Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: boerkaverbod
|
17 dec.2008 |
Zodra de het verbod op de boerka of andere islamitische symbolen ter sprake
komt, vervolgt men automatisch met stellingen als "Het zijn maar weinig mensen"
en "Het werkt niet'. Ook hier geeft de spiegeling de waarde van deze
uitspraken:
Uit:
De Volkskrant, 16-12-2008, van verslaggever Robin Gerrits
Respect | Hoe je op scholen extreem-rechtse sympathieën binnen de perken
kunt houden Leeftijd blijkt hét middel in de strijd
tegen neo-nazi’s
Jongeren onderwijzen over rechts-extremisme in termen van ‘de piramide van de
haat’.
... ‘Deze school had echt een probleem’, zegt directeur Bert
Kwakkel over de situatie die hij bij zijn aantreden anderhalf jaar geleden
aantrof. Een forse groep van 30 tot 50 van de 411 leerlingen kwam duidelijk uit
voor extreem-rechtse denkbeelden, een kleine kern zelfs openlijk met
nazi-symbolen en -gebaren.
‘Het viel me direct op toen ik hier maatschappijleer gaf’,
zegt Lonneke Knegtel, nu docente levensbeschouwing en aanjager van het
Respect2all-project. ‘Als ik vroeg waarover ze wilden discussiëren, riepen ze
meteen: over de buitenlanders! Omdat die allemaal weg moeten.’ Haar collega
Judith Hendriks werd er door nieuwe docenten op gewezen wat ze aan intolerante
opmerkingen van leerlingen normaal was gaan vinden.
‘De docenten kwamen er op een gegeven moment zelf niet goed
meer uit’, zegt Kwakkel. ‘Toen hebben we mensen van de Interculturele Alliantie
(ICA) in de arm genomen.’
Kwakkel koos voor een krachtige afwijzing van de intolerantie
en voor een eerlijke bespreking met leerlingen en ouders. Velen van hen waren
verbaasd te horen in welke groepen hun kinderen meeliepen. Maar ook leerlingen
zelf bleken los te weken van de harde kern. Extreem-rechtse kleding als
bomberjacks, Lonsdale-truien en soldatenkistjes werden in die combinatie
verboden en zo ontkracht. ...
‘De nazi’s vormden hier de stoere groep. Velen wilden daar
bijhoren’, vertelt docente Ankie Raemakers. ‘Nu iedereen er meer van weet,
vinden de meesten het sukkels. Ze zijn hun voedingsbodem kwijt en houden zich
gedeisd.’
Red.: Vergelijk dit nu eens met de aanpak, gedurende de
laatste drie decennia, van extreme moslims. Toen Fatima Elatik met haar
hoofddoek op tv verscheen, werd ze glimlachend onder haar kin gekieteld. Nu
lopen de hele wijken van onze grote steden vol met extremistische
geloofsuitingen. tezamen met de bijbehorende overlast.
Maar als iets als een boerkaverbod (het echte equivalent
van Lonsdaleverbod is natuurlijk een hoofddoekenverbod) ter sprake komt, wordt er
allerwegen geroepen dat het niet werkt, of dat ze er van radicaliseren.
Als men een einde wil maken aan de niet-willen-integreren houding
van de moslims, is hetzelfde recept van toepassing als voor
niet-mee-willen-werken van Lonsdalers: een verbod op hun openbare uitingen.
Overigens staat hier wel goed idee: Laten jongeren gaan
onderwijzen over moslim-extremisme in termen van 'de piramide van de haat'.
En daar natuurlijk bij vermelden dat die loopt van jezelf moslim noemen, via
hoofddoeken, regelrecht naar terroristen en Osama bin Laden.
Naar Allochtonendebat, misverstanden
,
Allochtonen, lijst
, Allochtonen, overzicht
, of site home
.
|