Bronnen bij Solidariteit: parasitisme
|
6 jul.2011 |
De schadelijkheid van parasitair gedrag voor de solidariteit en de maatschappij
in het algemeen is een zodanig bekend verschijnsel, dat het nauwelijks
toelichting behoeft. Er is een niet al te grote groep die uit uit eienaleng en
andere vormen van slechtheid wenst te ontkennen, maar die groep, bestaande uit
habituele misdadigers met blauw en wit boord en rechtse ideologen, is de moeite
van het adresseren niet waard, daar alleen de dood ze kan verlossen van hun
wanstaltige geest. Maar als het een keer wordt opgeschreven blijkt hoe veel die
misdadigers en rechtse ideologen in de melk te brokkelen hebben:
Uit: De Volkskrant, 06-07-2011, door Jacques Monasch
Parasitair gedrag schaadt ons allen
Instellingen en personen maken gebruik van voorzieningen die niet voor hen
zijn bedoeld, en tasten daarmee de fundamenten aan van de solidaire samenleving.
Jacques Monasch | De auteur is lid van de Tweede Kamer voor de PvdA. Hij
mist in onze samenleving de zelfdiscipline en de strengheid die nodig zijn om de
collectieve voorzieningen te kunnen handhaven.
Lifters langs de uitvalswegen van onze steden zie je niet veel meer. In een
andere, dit keer onprettige, gedaante duikt het liftgedrag steeds vaker de kop
op. Banken, kinderopvangbureautjes, regeringen en ook burgers profiteren van tal
van voorzieningen die niet voor hen zijn bedoeld. Dit bonte gezelschap lifters
of freeriders heeft een gezamenlijk kenmerk: ze leggen de rekening van
hun gedrag bij een ander en ondermijnen daarmee de cohesie van lokale, nationale
en internationale gemeenschappen.
In Nederland hebben zoveel landgenoten via de bijzondere
ziektekostenregeling een beroep gedaan op de overheid dat het aantal van 6
miljoen gebruikers te ongeloofwaardig en het gebruik te luxueus was om de
regeling in stand te houden. De kinderopvang kende zoveel schimmige
tussenbureaus die exact wisten waar Abraham de mosterd wist te halen dat de
regeling financieel implodeerde. Zelfs de informele solidariteit van opa en oma
werd gecommercialiseerd. ...
Red.: Slechte voorbeelden om mee te beginnen. Het grootste
deel van deze mensen hebben het gedrag van degenen die boven hen staan
gekopieerd.
|
De economische crisis laat zien dat het parasitaire freerider-gedrag
tot in de top van de vrije markt is doorgedrongen. Deregulering en het
streven naar maximale winsten leidden tot onverantwoorde financiële
producten en beleggingen. Hoe kleiner de verantwoordelijkheid, hoe
ondoorzichtiger de credit default swaps, hoe groter het risico,
hoe hoger de bonus. Dat alles in de wetenschap dat aan het einde van de
dag de overheid en dus de belastingbetaler opdraait voor de rekening.
Een openeinderekening zonder dat daar zeggenschap over de beslissingen
van financiële instellingen in de toekomst tegenover staat. In welk
casino mag je vrij pokeren, krijg je bij verlies alles terug en mag je
bij winst alles houden? Zo'n casino heet een systeembank. |
Dit zijn den hoofdschuldigen, tezamen met hun oude kornuiten aan de top vann
het bedrijflsveen, en steeds meer van de lagen daar direct onder. De rot is
ingetreden van boven. Met het voorspelbare reultaat:
|
Freeriders zijn lange tijd geaccepteerd. Hun gedrag was te
irrelevant om de gemeenschap te kunnen beroeren. Gereguleerde banken en
ingetogen bestuurders overzagen hun verantwoordelijkheid. In
internationaal verband zagen machtige landen een hoger belang als
'Europese eenwording' of 'de democratie verdedigen in een voormalig
kolonelsregime', en dus betaalden we de kosten om ze binnen het systeem
te krijgen of te houden.
Langzaam maar zeker heeft het gedrag van die vele freeriders
de nationale en Europese gemeenschap ge-erodeerd. Zeker nu de betalers,
veelal de middengroepen, relatief minder profiteren van de overheid. De
bonus en de bijstand gaan aan hen voorbij. Het appèl op solidariteit,
vrijheid, internationale samenwerking of zelfs 'het eigen belang' dat de
koopman en de dominee in Nederland in het midden van de kerk bij elkaar
bracht, heeft aan kracht verloren. |
Waarna er ee naieve opmerking violgt:
|
Veel politici en bestuurders beseffen onvoldoende dat we als
gemeenschap een bindend contract met elkaar hebben gesloten. |
Politici en bestuurders behoren tot die lagen die mede gecorrumpeerd zijn, en
tevens tot de eersten in dit proces van rotting.
|
In onze sociaal-economische gemeenschap betalen we met elkaar
premies en belastingen. Mits goed uitgevoerd en gehandhaafd is dit
contract uiterst lucratief voor verreweg de meeste burgers. Je krijgt er
goed onderwijs voor, een veilige straat, goede zorg, betaalbare
woningen, bijstand en reactivering bij werkeloosheid. Hoogwaardige
gezamenlijke voorzieningen en risicospreiding vormen de pijlers van ons
maatschappelijk contract. |
Klopt. Maar ook kostbare pijlers, en pijlers die zorgen voor een redelijke
nivellering in de maatschappij. Reden om het op alle mogelijke manieren proberen
af te breken:
|
Het toezicht op de naleving van dit maatschappelijke contract is
cruciaal. In een anonieme post-moderne gemeenschap is dat tevens zijn
achilleshiel. De morele kracht van een gemeenschap waarin iedereen
elkaar kent en zonodig corrigerend optreedt, ontbreekt in een anoniem
arrangement. Anonimiteit versterkt daarmee freerider-gedrag en vraagt
daarom des te dringender om deskundige, strenge en betrouwbare hoeders
van ons contract. In die gemeenschap passen geen bonussen, luxe
kantoorgebouwen of buitensporige salarissen.
De gemeenschap gaat verloren als de toezichthouder, lees de
bestuurder, zelf een freerider is geworden. Anonimiteit verlangt
evenzeer begrenzing. ... |
De conclusie:
|
Het vertrouwen in de handhaving en de reikwijdte van ons
maatschappelijk contract is geschonden. Om die reden is een herijking
van de solidariteit noodzakelijk. Nationale en internationale
gemeenschappen hebben toekomst als ze bereid zijn het contract binnen de
gemeenschap weer centraal te stellen. |
En hoe het dus hoogstwaarschijnlijk niet gaat werken:
|
Dat begint met een krachtig moreel besef bij leiders die er op
moeten toezien dat de voorzieningen die door de burgers worden
gefinancierd ook worden gewaarborgd. Wie aan zo'n gemeenschap kan en wil
meedoen, zal zich moeten aansluiten bij de eisen van die gemeenschap. Op
straffe van uitsluiting of gedwongen deelname. |
Monasch vergeet hier de historisch meest voorkomende oplossing voor amorele
leiding te noemen. De oplossing waarin lantarenpalen, hangende touwen, en
vallende messen voorkomen ...
Overigens vergeet een andere belangrijke bron van
ondermijning van onze solidariteit en van parasitisme (of mag of kan deze niet
noemen): de allochtone immigranten
.
Naar Solidariteit
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|