Bronnen bij Allochtonen problematiek: Unheimisch
| 25 dec.2004 |
Als een gevoel is de term Unheimisch moeilijk in beschrijvingen te
vatten. Het beste wat je kan doen, is mensen die er last van hebben aan het
woord laten. Uit De Volkskrant, 24-12-2004, een interview met
PvdA politicus, voormalig fractievoorzitter en voormalig voorzitter van de
Tweede Kamer, Jeltje van Nieuwenhoven:
|
Een oude man schreef me daarover. "Beste mevrouw Van Nieuwenhoven, Ik moet iets
kwijt. Ik ben alleen, mijn vrouw is overleden, ben 83, heb een klein
pensioentje, woon in een straat met alleen maar mensen die geen Nederlands
willen spreken en die hun best er ook niet voor doen. Als ik iets zeg, kijken ze
verschrikt op, maar groeten is er niet bij. En zo is het verworden in de straten
van Deventer en dat hebt u niet door in Den Haag." |
Merk op dat dit citaat is niet aangehaald door de redactie, maar door mevrouw Van
Nieuwenhoven. Daarmee geeft ze te kennen dat ze het belang ervan inziet, en ook
dat ze het representatief acht. Dat klopt.
Merk als tweede op dat dit soort uitspraken van Van
Nieuwenhoven uitsluitend en alleen mogelijk zijn geworden door de gebeurtenissen
rond de moord op Theo van Gogh - voorheen rustte hierop een sterk taboe. Allochtonen problematiek is
geschreven augustus 2002, twee jaar voor die moord.
Nog wat latere bronnen:
VARA TV Magazine, 23-02-2005, aankondiging van TV programma Vreemd in de buurt
Multiculturele duiventil in Transvaal
Steeds meer autochtonen, onder wie veel duivensporters, verlaten de Haagse
Transvaalbuurt en zoeken hun heil in nieuwbouwwijken buiten de stad. Enkele
Hagenezen kunnen nog geen afstand nemen van hun buurt: ze zijn er immers geboren
en getogen.
Maar de snackbar is inmiddels vervangen dooreen roti-kraam en
naast de kerk staat een moskee. Er is weinig contact tussen de achterblijvers en
de allochtone nieuwkomers. Beide groepen leven langs elkaar heen en weten weinig
van elkaar. De achterblijvers betreuren de teloorgang van hun vertrouwde
omgeving en de nieuwkomers bewegen zich voornamelijk binnen de eigen
gemeenschap. Beide groepen kampen met cultuurverschillen die moeilijk
overbrugbaar zijn. De liefde voor de duif brengt autochtonen en allochtonen
samen in duivenspeciaalzaak De Zwarte Vogel, het laatste Nederlandse bolwerk in
Transvaal. De Hagenezen zijn daar momenteel nog in de meerderheid, maar de
populariteit van de duivensport onder de buitenlanders neemt sterk toe. De
Turkse duif, die tien jaar geleden nergens in Nederland te vinden was, verovert
nu de Haagse duiventil.
Vreemd in de buurt, Nederland 3, 20.55 uur.
Red.: Het programma draaide om het thema uit de titel: de
autochtonen waren vreemd in eigen buurt geworden, en gingen naar weg.
Uit:
De Volkskrant, 18-08-2005, door Sacha Kester
‘Ik kan mijn buren niet verstaan’
Joke van den Boomen (60) woont haar hele leven in Transvaal. In die tijd
verloederde de wijk. Ze werd de koningin van de wijkverbetering.
Je moet eigenlijk niet naar vroeger vragen, want iedereen weet dat alles toen
beter was. In de Haagse wijk Transvaal kenden de mensen elkaar vroeger tenminste
nog en zorgden ze ook voor elkaar.
‘Het was een echte arbeiderswijk’, vertelt Joke van den
Boomen. ‘De mensen hadden het niet zo breed en als iemand zonder werk zat,
zorgden de buren ervoor dat er in elk geval te eten was.’
Van den Boomen is geboren en getogen in Transvaal en is er
nog steeds niet weg te krijgen. Daarmee is ze één van de weinigen, want bijna
alle blanke gezinnen hebben de afgelopen jaren hun spullen gepakt. Omdat er
teveel veranderde. Omdat ze hun buren niet meer konden verstaan. Omdat de junks
op de stoep lagen te spuiten en criminele bendes hun ruzies ook overdag met
kogels uitvochten.
‘Wanneer die ellende is begonnen?’ Van den Boomen leunt
achterover in haar stoel in haar huiskamer. Twee katten sluipen rond de
vetplanten in het raam en negeren de teddybeer die uitkijkt op de buffetkast.
Buiten, vanaf het natgeregende balkon, kun je het nieuwe Wijkpark zien.
‘Tja, veertig jaar geleden kwamen de eerste Surinamers, maar
dat leverde geen problemen op. Het ging eigenlijk pas mis met die
gezinshereniging, toen hele Marokkaanse en Turkse gezinnen massaal bij ons in de
wijk werden gedumpt. Ze hadden er geen idee van hoe onze samenleving werkt,
gooiden vuilniszakken van twee hoog naar beneden, slachtten een geit op hun
balkonnetje. Dat soort dingen.’
Het ergste, zegt Van den Boomen, was dat je elkaar niet kon
verstaan. ‘Als je een lekkage hebt en je de bovenburen niet duidelijk kunt maken
dat ze die kraan moeten dichtdraaien. Dan komt de irritatie.’
Met de veranderende cultuur in de wijk verdween ook de
sociale controle en dat veroorzaakte steeds meer criminaliteit. De toeristische
wandeling door de Paul Krugerlaan, winkelstraat in de wijk, wordt door bewoners
gekscherend de ‘survivaltocht’ genoemd, omdat je volgens Van den Boomen
nauwelijks van de ene naar de andere kant kon lopen zonder te worden beschoten.
Red.: Hier staan dus al die dingen die tientallen jaren niet
gezegd mochten worden. Zelfs in de tijd van het schijven van Allochtonen
problematiek, augustus 2002, was het nog niet zo ver. Wat er in de tussentijd is
gebeurt is dat de onbewuste censor in het hoofd van de linkse journalistiek
steeds verder is gesleten, na het wegvallen van de feitelijke censor met de
revolutie van Fortuyn. Pas nu wordt er gewoon opgeschreven wat er wordt gemeld
uit de samenleving. Maar dit kan waarschijnlijk alleen nog in de neutrale
reportage - in de analyses, waarin het bewuste denken over de situatie
overheerst, is de invloed van de censor er nog steeds, zoals stukjes van Anet Bleich, Marcel van Dam, en Pieter Hilhorst bewijzen.
Helaas moet het realistische geluid nog steeds van rechts
komen:
Uit:
De Volkskrant, 05-11-2011, door Nausicaa Marbe
Gerry van der List
Gerry van der List debuteert als romanschrijver met Altijd november.
Opgedragen aan Henk en Ingrid, met in de hoofdrol een rabiaat rechtse
Rotterdammer. 'Ik ben een groot bewonderaar van Wilders, maar geen aanhanger.'
Tussentitel: 'Als ik terugga naar Delfshaven of Spangen herken ik niets meer'
... Van der List praat licht geamuseerd en beschermend over de
middelbare, cynische Peter van Rijswijk, een rabiaat rechtse Rotterdammer die
zijn opvattingen onbeschaamd ventileert en zichzelf in de nesten werkt. Deze
promovendus sociale wetenschappen in Leiden fileert de hypocrisie van linkse
collega's aan de universiteit en geniet ervan volkse wijsheden te debiteren in
elitaire milieus. Zelfs op versiertoer klaagt hij over allochtonen. Wordt hij
als 'rechtse dorpsgek' uitgenodigd voor een debat, dan hoopt hij er niet al te
domme vrouwen te ontmoeten. Gaat hij op werkweek naar Aruba, dan gluurt hij naar
'negerinnen', maar verlangt hij vooral naar het onexotische thuis. Maar thuis,
dat is multicultureel Nederland waarin hij zich ook niet meer senang voelt. Waar
schoolverlaters meer over de ramadan weten dan over Pinksteren, waar je een
taalcursus moet volgen om met je buren te praten, waar hoofdstedelijke
intellectuelen denken dat het gedogen van misstanden tot het verdwijnen ervan
leidt. Aldus Peter. Liefhebber van kernenergie, kernwapens en kabouters van Rien
Poortvliet. Zijn revolutionaire jeugdzonde: stemmen op D66.
Wat is precies het probleem van 'de blanke man' met migranten?
'Als je behoefte hebt aan gemeenschapszin, kun je als blanke man niet meer
aarden in de grote stad. The present is a foreign country. Ik ben
opgegroeid in Rotterdam. Als ik terug ga naar Delfshaven en Spangen herken ik
niets meer. De massale immigratie heeft enorme veranderingen meegebracht
waardoor autochtonen ontwortelen. In de gezellige wijk van weleer hebben mensen
geen band meer met elkaar en de omgeving. Ik ben fan van Sparta. Maar de
voetbalclub wilde weg uit Spangen. Ondanks de allochtone spelers zijn ze
verweesd in de wijk. Dat is tragisch en niet te veranderen.'
Naar Allochtonen problematiek
, Allochtonen lijst
,
Allochtonen overzicht
, of site
home
.
|