Bronnen bij Westerse cultuur: bestuur, kwaliteit
De gezagsverhoudingen binnen de cultuur bepalen in hoge mate de waarde van
de cultuur. Voorbeelden vanuit het negatieve zijn natuurlijk het
makkelijkst. Van onderstaande artikel zeggen de koppen al genoeg (de Volkskrant, 31-07-2010, door Noël van Bemmel):
Dit kan zonder omhaal veralgemeniseerd worden,
tot in Nederland aan toe: de kern zit in de kwaliteit van bestuur. Relatief, ten
opzichte van Uruzgan en dergelijke, is dat goed. Absoluut, naar slechts een heel
beperkt zicht op hoe het zou kunnen en moeten, is het, populair gezegd,
waardeloos.
Ergens in de jaren zestig en
zeventig begon Japan aan een enorme economische opmars, die aanleiding gaf
tot een stroom van artikelen met de boodschap dat Japan de wereld zou
overnemen. Ergens eind jaren tachtig of begin jaren negentig kwam die opmars
krakend tot stilstand, aanvankelijk door een (lichtere) bankencrisis. Sinds
die tijd staat Japan min of meer stil - tot verbazing van velen. Hier is de
verklaring (Volkskrant.nl, 09-03-2012, AP):
Niet expliciet vermeld maar zonder meer
hieruit af te leiden: "... en het gebrek aan initiatief en de capaciteit tot
zelfstandig handelen als de gezagslijnen verbroken zijn". Kijk maar:
Maar ook hier in Nederland heeft men dit niet door. In de schriftelijke
versie van dit artikel gaat het voornamelijk over de gevolgen wat betreft
het vertrouwen in kernenergie (de Volkskrant, 10-03-2012, door Cor Speksnijder):
Met pas aan het einde deze passages:
Wat slechts een reflectie van de onderliggende culturele verhoudingen,
natuurlijk. Ook uit het als tussenstuk bijgevoegde website artikel beweegt van
het culturele basisprobleem vandaan:
Maar de meest illustratieve gebeurtenis werd slechts vermeld op televisie, in
een reportage over een school waarvan enkele tientallen kinderen waren
omgekomen. De staf van de school had een half uur overlegd over wat te doen,
nadat de het tsunami-alarm was afgegaan. Want dat is niet het probleem: zolang
alles normaal gaat, kunnen Japanners prima organiseren. In plaats van de berg
op, had men uiteindelijk gekozen voor een viaduct, waar de groep vanaf werd
gespoeld. Een vader wilde geen geld of iets dergelijks, maar wel graag een
verklaring en een excuus. Maar verklaring en excuus van leiders komen in deze
cultuur ook slechts in twee vormen: of geheel niet, of in de vorm van een diepe
vernedering (ook op televisie te zien geweest, waarin directeuren van de
centrale-eigenaar, Tepco, een vernederend optreden maakte in een gymzaal vol
vluchtelingen. De diepste vernedering: de vluchtelingen erkenden de aanwezigheid
van de hoogwaardigheidsbekleders slechts terloops, en maakten geen diepe
buiging. Zoals dat allemaal hartstikke verplicht is, in normale omstandigheden).
Het is beslist niet alleen Japan (Volkskrant.nl,
20-04-2014, ANP):
Oftewel: de radeloosheid en besluiteloosheid
was totaal.
Ook in China vindt je dergelijke toestanden (de Volkskrant, 14-03-2012, van verslaggever Jonathan Witteman):
De bekende gezagsverhoudingen van voor de
Verlichting, en de verdere ontwikkeling van de moderne westerse
maatschappij.
Het volgende bericht was de inspiratie voor een meetbare en objectieve
maatstaf voor de kwaliteit van bestuur (de Volkskrant, 25-06-2013, van correspondent Peter Giesen):
Die maatstaf dus zijnde hoeveel
de bestuurders, politici in dit geval, verdienen ten opzichte van zij die ze
besturen: burgers of werkvloer. Hoe groter het verschil, hoe slechter de
kwaliteit van bestuur. Waarvoor er natuurlijk ook andere factoren zijn, maar
dit is vermoedelijk de meest betrouwbare.
Naar Westerse cultuur
, of
site home .
|