het
natuurlijke analogon: het recht van de sterkste, of the survival of the fittest;
dit argument wordt hier
verder geanalyseerd. De
tweede hoofdvariant is het wijzen op hun bovenmatige en onmisbare bijdrage aan
de maatschappij, waarop hier
verder wordt ingegaan.
Het wolf en schaap dilemma is een uitwas van de spanning in de natuurlijke
omgang tussen individuen, hier omschreven als die tussen competitie en samen
samenwerking. Daarmee gaan we hier
verder.
Naar Competitie en
samenwerking
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|