Bronnen bij Westerse cultuur: opvoeding
De beschrijving van de werking van maatschappij en cultuur zoals ondernomen
op deze website, gebeurt in eerste instantie aan de hand van signalen uit de
praktijk. Daarbij was uitgegaan van het idee dat daarmee automatische de
belangrijkste zaken ook redelijkerwijs het eerste aan bod zouden komen.
Waarin de veronderstelling zit dat de belangrijkste zaken ook het meest aan
bod komen. Als regel ging dit redelijk op, maar met
opmerkelijke uitzonderingen. Een daarvan is de hier behandelde: de faktor
"opvoeding". De mogelijke verklaring voor dit specifieke geval is dat het zo
allesomvattend is, dat het niet opviel als onderscheidende faktor. Het
doorbreken daarvan kwam door het eerste geval, voor zover bekend bij deze
redactie, van een wat wijder verspreide discussie over opvoeden in
internationale context. Naar aanleiding van een artikel in Volkskrant
Magazine over het Surinaamse opvoeden, en de positieve waarden ervan
(Volkskrant Magazine, 30-05-2015, door Sheila Sitalsing):
Maar dus vaak ook niet.
Enzovoort. Een artikel in Volkskrant Magzine is vrij lang.
Deze zaak heeft meerdere aspecten. In de discussies gaat het
voornamelijk over het gezagsbegrip, zoals ook boven. Het is mogelijkerwijs
niet het belangrijkste, maar daarover later meer. Eerst dat gezag
(de Volkskrant, 02-06-2015, door Harvey Sandriman):
En aan de andere kant (de Volkskrant,, 04-06-2015 ingezonden brief van Patricia Wijntuin, Utrecht):
Hm ... Er is kennelijk wel besef van enig verschil in resultaat.
Een misverstand: in Nederland was wel een strengere opvoedstijl dan nu,
maar niets dat lijkt op de Surinaamse gedoe. Maar dat weet mevrouw Wijntuin
natuurlijk niet. Toen zat ze nog in Suriname.
Het essentiële verschil met het verhaal van Sandriman: zijn verhaal is dat
geboren uit ervaring met groepen - dat van mevrouw Wijntuin is één
particulier geval. Haar reactie lijkt voornmalijk geïnspireerd door
culturele trots:
En weinig oog voor de sociologische realiteit (zie ook de titel van haar
onderzoeksonderwerp: 'De kracht van achterstandswijken; een onderzoek
naar de ruimtelijke bindingen van Marokaans-Nederlandse jongeren in
achterstandswijken' - de bekende multiculterele ontkenningsriedels).
Zoals al angegeven hadden de meeste reacties een afkeurende inhoud -
hier nog een gematigde
(de Volkskrant, 06-06-2015, ingezonden brief van Saskia Henderson, Duivendrecht):
Vermoedelijk de beste benadering - met een uitkomst
leunend naar de Nederlandse kant. Maar de
gezagsdiscussie werd beslist door deze reactie
(de Volkskrant, 06-06-2015, ingezonden brief van Jehanne van Woerkom, Bussum):
Einde discussie (dit was ook de
reacti die deze redactie wakker maakte, enm leidde tot het maken van deze
verzameling). In feite komt hier de denkmethode van de extremen
langs: kijk hoe de extremen uitwerken
en interpoleer daartussen naar de gewenste mix. Waarbij een korte
vergelijking van de toestanden in de "autoritaire werelden" zoals die van de
creolen en de islam met die in het westen meteen de uitslag geeft. Of het
gegeven dat zij met hun sociaal-culturele rotzooi naar hier komen, en niet
andersom. Dit wat betreft het gezags-aspect. Maar
mogelijk belangrijker is het intellectuele. Dat van de ontwikkeling van de
denkende en zoekende geest. Want wie alles moet aanvaarden op gezag, leert
niet zelf redereneren vanuit de dagelijkse ervaringen. Hij volgt slechts
regeltjes. Wat een automaat en een computer ook kunnen - regeltjes volgen.
Maar die kunnen dan ook niets (inetellectueel, wetenschappelijk, technisch)
zelf bedenken. Net als creolen. (En moslims).
Reageerder Sandriman had dat ook door:
Met als resultaat:
Waarna het lijstje volgt van Surinaamse scores op deze gebieden, met deze
als kenmerkend voor dit aspect van de discussie:
Dodelijk voor je kans als cultuur om mee te gaan met de ontwikkelingen
die plaatsvinden in de westerse cultuur.
Naar Westerse cultuur
,
of site home
.
|