Sociologische begrippen: cultuurverschillen
Het bestaan van zoiets als een blinde vlek van zowel een wetenschappelijke
discipline of een maatschappij als geheel voor iets dat zich in de werkelijkheid
afspeelt, wordt meestal pas duidelijk als er één van andere min of meer er buiten
staande "waarnemer" komt, die, meestal onbedoeld, het verschijnsel blootlegt.
Hier een voorbeeld voor het geval van culturele niveauverschillen (de Volkskrant,
28-09-2012, door Rob Gollin):
De filosofie wordt geacht die discipline te zijn
die de resultaten van de meer specifieke wetenschappelijke disciplines zoals
sociologie en psychologie bij elkaar neemt, en daar meer algemene patronen in
ziet. Zoals men het hier heeft over de sociologie, en meer specifiek het
populisme.
Dit is de theorie. In de werkelijkheid is de huidige
filosofie verworden tot een meer abstracte formulering van ideologieën die
stammen uit de sociologie, en die grotendeels vallen onder de
politieke-correctheid
.
Met als meest opvallende voorbeeld dat van Rob Riemen met zijn succesvolle Nexus
Instituut, die zich op de media geworpen heeft met een campagne stellende dat
Geert Wilders een fascist is. Met steun van een groot deel van de intellectuele
elite.
Bovenstaande beschrijving, die van dit patroon afwijkt, is
een sterke en er sterk uitspringende uitzondering. Die ook nog niet helemaal
uitgeschreven is. Hier dat verdere uitschrijven, met wat correcties:
Het is volstrekte onzin. Juist de verschillen doen ertoe. Daarop is het
waarnemingsstelsel gebaseerd. Het is niet ene ideaalbeeld, maar een ideologie.
En geen enkele ideologie is ideaal - als regel zijn ideologieën een gruwel
. Het wordt niet vermeld, omdat filosofen meestal zelf ook tot aan hun schouders
in de modderpoel van ideologieën staan.
Dit (een liedje in het populaire genre) staat voor de propaganda die door de
politieke, bestuurlijke, intellectuele en kunstzinnige elite gevoerd is - hier
dus het kunstzinnige deel.
Nee, de werkelijkheid was altijd al anders. Er bestaat geen multiculturele
samenleving in de zin als men dit gewoonlijk bedoeld: het mengen van culturen,
maar er bestaan achterlopende culturen in Nederland, die problemen veroorzaken.
Wat weerbarstig is, is de elite, die dit hardnekkig blijft ontkennen. Met als
enige verandering dat er de laatste twee jaar iets minder hardnekkig wordt.
Klopt. Waarbij die confrontaties volstrekt eenzijdig zijn: het zijn de
achterlijke aspecten van de "andere" culturen die botsen met de onze.
Onjuist. Het gaat hier niet om 'de egalitaire samenleving', maar om de "alle
culturen zijn gelijk"-samenleving. De term 'egalitair' slaat op
klasse-verschillen, terwijl het gaat om cultuurverschillen.
Dus niet de egalitaire samenleving is een mislukking gebleken, maar de "alle
culturen zijn gelijk"-samenleving is een mislukking gebleken. De term
'populisme' slaat op die mensen die dit geconstateerd hebben en constateren, en
het gebruik van die term, die een negatieve bijklank heeft, wijst op de
weerbarstigheid van de elite om dit te erkennen
De aanvechtbaarheid van de aangedragen oplossing is als zodanig geformuleerd
een onjuiste bewering, tenzij gespecificeerd wordt om welke oplossingen het
gaat, en waarom deze meeraanvechtbaar zijn dan het niets-doen of de oplossingen
van de politiek-correcten.
Niet het populisme is de kwaal, maar het elitarisme, de politieke-correctheid
van de elite. Wat in opgekomen is geen populisme, maar de mening van de
meerderheid van de bevolking. En er is een betere oplossing: dat de bestuurlijke
elite haar eenzijdige focus op het eigenbelang aflegt, en meer de mening van de
hele bevolking gaat vertegenwoordigen.
Klopt.
Letterlijk genomen juist: het zou moeten gaan over de achterlijkheid van die
culturen, dat die achterlijkheden op geen enkele manier toegelaten of bevorderd
zouden moeten worden, en dat met name een beleid van evenredige
vertegenwoordiging met alle kracht voorkomen en bestreden moet worden. Maar dat
kan je allemaal samenvatten onder 'hoofddoekje' of 'boerka'.
Dat laatste klopt dus weer. Hoofddoekje of boerka is het teken daarvan. Het
bestrijden van het praten over hoofddoekje of boerka voorkomt dat het gaat over
waar het werkelijk om gaat: het bestrijden en isoleren van achterlijkheden. Wat,
tezamen met de propaganda voor "alle culturen zijn gelijk", leidt tot dit:
Dat gevaar is dus het gevolg van bestaande achterlijkheden in cultuur en de
daaruit voortkomende maatschappelijke achterstanden, in combinatie met de
propaganda die ze horen dat ze gelijk zijn.
Het bovenstaande stuk is, zoals al geconstateerd, een enorme
uitzondering. Die dan ook alleen in een specialistisch blad heeft kunnen
verschijnen. En wat we bij de analyse ervan dus zien, is dat het nog steeds voor
ongeveer de helft de werkelijkheid verhult. Zo hardnekkig is dus de ideologie en
de politieke correctheid. In dit geval van de "alle culturen zijn gelijk" mythe.
Door dit en soortgelijke verhalen kan de indruk ontstaan dat
de factor "immigratie naar Nederland" hier een rol speelt. Dat is
onjuist. Het gaat enkel en alleen om de cultuurverschillen. Zoals bewezen
wordt door de volgende bron, waarin er geen sprake is van migratie naar
Nederland, maar de verschijnselen van de confrontatie tussen ongelijke
culturen precies hetzelfde zijn (de Volkskrant, 19-10-2012, door Peter Giesen):
Deze koppen zeggen in feite al genoeg. Nog wat meer detail:
Oftewel: Nederland heeft een poging gedaan voor Curaçaos zelfbestuur, door ze
met en schone lei te laten beginnen. Het resultaat staat er.
Dat laatste is natuurlijk onzin van het zuiverste water: als één partij recht
heeft op zelfbeschikking, heeft de andere dat ook.
Natuurlijk is dit materialistische argument slechts verhulling. Het gaat om
de culturele verschillen die erachter zitten. Curaçaoënaars zijn creolen die
zichzelf niet kunnen besturen. Met Aruba, geen creolen, is dit allemaal prima
gegaan. Die kunnen zichzelf wel besturen, en zijn ook materieel zelfstandig. Het
trouwens opvallend dat in dit stuk het woord "Aruba totaal niet voorkomt.
Onbewust of bewust heeft men beseft wat dit betekent: het probleem is cultureel
en etnisch.
Dit is eenzelfde soort Catch-22 als de multiculturalisten in Nederland
zitten: ze beweren dat de allochtone culturen gelijkwaardig zijn, en ze beweren
dat de allochtone immigranten steun nodig hebben.
En eenzelfde soort Catch-22 waar de niet-westerse culturen in
zitten:
En alle versies van de Catch-22 hebben dus eenzelfde achtergrond: het
(voorlopig) onoverbrugbare verschil tussen de betrokken culturen.
En dat dat zijn precies dezelfde Catch-22's als die rond de
allochtone immigranten in Nederland. Wat dus niets met immigratie te maken
heeft, maar met culturele verschillen. Culturele niveauverschillen. Culturele
achterlijkheid in zaken als kunnen besturen, organiseren enzovoort.
Kijk er eens ... Het is natuurlijk buiten de actualiteit, en buiten de
maatschappelijke discussie, maar hier wordt er dan dan toch een duidelijk
verhaal verteld (de Volkskrant, 23-10-2012, door Kevin Toma):
En zo is het inderdaad gebeurt. De mensen hebben
deels overleefd, maar de beschaving is gestorven. Net als die van de moslims, de
negers enzovoort zal sterven. En de pijn die dat met zich meebrengt, is op zijn
minst potentieel gevaarlijk.
Naar Sociologische krachten
, of site home
.
|