Bronnen bij Westerse cultuur: religie en onderwijs
Een veelal vergeten aspect van religie is haar stille strijd tegen
opleiding en school.. De achtergrond van die strijd is simpel: naarmate
mensen beter opgeleid zijn, zijn ze minder religieus. Opleiding gaat uit van
de mogelijkheden van de mens om zijn zichzelf en zijn eigen omgeving te
verbeteren, en dat dat staat haaks op het idee dat de wereld een door god
gegeven zaak is. Opleiding en scholing zijn humanistische ideeën, die
slechts met veel wringen zodanig in de buurt van religie te krijgen zijn dat
de opleiding niet meer dan oppervlakkige schade krijgt. Zelfs in op het
Europese continent gelegen landen gaat dit hopeloos mis
(de Volkskrant, 14-03-2011, van correspondent Jan Hunin):
In een land als Polen zal het weinig beter
zijn. En, weinig verwonderlijk: zowel Polen als Roemenie behoren tot de
achterlijkste en corrupte landen in Europa, en ook met de meeste
arbeidsmigranten. En in het geval van Roemenië; ook export van criminelen. Niet
dat de religie dit direct veroorzaakt, maar wel indirect: via de slechte
opleiding.
Een voorbeeld van de schuring tussen religie en opleiding uit Nederland.
Het stuk draagt als auteursnaam: "Marja van Bijsterveldt, minister van
Onderwijs", hetgeen betekent dat het stuk grotendeels geschreven is door een
beleidsambtenaar, met wat correcties en toegevingen van de minister. Die van
CDA-huize is (de Volkskrant, 07-09-2011,door Marja van Bijsterveldt,
minister van Onderwijs):
Enzovoort. Het stuk van de ambtenaar, vol goede
bedoelingen en/of vrome wensen., natuurlijk.
En hier de passage van de CDA-minister:
Je reinste flauwekul, natuurlijk dat bijzondere scholen, wat praktisch wil
zeggen: religieuze scholen, een extra bijdrage leveren of zouden moeten leveren
aan vorming. het tegendeel is het geval. vorming betekent kennis nemen van veel
opvattingen en daar de beste uit kiezen. Religieuze vorming bestaat uit het
onderwijzen van het dogma van der religie, en te leren dat niet ter sprake te
stellen.
De basis van het probleem wordt geformuleerd in deze reactie
(de Volkskrant, 10-09-2011, ingezonden brief van Bert-Jan Kollmer, Almere,
directeur Vereniging Openbaar Onderwijs):
Dat laatste is dus nog sterker: het kan
eigenlijk níet vanuit een leidende levensbeschouwelijke opvatting, dat wil
zeggen: religie.
Naar Westerse cultuur
, of
site home
.
|