|
Enrico schreef op 24-02-2009 16:24
Mevrouwtje Dahan,
Een LEUGEN is een bewering die met OPZET in strijd is met de WAARHEID.
ML schreef op 24-02-2009 16:27
Heerlijk voorbeeld van inductie. Zo komen we er wel met z'n allen inderdaad.
herman schreef op 24-02-2009 16:33
het stereotype beeld van "tokkie" hollanders die discrimineren weer feilloos
vastgelegd. Lijkt veel op de Amsterdamse schoolfolder tegen discriminatie. Ook
een lagere sociale klasse die zou discrimineren....
Ik ga er vanuit dat deze scene werkelijk heeft plaats
gevonden en vind het triest dat het voorvalt. Maar volgens mij is deze scene
geen algemeen beeld in Nederland.
Stamppot is overigens ook niet de beste keuze, de nederlandse
keuken is inderdaad niet echt hoogdravend. Om echt goed te eten moet je bij onze
zuiderburen zijn.
Maar net zo stereotype als sommigen over Marokkanen denken
worden hier Hollanders neer gezet. Te kort door de bocht.
Pieter schreef op 24-02-2009 16:43
Jezus Sabra, kun je niet een keer een verhaal schrijven waarin je niet een
situatie vol vooroordelen verzint. Niemand hier die je nog serieus neemt...
Adrie schreef op 24-02-2009 16:48
De medewerker van het kantoor naast me stond nog te trillen op zijn benen. De
Marokkaanse jongeman had hem al eens bedreigd, maar nu was het erger.
M. had twee vrienden meegenomen en eiste op hoge toon geld.
De mederwerker vertelde dat hij geen geld had en dat de baas maandag op kantoor
zou komen.
Terwijl een van de ongure types die M. had meegenomen de medewerker bij zijn
keel greep doorzocht M. het kantoor. Door ingrijpen van buren was de politie
snel ter plaatse en werd M. afgevoerd naar het bureau.
De aangifte is nog in behandeling en ik heb de poltiie
gevraagd of ze er begrip voor hadden als ik volgende keer te hulp zou schieten
met een honkbalknuppel. Dat werd me afgeraden omdat M. ook bij de politie bekend
stond als vuurwapengevaarlijk.
Frustratie en confrontatie, recht uit het hart. De medewerker
verstoord tijdens zijn werkzaamheden, en M. uit Marokko verstoord tijdens zijn
inval met geweld. Ik wilde de Marokkanse prachtboy toespreken op zijn
gewelddadig optreden en de medewerker kalmeren in zijn angst. Maar ik kon geen
woord uitbrengen. Het enige wat ik kon doen is een hap van mijn eten nemen. Na
een paar happen gaf ik het op. Ik vind couscous écht niet lekker.
Dit verhaal is van A to Z verifieerbaar en waar gebeurd,
behalve dan die oppmerking over de couscous.
jantje schreef op 24-02-2009 16:59
Ga eens ergens anders eten, Miepie...........
Adrie schreef op 24-02-2009 17:05
De manier waarop de dochter van het PvdA kamerlid Katja Arib het integratiedrama
beschrijft is volgens mij kenmerkend voor het slachtofferdenken van de
Marokkaanse gemeenschap. Alsof Marokkaanse jonge manne zich nooit hufterig
gedragen. Wellicht had die eigenaar ook slechte ervaringen met dergelijke
jongemannen, gezien hun gedrag in het algemeen zou me dat niet verbazen.
Voor je zo'n verhaal als voorbeeld wilt noemen moet je wel
alle feiten verifieren.
Ethereal schreef op 24-02-2009 17:52
In dit stuk is het enige interessante en nuttige info dat als je in de gelukkige
positie mocht verkeren om met Sabra Dahhan uit eten te mogen dat je dan GEEN
stamppotten moet gaan voorschotelen.
De rest is zo stigmatiserend als wat, zit vol met valkuilen
die je onder het genot van een etentje met zijn tweeen moet bevechten, en niet
publiekelijk.
Dit is eng, gaat geen gewoonte worden neem ik aan?
Hannes Minkema schreef op 24-02-2009 18:00
Wat is er precies discriminerend aan de houding van de cafébaas? Op grond
waarvan weet Dahhan zo zeker dat de cafébaas niet precies hetzelfde gezegd zou
hebben tegen twee niet-Marokkaanse jongens?
Punt is: dat weet Dahhan niet. Het zit in haar hoofd. Een
blanke die twee Marokkaanse jongens tot de orde roept, die *moet* wel
discrimineren. De wereld zit bij Dahhan heel overzichtelijk in elkaar.
Em-ma schreef op 24-02-2009 18:11
Wat een belachelijk verhaal! U moet ook geen stamppot andijvie eten in een cafe
waar gerookt wordt. Stamppot rauwe andijvie moet je thuis klaarmaken. Lekker met
spekjes (HARAM hoor) Of naar de Keuken van 1870. Spuistraat 4 Amsterdam.
Verrukkelijke stamppotten. Er wordt niet gerookt. Wel hard gewerkt.
Ber Habets schreef op 24-02-2009 18:16
De stukjes van Dahhan kan men in principe altijd als volgt samenvatten:
a) Nederlanders zijn racistische, onbeschaafde boerenkinkels die maar niet de
schoonheid willen inzien van die rijke islamitische cultuur.
b) Deze racistische, onbeschaafde boerenkinkels zijn schuld aan de
achterstandspositie van moslims omdat ze maar niet de schoonheid willen inzien
van die rijke islamitische cultuur.
Amber schreef op 24-02-2009 18:22
U hebt een gigantische grote duim juffrouw.
Gewoon lekker door blijven zuigen zou ik zeggen.
Het brengt immers brood/stamppot op de plank.
TAFNAW schreef op 24-02-2009 18:24
" Bij binnenkomst werden we bijna omver werden geblazen door sigarettenrook"
"Wij waren de enige klanten. "
Was er net een buslading verstokte rokers weggegaan?
Als je nu echt niets beters weet te verzinnen eh schrijven
dan mag je het wat mij betreft laten.
Enrico schreef op 24-02-2009 18:41
Mevrouwtje Dahhan een flut columniste, is de dochter van PvdA Kamerlid Khadija
Arib, de partij die de integratie om zeep heeft geholpen. Sabra, de
voorvechtster van het allochtone smaldeel VK columnisten die voornamelijk om hun
exotisme zijn uitverkoren, trakteert ons ook deze week weer op nieuwe
"dieptepunten" uit haar zielige leventje.
In afwachting van haar doorbraak, mag u binnenkort haar uitzonderlijke
pareltjes bewonderen in de kookrubriek van PRIVE.
Bert Westera schreef op 24-02-2009 19:09
wil jij eens aan mijn halal worst zuigen Sabra. Want met je eigen duim lukt het
ook aardig.
Morgenstern schreef op 24-02-2009 19:19
Enrico 24-02-2009 18:41
Ach, het is het dochtertje van een PvdA-kamerlid! VK-nepotisme dus.
Dat verklaart in ieder geval de talentloosheid, tunnelvisie en het dédain
waarmee iedere column van deze non-valeur doordesemd is.
jantje schreef op 24-02-2009 19:34
Ooi was deze krant er één met allure, moet je nu de prietpraat zien.........
Jessica schreef op 24-02-2009 19:55
Genant schrijfseltje van een verwend meisje.
B.Both schreef op 24-02-2009 19:58
Toen ik weer opkeek kwamen twee jongens met een Marokkaans uiterlijk het café
binnen.
Dit is pure discriminatie van mevrouw Dahhan.
Hoe kan je in s'hemelsnaam zoiets schrijven.
Dit lijkt wel op een politie opsporingsbrief.
Het waren gewoon autochtone jongens die te lang onder een hoogtezon hadden
gelegen.
Als het M jongens waren hadden ze wel een twintigtal vriendjes geroepen.
Ber Habets schreef op 24-02-2009 20:09
NancyD schreef op 24-02-2009 19:29
"..iedere Marokkaan proberen 'op hun nummer te zetten'..."
U vindt automatisch alles fantastisch wat onze
knuffelallochtonen produceren? Om u vervolgens op de borst te kunnen slaan over
hoe ruimdenkend en niet-discriminerend u wel niet bent t.o.v. onze getinte
medeburgers of waarom anders?
U heeft zelf niet door hoe racistisch u eigenlijk bent om
andere maatstaven op te leggen aan allochtonen alleen om het allochtoon zijn.
VanTilt schreef op 24-02-2009 20:54
Weer een bijdrage van hoog gehalte.
Amber schreef op 24-02-2009 21:50
Ik lust eigenlijk geen koekies (zeker niet met boter).
Toch heeft een allochtone vriendin van me me over weten te halen om naar een
Koekiehuisje te gaan.
En ja hooooooor de koekies smaakte niet.
Dit riekt naar discriminatie !!
hugo gietelink schreef op 24-02-2009 22:03
Zou de kroegbaas nu hetzelfde hebben gereageerd als die 2 blanke autochtone
jongens waren geweest ? Ik denk het niet als we stilstaan bij het volgende
citaat : "En je komt mijn kroeg niet in zonder goedenavond te zeggen, maar dat
fatsoen kennen jullie lui niet, komt hier binnenlopen alsof het jullie buurthuis
is, maar dit is mijn huis, MIJN HUIS, onthoud dat. Vergeet die sigaretten, het
is aanpassen of wegwezen. En zeg dat ook tegen die schooierbroertjes van je’."
Waarom zou hij anders spreken over "jullie lui" of "aanpassen of wegwezen" en "schooiersbroertjes"
? Dit verschijnt als pure projectie over iets wat al in de man (kroegbaas) zelf
aanwezig is op het moment dat die jongens binnenkomen. Ik weet natuurlijk niet
op welke manier die jongens binnen zijn gekomen. Maar afgaande op wat ik lees is
dit precies waar het niet heen moet of dat we maar moeten accepteren. Gelukkig
is dit niet het dominante beeld in een Amsterdamse kroeg. Overigens, de reactie
van de 2 jongens is ook niet mis te verstaan: "Maar nu liepen ze kwaad weg. Ze
riepen dat ze het buiten wel met wilden uitvechten." Dat is niet de meest
correcte reactie als met dat vechten ook geweld wordt gebruikt. Het siert de
columniste dat ze ook deze kant laat zien.
Teleurgesteld ben ik over veel reacties, waarbij een grote
weerzin tegen de schrijfster opvalt i.p.v. inhoudelijk op het verhaal zelf te
reageren. Dat Hahnan dochter zou zijn van een PvdA politicus lijkt mij totaal
niet relevant voor het verhaal op zich. Het gaat zelfs zo ver dat de integriteit
van de schrijfster volledig ter discussie wordt gesteld, door er vanuit te gaan
dat hier sprake zou zijn van een leugen. Op deze manier wordt het
andijvieverhaal van Sabra Dahnan ronduit bevestigd, door te reageren op basis
van vooroordelen net als de kroegbaas deed in dit verhaal.
Amber schreef op 24-02-2009 22:24
Misschien ontmoet juffrouw Sabra volgende week wel een guitig lief kaboutertje
met een stenen pijpje in zijn goedlachse mondje en een lief wollig eekhoorntje
op zijn schootje die olijk en neuriend op zijn paddenstoel zit heen en weer te
wippen.
En terwijl het kleine ventje -zich van geen kwaad bewust en
niet beseffende dat hij gadegeslagen wordt door Sabrah, van de vliegenzwam
springt en zijn broek laat zakken om zijn behoefte te doen hoorde hij plotseling
de verschrikte kreet: "Racist !!!"
"Wat doe je nu fascist!!!"
Het verschrikte mannetje springt op en vraagt, na van de schrik bekomen te zijn:
"Wat bedoel je mensenkind ?"
Waarop Sabrah roept : "Er wordt hier niet meer in het bos geplast door jou !"
Waarop het brave dwergje riposteert: "maar dat hebben we altijd al gedaan, dat
deed de vader van mijn vader al, en de vader voor hem en...
"Niets mee te maken" gilt Sabrah met een van woede vertrokken gezicht.
"Dat is niet halal"
"Ik eis respect en je hebt me maar aan mijn regels aan te passen.
En weet je wat rot maar op uit dit gedeelte van het bos en neem die burgelijke
klote paddenstoel ook maar van je mee"
Adrie schreef op 24-02-2009 22:44
De integriteit van Sabrah Arib wordt door haar zelf ter discussie gesteld in een
aantal van haar colums op dit forum. Ook nu weer doet zij het voorkomen alsof de
kroegbaas een prototype zou zijn van hoe autochtoon de allochtoon discrimineert
en dat doet zij op een kwalijke manier, ik zou het bijna als haatzaaien
omschijven.
Omgekeerd schreeuwen mensen als Sabrah moord en brand als
onaangepast crimineel gedrag van marokkaanse jongeren de hele marokkaanse
gemeenschap wordt aangerekend. Idem dito als het gaat om islamitische terreur,
dat is altijd een kleine meerderheid waar de moslims niet verantwoordelijk voor
gehouden kunnen worden.
In het voorbeeld dat ik zelf heb meegemaakt met die
geweeldadige inval was er tegen M. uit Marokko al een aantal maal aangifte
gedaan wegens bedreiging, maar dat deerde hem niet omdat de politie niets deed.
Wellicht had de kroegbaas dus al meerdere malen vrienden van de
twee troetelboys of hen zelf op bezoek gehad met onaangenaam gedrag en was hij
het zat of wellicht had hij gewoon een slechte bui. Hij zal overigens niet de
enige kleine ondernemer zijn die in Amsterdam wordt weggepest door
kansenjongeren.
Dat de troetels van Sabrah de kroegbaas uitdagen om het
buiten uit te vechten is ook een bekend patroon, daar zijn dan heel snel helpers
op te trommelen, een Marokkaan vecht bijna nooit alleen.
Ethereal schreef op 24-02-2009 22:46
Gouden toekomst voor Sabra Dahhan, iedere week schrijven over weer een ervaring
in een restaurant, Restaurant tokkie met dito bezoek sla ik over, Krijgen we
volgende week Sabra en vriendin bij de griek?
Wonderbaarlijk dat er mensen zijn die serieus in gaan op dat
mijnenveld artikel. van mevr. Sabra Dahhan.
Mostafa Mouktafi schreef op 25-02-2009 01:28
Wie zou integreren zoals Wilders?
Je moet wel als eerste een haatkop hebben.
h.bosch schreef op 25-02-2009 02:02
Over integratie gesproken.
Ook zo hard gelachen toen je bij Pauw en Witteman hoorde in welke mate een
cartoonist of een cabaretier voortdurend rekening moeten houden vooral maar geen
grapjes te maken over de Islam? Daar gaat het hier in deze discussies ook over.
De terreur vanuit de Islam maar ook vanuit de normen en waarden politiek dat je
zelfs geen grapjes meer kunt maken. Dat je in een nicab voor de tv moet
verschijnen omdat anders je keel een keer wordt doorgesneden. Moet DAT verdedigd
worden? Is daar voor te pleiten? Grappen, hoe zwart dan ook, over joden, homo's,
christenen, you name it, dat alles kan godzijdank ongestraft, maar een grap over
Mohammed, oh jé, leg het rampenplan maar klaar.
>Mostafa Mouktafi schreef op 25-02-2009 02:11
h. bosch ! durft u iets beledigend en schoffeerend te zeggen over uw Jodendom of
iets uw Mozes?
Deze week wordt in Israel Jezus en Maria zwaar geschofeerd, Olmert deed gisteren
zijn excuuses aan sde Paus en de Katholieken.
Jij met je meningskloting!!
Adrie schreef op 25-02-2009 07:52
@ Hugo
Het gaat niet zozeer om wat er feitelijk gebeurd is en/of wat daaraan voorafgaan
is dat is allemaal niet te verifieren. Wat wel vaststaat is dat vooraal
Marokkaanse jongens zich nogal eens misdragen in de openbare ruimte en winkels
en/of bejaardencentra terroriseren.
Sabra draait het precies om, ze voert een enkel niet
verifieerbaar incident aan om het integratiedrame te beschrijven en de schuld in
de schoenen te schuiven van "de anderen" die daartoe uiteraard ook nog eens
getokificeerd worder.
Sabra's vooringenomenheid straalt er van af ook in de
beschrijving van de kroegbaas en het eetcafe en zelfs van het voedsel. De
kroegbaas moet toegsrpoken worden vanwege zijn verbale geweld, de troetelboys
moeten gekalmeerd worden. Dat ze met z'n tweeen een oude man buiten wel even in
elkaar willen slaan is blijkbaar geen reden om een vermaning uit te spreken.
De boodschap van Sabra is inderdaad vergelijkbaar met die van
de "tokkielesbrief" wij doen niets fout, het is de schuld van de inboorling.
Zoals ik al zei haatzaaien.
Tukie de Winter schreef op 25-02-2009 08:01
Ik vind, als autochtoon, andijvie met boter ook niet te pruimen. Kettingrokende
tokkies evenmin.
Sabra, blijf schrijven meid, maar wel voor een jeugdkrantje
want dit simpele, nietszeggende en zelfs naar discriminatie ruikende stuk
behoort niet thuis in de volkskrant.
Henk Meijer schreef op 25-02-2009 10:27
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP!!! Dit wil dokter worden?
Adrie schreef op 25-02-2009 10:46
@ Henk Meijer
Mevrouw Dahhan wil dokter worden en daartoe volgt ze een opleiding op kosten van
de nederlandse gemeenschap. De vruchten van die opleiding zullen echter geplukt
gaan worden in een Arabisch land, ze wil niet in Nederland blijven om te werken.
Zij is overigens niet de enige met Marokkaanse roots die niet
of nauwelijk solidariteit voelen met het land dat ze huisvest, voedt en opleidt,
behalve dan voorzover het hun portemonnaie betreft. Hoe ze over de inwoners van
dat land denkt blijkt uit bovenstaand stukje en ook het eten deugt hier al niet.
Ik ben wel blij met de stukjes die Sabra Dahhan schrijft, dat
maakt heel veel duidelijk. Maar ja, wat betref loyaliteit kirjgt ze het goede
voorbeeld met de paplepel ingegoten, haar moeder is immers behalve lid van de
tweede kamer ook adviseur van de koning van Marokko.
===========================
Stemmen zonder last betekent dat een volksvertegenwoordiger zich niet mag laten
opdragen in een stemming een bepaald standpunt in te nemen. De vertegenwoordiger
moet op basis van eigen inzicht en overtuiging een oordeel vellen.
Stemmen zonder ruggespraak betekent dat men een besluit moet
nemen zonder daarover eerst met iemand uit de achterban overleg te plegen.
De gedachte achter de verplichting te stemmen zonder last of
ruggespraak is dat een volksvertegenwoordiger bij het komen tot zijn standpunten
zich niet dient te laten leiden door deelbelangen, maar door het algemeen
belang. Bovendien wordt de besluitvorming versneld doordat leden zich niet
hebben verplicht eerst overleg te voeren met anderen voordat zij hun stem
uitbrengen.
Deze opvatting is in de Nederlandse wet vastgelegd omdat ten
tijde van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden de afgevaardigden naar de
verschillende Statenvergaderingen juist wel stemden met last en ruggespraak.
==========================
Joop van Waterloo schreef op 25-02-2009 11:46
Nu is de maat zo langzaam vol!
Al weet ik dat de VK helaas erg subjectief PvdA is, had ik toch niet durven
denken, dat deze krant zich ertoe zou kunnen verlage,n dit soort eenzijdige
leuterverhaaltjes te publiceren.
We hebben het al zo vaak gehoord.
"Wij (Marokkanen) zijn goed (en o zo zielig), en zij (Nederlanders) zijn slecht
(racistisch).
"wij hebben smaak en stijl, en zij zijn plomp".
Het kan zeker zijn, dat het beschreven voorval inderdaad gebeurd is (en dat kwam
de schrijfster dan ook lekker goed uit, niet?), maar om het daarom als
representatief te doen gelden, vind ik wel wat ver gaan (op zijn zachtst
gezegd).
En, zoals reeds opgemerkt, kan de eigenaar wel zo geworden zijn, uit angst en
slechte ervaringen met Marokkaanse jongeren.
Ik vind de (even realistische, en vaker voorkomende) variant van Adrie (24/02,
16:48) hier zeer goed gevat!
Volgens mij komt deze variant nl. vaker voor, en bovendien heeft deze ernstiger
consequenties vor de betroffenen.
Maar daarover schrijft de VK natuurlijk niet.
Want DAT "mag" niet.
En, o ja, bovendien is dat gevaarlijk.
Hierover zwijgen dus!
"Nederlanders, gaat U rustig slapen". (Colijn tegen het NL volk, op de vooravond
van de Hitler-invasie).
Bastiaan schreef op 25-02-2009 11:49
Dit hele Jip&Janneke verhaal doet mij denken aan de Tokkie cartoon die in de
lesbrief van mevrouw Buyne zat. Even later was er nog zo'n gevalletje van
mevrouw Bierman en haar lesmateriaal waarin de heer Wilders weer eens voor
Oberstormbahnfuhrer werd uitgemaakt.
Wat is het toch met deze gevaarlijk naive Viva tantes? Open jullie ogen voor de
achterliggende problemen en niet alleen voor de gevolgen daarvan! Dat vereist
echter lef en visie en dat is niet echt iets waarin de Viva jullie heeft
onderwezen. Angsthazen zijn jullie, slechts op zoek naar erkenning binnen jullie
blinde linkse danwel allochtone clubje.
Ron schreef op 25-02-2009 12:44
27 jaar geleden ging ik met de Iberbus naar Zuid Spanje. In de bus was ik de
enige Nederlander, rest allemaal Marokkanen. Alle vrouwen en mannen Soepjurken
en de vrouwen met hoofddoek op 1 na. Daar werd in Frankrijk al ruzie mee gemaakt
door haar vrome landgenoten. Dat escaleerde in Spanje en de politie moest eraan
te pas komen. De Spaanse politie zei dat de vrouw zonder hoofddoek voor "Puta"
werd uitgemaakt. Nadat ze uit de bus was verwijderd voor haar eigen veiligheid
vervolgde we onze reis.
Tijdens de reis wilde ik mijn benen even strekken. Toen ik
terugkwam op mijn plek zat er een Marokkaan te bidden in mijn stoel. De andere
reizigers waarschuwde mij hem niet te storen. Ik slikte mijn ergenis in en
wachtte vol ongeduld.
Naarmate de reis vorderde nam de stank in de bus toe. Mijn
Marokkaanse medereizigers weigerden zich te wassen. U moet begrijpen die busreis
duurde 44 uur!
U zult begrijpen dat ik sinds die tijd niks meer met
Marokkanen te maken wil hebben en voortaan het vliegtuig nam.
Tarak schreef op 25-02-2009 14:24
Integratiedrama tijdens het eten van couscous.
Een goede vriendin wilde met mij ergens couscous eten. Ik ben eigenlijk niet
zo dol op de Marokkaanse keuken. Ik vind de papachtige structuur van couscous
meer iets voor een ontbijt. Bovendien vind ik Marokkaanse kost vaak zout en te
veel vet bevatten, en ik houd niet van zout.
Maar ik werd door mijn vriendin overtuigd met het argument dat ik nooit écht
goede couscous had gegeten, en dat ze dit wel hadden in een authentiek
Marokkaans restaurant. Bij mij om de hoek zit zo’n restaurant.
Te dikke dame
Met goudkleurige TL verlichting, stoffige en te zware gordijnen voor de ramen en
goedkope ogende tafeltjes. Bij binnenkomst werden we bijna omver werden geblazen
door de dufmakende stank die wel koken maar onvoldoende ventileren veroorzaakt.
Achter de bar stond een jonge, veel te zware dame, de haren en hals volledig
bedekt (hoewel enkele in haar hals gelegen vetrollen wanhopig door de dikke stof
heen probeerden te breken) met van die vies ogende, verlopen hennahanden
doelloos en apathisch voor zich uit te staren.
We namen plaats aan een tafeltje bij het raam. De eigenaar zat een tafeltje
verderop; een forse man die islamitische websites zat te bekijken op zijn
laptop. Naast hem zat zijn even forse vrouw, uiteraard ook met hoofddoek, en
gehuld in een allesbedekkend lompengewaad wat je je ergste vijand nog niet zou
wensen.
Kooklucht
We kregen de menukaart, en bestelden zonder te kijken allebei couscous. Wachtend
op onze maaltijd keken we stilletjes en vol ongeloof om ons heen. De eigenaar
staarde apathisch naar zijn scherm, zijn mondhoeken levenloos naar de grond
gericht. Zijn vrouw tuurde depressief en apathisch in de verte. Bij elke
ademhaling voelde ik de dufmakende kooklucht in mijn keel snijden.
De muziek (Rai, afgewisseld met andersoortige arabische jengelmuziek) stond
keihard. Wij waren de enige klanten. Na een kwartier werd de couscous
geserveerd. Het eten was moeilijk te beoordelen in het goudkleurige licht, maar
het rook in elk geval sterk naar vet.
Ik durfde het eigenlijk niet te eten. De eigenaar leek me in de gaten te hebben,
dus nam ik maar snel een klein hapje. Toen ik weer opkeek kwamen twee vlotte,
jonge meiden met een Nederlands uiterlijk en een rok tot onder de knie het café
binnen. Ze liepen recht op de sigarettenautomaat af.
Hoere
De restauranteigenaar keek argwanend op vanachter zijn laptop, sloeg hem dicht
en besloot zijn autoriteit even te laten gelden: ‘ZZZZigaretten voor de klanten,
niet voor hoere, geen drank dan geen zzzigaretten.
En je komt mijn rezzztaurant niet in zonder goedenavond te zeggen, maar dat
fatzzzoen kennen jullie hoere niet, komt hier binnenlopen alzzzof het een
bordeel izzz, maar dit izzz mijn huizzz, MIJN HUIzzzz, onthoud dat. Wij zijn
hier nu de baazzz en niet jullie. En zeg dat ook tegen die hoerezuzzzjezzz van
je’.
Uitvechten
De meiden hadden in stilte naar hem geluisterd, spelend met de age-coin in hun
hand. Maar nu liepen ze kwaad weg. Ze riepen dat ze het buiten wel met wilden
uitvechten en dat ze de hoofddoek van het hoofd van z'n vrouw zouden trekken. De
restaurant eigenaar stond op, maar werd gekalmeerd door zijn vrouw. De meiden
vertrokken, en ik keek ademloos toe. Het alom beschreven ‘integratiedrama’ werd
hier even feilloos voor mijn neus nagespeeld door levensechte acteurs.
Frustratie en confrontatie, recht uit het hart. De meiden verstoord in hun
avondje chillen, de restauranteigenaar verstoord in zijn avondje islamitisch
websites bekijken. Ik wilde de eigenaar toespreken op zijn discriminerende
houding en de meiden kalmeren in hun woede. Maar ik kon geen woord uitbrengen.
Het enige wat ik kon doen is een hap van mijn eten nemen. Na een paar happen gaf
ik het op. Ik vind couscous écht niet lekker.
Petersen schreef op 25-02-2009 15:52
En ik maar denken dat allochtone vrouwen zich beter ontwikkelen dan de
mannelijke. Dit wordt helaas niet bevestigd door bovenstaand verhaaltje. Wat een
vooroordelen heeft deze domme mevrouw. Wat een weerzin heeft deze mevrouw t.a.v.
Nederlanders en wat schept zij een negatief beeld over Nederlanders. En dan de
andijviestampot, mevrouw heeft al zo weinig smaak en zoveel vooroordelen dat het
waarderen van een oerhollandse stamppot niet aan haar besteed is. De argwaan die
de eetcafee baas heeft m.b.t. deze Marokkaanse jongens zal wel een
ervaringskwestie zijn. Het is toch geen discriminatie als ik dit zeg, het is ook
mijn ervaring. Een (jonge) Marokkaan is veelal niet gevaarlijk maar wanneer zij
zich in groepjes laten zien worden ze echt gevaarlijk, danwel onvoorspelbaar in
het gedrag. Deze ervaring had deze eetcafee baas waarschijnlijk ook, het geeft
een goede verklaring voor zijn houding.
De door deze mevrouw waargenomen rook(gordijn) zal waarschijnlijk zal wel, in de
loop van tijd, tussen de oren zijn ontstaan, het verschil tussen fictie en
werkelijkheid vervaagd dan. Het geeft wel een verklaring voor het FLUT stukje
was zij geschreven heeft.
Amber schreef op 25-02-2009 16:23
Men neme een ruime theelepel zelfgenoegzaamheid (van een uiterst goedkoop merk)
Drie pollepels accuzuur
Een vuistdikke snuif gal
Legt de zielenpoot vervolgens in een ruime bak pathos in de oven
Besprenkelt deze met een ruime laag zelfbeklag
Wacht vervolgens zo'n drie à vier duimzuigverhalen lang
En voila !
Een zekere VK-columnist heeft weer haar centjes voor deze
maand bijeengesprokkeld.
(wel effe melden bij de koning van Marokko hoor)
(red. IRP: de laatste opmerking slaat op moeder Khadija Arib, lid van de
Tweede Kamer voor de PvdA, over wie ophef is geweest in verband met haar
lidmaatschap van een Marokkaanse koninklijke commissie die de banden tussen
Marokko en haar emigranten ("de zeventiende provincie") moet verstevigen).
Adrie schreef op 25-02-2009 16:35
Voor Sabra Dahhan heb ik ook een restaurant verhaal dat zich toevallig ook in
Utrecht afspeelde in 't centrum. Bij de McDonalds zitten 2 meisjes met hun
vrienden en een derde jongeman te eten, daarna gaan ze naar een feest vlakbij.
Er komt een jongeman met een Marokkaans uiterlijk bij hun
tafeltje staan en die begint vervelende opmerkingen tegen de meisjes te maken.
De nederlandse jongeman zegt dat hij daar mee op moet houden,
waarop de Marokkaanse prins zegt "durf jij tegen me op te staan". Snel raken die
twee in een kort handgemeen verzeild waarop de Marokkaanse jongeman het
restaurant wordt uitgezet.
In een mum van tijd heeft de Marokkaanse prins zijn vazallen
opgeroepen en het groepje weet maar net te ontsnappen door de discotheek in te
vluchten.
Of dit representatief is voor Marokkaanse jongemannen weet ik
niet, wel dat ze heel vaak betrokken zijn bij straatcriminaliteit en onaangepast
gedrag op straat en in het openbaar vervoer. Wat me vooral tegen de borst stuit
is dat maffiose groepsgedrag, dat zag je ook bij de relletjes in Slotervaart en
bij de voetbalwedstrijd Nederland-Marokko. Ik kan me ook heel goed voorstellen
dat Marokkaanse jongens geweigerd worden in een dancing, dat heeft ook meestal
niets met discriminatie te maken. Wanneer gaat Sabra Dahhan daar eens een
artikeltje over schrijven en dan met de problematiek van beide kanten belicht.
Zij heeft met dit "feelgood" artikeltje de reeks slechte
publiciteit van haar "thuislandgenoten" wellicht willen compenseren maar het
maakt het er niet beter op en volgens mij heeft het ook niets met integratie te
maken.
Rene schreef op 25-02-2009 18:00
Sabra,
Ik heb genoten van je verhaal, Carmiggelt had het je niet kunnen verbeteren.
Vooral de detaillering maakt het interessant. Wat je allemaal niet meemaakt!
Je hebt het over een authentiek Hollands eetcafé je bedoelt
ouderwets. Want wat maakt dat café bij jou op de hoek zo authentiek Hollands? De
roze TL verlichting, kanten gordijntjes voor de ramen en stoffige tapijtjes?
Toen jou café in de jaren ’50 opende was het authentiek, nu is het ouderwets.
Typisch wel, dat je van alle eetcafés in NL het meest ranzige
hebt kunnen uitkiezen om stamppot te eten, maar blijkbaar ga je meer voor ranzig
dan voor stijl. Jammer dat je geen Hollandse vrienden hebt, anders hadden die
het voor je kunnen bereiden.
Wat me intrigeert is, dat je in de korte tijd dat je daar
binnen geweest bent, zoveel hebt kunnen waarnemen en bepalen.
Zo ben je er al achtergekomen dat de man de eigenaar is, heeft hij je soms de
eigendomspapieren laten zien? Maar waarschijnlijk verraadde zijn lichaamsbouw
dat. (Forse man, vast de eigenaar). Dat de vrouw naast hem zijn echtgenote is,
trouwakte gezien zeker?
De man speelde patience? Het ontbreekt er nog aan dat je het merk laptop en
operating-system vermeld.
Hoe flik je dat nou eigenlijk? Ik heb het idee dat je ons
niet alles verteld. Toen je het café binnen ging, ben je dan direct gaan zitten
of heb je eerst alle papieren en de laptop gecontroleerd? Waarschijnlijk heb je
dit op een hele brutale of geraffineerde wijze gedaan. Je had dan kunnen
schrijven: “Met een vastberaden blik benaderde ik de forse, rokende man en vroeg
ik hem op blaffende wijze om zijn papieren. Overdonderd door mijn dwingende stem
ging hij subiet de papieren halen en overhandigde hij die aan mij met een
stamelend ‘Alstublieft’. Alras werd het mij duidelijk dat deze man de eigenaar
was, en de forse vrouw zijn echtgenote”.
Je schrijft: "De eigenaar staarde apathisch naar zijn scherm,
zijn mondhoeken levenloos naar de grond gericht. Zijn vrouw tuurde depressief in
de verte en stak een nieuwe sigaret op".
Ik ben niet helemaal thuis in deze materie maar kun je mij het verschil
uitleggen tussen apathisch staren en depressief turen? En hoe keek de oude dunne
dame (getoupeerd haar, acrylnagels), keek zij of tuurde zij of was het toch meer
staren? En was dat dan apathisch of depressief? Ik probeer het plaatje compleet
te krijgen.
“De eigenaar leek me in de gaten te hebben, dus nam ik maar
snel een klein hapje.”
Ja dat haalt je de koekoek, de hele dag patience spelen komt je uiteindelijk ook
de strot uit en als er dan eens een meid met Marokkaans uiterlijk en lange
tanden stamppot bij je komt eten dan is dat een mooie afleiding.
Je schrijft: “Toen ik weer opkeek kwamen twee jongens met een
Marokkaans uiterlijk het café binnen. Ze liepen recht op de sigarettenautomaat
af. De cafébaas keek argwanend op vanachter zijn laptop, sloeg hem dicht en
besloot zijn autoriteit even te laten gelden: ‘Sigaretten zijn voor de klanten,
dus als jullie een drankie nemen kennen jullie hiero sigaretten halen’ ”
Je had die jongens wel eens op hun onbeleefde gedrag mogen wijzen in plaats van
weer de discriminatie-kaart uit te spelen. Tamelijk onbeschoft dat die gasten
niet eens een drankje wilden bestellen. Bovendien roken is haram, dit had je
toch ook wel even kunnen memoreren. Of desnoods had je hun op de mouw kunnen
spelden dat van elk pakje sigaretten een gedeelte van de opbrengst naar de
zionisten in Israël gaat. Helpt gegarandeerd!
“Ze riepen dat ze het buiten wel met wilden uitvechten”.
Een dag geen geweld gebruikt , een dag niet geleefd, zullen we maar zeggen.
Trouwens, leeft de café-eigenaar nog of is hij inmiddels kaltgestellt door die
gasten en hun “schooierbroertjes”?
“Het alom beschreven ‘integratiedrama’ werd hier even
feilloos voor mijn neus nagespeeld door levensechte acteurs”.
Heeft geen zak met integratie te maken alleen met gebrek aan beleefdheid en met
gebrekkige opvoeding of gebrek aan opvoeding.
“Ik wilde de eigenaar toespreken op zijn discriminerende
houding en de jongens kalmeren in hun woede. Maar ik kon geen woord uitbrengen.
“
Jij geen woorden uitbrengen? Lijkt me onwaarschijnlijk, dan moet je wel goed
ziek geweest zijn dan.
Anders had je een mooi einde aan je verhaal kunnen breien,
een soort van moraal van het verhaal. Je had de man kunnen wijzen op zijn
“discriminerende” gedrag en laten zien dat jij de wijsheid in pacht hebt.
Gemiste kans dus.
Het einde had er zo uit kunnen zien:
“Vermanend sprak ik de forse man toe, zijn hoofd alsmaar roder wordend, ‘Meneer,
U geeft hiermee een slecht signaal af, het geeft geen pas deze jongens zo onheus
te bejegenen. Deze jongens belijden de godsdienst van de Vrede en waren
geenszins van plan u of uw vrienden leed te berokkenen zij wilden slechts uw
sigaretten kopen’. De man wilde antwoorden maar zijn woorden stokten, hij begon
onbedaarlijk te huilen, grote tranen biggelden over zijn rode gelaat, dat nog
roder leek te worden in het schijnsel der roze tl-buizen. Ik overhandigde hem
mijn luipaardprint zakdoek zodat hij zijn tranen kon deppen. Hij vermande zich
en zei: ‘Mevrouw het spijt mij, maar die Geert Wilders, U kent hem wel, die zegt
dat jullie niet te vertrouwen zijn en dat jullie antisemieten en vrouwenhaters
zijn’. Ik legde mijn hand op zijn, roos bedekte schouders en lachte mijn door de
Marokkaanse zon gebruinde tanden bloot en zei: U moet niet alles geloven wat
Wilders zegt, hij verwart ons telkens met die slechteriken in het buitenland,
wij zijn zo helemaal niet! Hij kan nog een voorbeeld nemen aan meneer Cohen en
meneer Marcouch, die weten wel hoe het hoort’. Ik zei, met een sinistere blik in
mijn ogen: ‘Wilders kan vandaag lachen maar er komt een dag dat hij niet meer
lacht’. De man keek verbaad op en vervolgens toverde hij een glimlach te
voorschijn op zijn gelaat, zijn mondhoeken levensvol omhoog gericht, en bedankte
mij vervolgens voor het fijne gesprek en gaf mij een stoffig tapijtje als
aandenken. Hij ging weer terug naar zijn laptop om zich weer op zijn spel van
patience te storten. Zijn gezette vrouw, die het hele tafereel met betraande
doch depressieve ogen had aanschouwd, ging weer de keuken in om zich toe
teleggen op het bereiden van de andijviestamppot, met veel boter, waar het
eetcafé zo beroemd om was, onderwijl lurkend aan een sigaret. Nu was het voor
mij ook echt tijd om te gaan, ik verliet het eetcafé en trok de deur zachtjes
achter mij dicht. In de straat rook ik de geur van vers bereide cous-cous en dat
deed mij het water in de mond lopen. Snel naar huis op naar de cous-cous!”
JooBoz schreef op 25-02-2009 21:21
Een buitengewoon overbodig en teleurstellend stukje dit. Nee, ik ga verder: zeer
waarschijnlijk in z'n geheel verzonnen. Niet omdat de toon me niet bevalt, maar
gewoon vanwege het onwaarschijnlijke scenario.
1) Stamppot gaan eten in een aftands cafe/restaurantje?
2) Iedereen rookt?
3) Kroegbaas trekt gelijk van leer?
Enfin, bedankt voor je bijdrage. We knappen er weer erg van op.
|