Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: gastarbeiders
|
11 mrt.2008 |
Voorbeelden van het gebruik van het woord "gastarbeiders", in een poging
om sympathie te krijgen voor mensen die zich gedragen op manieren die voor
Nederlanders en haar inwoners nadelig zijn:
Uit:
De Volkskrant, 10-03-2008, column door Nazmiye Oral
Wouter Bos toont misplaatste lef
Dames en heren, het is klaar met dat softe gedoe, er moet meer polarisatie in
het debat. .
Waarom wordt links toch aangestuurd door een leider die achter de feiten aan
hobbelt? Hoe dol ik ook ben op Wouter Bos (vooral nu zijn peper en zout periode
eindelijk achter de rug is en hij gedistingeerd grijs wordt), deze uitspraak
bewijst dat hij als beleidsmaker geen idee heeft van wat er in de harten van de
mensen leeft. ...
De werkelijkheid is dat je strijd moet voeren om echt contact
tussen twee bevolkingsgroepen te maken die nu langs elkaar heen leven. Waar wij
huiverig voor zijn en wat ons instinctief angst inboezemt: echte cohesie brengt
verandering van binnenuit. De maatschappij, onze waarden en normen, de
vertrouwde beelden, alles zal veranderen als wij de vreemdeling werkelijk
toelaten en in ons opnemen. Wij zelf zullen onherroepelijk veranderen. En dat is
het offer dat wij bereid moeten zijn te brengen.
De angst voor en vooral de weerstand tegen die verandering is
legitiem en menselijk. Niemand had veertig jaar geleden gedacht dat de
gastarbeiders van toen de maatschappij van binnenuit blijvend en wezenlijk
zouden beïnvloeden. ...
Red.: Die 75 duizend gastarbeiders zouden geen cent in te
brengen hebben gehad qua invloed op Nederland - de miljoen-plus immigranten die
door de achterdeur binnen zijn geslopen, afkomend op de geur van geld, des te
meer.
Als volgende paar voorbeelden van hoe het grotendeels is gegaan:
kettingimmigratie
Uit:
De Volkskrant, 19-04-2005, serie Onder Marokkanen over voetbalclub FC
Chabab, door Igor Wijnker
Toekomst
... Het komt door zijn vader Mohammed dat Kamal in Nederland is
opgegroeid. Mohammed genoot aanzien in Ijarmauas, een dorpje in het Rifgebergte,
50 km van Al Hoceima. Hij had de Koran bestudeerd en zou les kunnen geven, maar
wilde zo nodig een betere toekomst voor zijn kinderen.
Om de levensgevaarlijke oversteek te kunnen bekostigen, moest
hij de enige koe van de familie verkopen. Met zijn neef en vele anderen stapte
hij in een klein vissersbootje en zette hij na een hachelijke zeereis voet op
Europese bodem.
Met nauwelijks geld op zak trokken zij door Spanje, op zoek
naar werk. Steeds verder zakten ze af, naar het noorden. Tenslotte belandden ze
in Wijk bij Duurstede. Daar vonden ze emplooi in een steenfabriek. Het werk was
zo zwaar dat er geen Nederlanders voor te vinden waren. Met zeven andere
gastarbeiders woonde Mohammed op een kamertje. Het leven was geen romannetje.
Toen hij na jaren eindelijk een verblijfsvergunning kreeg,
liet vader het gezin direct overkomen. ...
Maar opgeven, dat nooit. Dat is hij ook aan zijn vader
verplicht. `Zijn doel was: de kinderen een betere toekomst geven. Daar heeft hij
zijn leven voor gewaagd.'
En anders wordt Kamal 's zomers in zijn geboortestreek wel
met de neus op de feiten gedrukt. Als ik zie hoe weinig daar is, dan denk ik:
'het móet beter, ik moet nog harder werken.'
Een neef zei tegen mij bij het afscheid nemen: `geen verdriet, ik zie je over
enkele maanden, ik kom ook naar Europa.' Een jaar later zag ik hem niet in
Marokko. Hij was verdronken tijdens de oversteek. Dat hebben mensen er voor over
om hier te komen werken dat idee houdt mij iedere dag scherp.'
Red.: Hier staat het vlak bij elkaar met als eerste de reden waarom
de Marokkaan naar Nederland komt: om het beter te krijgen - met of zonder
werken.
Volgende:
Uit:
De Volkskrant, 23-05-2008, boekrecensie door Daniëlle Serdijn
Ik wou dat ik mij was
Hülya Cigdem kwam op haar vijftiende uit Turkije naar Nederland. Ze trouwde
jong, werd zwanger en ging werken in een naaiatelier. In De importbruid
kijkt ze terug op het meisje dat ze was.
Avonds ben ik blij mijn vader weer te zien. Ook hij is zichtbaar trots en blij
voor mij. Ook bij hem voel ik me verplicht dag in dag uit over mijn geluk in
Holland te overdrijven. Hoe meer ik erover vertel, hoe enthousiaster ik word. Ik
zou bijna wensen dat ik mij was.'
Hülya Cigdem (1975) was vijftien jaar toen ze naar
Nederland kwam. Ze huwde een bekende van haar ouders en kwam in een piep, klein
huis bij haar schoonfamilie terecht. In Tilburg. Binnen een jaar was ze zwanger.
...
Red.: En dat is geen nieuws. Hier een, later gevonden,
oudere bron:
Uit: De Volkskrant, 21-09-2007, van verslaggever Peter de Graaf
'Het is verdringing in het kwadraat’
Na de Polen komen ook steeds meer Bulgaarse en Roemeense werknemers naar
Nederland.
Roemenen kwamen al in de jaren negentig naar West-Brabant. ‘Portumenen’, werden
ze genoemd, nadat was ontdekt dat ze op vervalste Portugese paspoorten het land
waren binnengekomen. Sindsdien weten de Roemenen, ook met eigen paspoort, de
tuinders en kwekers in West-Brabant nog steeds te vinden.
‘Zo gaat dat vaak’, zegt Jan Latten, sociaal demograaf bij het Centraal Bureau
voor de Statistiek. ‘Als de stroom eenmaal op gang is, blijft hij bestaan en
neemt hij zelfs toe. Zoals Turkse immigranten in Dordrecht ooit allemaal uit
hetzelfde dorp kwamen. Ze horen het van elkaar. Kettingmigratie heet dat.’
...
Red.: Naar mensen als Latten heeft men nooit willen
luisteren
Vrijwel alle migratie is kettingmigratie:
Uit:
De Volkskrant, 28-06-2010, van verslaggever Jaap Stam
God laat de Ghanese ster stralen
Ghanezen bekijken Ghana - Verenigde Staten in een zaaltje in
Amsterdam-Zuidoost, waar het tv-beeld is geprojecteerd op een laken aan de muur.
God is nooit ver weg.
Tussenstuk:
Hechte gemeenschap in Amsterdam-Zuidoost
Er wonen naar schatting twintigduizend Ghanezen in Nederland. ...
De migratie van Ghanezen verliep in twee golven. ...
Tegenwoordig komen Ghanese migranten meestal in het kader van
gezinshereniging en gezinsvorming naar Nederland.
Uit:
De Volkskrant, 08-11-2010, van correspondent Arjen van der Ziel
Illegale immigratie in de Europese Unie Even in de cel
aan de grens en dan de bus naar Athene Sommige inwoners van het
Griekse dorp Nea Vissa verdienen aan de illegale mensenstroom uit buurland
Turkije. ...
‘Ik heb een oom in Duitsland’, zegt de boomlange Jamshid
Yousefi. ‘Misschien dat ik naar hem toe ga.’ De 29-jarige Yousefi vertelt dat
hij uit Afghanistan komt. ...
Uit:
De Volkskrant, 08-11-2010, door Eileen Ros
‘Ik heb
geprobeerd om mens te blijven’
De duizenden vreemdelingen die jaarlijks in Nederlandse detentiecentra worden
opgesloten, krijgen een slechtere behandeling dan criminelen, zegt Amnesty
International. Drie van hen doen hun relaas. ‘Eerst was ik machteloos, nu ben ik
gevoelloos.’ Tussenstuk:
‘Het voelde alsof ik nooit meer weg kwam’ Toen Sita Tumba (21) haar
moeder tijdens de onrust in Rwanda en Congo in 2001 uit het oog verloor,
vluchtte ze samen met haar broertje Hans Coco Tumba (19) naar haar vader in
Nederland. Vader Luzizilla Tumba verbleef hier al sinds 1998 en heeft een
verblijfsvergunning. ...
Red.: Weer iets over de afkomst
gevonden , en weer kettingimmigratie:
Uit:
De Volkskrant, 16-11-2010, door Evelien van Veen
Hoeksteen |
Nederlands-Turks gezin Met zijn blonde haar is Erkem een
Nederlands kind Jos: ‘Als je me dertien jaar geleden had gezegd dat
ik met een Turkse zou trouwen, had ik je voor gek verklaard. ...’
Derya: ‘Hij wist niet eens dat ik Turks was. Ik had toen
lang, geblondeerd haar. En dat mijn Nederlands niet goed was, wist hij ook niet,
want we praatten nooit met elkaar.’ ...
Derya: ‘Op mijn 26ste was ik naar Nederland gekomen om te
trouwen met een neef. Dat had mijn familie zo geregeld. Ik heb drie heel slechte
jaren gehad toen. Heel slecht.’ ...
Uit:
De Volkskrant, 13-12-2010, column door Nazmiye Oral, schrijfster
Je staat erbij en kijkt ernaar
Tussentitel: Na twee jaar bleek mijn liefde voor haar groter dan mijn ego
en zagen we elkaar weer Ik ken haar al tweeëntwintig jaar. Ze was 16 toen
ze zich met mijn neef verloofde. Op haar 21ste verhuisde ze, na de bruiloft,
naar Nederland. ...
Red.: De zus van Nazmiye is recent getrouwd met een Turk die
naar Nederland is gekomen. Dat is op één enkel gastarbeider: vader Oral, al zes
kettingimmigranten: moeder Oral, drie kinderen, en twee aangetrouwden.
Ook eind 2011 is de leugen nog steeds populair:
Uit:
De Volkskrant, 05-12-2011, dubbelcolumn door Bert Brussen en Thomas von
der Dunk
Brussen & Von der Dunk
Opnieuw wordt een met uitzetting bedreigde asielzoeker door links omhelsd,
zegt Bert Brussen. In normale tijden zou er allang een generaal pardon zijn
geweest, meent Thomas von der Dunk
Thomas von der Dunk
... Ik maak er in elk geval uit op dat je de PVV-mythe dat
PvdA'ers na het theedrinken geen strenge wetten kunnen maken niet onderschrijft.
Dat is alvast winst in het licht van de rechtse kletskoek inzake een door links
veroorzaakte komst van Turken en Marokkanen indertijd - het was het
bedrijfsleven dat daarom op zoek ging naar goedkope arbeidskrachten.
...
Red.: Ach jee, daar ben je historicus voor ...
Uit:
De Volkskrant, 10-12-2011, column door Peter Middendorp
Bosma's lijst
Tussentitel: Ook zonder dat zij er erg in hebben, kunnen mensen zich lang en
vruchteloos met PVV’ers bezighouden
...
Wel herinner ik me Bosma's stelling dat links verantwoordelijk is voor de grote
hoeveelheden moslims in ons land, waar volgens mij juist de conservatieve
krachten in alle partijen de gastarbeiders binnenhaalden om dezelfde vrouwen
werkloos binnen te kunnen houden die nu niet meer naar buiten durven. ...
Red.: Een politiek-correcte rel-columnist. Daarvan kan
je niets anders dan leugens verwachten ...
Weer een verdwaald stukje werkelijkheid:
Uit:
De Volkskrant, 11-05-2013, door Maarten Zeegers
Ineens zoveel schuld. Snap jij dat nou?
Niet betaalde verkeersboetes, een nooit afgeloste lening. De financiële positie
van Jadir, de werkloze Marokkaanse buurman van Maarten Zeegers, is uitzichtloos.
Naïviteit of laksheid?
... Mijnheer Jadir is mijn Marokkaanse onderbuurman. Hij is
53. Op zijn 16de kwam hij in het kader van gezinshereniging met zijn moeder,
broertjes en zusjes naar Nederland.
Red.: En meneer Jadir representeert het overgrote
deel.
Waar ook ter wereld:
Uit:
De Volkskrant, 15-10-2013, van correspondent Olaf Koens
Reportage | Russische nationalisten slaags met migranten
'Oezbeken zijn niet te vertrouwen'
In Birjoeljovo, een doodgewone Moskouse buitenwijk vol Sovjetflats, komt de
groeiende spanning tussen de diverse etnische bevolkingsgroepen ineens tot een
brute ontlading.
... de onlusten van afgelopen weekeinde in Birjoeljovo, een doodgewone
buitenwijk vol Sovjetflats in het zuiden van Moskou. ...
Eerder die dag kwamen buurtbewoners samen vanwege de
gewelddadige moord op Jegor Sjtsjerbakov, een 25-jarige jongen die werd
neergestoken na een ruzie om een meisje. De politie liet weten dat de dader een
'buitenlander' is. ...
Het kwaadst van allemaal is het handjevol Russische moeders
en grootmoeders bij het skatepark. Oezbeken of Azerbeidzjanen, alle
buitenlanders moeten ophoepelen. 'Ze komen hier alleen aan, maar na een paar
weken zijn er al broers, ooms, neven en kinderen. Ze wonen in kelders en kleine
flatjes, soms met wel zeven families in een kleine woning.'
Red.: Precies zoals het in West-Europa gaat.
In de bezette gebieden wordt het steeds gekker:
Uit: Joop.nl, 10-11-2013. Rotterdam presenteert
eerbetoon aan gastarbeiders
Standbeeld moet herinneren aan de bijdrage van de gastarbeiders aan de
wederopbouw van de Maasstad
In Rotterdam is zondag een nieuw kunstwerk gepresenteerd; een standbeeld als
eerbetoon aan de gastarbeider. Het standbeeld staat in het Afrikaanderpark en is
onthuld door vertegenwoordigers van zeven nationaliteiten die vanaf de jaren 60
naar Nederland kwamen.
Het standbeeld is op initiatief van verschillende Rotterdamse
organisaties tot stand gekomen. Sinds 2006 werd in de Maasstad al gepleit voor
een monument, om het aandeel van de gastarbeiders in de wederopbouw van
Rotterdam vast te leggen. ...
Red.: De redactie woonde kort na de wederopbouw van
Rotterdam, die plaatsvond in de jaren 1940 (einde), 1950 en 1960, en kan melden
dat er destijds geen noemenswaardige gastarbeiders waren, en dat toen ze er
eenmaal kwamen, ze absoluut geen bijdrage leverden aan de wederopbouw, maar
gewoon in fabriek aan de lopende band stonden. De enige opbouw waar de
toenmalige gastarbeiders aan gedaan hebben die van de bankrekening van
bedrijfseigenaren. De later-gekomenen, de overgrote meerderheid, heeft als groep
totaal niets opgeleverd, maar alleen eindeloos veel gekost. Dat waren de
kettingimmigranten.
Naar Allochtonendebat, misverstanden
,
Allochtonen, lijst
, Allochtonen, overzicht
, of site home
.
|