Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: Amerika
Onderstaand een aantal voorbeelden van een vergelijking met Amerika met als
bedoeling om te laten zien hoe veel beter de integratie aldaar gaat, en dus
hoe fout wij het doen. Naast een enkele reactie tussendoor, staat een
volledige weerlegging aan het eind gevolgd door een totale ontmaskering van
het sprookje van de Amerikaanse "multiculturaliteit", uit de mond van een
Amerikaanse immigrant
(de Volkskrant, 23-02-2005, artikel van Willem Post (49),
Amerika-deskundige. Hij bracht onlangs een bezoek aan Dearborn (Michigan)):
Eigenlijk is hier maar één antwoord op nodig: de Rodney King rellen in Los
Angeles. Recenter, zonder geweld maar even illustratief: het proces rond
O.J. Simpson. Rellen tussen orthodoxe joden en negers in New York. Je kan
rustig stellen dat Amerika iets minder ruim bemeten was, het allang was
ontploft.
Een andere reactie (de Volkskrant, 01-03-2005, ingezonden brief van Lucas Bourdrez (Utrecht)):
Zo simpel is het om de stellingen van een expert
over en uit Amerika vanuit Utrecht onderuit te halen. De expert sprak hier
dus niet als expert in zijn vak, maar als drager van een opinie. Dat blijkt
ten duidelijkste uit zijn opmerkingen over de Nederlandse benepenheid in de
jaren vijftig en zestig. Wat betreft Amerika kunnen die opmerkingen
overboden worden door "genre" opmerkingen over de sfeer van de Ku Klux Klan
die toen heerste in de zuidelijke staten, een gebied aanmerkelijk groter dan
Nederland (en waar die sfeer deels nog bestaat). Eigenlijk is het
weerzinwekkend, hoe op grond van volstrekt onjuiste argumenten de
Nederlandse cultuur de les wordt gelezen, alleen om een egoïstisch
belang te dienen, namelijk het zichzelf moreel superieur achten ten opzichte
van degenen die problemen met bepaalde bevolkingsgroepen signaleren.
Wat later weer een herhaling van deze mantra, en weer door een echte
deskundige (de Volkskrant, 09-06-2007, door Irshad Manji):
Het wordt hier even tussendoor gezegd, maar volstrekt onvoldoende belicht in
alle gevallen waarin het gaat over het Amerikaanse voorbeeld: de
"Amerikaanse" moslims zijn heel andere moslims dan de "Europese" moslims. De
Amerikaanse moslims komen via het Amerikaanse selectiesysteem (met green
cards enzovoort) en zijn geselecteerd op nuttigheid. De Europese
moslims zijn voor het overgrote deel kettingimmigranten die afgekomen zijn
op de verhalen van de voorlopers (de "gastarbeiders") over gratis
uitkeringen en huizen. Dit zegt alles, en het wordt
angstvallig verzwegen. Hier in wat andere woorden (Volkskrant weblog, 10-06-2007, door Ruud Zweistra):
En dat alles doet vermoeden dat dit heel slecht "goed" gaat komen.
Een voorbeeld van het verschil in samenstelling van de groepen
moslim-immigranten (de Volkskrant, 20-04-2010, rubriek Weekbladen, door Rolf Bos):
Wie gaan dus naar Amerika: de rijkeren. En
mensen uit kustzinnige kringen. Uit Istanbul. En wat komt er naar Nederland
en Europa: achterlijke boeren. Uit Anatolië. Met behulp van
neef-nicht-huwelijken of andere vormen van huwelijksdwang
Een Nederlands voorbeeld van hoe migratie gaat naar landen als Amerika,
Canada, Australië en Nieuw-Zeeland (de Volkskrant, 30-01-2010, door Henrico Prins):
Zet dat eens af naast het lijstje waaraan de
allochtone immigranten hebben moeten voldoen. Nou, dat is simpel: zo'n
lijstje was er niet. Gewoon een bloedband of een huwelijk met een even
ongeletterd familielid of dorpsgenoot uit het achterlijke achterafgebergte
was voldoende.
Geen wonder dat er een verschil is in beleving van immigranten - het
zíjn heel andere immigranten (Leids universiteitsblad Mare, 14-06-2007, door David Bremmer):
Alsof Hispanics en Aziaten op enigerlei wijze te
vergelijken zijn met Anatoliërs of Riffijnen. Wat een onbenul is deze mevrouw.
En dat is dan de universitair docent op dit vakgebied. Of beter: wat een on-wil
- want ze ziet wel dat de uitkering voor allochtonen een groot deel van het
probleem vormt.
Een voorbeeld van het verschil tussen Amerikanse en Nederlandse
immigranten (de Volkskrant, 16-03-2010, door Eelco Meuleman):
Er is alleen al onder de beroemde
Amerikanen een hele sleep immigranten de we kennen als Irving Berlin, Geroge
Gershwin, enzovoort die uit Oort-Europa komen en heel andere namen hadden.
Voornamen én achternamen. Kom daar eens om bij onze Mohammed's en Fatima's -die
zijn nog steeds Mohammed's en Fatima's tot in op zijn minst de vijfde generatie.
Voor een veel beter gebruik van de analogie tussen
Amerika en Nederland, met een aanduiding van mogelijke ernstige
maatschappelijke problemen in de nabije toekomst, zie dit (de Volkskrant, 05-03-2005, column van H.J. Schoo):
Dit voor zover de studiekamerargumenten. Aangevuld
met een praktijkargument (Eén Vandaag, actualiteitenprogramma van Nederland
1, 01-08-2008, gesprek met Michiel Vos, journalist en correspondent in
Amerika, en getrouwd met de dochter van de huidige voorzitter van het
Amerikaanse Congres, Nancy Pelosi (transscript; bron hier (vanaf ca. 10:30
minuten)
):
Ten overvloede: Volstrekte waanzin dus - die
vergelijking met Amerika.
Eveneens ten overvloede: je gebruikt de vergelijking dan ook alleen als
deze je uitkomt (de Volkskrant, 23-09-2010, verslaggever Jonathan Witteman):
In Amerika, het land van de snelle
inburgering, bestaat er geen enkele vorm van inburgeringsbeleid: je moet het
gewoon zelf doen. Maar Amerika heeft dan ook heel andere immigranten. Niet de
soort waarvan er hierboven natuurlijk een paar worden aangehaald, maar
achterlijke boeren uit de Rif of Anatolië.
Hoe gevoelig dit punt ligt, blijkt hier
(Pauw & Witteman, 23-09-2010; vanaf 3:40 min.), waar multiculturalist pur
sang en voormalig D66-integratie-minister Roger van Boxtel "door zijn tanden"
liegt over die steun ("trajecten") in Amerika. .
Nagekomen: nog een opsomming van een paar factoren (de Volkskrant,
28-02-2009, door Thomas von der Dunk, cultuurhistoricus):
Of ook wel: wie al een keer is gemigreerd, migreert makkelijk een tweede
keer.
Weer een andere manier om het te zeggen (de Volkskrant, 11-10-2010,
door Anja Sligter):
En minstens even interessant is het
omgekeerde: "Als je niet werkt hoor je er niet bij". En eigenlijk geldt dat
natuurlijk ook voor Europa. Alleen wordt het de immigrant in Europa heel
gemakkelijk gemaakt in om niet te werken. En dus werken ze veel niet, en horen
ze er niet bij. Dan is de oplossing simpel:
Alleen durft Vinocur, een kosmopoliet, het niet te noemen: houdt en haal de
immigranten uit de sociale zekerheid.
En nog een stukje werkelijkheid aangaande het geslaagd zijn van de
multiculturele maatschappij in Amerika (de Volkskrant, 05-08-2011, van correspondent Diederik van Hoogstraten):
Hoezo 'achtergesteld'...? Amerika is het
meest vrije land ter wereld, en New York de meest vrije stad in Amerika. Van
overal ter wereld en uit alle culturen trekken ze erheen vanwege die vrijheid.
Niet alleen gelijke kansen voor iedereen, maar extra kansen voor iedereen. Het
is dus onmogelijk om in New York achtergesteld te worden of te zijn.
Verderop in het artikel nog eens uitgebreider dezelfde
leugen:
Niks 'gevangen'. Ze hebben precies dezelfde vrijheden als al die immigranten uit
andere culturen die naar New York trekken.
Oh ja, ze zitten toch wel een beetje gevangen ... Blijkt aan
het einde van het artikel - ze zitten gevangen in hun eigen cultuur.
Hoogstwaarschijnlijk de observaties van de correspondent, en niet die van de
rijke burgemeester van New York. De zoveelste die er iets aan probeert te doen:
Duitsers hebben daarvoor een mooie medische uitdrukking: "Kurieren am Symptom".
De correspondent merkt terecht op:
Hetgeen dik onderstreept wordt door het voorkomen van precies hetzelfde probleem
in Engeland, Frankrijk in al die andere landen waarin een creoolse minderheid
zich in een westerse samenleving bevindt. Waarbij het Amerikaanse voorbeeld ook
nog eens bevestigt dat het niets met het koloniale of slaven verleden te maken
heeft, want de ervaringen met de Latijnse gemeenschap aldaar zijn grotendeels
gelijkluidend, terwijl die Latijnse gemeenschap geen gekoloniseerd verleden
heeft, maar wel een paar belangrijke culturele overeenkomsten met de creolen:
een sterk machismo, en ook andere sterk autoritaire verhoudingen in hun cultuur.
Oh ja, en ook nog over de ernst van het probleem:
En dat is niet meegeteld wat zich ongemerkt in het getto afspeelt en intern
afgerekend wordt.
En daar is een stukje geschiedenis, vertelt in een heel ander kader, dat
de dames en heren immigratiedeskundigen consequent verzwijgen (de Volkskrant, 02-01-2014, door Rob Gollin):
Ja, de Amerikaanse immigratie uit Europa kan als
prima voorbeeld dienen voor de allochtone immigratie naar Europa. Er zouden er heel weinig in komen ...
Naar Allochtonendebat, misverstanden
, of site
home
·.
|