Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: geven en nemen
|
9 mrt.2008 |
Het argument van "geven en nemen" komt op allerlei manieren terug, maar het
onderstaande voorbeeld was de aanleiding voor het schrijven van dit item, omdat
het door zijn kortheid en jeugdig gebrek aan inkleding glashelder laat zien hoe
men zich door het op zich deugende idee laat voortdrijven en zo volkomen op
lager wal terecht komt:
Uit:
De Volkskrant, 12-06-2008, ingezonden brief van Martijn van Nijnanten,
scholier, Stedelijk Gymnasium Leiden
Beetje trots
In het Vervolg (7 juni) heb ik met veel belangstelling uw artikel over Rita
Verdonk gelezen. ‘Iedereen is hier welkom’, zegt ze, ‘maar je moet wel mee
willen doen.’ Meedoen klinkt mooi, maar als dat betekent dat zij moeten doen
‘zoals het hoort in Nederland’, eenzijdig dus, dan heeft mevrouw Verdonk het
woord ‘meedoen’ toch verkeerd begrepen.
Dat allochtonen zich naar onze eisen moeten schikken, kan
onmogelijk de naam ‘meedoen’ krijgen. Integratie moet van twee kanten komen. We
moeten af van het benadrukken van de verschillen tussen de Nederlanders en de
moslims, en eens gaan zoeken naar dingen in beide kampen waar de andere partij
wat in ziet. Respecteer elkaars cultuur en schat die op waarde!
Het overdreven nationalisme en de eenzijdige integratie die
door Verdonk en Wilders wordt vertegenwoordigd, ben ik meer dan zat. Een beetje
trots op Nederland zijn we allemaal, maar daarbij hoeven we niet onze
medebewoners en hun cultuur te verstoten.
Red.: De eerste stap richting verderf is de correctie op
Verdonk - een foute correctie: als iemand ergens intrekt, ligt bij hem de plicht
tot schikken. - tenzij je voor het genoegen betaalt, maar dat is hier beslist
niet het geval - au contraire.
Ten tweede: wij stellen geen eisen aan allochtonen - de
allochtonen stellen een eis aan ons: namelijk dat wij hun afwijkende sociale
gedrag accepteren. Allochtone, meestal hebben we het dan over moslims, gedragen
zich als naaktlopers in Mekka, en eisen daarmee stilzwijgend van ons dat we dat
accepteren. Wat Nederlanders hebben gedaan is zich afkerend uitspreken over
"naaktloper in Mekka" gedrag - wat hun volste recht is- het si te vertalen als:
"Wanneer in Mekka, gedraag je dan als in Mekka, en kleedt je (gedraag je)
passend uit respect voor je omgeving."
Deze boei gepasseerd zijnde komen bij de volgende
onderstroom: wat zouden we kunnen geven en nemen. Wat er door ons gegeven wordt,
is al bekend: verblijf in een veilige omgeving, onderdak in de vorm van een heus
huis, natje en droogje in de vorm van een zeer ruime hoeveelheid geld (ruim naar
hun maatstaven), en zodra het enigszins kan: werk.
Wat kunnen we daar voor terug krijgen? De IRP-hoofdredactuer
(en diverse anderen) heeft deze vraag al tientallen malen gesteld aan hele
hordes multiculturalistische tegenstanders in het debat, eraan toevoegende dat
hij couscous en buikdansen al kende. Er is tot nu toe geen enkel antwoord
gekomen. Simpel: omdat het er niet is. Er is niest dat allochtonen culturen
hebben waarvan wij niet minstens evenveel hebben en dat we met voordeel in
onze cultuur kunnen opnemen. Niets.
Geheel volgens de logica, trouwens: want als die dingen er
wel waren, dan zaten ze niet hier! Hun landen zijn niet armoedig omdat
armoedigheid in de grond zit, maar omdat hun sociale gewoontes niet deugen. En
voor die gevallen dat de grond wel armoedig is, deugt hun gewoonte van te veel
kinderen niet. Want de meeste grootschalige sociale armoede komt van te veel
mensen bij te weinig fysieke bestaansmogelijkheden.
Maar het feit is dat veel, bijvoorbeeld Afrikaanse of
Surinaamse, immigranten niet komen uit landen met armoedige gronden, maar met
armoedige sociale structuren. En hetzelfde geldt voor alle moslimlanden
De vraag naar geven en nemen is dus: wil je iets aan hen
geven, en daar armoedige sociale gewoontes voor terugnemen? Het enige rationele
antwoord hierop luidt: Nee, dank u wel!
Lees nu nog eens het artikeltje van onze scholier: ' ...
zoeken naar dingen in beide kampen waar de andere partij wat in ziet.' Het
is er niet. Vervolg: 'Respecteer elkaars cultuur en schat die op waarde!'.
Belachelijk, dus - er valt voor ons niets te respecteren in onderdrukking van
vrouwen, bidden voor regen, winti, en meer van de vaste items van dit soort
culturen en religies. Mooi voor hun eigen huiskamer, maar absoluut niets voor
ons.
"Geven en nemen" - het is één van de hardnekkigste en
onzinnigste dwalingen in het multiculturalistische debat.
Voorbeeldje:
Uit:
De Volkskrant, 20-11-2008, van verslaggever Robin Gerrits
Juist school kan eerwraak signaleren
Rapport Leren van eer op scholen is een soort handleiding voor het onderwijs
| 38 voorbeelden besproken
... Deze casus, een van de 38 waargebeurde voorbeelden uit het
rapport Leren van eer op scholen, geeft aan hoe belangrijk het is dat
scholen alert zijn op eergerelateerd geweld. Het rapport van onderzoeksbureau
Beke wordt vandaag in Almelo aangeboden aan een vertegenwoordiger van het
ministerie van Wonen, Wijken en Integratie. ...
De aanpak van eergerelateerd geweld moet anders zijn dan die
van huiselijk geweld. ‘Een hele gemeenschap kan een rol spelen in het verdedigen
van de familie-eer’, zegt Karima Ouchan van het ROC van Twente. Ze laat
leerlingen die bij haar komen daarom vaak een familietekening maken, die alle
onderlinge verhoudingen zichtbaar maakt. ‘Dan weet je met wie je eventueel moet
gaan praten.’
Ouchan werd in 2004 in Almelo aangesteld als
leerlingbegeleider met speciale aandacht voor eerwraak. Haar eigen ervaringen
met eergerelateerd geweld tekende ze op in het boek Nooit geschreven brief
aan mijn vader (1999). Een jaar voordat ze als leerlingbegeleider begon,
werd een 18-jarige leerlinge van het ROC van Twente door haar vader in Turkije
vermoord, omdat ze te losbandig zou leven. ...
Red.: "Integratie is een zaak van geven en nemen is". Dat wil
zeggen: de allochtonen geven slechte culturele gewoontes, en wij geven
ondersteuning om de gevolgen te verzachten. Oftewel: zij nemen twee keer. Maar
wat de "geven en nemers" bedoelen is dat we ook nog eens dingen van die cultuur
zouden moeten overnemen. Zonder daarbij ooit te specificeren wat dat dan wel zou
moeten zijn - behalve baklava en buikdansen. Het is er doodgewoon niet - er valt
voor ons niets over te nemen. De enige andere dingen zijn van de soort
"eerwraak" - culturele achterstanden.
Voorbeeld van de chique vorm van geven-en-nemen:
Uit:
De Volkskrant, 20-11-2008, column door Marcel van Dam
Keihard aangepakt
... Op het integratiedossier heeft Bos Vogelaar ronduit
tegengewerkt. De tegenstelling is te herleiden tot een totaal andere visie op
het probleem. Voor Vogelaar is integratie een maatschappelijk probleem dat zowel
van allochtonen als autochtonen inspanningen vraagt om opgelost te kunnen
worden. Voor Bos is het vooral een politiek probleem. Na de monsterzege van
Fortuyn heeft hij verschillende keren gezegd: 'Het waren onze mensen die zijn
overgelopen. Die moeten we terugwinnen.' Het integratie beleid dat hij
voorstaat, moet passen in die politieke strategie. Daarbij is integratie geen
tweezijdig proces van allochtonen en autochtonen, maar een kwestie van
assimilatie van allochtonen. ...
Red.: Waarin de terminologie 'tweezijdig proces van
allochtonen en autochtonen' de chique vorm is van geven-en-nemen. Wat Marcel van
Dam nog eens benadrukt door de werkelijke vorm van integratie van immigranten:
dat ze zich grotendeels aanpassen, te bestempelen als 'assimilatie'. Waar
eigenlijk ook niets mis mee is, met "assimilatie", maar dat is niet hoe het
woord gewoonlijk gebruikt wordt - namelijk als iets vies. Nee, bij "assimilatie"
hoeven wij niets te geven. En daar gaat het kennelijk om: "geven"- hulpverlenen.
Een andere grote multiculturalist is natuurlijk ook helemaal
in geven en nemen:
Uit:
De Volkskrant, 16-03-2009, column door Bert Wagendorp
Dit is ons land Iedereen geïntegreerd en we leven
nog lang en gelukkig
De integratienota van de PvdA is door het partijcongres aangenomen. Voortaan
staat vast dat we in dit land een verdeeld verleden hadden, maar een gedeelde
toekomst tegemoet gaan. Dat is althans de bedoeling en ik verheug me er nu al
op. ...
Is Verdeeld verleden daarmee een geweldig stuk, dat
ons verder gaat helpen? Dat niet. ...
En nu heb je dus bij lezing van Verdeeld Verleden
steeds het gevoel dat je een integratienota uit 2001 zit te lezen, of uit 1993.
Dat zeurt maar door over nieuwe Nederlanders, alsof de grote meerderheid van
immigranten zich niet allang Nederlander voelt – behalve wanneer ze er door
integratienota’s weer even aan worden herinnerd dat dit een onjuiste aanname is.
Want je bent hier nieuwe Nederlander tot in de zevende generatie.
Zou Verdeeld Verleden zich expliciet tot álle
Nederlanders richten, dan was het met een paar lichte aanpassingen best een goed
stuk. Integratie is geen één- maar een tweezijdig proces. Lees je helaas niks
over. Wij gaan hén normeren, confronteren of tolereren. ...
Red.: Integratie is een tweezijdig proces - geven en nemen.
Zij een berg geld van ons, en wij islam, hoofddoeken, moskeeën, overlast,
criminaliteit, besnijdenis, eerwraak, enzovoort, van hen.
Let overigens ook nog op een inconsistentie op de korte baan:
er is geen verschil tussen Nederlanders en nieuwe Nederlanders, maar we moeten
wel van alles van ze overnemen.
Het stokje van de PvdA'er en journalist wordt weer
overgenomen door een GroenLinkser en sociologe:
Uit:
De Volkskrant, 25-03-2009, column door Evelien Tonkens
Mijn integratie in Nieuw Nederland
Integratie moet van twee kanten komen. Het is voor beide partijen pijnlijk en
lastig. Blije multiculturalisten suggereerden ooit dat integratie een groot
gezellig feest is met veel smakelijke exotische hapjes. Net zo naïef is de nu
dominante gedachte dat alleen nieuwkomers zich moeten aanpassen.
Nu eenzijdige aanpassing zoveel gepredikt wordt, is het hoog
tijd de noodzaak van tweezijdige aanpassing in herinnering te roepen. ...
Red.: Onnodig te zeggen dat Tonkens het alleen heeft
over verplichtingen voor de autochtone kant - niets over verplichtingen voor de
allochtone kant.
De website versie had nog een paar extraatjes, in andere
titels en een illustratie:
|
Integratie
moet van twee kanten komen
Het is hoog tijd dat we ons herinneren dat tweezijdige aanpassing ook
bestaat. |
De downloadtitel van de foto was deedee2_39308_300_01.jpg, waaruit, tezamen
met de gelijkenis, valt af te leiden dat de rechter persoon de journaliste
Deedee Derksen is, die correspondente in Afghanistan is geweest, en daarvoor
moslim-kledij moest passen. Waarmee we tevens en symbolische weergave hebben van
Tonkens' visie op het tweezijdige integratieproces: de Nederlanders nemen moslim-gewoontes over, en de moslims houden hun moslim-gewoontes.
Ter bevestiging nog een tweede versie van dit beeld:
Uit: De Volkskrant, 15-02-2010.
Verdonk krijgt hoofddoek
Woman.inc-debat
op de Huishoudbeurs in Amsterdam met Fatima Elatik (PvdA, links),
Saadet Karabulut (SP, rechts op de achtergrond) en Rita Verdonk (Trots op
Nederland). Na afloop krijgt Rita Verdonk een suit-it-yourself
(omslagdoek die over de schouders, maar ook als hoofdbedekking gedragen kan
worden) aangeboden en aangetrokken door modeontwerpsters Fatima Bourri (links op
de rug) en Manon Moussa (rechts) ...
Red.: Het omgekeerd beeld: moslima's die hun hoofddoek
afleggen ten teken van goede wil is dus niet bestaand en onbestaanbaar.
Het ís geen kwestie van geven of nemen ...het is een kwestie
van nemen en niet-teruggeven. Er is geen ook geen dialoog. Geven en nemen en
dialoog zijn onbestaanbaar met dit soort religieuzen.
Naar Allochtonendebat, misverstanden
,
Allochtonen, lijst
, Allochtonen, overzicht
, of site home
.
|